Julevinen 2011

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:
Julevinen 2011

Indlæg af Preben Nielsen » tirs 06/12-11 21:08

Det er egentlig underligt, at der fokuseres så meget på hvilken vin, der kommer på bordet juleaften. For de fleste (gætter jeg på) er juleaftens-måltidet vel årets mest vinfjendske. Det er vel noget mere følelsesmæssigt der er på spil: Det skal være et højdepunkt, fest, og så skal vinen også være derefter.

Det er næppe nogen hemmelighed for dette forums brugere, at jeg personligt anbefaler billig Rhône-vin, hvis der absolut skal være vin på bordet juleaften sammen med rødkålen, hvor jeg synes at god julebryg (øl) passer bedre.

Jeg har så personligt valgt at udskifte den eddike-kogte rødkål med rødkåls-råkost, som smager langt bedre end den umiddelbart lyder, og som med sin friskhed og sprødhed giver et kærkommet modspil til det fede og bløde. Så sidste gang jeg var julemiddag-ansvarlig stod den på god Amarone som vinledsager. Det fungerede smukt.

For en del måneder siden kom jeg forbi en aldeles glimrende Villa Cordevigo, Rosso Veronese, Vigneti Villabella, 2005 som bliver den, jeg serverer til min juleand og råkost i år. Den er fra Irma, blev købt på tilbud til 129,00, normalpris 169,00.
Her er jeg iøvrigt Rolf Madsen fra Berlingske taknemmelig for en virkelig god anbefaling.

Hvad med jer??? Hvad står den vinmæssigt på i år denne vin-vanskelige aften? Hvordan griber i det hele an? Hvordan prioriterer I?

/Preben

boor
Geografisk sted:Østerbro

Indlæg af boor » ons 07/12-11 11:50

Jeg holder jul hos min svigerfar i år.... så den står nok på supermarkeds-Amarone eller Argentisk Malbec... serveret i håbløse små ballonglas :)

og det er sådan set fint nok

TonnyR
Geografisk sted:Roskilde

Indlæg af TonnyR » ons 07/12-11 13:01

En spansk 'Trenza Family Collection Yecla', rigtig god monastrell, lidt spids, men matchede rigtigt godt sidste år. Og formentligt en Amarone, eller sågar en Barbera.

Vi kører med både hjemmelavet (lun) rødkål og den nævnte rødkålssalat.

Og så helt sikkert recioto til ris a la manden.

/Tonny
Senest rettet af TonnyR tors 08/12-11 07:05, rettet i alt 1 gang.

Ejuel
Geografisk sted:Esbjerg

Indlæg af Ejuel » tors 08/12-11 01:39

Der skrives sider op og sider ned om hvilken RØDVIN, der kan matche den fede andesteg med tilhørende mere eller mindre destruktivt tilbehør. Amarone er ofte vinen, der skal tage kampen op mod det fede, det søde og det syrlige juleaften. Jeg må give Preben (og mange andre) ret i, at den traditionelle rødkål er den primære skurk i det såkaldte "kollektive rødvinsmord", og at råkost-rødkålen er et godt alternativ (som vi vil prøve i år).
Hvorfor ikke prøve en HVIDVIN. Som den inkarnerede Tyskland-riesling-fan jeg er, vil jeg anbefale en riesling auslese (eller spätlese, hvis kvaliteten er i top) - gerne en mild (=sød) eller en feinherb, der indeholder lidt mindre restsukker. Rieslingens fabelagtige balance mellem højt syreindhold og sødme udfordrer på spændende vis juleanden og dens følgesvende. Det er et temperementsspørgsmål, hvor sød/tør man ønsker denne vin, men jeg foretrækker den søde udgave (med passende syre!!!), som supplerer/kompletterer de smagselementer, der typisk forefindes på et traditionelt dansk andestegsbord.
Jeg køber selv tysk hvidvin "on location", så jeg har svært ved at anbefale en vin fra en dansk forretning, men mon ikke der skulle være én i dette forum, der kan være behjælpelig med rådgivning i den retning.

Armani
Geografisk sted:København

Indlæg af Armani » lør 10/12-11 10:54

Tjaaa .... jeg ser nu således på det, at der er 365 dage på et år ... og selv om en af mine store hobbyer er at matche mad og vin ... så tillader jeg det traditionsbundne i min familie - og det er kraftig rødvin og hjemmelavet traditionel rødkål ... så kan jeg eksperimentere, lege og prøve i løbet af alle de andre 364 dage ...

Har således prøvet - på opfordring - diverse tyske rieslinge til traditionel andesteg med diverse tilbehør - og det spiller ikke musik for mig. Er stor Riesling-fan og med velforsynet kælder - men denne kombination er for mig at se søgt ...

Så sidste år stod den på CdP "La Crau de Ma Mere 2003" fra Domaine Pere Pape ... men i år sikkert Amarone fra Ca'Rugate eller Brigaldara ... har rent faktisk også ovennævnte Trenza i kælderen - men synes Mouvedre-druen (Monastrell i Spanien) passer bedre sammen med lam end med and ...

Heldigvis ... smag og behag .... :D

/Flemming

Besvar