Podere Santa Maria, Rosso di Montalcino 2005

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
Søren Kamp
Geografisk sted:Roskilde
Podere Santa Maria, Rosso di Montalcino 2005

Indlæg af Søren Kamp » man 25/02-08 17:03

Jeg har nu drukket denne vin ved tre lejligheder siden november måned sidste år så nedenstående er ikke en decideret smagenote, men repræsenterer i højere grad en helhedsopfattelse af vinen, især set i forhold til samme vin i 2004. Derudover er det et oplæg til debat, hvis andre af jer har smagt vinen, enten i ovennævnte årgange eller tidligere.
Podere Santa Maria er en ret ny producent i Montalcino-målestok. Jeg tror deres første Brunello er fra 2000. De er således på ingen måde en del af de etablerede Montalcino-producenter, men vinbruget, som er drevet af Marino og Luisa, kan vel snarere betragtes som spændende lille familieforetagende med deres godt og vel 1,5 hektar økologisk dyrkede vinmarker i Montalcino og lidt nyindkøbt areal i Sant'Antimo.
Mit første bekendtskab med Santa Maria ligger ca. 3 år tilbage hvor jeg smagte deres rosso di Montalcino 2003 og var meget imponeret. 2004'eren var endnu bedre og deres Brunello 2000 og 2001 lover godt.
Det var således med ro i sindet, at jeg købte en hel kasse rosso di montalcino 2005 uden først at have smagt den.
Det skal siges, at de laver 2 aftapninger; en standard og en der har fået lidt mere fad og således snerper henad en Brunello uden at være det. Min kasse er af første aftapning.
Til sagen: Efter nu at have fulgt vinen over noget tid bliver konklusionen, at denne vin desværre ikke lever op til tidligere årgange, og specielt er der et stort kvalitetsspring fra 2004 til 2005. Set i retrospektroskopets klare lys, er det måske ikke den store overraskelse - 2004 var en fantastisk årgang i Montalcino og 2005 mere blandet, men jeg er alligevel lidt skuffet. Store producenter laver god vin, selv i dårlige årgange.
2005 er ikke nogen dårlig årgang, blot meget ujævn grundet store lokale vejrforskelle. Aktuelle rosso er heller ikke nogen dårlig vin, blot meget på det jævne og standarder under tidligere præstationer. Den mangler både struktur og syrebid som jo ellers er så karakteristisk for netop rosso di montalcino og fremstår i det hele taget meget glat og "pleasende" og uden nævneværdig dybde eller nuancerigdom. Da jeg drak de første flasker troede jeg at det blot var et spørgsmål om at vinen var lukket, men den åbenbarer ikke mere ved dekantering eller henover aftnenen og der har ikke været en synderlig udvikling i flaskerne henover de seneste måneder. Det kan være at det er mig der er for utålmodig, men jeg tvivler...desværre.

Er der nogle af jer, der har prøvet kræfter med denne vin og måske kan indgyde lidt håb i mig i forhold til mine resterende flasker ?
Senest rettet af Søren Kamp man 25/02-08 20:01, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Re: Podere Santa Maria, Rosso di Montalcino 2005

Indlæg af Preben Nielsen » man 25/02-08 18:06

Søren Kamp skrev:Er der nogle af jer, der har prøvet kræfter med denne vin og måske kan indgyde lidt håb i mig i forhold til mine resterende flasker ?
Ja, til det første, nej til det sidste.

Jeg har smagt vinen i 2003 og 2005, desværre ikke netop i 2004, som du siger var rigtig god.

Også jeg fandt 2005 (drukket november sidste år) glat og vel sødlig. Og heller ikke jeg fandt nogen nævneværdig struktur i den. Så det ser ud til at vi har oplevet ganske tæt på det samme.

2003 fandt jeg ufrisk (decideret lavt syreniveau) og vammel, mørk, fed og godt alkoholmættet, upersonlig og glat.

Så nu har jeg smagt to - meget forskellige - årgange, som dog har haft det glatte og sødlige til fælles. På den baggrund har ja da spurgt mig selv, om det er vinens tilstræbte stil. Dine oplevelser med 2004 kunne modsige det - selv om vi jo ikke er enige om 2003, som du jo syntes om. Jeg smagte min 2003 i august 2005, hvor den fremstod som ovenfor beskrevet.

Jeg var ikke i stand til at finde noget i 2005, der pegede på en interessant fremtid. I min mund en pæn og OK rosso, ikke mere.

Forhandleren mener iøvrigt, at vinen skal gemmes - og at jeg ikke forstår den her slags vin. Hvis han har ret, så er det jo skønt, at du har en del eksemplarer tilbage endnu :)

Lad os høre, hvad der sker med den fremover. Det kunne være spændende.

