Eksklusive vinoplevelser

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Lars
Geografisk sted:Århus
Eksklusive vinoplevelser

Indlæg af Lars » man 03/03-08 21:54

Så er det vist på tide at få lidt gang i snakken herinde igen.
Nu er jeg jo selv forholdsvis ny ud i den store vinøse verden, og har derfor ikke selv stiftet bekendtskab med virkelig "stor" vin endnu - (min privatøkonomi tillader mig på nuværende tidspunkt heller ikke at udleve de hedeste fantasier, da jeg jo blot er en ganske almindelig proletar:)
Men jeg er da meget spændt på at høre om jeres oplevelser med de eksklusive dråber. Hvordan var det - kunne smagen leve op til de tårnhøje forventninger, eller sad I mon og ønskede at I kunne få alle pengene tilbage? For at det skal være rigtig interessant, skal vi jo også have nogle nedturs-historier med!

Lad høre!

Venligst,
Lars

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Re: Eksklusive vinoplevelser

Indlæg af Preben Nielsen » ons 05/03-08 21:52

Lars skrev:Så er det vist på tide at få lidt gang i snakken herinde igen.
Det kan du godt have ret i :) Godt oplæg i øvrigt, synes jeg.
Lars skrev:Men jeg er da meget spændt på at høre om jeres oplevelser med de eksklusive dråber.
Måske det kunne være en ide at indkredse en anelse: Hvad betyder "eksklusive dråber"?
I dele af vores bekendtskabskreds tør jeg knapt nævne, at vi ind imellem drikker vine til over 100 kr. Det ville omgående medføre en etiket ala "sprøjtende sindsyge" eller noget i den stil. Så her vil en pris over 150 kr. opfattes som stærkt ekskusiv.
For andre, hvor penge tilsyneladende tilflyder i en lind og ret ubegrænset strøm vil grænsen måske betgynde ved 500 kr. eller mere.

Personligt har jeg det sådan, at jeg sjældent giver mere end 300 kr. for en vin. Mellem 200 og 300 kr. går det lidt lettere, men der følger da en vis tankevirksomhed med, før jeg kaster over 200 kr. efter en flaske vin.

Lars, mon vil det hjælpe debatten igang, hvis vi indkredser en smule, hvad "eksklusivt" skal betyde?

/Preben

Lars
Geografisk sted:Århus

Indlæg af Lars » ons 05/03-08 23:39

Hej Preben. Ja, hvad er eksklusive dråber? Det er klart at hvad der er fin vin for Jensen, er det argeste sprøjt for Hansen, og jeg håber da bestemt ikke at angsten for at blamere sig, har afholdt nogle fra at svare.
Jeg tænkte måske på om der var nogle, der for eksempel havde smagt noget fra Chateau Pétrus i Pomerol, eller noget i den stil. Nogle virkelig Grand Vins fra Bordeaux eller Bourgogne, eller hvad med Peter Sissecks Pingus? For mig virker det stadigvæk som det rene vanvid at smide 5000 efter en flaske vin, men jeg er stadigvæk enormt interesseret i at vide, hvordan oplevelsen med sådan et monsterglas har været? Formentlig er det jo nok mest prestige man betaler for, når man nedsvælger disse afsindigt dyre dråber - men igen, det er jo ikke til at vide, før man selv har prøvet, og det har nok temmeligt lange udsigter for mit vedkommende, før jeg får lov at smage en af disse "prestigevine".
Personligt har min største oplevelse og mest eksklusive vinoplevelse været to flasker Brunello di Montalcino fra hhv. 98' og 99' (99'eren var i særklasse!), som blev nydt til VM-finalen i fodbold 2006,hvor pokalen jo som bekendt - og meget passende - gik til Italien. Navnet på producenten har jeg glemt for længst, prisen kender jeg heller ikke, da flaskerne var medbragt af en ven, som har familie på den pågældende vingård og derfor havde været så heldig at tiltuske sig disse flasker. Jeg vil gætte på at den har været på den gode side af 300-400 kr. stykket, da de ikke kom fra en kæmpeproducent, som sprøjter Brunello ud i lange baner. Personligt har jeg ikke kastet mere end 200 kr. efter en flaske, da min økonomi ikke tillader dette pt.
Men lad nu ikke dette emne blive indskrænket af de store Bordeaux vine osv. Der findes jo så meget andet lækkert! (og billigere :) Har du smagt en stor Barolo eller en fantastisk Amarone, så del oplevelsen med os andre! Jeg har absolut ikke indtrykket af at snobberi på nogen måde hersker på dette forum, så kom nu ud af busken, venner :)

