Hvordan her i det med dekantering/ iltning?

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
Mathias
Geografisk sted:nordsjælland
Hvordan her i det med dekantering/ iltning?

Indlæg af Mathias » ons 26/03-08 19:50

Jeg kunne godttænke mig at høre hvordan i har det med dekantering/iltning af vin, og jeg mener ikke dekantering af gl. vine for at komme af med bundfald..

Jeg synes nemlig alt for mange dekantere deres vin farlig længe, uden overhoved at have smagt den først!
Jeg har selv lavet nogle forsøg med rimelig unge vine, og jeg synes oftere at vinen mister karter ved iltning, end den vinder af det!
Mange vine dør efter min mening af for megen iltning!
Så er klart til at trække proppen op og hælde i glasset! og efter at have smagt den kan jeg så finde på at hælde den over i en gryde og hælde den frem og tilbage et par gange!
Det der med en åbne vinen en time før den skal drikkes kan jeg ikke se meningen med :D

/ Mathias

Oenophile
Geografisk sted:Århus, Denmark
Kontakt:

Iltning af vin ...

Indlæg af Oenophile » ons 26/03-08 22:55

Iltning af vin ...

- hvad mener du med at "ilte for længe" ??? :-k

- Tanninrige vine har ofte brug for en iltning, da iltning er med til at "åbne" vinen op, således at flere af dens duft- , syre- og aroma-nuancer kan komme frem.

- Især "unge" vine, som (oftest pga. logistik mæssige årsager) bliver frigivet, "før de er modne", og som har fået en del fad m.m (her tænker jeg min. 18-24 mdr +, og ikke på "gamle fade"), og som deraf indeholder mange tanniner, har i de fleste tilfælde "brug for at blive iltet", såfremt man vil have en "optimal" smagsoplevelse.

- Igen, det kommer meget an på hvilken vin det er, og også an på, i hvilken forbindelse man serverer vinen.

- Og nej, det er ikke mange vine, som "dør af iltning", men hvis vinen ikke indeholder mange taniner, så vil den i langt de fleste tilfælde "dø" hvis den får for meget ilt ...

- Når mange trækker en vin op "og lader den stå for at få ilt", så er det en anden måde at "ilte vinen" på, men min erfaring siger mig, at hvis man vil ilte en vin, så er iltning, ved at hælde den fra flasken og over i en karafel, evt. flere gange, langt bedre en blot at lade flasken stå, da den mængde ilt, som kan komme ned i flasken, gennem flaskehalsen, kun "ilter en lille mængde" i overfladen af vinen og den tid, som vinen skal stå før man får noget ud af denne form for iltning, oftest vil tage flere timer (ikke bare en enkelt eller to ...).

- Mange af de "store cru'er" i Haut Medoc, vil som oftest ikke være "fuldt udviklede" på frigivelses tidspunktet, og indeholder stort set altid mange og temmelige kraftige tanniner. Uden iltning af "disse unge vine", vil smagsoplevelsen oftest være præget af fadet og de mange, til tider små-bitre, tanniner. Men ved iltning vinder disse vine oftest meget, da iltning, som nævnt før, vil være med til at "åbne" vinen.

Men som sagt i starten, kommer det meget an på hvilken type vin vi taler om, hvilken årgang og frem for alt, hvem som har lavet den og selvfølgelig også hvad det er man "vil med vinen" - er det til en bestemt ret af mad ? en smagning ? eller andet ?

Med venlig hilsen,

PK

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tors 27/03-08 09:04

Jeg gør lige opmærksom på, at der findes en del synspunkter vedr. dette emne i kategorien Spørgsmål, hvor der i januar blev oprettet et emne Iltning. Dette blot til orientering. Der er jo siden den tråd kommet flere brugere til, så flere synspunkter kan jo komme til også.

Jeg vil kort opsumere mine synspunkter:
Jeg dekanterer aldrig. foretrækker at lade en vin vente til den er klar fremfor at prøve at fremskynde dens udvikling, hvilket alligevel ikke rigtig lader sig gøre.
Jeg foretrækker også at vurdere en vins udviklingspotentiale under sammenlignelige omstændigheder, dvs. i roligt tempo direkte fra flasken.
Endelig kan jeg basalt bedst lide uomhældt vin, idet jeg synes omhældt vin ofte mister vitalitet, spændstighed, kanter.

Denne diskussion for og imod vil sikkert fortsætte så længe der produceres vin på kloden, så jeg henregner det i høj grad til smag og behag. Og fred være med det.

