Virkelig god Barbaresco eller Barolo til under 200 kr.

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:
Virkelig god Barbaresco eller Barolo til under 200 kr.

Indlæg af Preben Nielsen » søn 27/04-08 20:42

En vidunderlig vin, som jeg sidder med i glasset :drikke: inspirerer til følgende:

Jeg har undret mig en del over de enorme prisforskelle på god Barbaresco/Barolo. Jeg synes ikke det er svært at komme forbi en flaske til over 250 kr. som ikke er meget mere end ok, mens jeg modsat også har oplevet at komme forbi skønne vine til en langt lavere pris.

Vinen, som jeg har gang i lige nu, er Nubiola, Barbaresco, Pelissero, 2002. Den er aldeles fremragende. Ingen som helst tegn på lille årgang her. Jeg gav 100 kr. for den på tilbud i Superbest, hvilket nok gør den til det bedste Nebbiolo-køb jeg har foretaget til dato.
Jeg har haft tilsvarende top-oplevelser med samme vin i årgang 2001, som jeg har købt for 150 kr.

Jeg nød for nyligt en meget dejlig Barolo, Cascina Cucco, Vigna Cucco, 2001. 165 kr. hos Carlo Merolli. Skøn vin, godt køb.

Så det kan altså lade sig gøre, at få rigtig dejlig Nebbiolo-vin fra de to prestigefyldte DOCG'er til under 200 kr. - Er I enige?
Hvis I er enige, så fortæl hvad man efter jeres mening kan få af virkelig god Barbaresco eller Barolo til under 200 kr.

/Preben

Mikkel
Geografisk sted:Roskilde

Indlæg af Mikkel » ons 30/04-08 14:08

Hej,

Til den italienske messe i Valby købte jeg enkelte flasker fra Ada Nada, fortræffelige vine til prisen. Prisen var 170,00, husker jeg.

VH
Mikkel

amarone
Geografisk sted:Århus

Indlæg af amarone » fre 02/05-08 09:22

I efteråret prøvede jeg en af Irma`s Barolo`er. En kollega serverede den ved en blindsmagning. Vi var faktisk alle ret meget oppe at køre over den. Det viste sig, at det var den, der hedder Giordano (2003). Så vidt jeg husker, var den på tilbud til 79,95. Til den pris - og selv til normal-prisen - var den uden for konkurrence. Jeg må se at få "kontrol-prøvet" den igen :-)

Jeg har også syntes ret godt om Fontana Freddy`s Barolo`er her i de senere årgange (kender bedst årg. 2000). Glimrende til tilbudspriserne (Coop).

Glæder mig i øvrigt, at Cascina Cuco-Barolo`en skulle være go`. Jeg købte for et års tid siden enkeltmarks-Barolo fra dene producent (Cerrati). Den fik 92 point i Wine Spectator, men da de først synes, at man bør gå til den efter 2008, venter jeg lige nogle måneder endnu.

amarone

Indlæg af amarone » lør 03/05-08 10:01

- Ja, Baroloproducenten hedder jo Fontana Fredda og ikke "Freddy".
Jeg bruger dog selv "Freddy" ofte for sjov. Nu ka` jeg se "faren": Det hænger ved :skaal:

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » lør 03/05-08 17:40

Føtex har Barolo og Barbaresco, begge 2004, fra Gemma på tilbud i næste uge til henh. 99 og 69 kr.

Er der nogen der har smagt dem?

/Preben

Kim la Cour
Geografisk sted:Jægerspris

Indlæg af Kim la Cour » lør 03/05-08 19:38

Hejsa

Jeg har et par bud på et ellers svært spørgsmål. Generelt er det nok en anelse nemmere at finde fornuftige Barbaresco'er end Barolo'er i den prisklasse.

Jeg synes, at Produttori del Barbaresco's Barbaresco normale som regel er en flot repræsentant til pengene. Hos Philipson Wine kan man ofte købe specielt 2003 til en meget fordelagtig pris (80,- dog pt. 100,-) - jeg har dog oplevet en voldsom flaskevariation specielt i den årgang.

I øjeblikket er det imidlertid svært at slå Superbest's Elvio Pertinace (Cantina Vignaioli) Barbaresco cru Marcarini 2004. Normalprisen er 200,-, men den kan meget ofte findes helt ned til 100,-. Både Parker og WineSpectator har belønnet vinen med 93p.

Hvis Carlo Merolli har flere af hans Tenuta Montanello 2002 til 199,- så skal der købes - det er meget elegant og drikkeklar (pga. årgangen formentlig) Barolo.

/Kim

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 04/05-08 08:38

Hej Kim

Velkommen til forumet! - Og tak for dine bud. Også tak til jer andre.
Kim la Cour skrev:Hos Philipson Wine kan man ofte købe specielt 2003 til en meget fordelagtig pris (80,- dog pt. 100,-)
Det er jo en smagssag, hvad man opfatter som en vins pris. Jeg kan se, at du anfører 12 stk's priser. 1 flaske koster for tiden 169,95. Men derfor kan vinen jo sagtens være den pris værd. Er den efter din mening det, Kim?