Venligst,

Lars

Brugeravatar
TANGLAD
Geografisk sted:Roskilde

Indlæg af TANGLAD » tors 06/03-08 13:59

Et spændende emne det her. Glæder mig til at høre andres kommentarer. Jeg synes min lyst til at investere i gode vine afhænger meget af hvem jeg skal nyde dem med. Til helt eget forbrug uden selskab af andre vininteresserede vil jeg ikke sivinge mig over 100 kr. Til særlige lejligheder som nytårsaften kan jeg godt gå op på max 200 kr. Det er hvis der ikke er andre vininteresserede til stede, så nyder jeg en god flaske 200 kr. for mig selv. De andre gæster må da godt smage men jeg er sådan set ligeglad med hvad de mener om vinen, for jeg ved jo at de ikke interesserer sig for det.

En god idé hvis man vil smage lidt dyrere vine er at finde nogle ligesindede at dele med. Jeg er med i en lille privat vinklub hvor vi er 4 personer, der mødes en gang i kvartalet. Typisk har vi hver en flaske 100 kr. med. Vi indbetaler hver måned 100 kr. pr. person på en konto og det bliver jo til 4.800 om året. Vi har et par gange haft det vi kalder cru-aften hvor hver mand har en 500 kr. vin med som bliver betalt af klubkassen. På den måde får vi hver smagt 4 flasker a 500 kr men betaler kun for én. Desuden mærker vi ikke de 100 kr. om måneden vi betaler, men jeg kan love for vi mærker de dyre vine når vi en sjælden gang nyder dem. Vi bruger aldrig alle pengene i kassen, så beløbet vokser stødt og mon ikke vi en dag får lyst til at spendere 1000 kr. eller mere på en flaske? Hvorfor ikke, pengene er der jo uden at vi har mærket det.

En anden måde at smage dyre vine på kunne være at købe en billet til en smagning med store vine, men jeg synes nu bedre om at nyde de store vine sammen med venner i stille og rolige omgivelser. Og jeg har også den opfattelse at oplevelsen bliver større hvis man kun smager et par flasker ad gangen, fremfor at smage 10 eller flere store vine til samme smagning.

Jeg vil også lige fortælle om en specifik oplevelse. Jeg og en af de andre fik helt ekstraordinært lyst til en ekstra vinaften. Vi tog begge en vin med til maks 500 kr. Jeg tog en Guigal Cote-Rotie Brune et Blonde 2001 med. Min makker havde en Tignanello (2001 tror jeg nok). Skønne vine begge to, og pengene værd begge to. Tignanelloen var perfekt afstemt og velbygget men uden at provokere mig på nogen måde. Cote Rotie'en havde en fantastisk fløjls-blødhed over sig og duften var af en anden verden - himmelsk duft. Fadpræget var dog lige lovlig markant. På selve dagen synes jeg at Tignanelloen var bedst. Men sjovt nok er den vin jeg husker og længes efter i dag Cote Rotie'en. Tignanelloen siger mig intet den dag i dag. Jeg kan ikke huske den, og har ikke lyst til at købe den igen. Men Guigals Brune et Blonde den har jeg lyst til at købe igen. Det har jeg allerede gjort. Jeg vil lade den ligge nogle år, og så bliver fadet nok bedre integreret med tiden. Jeg glemmer aldrig den komplekse duft. Og jeg ville rigtig gerne smage en enkelt-marks Cote Rotie en dag.