Jeg har lyst til at gentage en sjov historie fra mit sidste indlæg i den anden tråd, et citat fra Berlingske 23/2:
"På det engelske vintidsskrift Decanter lavede man for nyligt et eksperiment for at finde ud af om omhældning og iltning af vin gør den bedre. Man lod et kompetent smagepanel blindsmage en række vine med forskellig alder. De samme vine blev smagt af to omgange. Den ene gang kom de direkte fra flasken, mens de anden gang havde fået et par timer på karaffel. Ved samtlige vine - unge som gamle - viste det sig, at den netop optrukne vin blev vurderet som bedst. Alle involverede var ret chokerede og redaktøren skulle efter sigende have udbrudt: "Vi burde jo skifte navn fra Decanter til Pull Now.""

Dette ikke for at argumentere for at jeg har mere ret end dem der kan se fordele ved at dekantere, for som sagt henregner jeg det til smag og behag, som jeg til enhver tid har stor respekt for, og hvor jeg synes det er tåbeligt at slås om at få ret.
Men jeg synes alligevel at resultatet af testen er lidt tankevækkende, fordi det er en udbredt antagelse, at det i det mindste i nogle tilfælde har indlysende fordele at omhælde.

Man kunne dog sikkert på et andet tidsskrift med andre smagere komme frem til den stikmodsatte konklussion...

/Preben
Senest rettet af Preben Nielsen tors 27/03-08 18:58, rettet i alt 1 gang.

Oenophile
Geografisk sted:Århus, Denmark
Kontakt:

Indlæg af Oenophile » tors 27/03-08 14:53

Preben Nielsen skrev:Jeg har lyst til at gentage en sjov historie fra mit sidste indlæg i den anden tråd, et citat fra Berlingske 23/2:
"På det engelske vintidsskrift Decanter lavede man for nyligt et eksperiment for at finde ud af om omhældning og iltning af vin gør den bedre. Man lod et kompetent smagepanel blindsmage en række vine med forskellig alder. De samme vine blev smagt af to omgange. Den ene gang kom de direkte fra flasken, mens de anden gang havde fået et par timer på karaffel. Ved samtlige vine - unge som gamle - viste det sig, at den netop optrukne vin blev vurderet som bedst. Alle involverede var ret chokerede og redaktøren skulle efter sigende have udbrudt: "Vi burde jo skifte navn fra Decanter til Pull Now.""/Preben
"Forsøget" som omtalt, viser ikke et "rigtigt" billede af, hvad en evt. "iltning" "kan gøre" ved en vin. Hvis forsøget skulle have illustreret "virkning af evt. iltning, eller mangel på samme", burde man have smagt de samme vine, fra samme årgang, samme producent - med og uden iltning ...

Med venlig hilsen,

PK

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tors 27/03-08 15:11

Oenophile skrev:Hvis forsøget skulle have illustreret "virkning af evt. iltning, eller mangel på samme", burde man have smagt de samme vine, fra samme årgang, samme producent - med og uden iltning ...
Helt enig, og sådan læser jeg også historien.
Jeg læser den som at man har testet vine i forskellige aldre, to prøver af hver af samtlige vine: den ene lige fra flasken, den anden dekanteret. Sikkert forskellige typer og producenter men parvis helt ens vine.
Jeg kan ikke se, at andet ville give mening.

/Preben

Mathias
Geografisk sted:nordsjælland

Indlæg af Mathias » fre 28/03-08 23:33

Preben Nielsen skrev:Jeg har lyst til at gentage en sjov historie fra mit sidste indlæg i den anden tråd, et citat fra Berlingske 23/2:
"På det engelske vintidsskrift Decanter lavede man for nyligt et eksperiment for at finde ud af om omhældning og iltning af vin gør den bedre. Man lod et kompetent smagepanel blindsmage en række vine med forskellig alder. De samme vine blev smagt af to omgange. Den ene gang kom de direkte fra flasken, mens de anden gang havde fået et par timer på karaffel. Ved samtlige vine - unge som gamle - viste det sig, at den netop optrukne vin blev vurderet som bedst. Alle involverede var ret chokerede og redaktøren skulle efter sigende have udbrudt: "Vi burde jo skifte navn fra Decanter til Pull Now.""

Dette ikke for at argumentere for at jeg har mere ret end dem der kan se fordele ved at dekantere, for som sagt henregner jeg det til smag og behag, som jeg til enhver tid har stor respekt for, og hvor jeg synes det er tåbeligt at slås om at få ret.
Men jeg synes alligevel at resultatet af testen er lidt tankevækkende, fordi det er en udbredt antagelse, at det i det mindste i nogle tilfælde har indlysende fordele at omhælde.

Man kunne dog sikkert på et andet tidsskrift med andre smagere komme frem til den stikmodsatte konklussion...

/Preben

hehe ja det "bekræfter" lidt min ide... :D
Jeg afviser ikke at iltning/dekantering kan have en positiv virkning på vin, og jeg gør det da også selv i ny og næ, men som jeg skrev tidligere synes jeg ofte langt bedere om vinen før end efter ! og jeg har lavet en del "forsøg"

Besvar