Bedre vin detsto mere alkohol?

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
amarone
Geografisk sted:Århus
Bedre vin detsto mere alkohol?

Indlæg af amarone » lør 05/04-08 16:30

Bare for lige at høre jeres mening om det med alkohol-mængde og vin/kvalitet.

Mange mennesker - er det mit indtryk - har den opfattelse, at når vinen har en høj alkoholprocent er det nok en god vin eller i hvert fald en vin som er mere atraktiv at gå efter end en med en lavere alkoholprocent.
Nogle gange kan jeg godt forstå hvad de mener, men andre gange synes jeg også, at det er befriende at drikke en mere "grøn" & "ren" vin på 12-13%, så det ikke nødvendigvis bliver 14-15 "volts" mere eller mindre ens-smagende vamsede bamsedrenge det hele @b@
(Det afhænger naturligvis også noget af "situationen").
Men er der alligevel noget om, at at ska` man f.eks foretage et valg i mellem 2 "ukendte" rødvine i samme prisklasse, så står man sig bedst ved at vælge den med højeste alkohol-procent? (det har jeg faktisk sågar hørt en vinhandler sige - det gjaldt dog nu godt nok hvidvin, men jeg forestiller mig, at hans mening ville være den samme omkring rødvin)
Selv har jeg ikke nogen "entydig mening", men gør mig da af og til nogle overvejelser - som f.eks nu :flov:

Ordet er frit..... :drikke:

Oenophile
Geografisk sted:Århus, Denmark
Kontakt:

Indlæg af Oenophile » lør 05/04-08 16:54

Alkohol procenten har som regel intet at sige om hvorvidt en vin er god eller ej.

Lad mig illustrere med et eks.:

Vin fra "oversøiske" regioner (især chile, argentina, north island - new zealand, australien), især rødvine, har en tendens til at have en generelt højere alkohol procent end vine fra "den gamle verden" (frankrig, italien, spanien etc). Grunden heri ligger at vine fra "den nye verden" oftest har et mere konstant, varmt klima end i europa, og heller ikke så megen nedbør. Som følge heraf vil druerne på høsttidspunktet oftets indeholde mere såkaldt "restsukker", og da det er sukker indholdet, der bestemmer hvor højt man kan gære vinen og deraf alkoholprocenten, vil disse vine, oftest ende på en højere alkoholprocent, fordi man ikke ønsker at vinen skal blive sød ... Dette er også een af grundene til, at vine fra "den nye verden" oftest også bliver beskrevet som "mere varme" end vine fra "den gamle verden". For mange vines vedkommende (oversøiske vine) betyder dette også, at selv om man gærer vinen højere op (end man ville gøre i europa), har mange vine stadig en større mængde "restsukker", selvom vinen kan ligge på 14-15 % alkohol, og dermed også (for mange "klassiske ganer") fremstå med nuancer som bliver beskrevet som "frugtbomber", "marmelade-agtige" - på grænsende til "det vamle".

Men som altid med vin, hold hellere øje med årgangen og producenten, end den endelige alkohol procent ...

Mvh,

PK

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » lør 05/04-08 22:51

Jeg synes godt at alkoholprocenten kan bruges som en vis indikation af vinens kvalitet. Men det grundlæggende er, mener jeg, at man indenfor de forskellige vintyper må operere med en "acceptabel spændvidde", og hvad der så går derudover kan - jeg gentager kan - indikere mindre god kvalitet.

Lad mig give et par eksempler, som illustrerer det, som jeg mener: Når jeg står med en Alsace vin, så bliver jeg betænkelig både hvis alkoholprocenten er 11 eller hvis den er 13,5. Det klæder almindeligvis - efter min smag - Alsacevine bedst med en alkoholprocent på ca. 12,5. Både 13 og 12 kan gå an, men derover og derunder, der begynder jeg at tvivle på, at vinen har de kvaliteter, som jeg søger i en Alsace vin. Ved 11% vil mit gæt være, at vinen mangler lidt af det hele, at den simpelthen er for tyndbenet. Ved 13,5% vil jeg være opmærksom på risikoen for at vinen ifølge min smag bliver for slap, fed og ufrisk, hvilket jeg bestemt ikke synes klæder en hvid Alsace. Så i praksis kan alkoholprocenten i en potentiel købesituation, hvor jeg hverken kender eller kan smage vinen, sagtens afgøre mit valg.

Men som det fremgår handler det ikke om jo højere alkoholprocent jo bedre. Det handler om en for typen passende alkoholprocent.

Jeg kunne også nævne rosé vine, hvor for høj alkohol også tit er misklædende. De husets rosé vine jeg får på mine yndlings frokostrestauranter i Provence (ses på billedet der i skrivende stund ledsager min profil) holder formentlig kun ca. 11%, og sådan en vin kan sammen med passende mad gøre mig lyksagelig. Så igen: reglen om jo højere alkohol jo bedre holder ikke.