Hilsen Tommy

Brugeravatar
TANGLAD

Indlæg af TANGLAD » tors 06/03-08 17:59

Kom til at tænke på siden www.lafite.dk

Prøv at kigge lidt på den Lars, hvis du vil høre om oplevelser med de helt store vine. De gutter på Lafite.dk de får da smagt lidt af hvert.

Søren Kamp

Indlæg af Søren Kamp » man 10/03-08 14:28

Hej Lars,
Velkommen til.

Det er på samme tid et godt spørgsmål og et svært et af slagsen du stiller, for det handler jo om timing og sammenhæng lige så meget som det handler om pris. En dyr vin der er åbnet for tidligt eller for sent vil skuffe lige meget hvad, og en god vin vil fremstå ringere i dårligt selskab ;)
Desuden er personlige præferencer meget forskellige. Jeg nyder ihvertfald (slet) ikke de vine som begejstrede mig i min spæde vinkarrieres start længere.

En anden generel betragtning, som jeg personligt synes er meget vigtig at holde sig for øje, er sammenhængen mellem pris og kvalitet, som på ingen måde er lineær.
Hvis du plotter pris ud af x-aksen og kvalitet ud af y-aksen så stiger kurven meget brat mellem 50 og ca. 150 kr., eller sagt med andre ord, du får (som tommelfingerregel) meget mere for pengene hvis du køber en vin til 150 kr. fremfor 50 kr. Kvalitets udviklingen fortsætter mellem 150-300 kr. men kurven flader ud i dette interval og kvalitetsspringet mellem 150 og 300 kr. står ikke mål med hvad der sker mellem 50 og 150 kr.
Når du begynder at bevæge dig over 300 kr. flasken, skal du gøre dig klart, at det du kaster penge efter nu, i lige så høj grad er etiketten og dit eget vin-ego. Det er muligt at vinene bliver mere ekstreme (ultra-lavt høstudbytte, total økologiske forhold og uden brug af svovl osv.) eller kommer fra berømte enkeltmarker eller kultproducenter, men kvalitetsmæssigt berettiger det sjældent prisen.
Så kan man spørge sig selv om ikke det er prisen værd, at kunne sige, at man har prøvet det eller om 1000,- er en høj pris for at tilfredsstille sin nysgerrighed, og det vil jeg ikke gøre mig klog på - dertil er hver mand sin egen.
Min pointe er blot, at pris/kvalitets-forholdet bliver meget dårligt over 3-400 kr. flasken og helt absurd ringe når man når Pingus- eller 1. cru priser, men så længe der er nyrige kinesere og gale russere, så er det desværre ikke en spiral der ser ud til at vende foreløbig, for tragisk nok er vin blevet et statussymbol og de historisk berømte vine derfor forbeholdt spekulanter fremfor vinelskere - sådan er verden så lunefuld !

Ovenstående er fuldstændig videnskabeligt uunderbygget, og udelukkende et udtryk for undertegnedes personlige holdning og erfaringer.

I min bog er det langt mere interessant at gå på opdagelse i de mindre renomerede vinområder og finde supervine her, som er til at betale, fremfor at betale overpris for etablerede giganter, som måske hviler lidt på laurbærerne. Der er et utroligt drive i både vinproduktion og import til Danmark i denne tid, så der er rig mulighed for at eksperimentere. Mange regioner har fået et stort kvalitetsløft og producerer virkelig god vin til prisen, andre har været stabilt gode længe uden at hoppe på prishysteriet fra Bordeaux, Bourgogne og Nord-Rhone. På den måde er vin som fx. Brunello og Chateauneuf (eksl. luksus cuveer) paradoksalt nok, blevet prisbevidste alternativer...

Det var en lang snak, og jeg fik vist ikke svaret på dit spørgsmål, men håber der var lidt brugbart tankespind alligevel.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tirs 11/03-08 21:48

Jeg er helt enig i Sørens betragtninger.