/Preben

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Re: Podere Santa Maria, Rosso di Montalcino 2005

Indlæg af Preben Nielsen » man 25/02-08 22:49

Lige et par kommentarer mere:
Søren Kamp skrev:Det var således med ro i sindet, at jeg købte en hel kasse rosso di montalcino 2005 uden først at have smagt den.
Tilgiv mig provokationen, Søren, men jeg mener aldrig man bør kunne have ro i sindet ved at købe nogen somhelst vin i en årgang man ikke har smagt. - Med mindre der er tale om et fladpandet industriprodukt, der tilstræber en forudsigelighed på cola-niveau.
Søren Kamp skrev:Podere Santa Maria er en ret ny producent i Montalcino-målestok. Jeg tror deres første Brunello er fra 2000...
Store producenter laver god vin, selv i dårlige årgange.
Mit kendskab til Santa Maria's produkter er begrænset til de to rosso'er, som jeg har nævnt i mit tidligere indlæg, men jeg tænker da, at man vel ikke bliver en "stor producent" uden lige at have lært sine marker og sit udstyr at kende? Med mindre man i forvejen er virkelig stor og har geniale medarbejdere, og det er vel næppe tilfældet i et lille familiebrug, som du beskriver det (jeg kender ikke selv så mange detaljer vedr. producenten). Det ville da være lidt mirakuløst, hvis de lige slog sig ned og så vidste hvordan den skulle skæres. Og med de store variationer, som de sidste årgange i Toscana har budt på, må der da være en god portion tilfældighed med i spillet, eller hur?

Jeg håber ikke mit indlæg er med til at afspore fokus på det du bragte til debat: Santa Maria's Rosso di Montalcino.

/Preben

Søren Kamp

Indlæg af Søren Kamp » tirs 26/02-08 09:40

Hej Preben,

Du har fuldstændig ret, og jeg køber som tommelfingerregel heller aldrig en hel kasse af noget jeg ikke har smagt på forhånd.
Forholdene var dog således at ikke havde de store betænkninger ved det. Jeg havde nemlig været nede på vingården sommeren for inden og bo i nogle dage og havde fået et rigtigt fint indtryk af vinbonden og er desuden helt tryg ved forhandleren (Michael fra BB) som er en super fin fyr og gennem reel. Samtidig havde jeg erfaringerne fra tidligere årgange med i bagagen, men ovenstående understreger jo blot din pointe; det er vinen i flasken man køber og lige meget hvor flinke fyre producenten eller forhandleren er, eller hvor gode tidligere årgange har været skal man altid smage før man køber.

Med hensyn til min kommentar om, at store producenter laver god vin, selv i dårlige årgange, så var selvfølgelig ikke med hentydning til at Santa Maria er en stor producent - til det er de endnu alt for unge. Det var sagt ud fra en betragtning om at producenter, der har ambitioner om at blive store, jo ikke bliver det, hvis de laver slatten vin i mindre gode årgange.
Selvom det drejer sig om et lille familie-vinbrug, så ligger de jo prismæssigt i den middeltunge ende med 149,- for en rosso, hvilket jo kunne tyde på et vist ambitionsniveau.

Jeg håber Michael har ret mht. potentialet i vinen. Det må komme an på en prøve, jeg har i hvertfald ikke tænkt mig at åbne flere lige foreløbig, da der ikke er den store fornøjelse forbundet med det.

Søren Kamp

Indlæg af Søren Kamp » man 16/06-08 19:15

Lige en update på denne vin, som jeg nu har smagt igen her 3-4 måneder senere.
Man skal lære så længe man lever, og konklusionen efter at jeg har over de sidste dage har fulgt denne vin, er at jeg var lidt for hård ved den i min umiddelbare bedømmelse.
Jeg har derfor skrevet en mail til Michael fra BB-vinimport, og synes det er på sin plads, at jeg citerer den her:

Jeg sidder her med ’05 udgaven og indser, at jeg nok var lidt hård i min umiddelbare bedømmelse af den for et ½ års tid siden.
Jeg åbnede en flaske i lørdags, men fik ikke drukket den hele da jeg var alene hjemme med datteren.
Indtrykket var, at vinen havde udviklet sig i en positiv retning og havde fået mere kompleksitet, omend ikke helt vildt.
Den røg på 12 grader natten over uden vakuum eller lignende og blev smagt igen i går op mod en Brunello fra La Colombina 2001. Selvfølgelig lidt hård modstand, men den faldt på ingen måde igennem.
Nu sidder jeg så her 2 dage efter at have åbnet flasken og har igen haft den på 12 grader natten over, bare med korkprop og tænkte, at nu var den da død, men nej – tvært imod.
Stadig masser af power og frugtsødme og meget mere harmonisk og kompleks. Helt vildt at der stadig er drøn på en rosso 2 døgn efter åbning – godt jeg ikke sendte flaskerne retur til dig ;)
Mon ikke bare man må konstatere, at Santa Marias rossoer skal have tid ? Jeg tror sgu de er ligeså sejlivede som La Fornace’s. ’06 bliver jo helt vildt !

De fleste "lærebøger" anbefaler at drikke rosso'er indenfor 2-4 år. Det kan IKKE anbefales når det gælder SM rossoer. Giv dem tid...

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tors 19/06-08 11:02

Hej Søren

Tak for din interessante update.

Det er sjovt med den vin. I de fleste tilfælde synes jeg, at jeg kan opleve tegn på lagrings- eller forbedringspotentiale, hvis det er der, men det har jeg ikke kunnet med denne Rosso, som på de stadier, hvor jeg har smagt den, aldrig har fristet til et gensmag.

Vin bliver nok ved med ind imellem at tage fusen på os, der bilder os ind at vi har en smule forstand på at smage på tingene. Og heldigvis for det - især når overraskelsen går i den positive retning :)

Det er også interessant så stor en forskel 3-4 måneder kan gøre på oplevelsen af en vin. Det er virkelig noget levende, vi har at gøre med her.

/Preben

Besvar