I en rød Bordeaux elsker jeg den gode gamle procent på 12,5, der i disse år ser ud til at afløses af 13 og ind imellem 13,5%. Den finhed, elegance og struktur som jeg har lært at holde af i god Bordeaux matches ifølge mine smagsløg ikke så godt af for høj alkohol. På den anden side vil en Bordeaux vin med kun 12% nok ikke være værd at beskæftige sig med.

I Chianti Classico er standarden efterhånden blevet 13,5% også for ikke riserva'erne for de bedste producenter. Det berører min grænse for denne vintypes vedkommende, og jeg er nervøs for yderligere stigninger. En alkoholprocent på 13 har i mange år passet fremragende til denne type vin. Så jeg bliver mistænkelig ved 14% og derover - men må også medgive, at jeg faktisk har smagt flere vine, der har kunnet bære det, så naturligvis: Nogen fuldstændig nagelfast retningslinje kan ikke gives. Under 12,5% vil der dog for denne vintype næppe være noget sjov at hente (jo igen, som en husets vin til frokost på en restaurant dernede).

Sådan kunne jeg blive ved. Mit ærrinde er at sige:
Hver vintype har, når vi snakker optimal kvalitet - som jeg ser det - en nedre og en øvre grænse for alkoholindhold. Under- eller overskrides de, så risikerer man mindre god kvalitet.

Så jeg vil sige: JO, alkoholindholdet kan give en indikation af kvaliteten, og NEJ, højt alkoholindhold er ikke ensbetydende med høj kvalitet. Det afhænger af vintypen.

For lige at tage et sidste eksempel: Amarone. Der hører en høj alkoholprocent sig til pr. natur. Hvor jeg i en rosé vin almindeligvis gerne vil være fri for mere end 13%, vil jeg nødigt under 14% i en Amarone, hvor min erfaring er, at hverken 15 eller 16% behøver udgøre et problem for kvaliteten. Hvor den øvre grænse går for netop denne vintype ved jeg til gengæld kke. Det må undersøges :drikke:

/Preben

Søren Kamp
Geografisk sted:Roskilde

Indlæg af Søren Kamp » lør 05/04-08 22:58

Jeg kan kun istemme PKs udlægning.
Den vinhandler der har rådet dig til at gå efter den vin med den største alkoholprocent, hvis du ikke kender vinene skal du aldrig tage råd fra igen. Period.
Mage til vrøvl skal man da lede længe efter...
Det ubestridt vigtigste når man går efter en god vin er producenten. Alt andet er sekundært. Ikke ligegyldgigt, men sekundært.
Årgangen spiller selvfølgelig også en rolle, men gode producenter laver også god vin i dårlige årgange. Land, region osv. spiller selvfølgelig også en rolle, men det er mere i relation til hvilken type af vin du er til, eller hvad der lige passer til en given situation.
Nogle druetyper har større sukkerindhold end andre fra naturens side, alle druer vil få større sukkerindhold i varmere klimaer. Større sukkerindhold = større alkoholprocent (hvis man ellers lader gæringen løbe til ende).
Det siger absolut intet om kvaliteten.

Der har været en generel tendens de sidste 5-10 år til at vine har en højere alkoholprocent. Sikkert fordi forbrugeren efterspørger det pga. uvidende vinhandlere der spiller kloge på forbrugerens bekostning. Jeg har et par vine liggende fra Australien der holder 17% og en del på 16% og det er sgu et sidespor. Fair nok, hvis frugten kan bære det, men når vinen begynder at dufte af alkohol og brænder i gummer og svælg, så står jeg af.

Oenophile
Kontakt:

Indlæg af Oenophile » lør 05/04-08 23:44

Preben Nielsen skrev:For lige at tage et sidste eksempel: Amarone. Der hører en høj alkoholprocent sig til pr. natur. Hvor jeg i en rosé vin almindeligvis gerne vil være fri for mere end 13%, vil jeg nødigt under 14% i en Amarone, hvor min erfaring er, at hverken 15 eller 16% behøver udgøre et problem for kvaliteten. Hvor den øvre grænse går for netop denne vintype ved jeg til gengæld kke. Det må undersøges :drikke:
Ved godt at det er semantik, men "man er jo vin-nørd" ... ;

Amarone kan deles op i 2 kategorier, Amarone, og Amarone Classico ...

Amarone skal som minimum indeholde 14% alkohol ... hvis den indeholder mindre, er det ikke en amarone ... ><

Amarone Classico indeholder min. 15% alkohol

Fadlagring og flaskelagring for begge typer er de samme, men producenterne har en tendens til at give Classico'erne mere fad og længere flaskelagring ...

