Piccini

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:
Piccini

Indlæg af Preben Nielsen » fre 15/02-08 17:28

Her hvor der er tilbud på 6 fl. Chianti Riserva til 199 kr. fra Piccini i SuperBest i næste uge, kommer jeg til at tænke på, om jeg er den eneste, der synes at vinene fra denne toscanske producent er nogle underligt svingende og utilregnelige vine?
De fås jo i mange supermarkeder, undertiden også under "dæknavne", så det ikke lige ses, at det er en Piccini vin (med mindre man læser det med småt). Fakta's Valiano Chianti'er er også fra Piccini.

Sidst jeg har smagt noget fra dem, var da der for nyligt var tilbud på deres Chianti Riserva Selezione Oro. Jeg købte to flasker, en 2003 og en 2004. 2004 var nogenlunde men tabte i glasset ved luftning, hvilket er bemærkelsesværdigt for så ung en riserva.
Jeg havde så forventet at 2003 ville være dårligere, evt. kogt eller syrefattig (grundet det varme år), men den var ganske overraskende levende og frisk! Aldeles brugbar hverdags-Chianti, som jeg godt kunne finde på at købe igen, hvis den kommer på tilbud til 2 for 100 (men årgangen er sikkert ved at udgå).

En Vino Nobile smagt for nogle år siden - og købt til 40 kr. - var helt til grin. Mens jeg for endnu længere tid tilbage havde stor glæde at en lille-bitte daglig Chianti, San Caio, som kostede under 30 kr. Den var ren, frisk og velsmagende.

Jeg tænker altid, at nu skal det være slut med at prøve flere Piccini vine, og så kan jeg alligevel ikke dy mig for med nogle års mellemrum at se om der er sket ændringer. Men jeg tør ikke hoppe på en af deres Brunello'er, som vist sælges for 100 kr. (Irma så vidt jeg husker). Her er jeg bange for at risikoen for pengespild er for stort. Og jeg ville blive meget overrasket, hvis der overhovedet skulle være noget i flasken, der gav associationer til Brunello.

Piccini vinene må jo siges at være ret billige når de er på tilbud, hvilket de ofte er, så hvis man kan være heldig, er det jo fint. Men med udsigten til at være uheldig, oplever jeg, at risikoen for at spilde sine pengene på trods af den lave pris er for høj.

I øvrigt er det da også en tanke værd, at Riservaen, som er på tilbud i næste uge, og som ifølge reklamen er fadlagret i 2 år kan sælges for 33 kr. pr. fl. :-k

Hvad siger I?

/Preben

Brugeravatar
TANGLAD
Geografisk sted:Roskilde

Indlæg af TANGLAD » fre 15/02-08 18:50

Det er da lidt af en sammentræf Preben. Drikker i dag en Piccini Brunello 2001 som jeg købte for et år siden til 100 kr. Den er bestemt ikke noget at skrive hjem om. Kedelig og tyndbenet. Ingen power, ingen kompleksitet, ingen ting. Dog et ok glas vin hvis den havde kostet 70 kr.
Ingen associationer til Brunello.

/Tommy

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » lør 16/02-08 14:56

Hej Tommy

Trist at du er blevet taget ved næsen med din Brunello, for det synes jeg godt man kan tale om. En tyndbenet Brunello fra det gode år 2001, det er helt hen i vejret.
Men jeg er "glad" for at få føjet endnu en brik til puslespillet om denne sløje producent.

Jeg synes så det er værd at tilføje, at vinen er fra Irma, hvor det vælter med Piccini vine. Når man ind imellem stadig kan høre nogen påstå at Irma er et specielt godt sted for vin, så tænker jeg i mit stille sind bl.a. på disse tarveligheder.

Men vinene giver selvfølgelig gode muligheder for at kreere flot udseende tilbud. Jeg husker ikke hvad Piccini Brunello'en normalt koster, men mon ikke det er sted mellem 170 og 200 kr.? Og så kan man få den på tilbud til 100 kr. - spar helt vildt! Men hvad hjælper det, når det så viser sig, at der for 70 kr. vin i glasset? :tommelned:

Piccini og Irma passer vist ganske godt sammen...

/Preben

Henrik
Geografisk sted:Barbaresco

Indlæg af Henrik » lør 16/02-08 18:24

Taget ved næsen eller fået hvad han reelt har betalt for? Det et svært at afgøre. Selv har jeg fra tid til anden fået tilbudt Brunello til en indkøbspris på 7 - 7,5 €. Vinen hvar hver gang svaret utroligt godt til Tommy's beskrivelse.....

Jeg kender ikke Piccinis vine men har da dtødt på hans vine fra tid til anden på hylderne i supermarkedet. En af årsagerne til den store forskel i vinene og den svingende kvalitet kan måske henføres til at vinen måske ikke er fra egen vinmarker. Det kan let forekomme at en producent for at opfylde efterspørgslen fra en stor kunde - evt. køber denne vin fra andre producenter som bulk - og aftapper den i eget navn. Eller måske blot køber druerne og bearbejder derfra.

Eksempelvis fører Netto en Barolo fra "San Martino" i La Morra. Jeg har kendt ejerne af "San Martino" i mange år og nej de er ikke vinproducenter, men sælger gavekurve baseret på deres navn - men produceret af andre firmaer.

Hvem kan sige hvad der reelt er i vores glas? :?

