Hvordan har I det med Champagne?

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:
Hvordan har I det med Champagne?

Indlæg af Preben Nielsen » ons 19/03-08 13:57

Jeg er glad for, at der var en bruger der i en eller anden tråd skrev, at det her jo ikke er et snob-forum, så på den baggrund tør jeg godt stille følgende spørgsmål: Hvordan har I det med Champagne?

Jeg spørger fordi jeg ikke har fattet, at det skulle være så velsignet en drik, som mange giver udtryk for. For mange har Champagne tilsyneladende en absolut særstilling som noget af det ypperste vin overhovedet. (Da Champagne jo er dyr, er det naturligvis også en udmærket vin at fremhæve som det ypperste, hvis man vil blære sig.)
Jeg holder meget af boblevin, men jeg er personligt for mange år siden helt holdt op med at smide penge efter Champagne, idet jeg synes priserne er latterlige. Jeg er desuden lige så tilfreds med et godt glas Crémant, Cava eller Spumante, der jo kan fås for ca. en tredjedel til halvdelen af det som Champagne koster.

Helle og jeg har netop været et smut i Paris, og her var det på restauranterne ikke muligt at købe et glas Crémant som aperitif, så her var vi nødt til - hvis vi ville have noget i genren - at købe Champagne, hvad vi så gjorde. Så her var chancen der igen til at opleve lyksaglighederne ved denne drik. Men miraklet udeblev atter en gang. Den eneste forskel jeg bemærkede i forhold til de boblevine, jeg normalt får i glasset herhjemme, var hvad jeg kunne se på regningen. 15 € for et glas. Latterligt.

Jeg har kun begrænsede (og ikke overbevisende) erfaringer med de dyrere årgangschampagner, og det er muligt at det er det man skal dyrke, hvis der skal ske noget der er værd at bide mærke i. Men da jeg i forvejen oplever at standard-Champagnerne uden årgang demonstrerer noget der må være vinmarkedets dårligste kvalitet-pris-forhold, så er jeg ikke lige disponeret for at betale markant meget mere.

Men går jeg glip af noget? Og hvis jeg gør, står pris og oplevelse så i et acceptabelt forhold til hinanden ved de rigtig gode Champagner? Og hvis de gør, så nævn én hvor det er tilfældet!

/Preben

Mathias
Geografisk sted:nordsjælland

Indlæg af Mathias » ons 19/03-08 15:36

hej preben
super godt indlæg!
Jeg er til dels enig, synes for mange menneser forguder champange som den ypperste drue nektar der findes, og det er jeg slet ikke enig i!
Jeg har faktsik drukket en del champange og synes også godt om det!
for det er da en forfriskende fantastisk mad vin, med en dejlig syre!!
Men jeg bliver altså ikke udfordrede af super komplekse vine, og jeg har drukket en del årgangs champanger!
så er det forholdet imellem pris og kvalitet, det er jo HEEELLT ude i hampen! jeg har intet imod at give 200-500+ for en fl. vin !
Men til gengæld forventet jeg også en oplevelse og det synes jeg alt for sjællent jeg får ved champange.

/ MAthais

Ejuel
Geografisk sted:Esbjerg

Champagne

Indlæg af Ejuel » tors 20/03-08 01:26

Først vil jeg gerne præcisere, at min erfaring med champagne er næsten lig nul - ganke enkelt fordi jeg synes, at priserne er lidt "alternative", men også fordi, jeg i flere år har kunnet "nøjes" med tyskernes alternativ: Sekt.

Også i denne forbindelse lider de stakkels tyskere under selvskabte problemer - forårsaget af de aldeles afskyelige skum-champagner, man i årevis har kunnet købe i grænsekioskerne. Men der findes seriøse alternativer - både i den dyre og den mere acceptable ende af prisskalaen. Jeg kan kun anbefale folk at kigge sig godt omkring blandt seriøse tyske vinproducenter, hvor man ofte kan købe kvalitet (=riesling) for 7-15 Euro.

Hos vores hus-weingut, Hermann-Josef Schwaab i Erden, køber vi altid en "trocken" ( brut i Tyskland er meget tør) Erdener Treppchen, Riesling, Sekt for 7,50 Euro. Stilren, stringent og ærlig sekt. Vores motto her i huset er: Der går 3 flasker Schwaab på en "gul enke".

