Hvilken vin har gjort størst indtryk på dig?

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
amarone
Geografisk sted:Århus

Indlæg af amarone » fre 18/04-08 15:53

Tænkte lige, at det kunne være sjovt at høre lidt om de forskellige gode vinoplevelser I har haft igennem årene.
Så derfor lyder spørgsmålet intet mindre:
(Du MÅ godt nævne flere, hvis en enkelt er for svært :hurra: )

Jeg kan jo lægge for:
Til dato er den vin der nok har gjort størst indtryk på mig - og det mener jeg stadig, selvom det nu er nogle år siden - en Sicilianer.
Den hed Villa Tonino (årg. 2000). Den var på Nero d´avola og det var Kvickly/Brugsen som havde den til - ja, bare 40 kr. Sommetider 3 for 100. Tæt, dyb, mørk og meget italiensk på "den fede måde". "Blindsmagte" den på adskillige mennesker, her i blandt flere med stor "vin-erfaring". Alle gættede på vin i 100-kr.`s klassen - eller mere.
Det var virkelig en vin, hvor man tænkte - som da en kollega spontant udbrød, da han blindsmagte den: "Ah, så er vi hjemme igen" :uhm:
Den satte simpelthen alle de gode "italiener-minder" i gang, og man følte nærmest, at man var "on location" på en lille skøn vinbar og jo: Der var udsigt over bjerge & hav & tilmed en flot solnedgang :grin:
Jo den var skøn & charmerende (jeg kan i øvrigt næsten kun finde på at bruge ordet charmerende om italiensk vin - men det er nok bare mig :blink: )
En kort periode forhandlede Kvickly også "storebroderen" til en merpris på 20-30 kr. Også FLOT vin.
Men ellers blegnede de følgende årgange ved siden af årg. 2000.
Det var som om, at "de" lige ville ind på markedet og derfor puttede deres bedste druer i vinen, hvor efter at de troede, at "nu var den hjemme" også fremover.
En 2-3 år sender gik vinen ud af markedet.
I øvrigt er det som om, at den renesance som Sicilien i en kortere årrække oplevede lidt er forduftet igen (?)

Jo, mine favorit-vine skal nok oftest findes i Italien - og faktisk i øvrigt gerne i Toscana (evt. Umbrien/Piemonte) :skaal:

Besvar