/Henrik

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » ons 20/02-08 17:31

I forlængelse af Tommys oplevelse med Brunello'en, vil jeg tilføje, at jeg tror, at det generelt ikke betaler sig (ud over at man kommer af med færre penge) at købe billig Brunello. Det samme gælder for fx Amarone, når vi snakker italiensk vin.

Hvis man vil betale fx 100 kr. for en vin, så er jeg overbevist om at man får en større oplevelse af kvalitet ved at købe en vin indenfor en kategori, hvor de bedste vine ligger i det prisleje, fx en ikke-riserva Chianti Classico. Den er selvfølgelig - som type - en mindre vin end en Brunello, men jeg vil personligt hellere drikke et topprodukt indenfor en lavere kategori end en sløj vin indenfor en højere kategori. For det giver jo forskellen mellem en god :uhm: og en mere eller mindre sløj vin :gab: - og man betaler det samme...

/Preben

Henrik

Indlæg af Henrik » ons 20/02-08 21:33

Preben, her er vi jo ikke uenige jvf. tidligere korrespondance om Barolo mv. Problemet er jo at folk tiltrækkes af navne som Barolo, Amarone og Brunello.

Hvad der kunne være sjovt at få vide er hvor mange vine der "dumper" når vinbonden sender sine vine til godkendelse inden aftapning til f.eks. DOCG?

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tors 21/02-08 13:38

Henrik skrev:Hvad der kunne være sjovt at få vide er hvor mange vine der "dumper" når vinbonden sender sine vine til godkendelse inden aftapning til f.eks. DOCG?
Hej Henrik

Jeg forstår ikke rigtig, hvad du mener med det citerede i denne her sammenhæng. Kan du uddybe?

/Preben

Henrik

Indlæg af Henrik » tors 21/02-08 13:53

Hej Preben,

Det jeg mente var at nogle af de Amaroner, Baroloer og Brunelloer der findes på markedet er så dårlige at de efter min mening ødelægger braned på ovenstående vine.

Og med det citerede var det blot en hentydning til at det kunne være sjovt at vide om den kontrol der er i forbindelse med aftapning af eksempelvis Barolo nu også var effektiv. Eller om myndighederne slipper alle vine igennem, der opfaylder kravene til lagring?

I bund og grund er jeg blot enig med dig.

Lars
Geografisk sted:Århus

Indlæg af Lars » fre 22/02-08 23:07

Jeg kan kun tilslutte mig kritikken af Piccini. Havde den tvivlsommme fornøjelse at smage en Vino Nobile fra 2004, købt i Superbest til en 50'er. Et latterligt glas! Nu er jeg blot spændt på, hvordan Piccini's bud på en Chianti Riserva fra 2004 mon smager. Blev lokket af 2 for 100 kr. i ovennævnte varehus. Lad høre, hvis der er nogen der har drukket denne Riserva - jeg tør næsten ikke håbe at den kan være til nogen glæde..!

/Lars

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » lør 23/02-08 13:16

Lars skrev:Lad høre, hvis der er nogen der har drukket denne Riserva - jeg tør næsten ikke håbe at den kan være til nogen glæde..!
Hej Lars

Jeg har smagt en Chianti Riserva 1997 fra Piccini i oktober 2000, hvor vinen altså har været 3 år gammel. Men om det er den samme vin, som den du har købt kan jo være svært at sige. Piccini har virkelig mange labels. Min vin var købt i Fakta til 33,95.

Min note lød:
"Temmelig lys farve. Ren, rund og blød. Meget kommercielt lavet. Mangler i høj grad den typiske syrefriskhed og er derfor mest til folk der ikke rigtig kan lide italiensk vin. Smager OK, og er bestemt OK til prisen, men meget poleret og for mig temmelig uinteressant."

Hvor al toscansk vin er steget meget over de sidste mange år, så lader det til, at Piccini's vine kan sælges til konstant lave priser. Som nævnt har SuperBest solgt Chianti Riserva (det er en 2004 har jeg set, måske den samme vin, som du, Lars, har købt) til 6 for 199 kr. i denne uge. Så vi er stadig nede på 33 kr. 7 år efter at jeg købte min vin til 33,95...

/Preben

c-holst
Geografisk sted:nyborg

Indlæg af c-holst » tirs 03/02-09 13:05

chianti piccini riserva
priserne svinger jo enormt. 6 for 199 eller 76 kr pr stk til andre tider. så er det jo let at anprise en stor besparelse på en teoretisk set god vin (DOCH og RISERVA)
tilmed er der en lille banderole som anpriser en bronzemedalje fra international winefestival. hvad det er for noget må vi da have styr på

Trods alle advarsler på Nettet, købte i sidste uge 3 stk for 110 kr af årgang 2005, og vil med det samme konstatere at den er drikkelig, men skuffende.

Har meget svært ved at finde anerne fra de 2 år på fad.
finder vinen meget tyndbenet, både hvad angår duft, smag og gardiner, som der ingen er af.

oplever vinen som meget snærpende og vinder først lidt efter et døgn åben.

vinen blev dakanteret en time før brug

Synes generelt ikke den byder ind med noget som helst, og selv i denne lave priskategori, 3 for 110 kr kan der findes langt mere interessante vine. prøv fx noget fra GALLO

om jeg føler mig snydt eller vildledt ligger lidt hen i det uvisse
:(

Besvar