Kig evt. her:
http://www.schwaaberden.mynetcologne.de ... liste.html
eller direkte på hjemmesiden:
http://www.weingut-schwaab.de

Venlig hilsen
Erik

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Re: Champagne

Indlæg af Preben Nielsen » tors 20/03-08 16:26

Ejuel skrev:...der findes seriøse alternativer - både i den dyre og den mere acceptable ende af prisskalaen. Jeg kan kun anbefale folk at kigge sig godt omkring blandt seriøse tyske vinproducenter, hvor man ofte kan købe kvalitet (=riesling) for 7-15 Euro.
Hej Erik

Velkommen til debatten! Og tak for det gode input.

Jeg nævnte jo både Crémant, Cava og Spumante som boblevine, som jeg værdsætter. Jeg tænkte slet ikke på Sekt, som jeg kun har ganske, ganske få erfaringer med (og dem jeg husker bedst er nogle smagt for længe siden, som lige siden har disponeret mig for at kigge i andre retninger). Så det er godt at blive gjort opmærksom på, at der er mulighed for kvalitetsoplevelser der.

Jeg synes, det er fint, at vi, udover at diskutere Champagne, også får alternative anbefalinger i denne tråd :)

Jeg er dog også spændt på, om der kommer et indlæg, der går i brechen for Champagne. Trods min indstilling til drikken, synes jeg det kunne være spændende med et indlæg i stil med: "Smag denne her Champagne, og du vil forstå, hvorfor den har den status, som den har."

/Preben

Oenophile
Geografisk sted:Århus, Denmark
Kontakt:

Champagne - IKKE bare en Mousserende vin ... !!!

Indlæg af Oenophile » fre 21/03-08 16:37

Champagne ...

For mig er champagne noget helt specielt, og jeg har ikke smagt meget, som bare tilnærmelsesvist kunne komme op på "niveau" med en "rigtig" champagne ...

Meningerne omkring netop denne form for mousserende vin er mange og meget forskellige. De mest ihærdige tilhængere vil nok til deres "dødsdag" hævde at der er intet, som bare kommer i nærheden, og modstanderne vil nok mene det helt modsatte.

Men hvorom alting er (og ja, jeg er nok blevet temmelig "fag-skadet"), så vil jeg stadig mene, at i langt de fleste tilfælde, så er champagne "bare bedre", - generelt set, i forhold til mange andre mousserende vine.

Blandt mine favoritter er Pol Roger's "Winston Churchill", Krug's, Mum og Tattinger, for ikke at tale om Louis Roederer Cristal (sidst nævnte er blandt de dyreste på markedet).

Selvom jeg stadig mener at jeg er en "novice" udi vinens forunderlige verden har jeg (synes jeg selv :P) smagt en del mousserende vine igennem min tid i denne branche, og for mig mangler jeg stadig at smage noget, som er end bedre mousserende vin, end netop champagne;

Sekt (Tyskland) - mangler endnu at smage noget, som jeg fandt var "godt", oftest for syrerige og ubalance i "moussen" - kan skyldes at langt de fleste typer af sekt fra Tyskland laves efter "charmat-metoden".

Cava (Spanien) - har smagt i begge ender af skala'en, både godt, men mest "skidt". Men faktum er at en del spanske producenter (især i Nordspanien), faktisk godt kan lave mousserende vine, som nærmer sig det samme "niveau" som nogle af de "mindre gode" champagner ...

Spumante (Italien) - det er vel nok herfra (Franciacorta især), hvorfra jeg har smagt mest mousserende vin, som kunne komme op i nærheden af "rigtige" champagner, men igen, det er ikke "helt det samme" ...

Jeg tror en del af forklaringen ligger i det faktum at langt de fleste champagne huse i Frankrig har en meget "speciel" indfaldsvinkel til produktionen og deres assemblage (sammenstikningen af forskellige vine) er unik, set i forhold til andre producenter af mousserende vine i andre lande.

Tidligere var trykket i flasken også en stor forskel, da den påvirker moussen, men idag er det i langt de fleste tilfælde blevet "udlignet"

Til slut vil jeg gerne foreslå vin-elskerne at prøve at smage champagne eks. nogle af dem som jeg har nævnt (ikke nødvendigvis "vintage") op imod tilsvarende fra. eks. (Cava) Spanien, og her tænker jeg IKKE på Freixenet, og Italien, eks fra Ca del Bosco (et af de største huse i Franciacorta) - og "lur" mig om folk ikke vil kunne smage forskel ...