Og jeg vil anbefale den lille leg, der handler om at blindgætte pris på den vin man smager. Det er er nok den bedste anskuelighedsundervisning, der findes. Og den bekræfter ifølge mine erfaringer Sørens pris-kvalitets-kurve-betragtninger ganske præcist.
Det er ingen kunst at synes at en vin smager dyrt, når man ved hvad der står på etiketten/prisskiltet.

Lad mig nævne et par erfaringer med såkaldt dyre dråber, som tegner billedet meget godt for mit vedkommende: Jeg smagte for et halvt års tid siden en Château Pichon Longueville Comtesse de Lalande, Pauillac, 1990. Den går for at være tæt på 1. cru (super-second er den benævnt). Jeg gav for mange år siden så vidt jeg husker ca. 450 kr. for vinen. Det var ganske vildt dengang.
Jeg valgte med vilje ikke at undersøge, hvad auktions-værdien på denne flaske var, da vi skulle til at hive proppen af. For jeg ville smage vinen uden at have for meget med penge i hovedet til at forstyrre. Jeg ved ikke hvad nye årgange koster i dag. 1000 kr? 2000 kr.? Mere? Under alle omstændigheder vil prisen være totalt ude af proportioner.

Pichon-Lalande'n var bestemt en fremragende vin (som jeg ovenikøbet var heldig at åbne på det rigtige tidspunkt). Men der var da ikke noget, som jeg kunne taksere til mere end 300-400 kr. Og der var da heller ikke noget, der fik Helle - der som sædvanligt, når jeg serverer, ikke ved hvad der er i glasset - til at falde bag over i ekstase, blot almindelig "umm, det her er da en rigtig skøn vin" eller noget i den stil.

Et andet eksempel: Jeg smagte Ch. Latour 1985 i 2003. Mit indtryk er at årgangen er i den bedre ende uden at være top-top. I mit bedømme-univers var den til 4 stjerner, ville godt have drukket den lidt yngre. Stikord fra min database: "Ikke en fantastisk oplevelse, men god og rolig." Og "Vinen forekom mig ikke at være overkompleks."
Vinen er givetvis "ubetalelig" i dag uanset årgangens kvalitet (jeg er holdt op med at følge med).

Jeg tror egentlig, at det er klogt, at man som vinentusiast brænder et par dyre vine af for at få lidt koldt vand og sund fornuft i blodet. I modsat fald har drømmen om den ufatteligt store, orgasmiske oplevelse det med at besætte en. Og det er ikke godt for sjælen.

Så jeg vil - for at sætte det lidt på spidsen - sige: Køb (når der er råd til det) nogle hundedyre flasker og få det overstået :drikke:
Det giver efterfølgende sjælefred til at nyde alle de skønne vine, der kan købes til nogenlunde menneskelige priser.

/Preben

Mathias
Geografisk sted:nordsjælland

dyre vine...

Indlæg af Mathias » man 17/03-08 13:29

Jeg har ofte brugt en del penge på vin dvs. over 300-400kr. pr flaske og er oftere blevet skuffet end jeg er blevet positivt overrasket, jeg er med i en lille vin klub der afholdes 1 gang om måneden hvor alle skal have en flaske vin med, og der er blevet serveret vin i mange forskellige pris lag.
Det er klart at pris og kvalitet har en sammenhæng uden tvivl, men som tidligere nævnt er det altså husets kult status man betaler for! af "DYRE" vine jeg har drukket kan nævnes.

Ch. Montrose 1983 2 cru bordeaux. Udmærket vin dejlig moden vin! Men helt klart ikke de små 1500.- værd som den koster i dag!

Delas la landonne cotie rotie 2004. FANTASTISK vin og helt klart de 700 kr. værd den kostet.

Ch. lafite rothschild 1984 (lorte årgang). meget stor skuffelse til 800 kr.

Dom perignon 1998. Man betaler for navnet stor skuffelse! kunne have fundet en non vintage champagne til 200-300 af samme kvalitet! måtte slippe 900.- for den her.

Ps. har en flor de pingus 2003 liggende, den skal nok have lov at ligge lidt endnu! Nogle der har prøvet den??

