Hvordan har I det med Champagne?

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Rasmus
Geografisk sted:Søborg

Indlæg af Rasmus » ons 06/01-10 15:26

Preben Nielsen skrev:
Rasmus skrev:Det kan sagtens være, at andre mousserende vine ikke kommer i nærheden...
Det kan jo godt være. Blot har jeg personligt ingen førstehåndserfaringer med det. Jeg vil omvendt sige, at jeg har da smagt adskillige Crémant'er og Cava'er, som har fornøjet mig mere end de Champagner jeg har smagt.
/Preben
Det var ikke et udtryk for min holdning - men en holdning som der tit gives udtryk for blandt vinskribenter rundt omkring - det ses eks. ofte i Gastro og hos Søren Frank i Berlingeren. Men mon ikke det i et vist omfang er udtryk for snobberi?

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » lør 09/01-10 14:35

Rasmus skrev: - det ses eks. ofte i Gastro og hos Søren Frank i Berlingeren. Men mon ikke det i et vist omfang er udtryk for snobberi?
Det kender jeg ikke anmelderne godt nok til at have nogen mening om. Men det får mig til at tænke på to artikler jeg engang har læst (tilgiv mig upræcisheder, hvis min hukommelse er forkert): Den ene hvor der blev serveret de samme dyre Bordeaux vine i to runder, uden at smagerne, som så vidt jeg husker var ansete engelske vinjournalister, vidste at det var de samme vine de smagte. Ved introduktionen til den ene runde fik de at vide, at der var tale om dyre vine, i den anden runde at vinene - altså de samme - var billige. Det gav markante udslag i oplevelserne og vurderingerne, og artiklen demonstrerede, at når man forventede billig vin i glasset, så påvirkede det smagerne til at opleve dem som billigt og småtarveligt smagende, mens det omvendte var tilfældet, når man forventede at smage en stor, dyr vin. Meget interessant!

En anden artikel var i magasinet Smag & Behag om netop Champagne. Her smagte så vidt jeg husker garvede Champagne-smagere med klare favoritter blandt de forskellige huse blindt på forskellige Champagner, og skulle så dels vurdere de enkelte vine, dels se om de kunne genkende deres favorit- eller hadevine. Det lykkedes meget dårligt. Der var vist også noget med, at de samme vine blev smagt i to runder men i forskellig rækkefølge, og hvis det er rigtigt husket, så var vurderinger og gætterier heller ikke her konsistente og vurderingerne i runde et afveg markant fra vurderingerne i runde to. Uanset det konkrete smageforløb så var artiklens konklusion, at det ikke var sådan lige til at skelne det ene fra det andet. Og smagerne kunne ikke genkende deres favoritter. Også meget interessant, idet det jo også siger noget om hvor stor magt viden om hvad det er man drikker har på det man mener at opleve!

Det kunne jo være spændende om nogen fandt på at lave en blindsmagning, hvor der både var Champagne, Crémant og andre mousserende typer herunder fx en Freixenet. Så kunne man i hvert fald udelukke, at folk finder noget specielt i Champagne, blot fordi de ved det er Champagne og fordi de ved at den er dyr.

For mange, mange år siden var der i et af dagbladene sådan en blindsmagning (husker ikke hvem smagerne var) op til et nytår. Freixenet's popularitet begyndte der, idet den velkendte Cordon Negro Brut vandt.

/Preben

Besvar