Igen: Jul, rødkål og rødvin!!!

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
amarone
Geografisk sted:Århus
Igen: Jul, rødkål og rødvin!!!

Indlæg af amarone » tirs 13/12-11 09:59

Hart tænkt lidt på om "al balladen" omkring julens rødkål (og eddike) og julens rødvine måske er lidt ude af proportion?
Hvis vi f. eks går til Italien, bruger de jo her masser af balsamico eddike. Her synes jeg da aldrig, at man hører, at 90% af landets vine ikke bør drikkes til disse retter, fordi at de ikke kan hamle op med balsamico`ens syre.
Man kunne godt tro/synes at der måtte være visse ligheder.
Er der nogen der kan udrede trådene lidt for mig?
Er diskussionen omkring rødvin & rødkål kammet lidt over?
Er der noget om ovenstående, eller....?

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Re: Igen: Jul, rødkål og rødvin!!!

Indlæg af Preben Nielsen » ons 14/12-11 23:07

Jeg synes det er et spændende emne, du tager op.
amarone skrev:Hart tænkt lidt på om "al balladen" omkring julens rødkål (og eddike) og julens rødvine måske er lidt ude af proportion?
Hvis vi f. eks går til Italien, bruger de jo her masser af balsamico eddike. Her synes jeg da aldrig, at man hører, at 90% af landets vine ikke bør drikkes til disse retter, fordi at de ikke kan hamle op med balsamico`ens syre.
Jeg bruger selv balsamico og anden vineddike til nok mindst 50% af den mad jeg laver, hvis ikke mere. Jeg gør det selvfølgelig med omtanke og oplever aldrig problemer. Men mig bekendt er det lagereddike (aner ikke hvad den er lavet af) man bruger til "almindelig" rødkål. Prøv at stik næsen i en lagereddike og i en balsamico, og du vil ikke være i tvivl om, at eddike ikke bare er eddike. Jeg vil næppe lide under at smage på en god balsamico direkte fra teske, men jeg ville sørme betakke mig for at få en dråbe lagereddike direkte på tungen eller i indvoldende. Og den grundlæggende ekstremt skarpe, stikkende og stærkt syrlige karakter af lagereddike oplever jeg som en ren krigserklæring mod vin.

Min mening om rødkål/vin er baseret på mine personlige erfaringer. Jeg har tilstrækkelig mange gange siddet en juleaften med det traditionelle svineri inkl. rødkålen og fået diverse vine hertil, vine som jeg havde smagt på inden maden. Men efter at rådkålen havde rørt tungen, så har jeg bogstaveligt talt oplevet at vinen blev knust, totalt forandret. Værst engang værten havde knappet langtidslagrede Bordeaux Grand Cru Classé op. Ren katastrofe i munden. Men også pænt solid Rhône-vine af en vis klasse dør ifølge mine smagsløg ved mødet med lagereddike-rødkålen, eller måske mere præcist: Oplevelsen reduceres til at jeg har en vin til ca. 35 kr. i munden, uanset om vinen så koster flere hundrede kroner. Deraf min konklussion: Hvis det absolut skal være rødvin, så køb en Côte du Rhône til max en halvtredser.

Men det kunne selvfølgelig være spændende at se opskrifter på mildere rødkålstilberedninger, der er tænkt sammen med vin. Jeg har vist allerede et par stykker liggende, men har ikke testet dem, fordi jeg aktuelt foretrækker min rødkåls-råkost MED hvidvinseddike, ovenikøbet en relativ primitiv vineddike. Brugt i moderate mængder frisker den, men den skærer ikke som et barberblad. Så mine smagsløg forbliver intakte og i live.

/Preben

boor
Geografisk sted:Østerbro

Indlæg af boor » tors 15/12-11 09:57

Jeg plejer at lave rødkål på balsamico eddike, hvorfor min rødkål nok ikke er så vindræbende som den klassiske servering.

Når det er sagt er der jo andre ting i julemaden der er en udfordring for vin, såsom den megen salt (flæskesværd) og sukker (brunedekartofler, sovsen, rødkålen etc).

amarone
Geografisk sted:Århus

Indlæg af amarone » tors 15/12-11 17:17

Tak, Preben for den særdeles fine forklaring/argumentation.
Og også til Boor, for supplementet =D>

Det er ikke nogen nem nød (kål) at knække.
Har et par gange prøvet med en hjemmelavet rødkålssalat "med det hele", b. la balsamico og i det hele taget i en mildere/rundere udgave". Glimrende, synes jeg selv, men de bliver ved med (også) at "kræve" den traditionelle på glas - måske jeg skulle hælde et par ekstra skefulde sukker i den :tommelop: :fred:
- Så det kan godt være, at vi bare skal droppe de dyre vine denne aften, og så tage en billig/kraftig Rhone-vin i stedet :drikke: :-))

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tors 15/12-11 20:09

amarone skrev:Har et par gange prøvet med en hjemmelavet rødkålssalat "med det hele", b. la balsamico og i det hele taget i en mildere/rundere udgave". Glimrende, synes jeg selv, men de bliver ved med (også) at "kræve" den traditionelle på glas
Den model bruger vi også i år, altså både råkost og en gang Beauvais. Det at jeg synes det er godt med råkost og god rødvin, er jo ingen garanti for at de andre er enige. Så det må komme an på en prøve. Vi skal jo helst alle være glade :)

/Preben

Besvar