Skal en vinhandler være "tilfreds" med sin vin?

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
Ejuel
Geografisk sted:Esbjerg
Skal en vinhandler være "tilfreds" med sin vin?

Indlæg af Ejuel » tors 31/01-13 22:43

Preben skriver i sin ”korte” d. 30/1-13, at han på en indkøbstur i København var blevet betjent på bedste vis af et par vinhandlere, bl.a. Oxholm Vin.
Preben skriver ” Claus Oxholm, Oxholm Vin. Han stråler af entusiasme, og så scorer han hos mig supervigtige troværdighedspoint ved uopfordret at fortælle om et par af de vine, han forhandler, som han ikke er tilfreds med. Underforstået: Lad være med at købe dem. Sådan noget får mig til at komme igen”.

Hvad er meningen? Får jeg samme behandling, når jeg spørger på samme vin? Får Christensen og Pedersen lignende råd om ikke at købe vinen, som Oxholm ”ikke er tilfreds med”? Får Preben særbehandling, og andre må købe den mindre gode vin. Hvorfor forhandler Oxholm vin, han ikke er tilfreds med? Får alle kunder samme råd, så ved jeg ikke, hvordan vinen bliver solgt?

Så er AtomWines koncept, hvor der kun sælges vin, som firmaet selv er tilfreds med, langt at foretrække! I øvrigt har jeg én gang talt med Claus Oxholm og fået et rigtig godt indtryk af ham, så jeg forstår slet ikke denne fremgangsmåde.

Erik Andersen

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » fre 01/02-13 17:30

Jeg vil stærkt betvivle, at alle kunder får samme info, som mig. Det vil jeg da ikke håbe. Jeg håber, at enhver forhandler, der kender en smule til sine kunders smag og deres niveau af entusiasme, leverer differentieret salgsarbejde, afhængigt af hvem de har foran sig.

Jeg er overbevist om, at enhver forhandler på et eller flere tidspunkter i sin karriere kommer ud for at have indkøbt vin, som ved nærmere bekendtskab ikke helt lever op til forventninger eller ønsker. Uden at de nødvendigvis behøver være dårlige vine. Bl.a. fordi vin er et levende produkt, hvis udvikling ikke altid er til præcist at forudse, forestiller jeg mig, at man som forhandler lever med dette som et vilkår. Den type beretninger har jeg da hørt fra adskillige vinforhandlere. Så jeg tror egentlig at forskellen mest af alt består i, om man som forhandler er åben om dette eller ikke.

Nu var der (i sagens natur) ikke så mange detaljer i min "korte", som du henviser til, Erik. Men lad mig uddybe: Claus Oxholm syntes at en given producents mindre vine ikke var helt tilfredsstillende på deres niveau, og han var derfor på udkig efter noget bedre. Det er vist ganske almindeligt hos kvalitetsorienterede forhandlere, at de ind imellem har oplevelsen "det her tror jeg kan gøres bedre". Efter min mening er det ikke bare helt legitimt men også netop et positivt tegn på, at man ikke hviler på laurbærrene.

Så kommer det dilemma, som du skriver om: Hvad gør man så med de "ikke helt tilfredsstillende vine"? Ja, hvis jeg, der ved, hvad man kan forvente af den givne vintype, kommer ind i butikken, så vil Oxholm, hvis han er klog og vil beholde mig som kunde, nok anbefale mig at gå udenom, sådan som han indirekte og uopfordret gjorde forleden. Hvis der så fem minutter efter kommer en kunde ind og siger "Jeg vil gerne have to flasker rødvin. Der må godt være godt med alkohol i, og de må højst koste 200 kr.", så kan det jo være at Oxholm synes, at her passer de vine, som han ledede mig udenom, perfekt, idet denne kundes orientering og ønsker er nogle helt andre end mine. Det er der for mig at se intet som helst fordækt i.
På denne måde synes jeg godt man kan sige, at både jeg og den fiktive kunde får særbehandling, der selvfølgelig ender med at jeg køber noget, og den anden køber noget andet. Og så er alle tre, inkl. Oxholm, forhåbentlig glade, sådan som det helst skulle være ved en god handel.

Det er klart, at forhandlerens empati overfor den enkelte kunde kommer på en prøve i sådanne situationer. Og moralen bliver tilsvarende sat på en prøve, hvis man skulle komme til at ligge inde med noget der ligner decideret dårlige vine. Og her vil jeg uden betænkelighed sige, at mit indtryk af Oxholm er, at både moral og empati er i orden. Jeg har kort sagt tillid til ham. Og jeg ser fortsat utvetydigt positivt på at han rådgiver mig, leder mig hen til noget og udenom noget andet. Er det ikke det, rådgivning og god betjening handler om? Han vil sikkert i princippet gøre nogenlunde det samme med alle, men den konkrete rådgivningen vil forhåbentlig være tilpasset den enkelte kunde. Prøv ham!

/Preben

Ejuel
Geografisk sted:Esbjerg

Indlæg af Ejuel » lør 02/02-13 01:26

Vi er meget langt hen ad vejen helt enige. Den dygtige vinmand, der kender dine drikkevaner, skal rådgive, så du ikke får en vin, som ikke falder i din smag.
Et eksempel kunne være, at der på hylderne stod 10 varianter af Beaujolais-vin. Han ved, at du er til de Gamay-prægede og ikke ynder de udgaver, der stilistisk hælder mod Bourgogne og Pinot Noir. Selvfølgelig skal han finde de 3 udgaver, han ved falder i din smag.
Men for at han i mine øjne skal være en hæderlig vinhandler, skal han være TILFREDS med og stå inde for kvaliteten af alle 10. Ellers skal han ganske enkelt ikke sælge vinen. Det medfører naturligvis ikke, at vinhandleren selv skal kunne lide allle 10, men kvaliteten (=være tilfreds med") skal bare være i orden. Jeg vil igen gøre opmærksom på, at det er det koncept, jeg føler, at fx Atom Wine praktiserer. Her ved man - føler jeg - at der kun sælges vin, som indehaveren selv er TILFREDS med.
Det er udtrykket "tilfreds med", der udgør diskussionens kerne - og måske er både du, Oxholm og undertegnede enige, når det kommer til stykket :-)

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » lør 02/02-13 12:03

Ejuel skrev:...Men for at han i mine øjne skal være en hæderlig vinhandler, skal han være TILFREDS med og stå inde for kvaliteten af alle 10. Ellers skal han ganske enkelt ikke sælge vinen.
Det er et i mine øjne meget idealistisk synspunkt. Hvad vil du så have forhandleren skal gøre, når han kommer ud for vine han i større eller mindre grad ikke er helt tilfreds med? Drikke dem selv? Hælde dem ud? Forære dem væk? Kan du ikke forestille dig - som i mit eksempel med Oxholm - at forhandleren kan være på udkig efter noget bedre i en given genre og samtidig stå inde for kvaliteten af vinene og med god samvittighed sælge dem til en kunde, der kun går op i pris og alkoholprocent?
Ejuel skrev:Det medfører naturligvis ikke, at vinhandleren selv skal kunne lide allle 10, men kvaliteten (=være tilfreds med") skal bare være i orden.
Nu kan kvaliteten altså godt være i orden på trods af at en forhandler mener at det kan gøres bedre. Det du skriver læser jeg som udtryk for et absolut og knivskarpt adskilt enten-eller: Enten er man tilfreds eller ikke. Enten er kvaliteten i orden eller ikke. Der er vel grader af tingene.

/Preben

Besvar