Den højeste alkohol procent jeg har set på en amarone er 17,5% alkohol (men hvis årgangen har været velsignet med konstant varmt klima og masser af sol, ville jeg ikke blive forbavset hvis den kunne komme op på 18%, selvom jeg nu har mine tvivl ... ><) Iøvrigt vil der i langt de fleste tilfælde blive rundet ned på alkohol procenten på flasken, dvs. Amaronen kan faktisk godt ligge på en alkohol procent på eks. 14,7%, men på flasken vil der komme til at stå 14,5% ... ><)

Problemet med dette er, at mange kommer til at købe en Amarone, som måske blot indeholder 14% og fortæller hvor ringe den er fordi den virker vandet etc etc (min erfaring siger mig at dette oftest er tilfældet med "de billige Amarone'er" - ikke Classico) - og det er også rigtigt at der findes mange især "Ripasso'er" og "Rinforzo" typer af vine derude, som mere end kan matche disse "alm" amarone'er ... både i smag, kvalitet og kompleksitet.

blot mit indskud.

Mvh,

PK

amarone
Geografisk sted:Århus

Indlæg af amarone » søn 06/04-08 11:09

- Jeg lytter med STOR interesse. Det er nogle rigtig fine komentarer =D>

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 06/04-08 11:38

Oenophile skrev:Amarone skal som minimum indeholde 14% alkohol ... hvis den indeholder mindre, er det ikke en amarone ... ><

Amarone Classico indeholder min. 15% alkohol
Så er der jo ikke så meget at sige til at jeg nødigt ville drikke en Amarone på under 14% :)

Jeg havde ikke lige tjekket lovteksten, men du har jo helt ret - kan jeg se i mit opslagsværk når det gælder den slags, Politikens Italiensk vin - i at Amarone skal indeholde minimum 14%. Ifølge bogen er der dog ikke forskellige krav til Amarone, Amarone Classico og Amarone Valpantena, hverken hvad angår alkohol, lagring eller udbytte, idet der skulle være tale om blot én DOC, nemlig Amarone della Valpolicella.
Hvor har du oplysningen om de 15% for Classico fra? - Ikke fordi det overhovedet er relevant for amarones oprindelige spørgsmål, men han tilgiver os forhåbentligt denne lille afstikker...

/Preben

Oenophile
Kontakt:

Indlæg af Oenophile » tirs 08/04-08 21:56

Bliver nød til at "korrigere" mig selv lidt ... ><

Jeg skrev tidligere om "Amarone Classico" med 15 % alkohol.

Efter at have talt med vores producent af Amarone samt fået svar på mail omkring dette, kan jeg oplyse, at det er korrekt som Preben skriver at vinlovgivningen blot "siger", at Amarone som min. skal indeholde min. 14 % alkohol. "Classico" er inddelingen af nogle bestemte områder i Valpolicella, hvorfra man producerer Amarone.

Mht. til "de 15 %" blev jeg fortalt, at "Classico", som oftest, ikke altid, indeholder 15 % - Dette er et Valg fra langt de fleste producenters side af (da "Classico" områderne oftest giver et bedre høstudbytte, med druer, som indeholder højere mængde restsukker), men som sagt ikke et "krav" (endnu da ... ) set i forhold til den italienske vinlov.

Håber at jeg fik forklaret det "ordentligt" :)

mvh,

PK

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » ons 09/04-08 18:15

Tak for grundig research =D>

Man ved jo aldrig helt hvornår de data man ligger inde med om vin er forældede. Der sker jo hele tiden ændringer.

Jeg nævnte den bog, som jeg selv har stor fornøjelse af som opslagsværk, Politikens Italiens Vin. Der er skemaer over alle DOC/DOCG'er, og her kan man indenfor få kvadratcentimeter papir få et væld af oplysninger. Bogen er utroligt grundig og gennemarbejdet.

Om Amarone viser skemaet således, at vinen er en DOC (og ikke som mange måske villle tro en DOCG), og at den er en undertype til Valpolicella. DOC'ens fulde navn er Amarone della Valpolicella. Druesorterne er: Corvina 40-80% (max 50% Corvinone), 5-30% Rondinella, andre ikke aromatiske blå sorter 0-15% (max 10% af den enkelte). Alkohol minimum 14%. Lagring mindst 24 måneder. Udbytte højst 48 hl/ha. Gælder også for Classico og Valpantena.

Bogen er fra 2003, og den holder meget fint endnu, selv om der selvfølgelig hele tiden sker ændringer.

Jeg kan varmt anbefale bogen, hvis man er til den type detaljer, som vi snakker om her.

Billede

Nå, det er stadig et sidespor i forhold til det oprindelige spørgsmål 8-[

/Preben

Besvar