Med hensyn til priserne, Champagne er generelt dyrere, ja, og ja, noget af det skyldes deres "status", men også deres produktionsmetode (her tænker jeg især på Assemblage), har noget med dette at gøre. Men generelt mener jeg stadigvæk at prisforskellen er det værd ... :)

Et lidt langt "første" indlæg ... men, takker for jeres "tålmodighed" og glæder mig til at høre nyt om jeres meninger :)

Med venlig hilsen,

PK

Mathias
Geografisk sted:nordsjælland

Indlæg af Mathias » fre 21/03-08 17:43

Jeg kan godt være enig med dig i, at hvis man smager champagne op mod cava, spumante, sekt, aussie mousserende, osv. sov, vil champagne som ofte i moussen, duften og smagen, være de andre vine overlegne!

MEEN :) champagne er en dejlig drik, jeg kan bare ikke forstå folk der mener det er en ypperste vin der findes, Eller det vil sige jeg har i hvert fald ikke smagt champagner der i kompleksitet bare ( ved godt det er en lorte sammen ligning) kommer i NÆRHEDEN af stor hvid bourgogne, eller tysk hardcore riesling !

Men som sagt er det måske bare mig der stadig er for "grøn" i champagne sammenhæng, og ikke har fundet en champagne endnu der virkelig gir gåsehud endnu :D

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » fre 21/03-08 17:54

Hej Oenophile

Velkommen til forumet!

Det var forfriskende at du lagde et lod i den anden vægtskål. Det kan være rart at få ret, men mindst lige så skønt, hvis man udfordres kompetent på sine synespunkter. Og det vil jeg da sige, du gør! =D> Især er det jo skønt, hvis man får sin vinhorisont udvidet og kommer til at værdsætte noget, som man ikke før havde øje for. Vi må se hvordan det går, hvis det ender med at jeg køber en flaske Champagne på baggrund af det her.
Oenophile skrev:...så vil jeg stadig mene, at i langt de fleste tilfælde, så er champagne "bare bedre", - generelt set, i forhold til mange andre mousserende vine.
De skal så være rigtig meget bedre og ikke kun marginalt bedre, hvis prisforskellen skal kunne retfærdiggøres. Det har jeg stadig til gode at opleve.
Oenophile skrev:...vil jeg gerne foreslå vin-elskerne at prøve at smage champagne eks. nogle af dem som jeg har nævnt (ikke nødvendigvis "vintage") op imod tilsvarende fra. eks. (Cava) Spanien, og her tænker jeg IKKE på Freixenet, og Italien, eks fra Ca del Bosco (et af de største huse i Franciacorta) - og "lur" mig om folk ikke vil kunne smage forskel ...
Nu hvor du kender min indstilling, er der så ikke én af de Champagner, du nævner, som du kunne anbefale, en Champagne, som du mener vil kunne anskueliggøre kvaliteterne, og hvor man ikke bliver flået?

Jeg har i øvrigt - i givet fald - ikke tænkt mig at smage noget op mod hinanden. Vin - herunder Champagne - skal kunne stå alene og ikke kun vise sin berettigelse ved at vinde over andre ved sammenlignende smagninger, mener jeg.

/Preben
Senest rettet af Preben Nielsen fre 21/03-08 18:04, rettet i alt 1 gang.

Søren Kamp
Geografisk sted:Roskilde

Indlæg af Søren Kamp » fre 21/03-08 18:04

Hej PK,

Velkommen til og tak for et rigtig godt indlæg.
Jeg har, som mange andre, også længe været skeptisk overfor Champagne netop af den grund, at det er så dyrt i forhold til anden mousserende vin.
Jeg havde indtil for nylig aldrig smagt en Champagne der rigtig gjorde noget for mig, men på den anden side, havde jeg heller ikke aktivt gjort noget for at finde sådan en oplevelse. Ved et tilfælde smagte jeg en helt banal Möet et Chandon NV, som (selvom det vel af Champagne afficionados ikke på nogen måde kan betegnes som en stor Champagne) triggede min nysgerrighed påny - den var delikat og forfriskende, og havde en dybde jeg ikke havde stødt på tidligere.
Til nytåret købte jeg så en Champagne Bonnaire Brut, Grand Cru, Blanc de Blancs til dronningens nytårstale for ligesom at følge op på Champagne interessen. Faktisk også en rigtig god oplevelse - og jeg er bestemt nysgerrig på mere. Derfor er jeg, ligesom Preben, intereseret i lidt vejledning mht. hvad man skal prøve, for at få en god indikation på hvad Champagne er når det er godt, og endnu bedre, hvis det kan lade sig gøre uden at tale med min bankrådgiver først.