/ Mathias

Brugeravatar
Finn
Geografisk sted:Skovlunde

Indlæg af Finn » man 17/03-08 17:10

Ja jeg har smagt flor de pingus og i øvrigt alle årgangene af Pingus :skaal:

Jeg var heldig at vinde Vinmagasinets hverve kampagne og blev inviteret til middag for to med Peter Sisseck middag http://www.esprit-du-vin.com/arkiv/05.0 ... s_Menu.pdf
og her var der blandt andet Flor de Pingus 2000 og 2000.
Det er en nydelig vin men med en pris på over kr 1000,- er det skudt helt forbi, ikke fordi - det er da spændende at smage.

Må men hvad med Pingus :drikke: Jo det var altså sådan at der var separat smagning inden middagen til en pris ca. 5.000,- pr. snude og som argumentet lød, kunne man jo meget passende bruge, hvad èn flaske koster, for at smage alle 10 årgange, så man ikke gik i gang med den forkerte kasse der hjemme.
Nej jeg har så ikke nogen Pingus kasser eller flasker at skulle passe, så vi takke nej og kom kun til middagen.
Efter en meget hyggelig snak med Peter, undskyldte jeg mit manglende kendskab til Pingus og til det svarede han, at vi da bare kunne gå ombord i sjatterne fra smagningen og ja, der var mere end sjatter tilbage, så vi smagte os lystigt i gemmen alle årgangene.

Jeg har stor respekt for Peter og hans banebrydende metoder til fremstilling af vin, men desværre er der alt for meget pris skrue i projektet, så jeg finder meget hellere alternativer der benytter samme radikale produktionsmetoder.

Hvis jeg skulle pege på noget spansk, så får men noget for pengene med en Clos De L'Obac http://www.costersdelsiurana.com fra Priorato til ca. 500, hvis man altså vil op i dette pris niveau.

Finn

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Re: Eksklusive vinoplevelser

Indlæg af Preben Nielsen » tors 20/03-08 16:11

Lars skrev:For at det skal være rigtig interessant, skal vi jo også have nogle nedturs-historier med!
OK, Lars, her er så noget der tangerer.

Jeg drak i går I Sodi di San Nicolò 2001 fra Castellare di Castellina (489 kr.). Ved Gambero Rosso smagningen i januar var det klart den bedste vin jeg smagte! Forventningerne var derfor i den velvoksne afdeling. Men i går gav den ikke meget fra sig, var temmelig blodfattig og meget stille i det.

Vinen var ikke fejlbehæftet og udviste, synes jeg, heller ikke markante lukkethedstegn.

Den smagte vel af 200-250 kr., uden at jeg dog ville genkøbe til den pris, hvis der ikke er mere at komme efter. Og til den pris har jeg ikke tænkt mig at vove eksperimentet med endnu en flaske for at blive klogere.

Jeg er ganske forundret :-s

Lidt flere detaljer fremgår af en anmeldelse, som jeg lige har skrevet, på Vinsiderne.

Øv! :(

/Preben

Oenophile
Geografisk sted:Århus, Denmark
Kontakt:

I Sodi di San Nicoló 2001

Indlæg af Oenophile » fre 21/03-08 19:52

- Har et spørgsmål Preben, hvor købte du den ?

- Din uheldige oplevelse kan muligvis (ikke nødvendigvis) hænge sammen med at vinen har været forholdsvis ny (dvs. at importøren måske lige har fået den op fra Italien), hvilket i langt de fleste tilfælde oftest betyder, at vinen "slår sig lidt" under transporten herop. Som regel lader man vinene man lige har fået op ligge lidt på lager, inden man sælger den, så den "kan få noget ro" ...

- Arbejder selv i en forretning som importerer vin, og har oplevet mere end een gang at vinen "ikke helt har kommet sig" efter transporten, uden at det nødvendigvis betyder at vinen fejler noget ...

- Men igen, du kan måske også bare have været uheldig ...