Jeg køber meget sjældent mere end en flaske af noget jeg slet ikke har smagt. Og jeg køber slet ikke 12 flasker uanset "besparelsen". Jeg løber ikke, for at ville "spare", risikoen for at sidde med - i dette tilfælde - for 1100 kr. vin, som jeg ikke gider drikke. Udover den nedslående oplevelse det er at ligge inde med en masse vin, man helst er foruden, kan det på denne måde hurtigt blive en dyr fornøjele at have fokus på "besparelsen" pr. flaske.
Det er min evige indvending mod "Philipson konceptet" (som desværre også har bredt sig til nogle andre forhandlere), en indvending som jeg gerne lufter en gang imellem.

Derfor er mit udgangspunkt altid et-styks-priser, hvortil der så kan komme mængderabat, der i dette tilfælde er på 41-53%. Og det er jo rigtig flot :-k

Blot et parantetisk indskud. Lad os endelig holde fokus på vinen :)

/Preben

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 05/05-08 08:11

Jeg har selv et bud mere. Drak i går Barolo, Vigna Cerrati, Cascina Cucco, 2001.
Ligetil på den gode måde uden at det seriøse fornægter sig. Meget drikbar. 165 kr. hos Carlo Merolli.
Der er dog ifølge hjemmesiden ikke så meget tilbage af den.

/Preben

amarone

Indlæg af amarone » tors 08/05-08 22:30

Godt at høre at Cerrati`en er go`, Preben, når jeg nu netop har nogle flasker liggende af den (som jeg endnu ikke har smagt) :uhm:

Jeg prøvede for nogle måneder siden Produttori del Barbaresco`s 1999`er i "standard"-udgaven. Den har fået 3 glas i Gambero Rosso o.s.v.
Det var en stor skuffelse. For tyndbenet og intetsigende. Har flere flasker endnu. De får lov at ligge lidt endnu.
Håber det var en enkelt nitte :rasende:

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » ons 21/05-08 17:29

amarone skrev:Jeg prøvede for nogle måneder siden Produttori del Barbaresco`s 1999`er i "standard"-udgaven. Den har fået 3 glas i Gambero Rosso o.s.v.
Det var en stor skuffelse. For tyndbenet og intetsigende. Har flere flasker endnu. De får lov at ligge lidt endnu.
Jeg smagte den for 1 1/2 år siden Og her var mit indtryk, at det ikke er en stor vin, blot regulær, god og harmonisk.
Spørgsmålet er om yderligere lagring vil gavne den - jeg kunne godt tvivle.

Jeg smagte for nyligt samme producents riserva Montefico 1999. Den oplevede jeg også som "aldrende", og jeg vil gætte på, at den var faldet mere i min smag i et yngre stadie. 9 år er jo også en slags alder.

/Preben

amarone

Indlæg af amarone » ons 21/05-08 18:02

Æv, det er ærgerligt. Så er det jo nok ikke et "tilfælde" :-s
Utroligt. Jeg synes altid, at man plejer at ku` regne med at vinen bare er GOD, når vi er oppe på 3 glas i Gambero Rosso (og i øvrigt 90 point i WS, så vidt jeg husker).
Hmmm. Har også nogle eksemplarer liggende i 2003 fra samme producent. Dem glæder jeg mig da knap så meget til mere.
Ellers er jeg "normalt" ret vild med Barbaresco. Foretrækker den ofte frem for Barolo.
En af de overraskende gode oplevelser har jeg faktisk haft med en af Holte Vinlagers Barbaresco`er, Produttori del Govone, i 1997 udgaven (i en "riserva" kvalitet). Den røg for godt og vel et års tid siden. Den var super god. 98`eren var næsten lige så god. 2001`eren købte jeg så 6 flasker af. Den var ok, men da heller ikke mere :-)
Men til dato er den bedste Barbaresco jeg har købt/smagt en fra Cascina Crosa i årg. 97. Den kommer fra en lille gård på kun 6 ha. og er produceret af en vinbonde i 80`erne (ved ikke om han endnu lever) & hans hjælper. Det er virkelig kræs (har endnu en flaske tilbage :D )
Den fik blandt andre fine anmeldelser i øvrigt 4½ glas i Smag & behag :)
Den blev anmeldt til en pris på 225 kr. og steg siden en 10`er. Vi var nogle stykker der fik dem for 100 kr. flasken, da vinbutikken på nettet desværre måtte dreje nøglen om. Suveræn vin til suveræn pris :)
Ellers glæder jeg mig til snart at gå om bord i en rigtig "ultra-traditionalist-Barolo" - efter sigende af "den fede slags" :) Det er en årg. 97 fra Giuseppe Rinaldi :skaal:

Er der i øvrigt nogen der har prøvet Bilka`s (Føtex`s) Sorì del Gibellino?
Jeg mener, at den i hvert fald i et par årgange, har fået hæderlige anmeldelser. Nu er den kommet i 2004-årgangen, som jo sku` være en fremragende årgang. Så den i mandags på bud til 75 kr. (ikke et "avis-tilbud", mener jeg).
Det sjove er, at de faktisk også havde den hos Skjold Burne forleden. Jeg mener at det var til omkring det dobbelte, men er dog ikke "stensikker" (det gik lidt hurtigt den dag). Sikkert er det dog i hvert fald, at det var til en ganske anden og højere pris :-)

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » ons 21/05-08 18:53

amarone skrev:Æv, det er ærgerligt. Så er det jo nok ikke et "tilfælde" :-s
Du må prøve en flaske mere. Som du skriver kan det jo være en nitte, og Kim skriver ovenfor at vinen udviser markant flaskevariation. Endelig tyder resten af det du skriver på, at du bedre kan lide gammel vin end jeg kan. Så der er da håb endnu :)
amarone skrev:Jeg synes altid, at man plejer at ku` regne med at vinen bare er GOD, når vi er oppe på 3 glas i Gambero Rosso...
Den kan man nok også nogenlunde. Men selv om vinen har fået tre glas er det jo ikke ensbetydende med at den kan holde evigt.

Og så er Gamberro Rosso folkene jo også bare mennesker, og de skyder dermed også forkert ind imellem. Et enkelt eksempel, hvor Gambero Rosso's 3 glas var helt ude i hampen: Chianti Classico Riserva La Selvanella. Husker ikke lige om det var 2001 eller 2003 eller begge. Husker blot at det var helt til grin.

/Preben

amarone

Indlæg af amarone » ons 21/05-08 21:21

Ok, jeg går snart om bord i en flaske igen :)

Nu siger du godt nok "gammel" vin - jeg foretrækker at kalde det "vellagret" vin :D
Men det afhænger jo selvfølgelig af øjnene der ser (eller smagsløgene der smager :-))
Jo, jeg har det godt nok sådan, at de fleste Barbaresco`er (i den bedre ende) først begynder at blive rigtig "gode" efter en 6-8 år. Og når de er rigtig gode - og 99` er jo en god årgang - bør 10 år eller end da mere ikke være noget problem.
- Og for Barolo`s vedkommende sku` jeg da mene, at man snildt ka` lægge et par år oven i - og da ikke mindst når det gælder de "gode traditionalister" :)
Men jeg er godt klar over, at der ikke er nogen facitliste på den slags :)
Og endelig igen: "Smag & behag".

Havde ikke hørt det der ang. Gambero Rosso tidligere :)
Heldigvis er jeg ikke stødt ind i den Chianti - endnu.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » ons 21/05-08 22:23

amarone skrev:Jo, jeg har det godt nok sådan, at de fleste Barbaresco`er (i den bedre ende) først begynder at blive rigtig "gode" efter en 6-8 år. Og når de er rigtig gode - og 99` er jo en god årgang - bør 10 år eller end da mere ikke være noget problem.
Det kan du sagtens have ret i. Men nu er det nok begrænset hvor klog jeg skal gøre mig på den slags. Jeg er først begyndt at drikke Nebbiolo vine for små to år siden, så der vil selvfølgelig gå nogen tid, før jeg i nævneværdig udstrækning kommer forbi noget - lad os så sige - vellagret. Produttori's 99'ere har jeg, som nævnt, bestemt ikke haft lyst til skulle blive ældre. Tværtimod.

Generelt er jeg dog i ganske høj grad motiveret for at undgå vellagrede/gamle vine, idet mine erfaringer med alle mulige andre vintyper er, at min smag ikke går i den retning. Så min erfaring med vellagrede Nebbiolo vine indfinder sig nok ikke i nærmeste fremtid.
Men som du selv skriver: smag og behag :skaal:

/Preben

Søren Kamp
Geografisk sted:Roskilde

Indlæg af Søren Kamp » tors 22/05-08 09:05

Et lidt sent indspark, men jeg vil godt puste lidt liv i dine forhåbninger, Amarone.
Jeg smagte Prouduttoris Barbaresco 1999 i juli sidste år og det var et virkelig godt glas og på det tidspunkt drikkemoden omend stadig noget tanninrig.
Produttori del Barbarescos vine er meget strenge i deres unge år og min erfaring er at vente MINDST 7-8 år med at gå ombord i deres non-riserva udgaver, endnu længere for riserva'erne.
Tilgengæld får du ikke meget bedre Barbaresco pr. krone end hos dette kooperativ, som laver stabil god Barbaresco år efter år.
Deres produktion er dog så stor at der visse steder tales om en betydelig flaskevariation pga. uens behandling af druematerialet, som jo hentes ind fra mange producenter i kooperativet.

Besvar