Oenophile
Geografisk sted:Århus, Denmark
Kontakt:

Forslag til smagning ...

Indlæg af Oenophile » fre 21/03-08 19:15

Hej igen,

Det kan være at jeg rammer lidt "skævt" på priserne, da jeg sjældent køber vin ind til detail-priser, udover de vine, "jeg falder over" når jeg er ude at handle ind til dagligdagsbrug ... :)

Preben:

Pol Roger Reserve Brut - Tør, med toner af citrus, til tider lidt "rå" mousse, men ellers et ganske godt køb for pengene (Sigurd Müller Vinhandel) ca. 300,- mener jeg ... ><

Pol Roger Brut Vintage 1998 (ved ikke om de har flere ><) - Tør, mere elegant i både balance og mousse end den foregående, men giver et rigtig godt billede af hvad Champagne kan være, når det er godt lavet, med sans for detaljerne. Mener at du kan få den for omkring 350,-

Tattinger - Lidt "Blødere" stil end Pol Roger, mindre "skarp", men stadig forholdsvis afdæmpet med en pæn mousse. Du burde kunne få een for omkring 300,-

Generelt for Non-Vintage synes jeg at moussen er lidt mere "upræcis", samt at kompleksiteten er mindre udpræget, ikke desto mindre, synes jeg stadig at champange vinder (hands down!) når man har smagt dem .. :)

Cava fra Laudrup Vinimport; Privat Opus Evolutium, Alta - En af de bedre Cava'er, men knap så elegant som champagne. Fin mousse, men stadig lidt "skarp i kanterne", men kan fås til lidt over 200,-

Søren:

Hah :) en KONVERTIT !!! "Du har set Lyset !!!" (joker bare)

Er det Bonnaire fra Erik Sørensen's ? En ganske god Champagne, - dog lidt for "enkel" til min smag :) - Undskyld, men som sagt er jeg ret "fag-skadet" hvad angår nogle ting :)

Håber det kan bruges :) og igen tager jeg forbehold for priserne, da jeg som sagt (een af goderne ved at være i branchen) har mulighed for at købe vin engros gennem mit arbejde :), og derfor sjældent kommer til at betale detailpris når jeg køber.

Med venlig hilsen,

PK

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » fre 21/03-08 22:09

Jamen, jamen :D

Søren, det er da lige før vi er forpligtet til at gå ud og købe en flaske Champagne :drikke: og vende tilbage med noget klogt (eller hvad vi nu kan finde på) at sige om det vi smager? :)

/Preben

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » fre 01/01-10 13:39

Der skulle gå 9 måneder fra at jeg overvejede at prøve endnu en flaske Champagne og til det skete. Og det var så i går til nytårsaften, hvor vi tog vinen som aperitif og til vores forretter.
Det blev Taittinger, Brut Réserve, købt for 250 kr., normalpris 300 kr.

Jeg ved ikke om du stadig læser med, Oenophile. Du anbefalede jo Taittinger som en Champagne, der skulle kunne vise hvad Champagne handler om, uden at man bliver flået.
Jeg syntes vinen var ok, meget elegant, men jeg syntes ikke at den ikke smagte af særlig meget, og smagen var meget enkel. Faktisk kedede jeg mig og åbnede en flaske hvidvin for at få lidt stimulation af smagsløgene.
Jeg vurderede værdien af det der var i flasken til ca. 90 kr.

Jeg kan på den baggrund godt stadig være voldsomt i tvivl om Champagne for mit vedkommende er noget at gå videre med :gab:

Godt nytår! :skaal:

/Preben

Rasmus
Geografisk sted:Søborg

Indlæg af Rasmus » søn 03/01-10 15:24

Jeg har det nogenlunde med champagne som Preben ovenfor beskriver, at han har det. Jeg kan faktisk rigtigt godt lide champagne, det er bare grotesk over-priced. Af den grund har jeg ikke drukke det voldsomt meget. Jeg har fået meget jeg godt kunne lide og en del kedeligt på restauranter osv. Men generelt kan jeg ikke lade være med at tænke på, hvad jeg istedet kunne have fået for pengene.