Med venlig hilsen,

PK

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Re: I Sodi di San Nicoló 2001

Indlæg af Preben Nielsen » fre 21/03-08 21:53

Oenophile skrev:...hvor købte du den ?
Hos Rahbek Vin, Frederiksberg.
Oenophile skrev:Din uheldige oplevelse kan muligvis (ikke nødvendigvis) hænge sammen med at vinen har været forholdsvis ny (dvs. at importøren måske lige har fået den op fra Italien), hvilket i langt de fleste tilfælde oftest betyder, at vinen "slår sig lidt" under transporten herop. Som regel lader man vinene man lige har fået op ligge lidt på lager, inden man sælger den, så den "kan få noget ro" ...
Yep, den er jeg i den grad med på. Og vinen er faktisk kommet op for relativt nyligt. Så vidt jeg husker købte jeg den meget kort efter at den var landet. (Men hvad med alle vinene til Gambero Rosso smagningen? Kan de ikke tænkes at ankomme dagen før...?)

Jeg tror ikke importør/forhandler lod den hvile (jeg var ude med mit købepres før vinen var ankommet til landet, så ikke et ondt ord om det), Personligt har jeg en hovedregel om, at vine, som er transporteret gennem Europa, får mindst en måneds hviletid hos mig. Vine transporteret indenfor DK giver jeg 14 dage (især hvis det er "vigtige" vine, fx vine jeg får til anmeldelse). I Sodi var selvfølgelig en vigtig vin, så den har hvilet - har jeg lige regnet ud - 43 dage. Men derfor kan den jo godt have haft en "dårlig dag"...et begreb som jeg faktisk opererer med når det handler om det levende produkt, som vin er.
Oenophile skrev:...du kan måske også bare have været uheldig ...
Ja, den mulighed tænker jeg, som det fremgår ovenfor, også i. Men jeg må tilstå, at jeg ikke giver 500 kr. for at teste om vinen var i dårligt humør, da jeg valgte at møde den.

/Preben

Oenophile
Kontakt:

Ang. Gamberosso

Indlæg af Oenophile » fre 21/03-08 21:59

Jeg var selv tilstede under Gamberosso for det vinhus, hvorfra vi importerer vin, og vi brugte de vine som vi havde på lager, Vinproducenten's repræsentant havde ingen vine med herop.

Jeg ved også, at for de fleste andre vinhuses vedkommende, at de brugte vine, som på forhånd var ankommet i "god tid" (for de flestes vedkommende) til Danmark, fra deres respektive importører.

Selvfølgelig var der også en del vinhuse (men kun en forsvindende lille del), som endnu ikke var repræsenteret i Danmark endnu, men igen, for de fleste, havde de sendt vin op i forvejen :)

Og ja, 500,- for en vin, som ikke helt lever op til forventninger, er jeg enig i er lidt af en skuffelse >< og kan godt se at det "afskrækker" dig fra at prøve igen lige foreløbig !

Med venlig hilsen,

PK

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » lør 22/03-08 15:32

Nå, det lader til at jeg kommer til at smage vinen alligevel. Importøren har på baggrund af vores anmeldelse på Vinsiderne tilbudt os at gensmage vinen.

Han nævner i øvrigt, at han selv har konstateret - som han skriver - "forbavsende høje kvalitetsudsving" med vinen uden at har været tale om deciderede fejl. Så det lader til at være forklaringen på den skuffende oplevelse: At vi har ramt en "underperformer". - Meget a pro pos flaskevariation som jeg skrev om for nyligt.

/Preben

Oenophile
Kontakt:

Kunne være ...

Indlæg af Oenophile » lør 22/03-08 15:51

- man selv skulle prøve at købe vinen for at se hvor interessant den kan være, men ud fra de oplevelser du har haft indtil nu, samt importørens egne betragtninger lyder det lidt som om, at vinhuset måske har "lidt problemer" ...

En vin i den prisklasse, "burde ikke" (med forbehold) have "Store kvalitets-udsving" ... >< uanset ...

- men ser frem til at høre mere om vinen efter du har smagt den igen :)

PK

Besvar