Det kan sagtens være, at andre mousserende vine ikke kommer i nærheden - men det gør prisen så heller ikke.

Hvis man eks. køber Cava kommer man rigtigt rigtigt langt, hvis man er villig til at smide omkring en 100-150 kr. og der kan man jo bare få en billig i netto, hvis det skal være "fint". Eks. er det store cava-hus Cordoniu rigtigt glimrende og til god pris, hvis man lige tager skridtet over de billigste varianter.

Og så lige en kommentar vedr. Sekt. Der er to slags - metervarerne, som tyskerne drikker vildt meget af og som laves på importerede druer. Og så de "rigtige" som de selv laver på tyske druer. Det er to vidt forskellige ting, og må ikke blandes sammen :-)

boor
Geografisk sted:Østerbro

Indlæg af boor » søn 03/01-10 21:47

Jeg deler også Champagne skepsisen - ikke at jeg har smagt noget dårligt - men har bare den samme fornemmelse at priserne er alt for høje. Jeg er dog også lidt nysgerrig på Champagnen, det er jo et klassisk område, og har købt lidt fra mindre champagnebønder, for se om det er muligt at få fat i noget med et lidt bedre pris-kvalitet forhold. Indtil videre har jeg mest smagt basiscuveer fra de større champagnehuse og her er de 250-400 der ofte forlanges som regel helt ude i hampen.

En af de bedre mouserende oplevelser jeg har haft, også i en pris-kvalitet sammenhæng, var i øvrigt italiensk. Ferrari, Perle, 2002 (ren chardonnay). For 229,- fik man en lækker dyb og kompleks vin oplevelse

Rasmus
Geografisk sted:Søborg

Indlæg af Rasmus » man 04/01-10 08:28

boor skrev:Jeg deler også Champagne skepsisen - ikke at jeg har smagt noget dårligt - men har bare den samme fornemmelse at priserne er alt for høje. Jeg er dog også lidt nysgerrig på Champagnen, det er jo et klassisk område, og har købt lidt fra mindre champagnebønder, for se om det er muligt at få fat i noget med et lidt bedre pris-kvalitet forhold. Indtil videre har jeg mest smagt basiscuveer fra de større champagnehuse og her er de 250-400 der ofte forlanges som regel helt ude i hampen.

En af de bedre mouserende oplevelser jeg har haft, også i en pris-kvalitet sammenhæng, var i øvrigt italiensk. Ferrari, Perle, 2002 (ren chardonnay). For 229,- fik man en lækker dyb og kompleks vin oplevelse
Jeg har lidt på fornemmelsen, at det godt kan betale sig at se lidt mere efter de mindre champagnehuse, hvis man vil have en god pris og god kvalitet. Et eks. (og nu kan jeg ikke huske hvilken), var, at jeg til en middag på Kokkeriet fik en rigtig glimrende champagne som start - efterfølgende tjekkede jeg så prisen og fandt, at den "kun" kostede ca. 250kr. Sammenlignet med hvad jeg har smagt af basis-cuveer fra de store, var det et fund

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 04/01-10 16:46

Rasmus skrev:Det kan sagtens være, at andre mousserende vine ikke kommer i nærheden...
Det kan jo godt være. Blot har jeg personligt ingen førstehåndserfaringer med det. Jeg vil omvendt sige, at jeg har da smagt adskillige Crémant'er og Cava'er, som har fornøjet mig mere end de Champagner jeg har smagt.
Konkret så var den der Taittinger, som vi drak nytårsaften, ifølge mine sanser på ingen måde mere spændende end al mulig anden boblevin, som kan fås til en brøkdel af prisen. Tværtimod vil jeg sige. Som nævnt kedede jeg mig. Men det kunne da være sjovt at opleve et glas Champagne, der gjorde en forskel.

Det kan jo godt være, som I begge skriver, Rasmus og boor, at man skal glemme de store huses basis-vine. Ideen med at finde mindre producenter, hvor der er andre typer boller op suppen, lyder spændende. Jeg har dog en fornemmelse af, at der for mit vedkommende vil blive knappet nogle flasker Crémant eller Cava eller Spumante eller Sekt op før jeg når til min næste flaske Champagne :-s

/Preben

Besvar