Point ....??

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
Armani
Geografisk sted: København

Point ....??

Indlæg af Armani » tirs 16/08-11 19:04

Gammel diskussion - pointgivning fra store og anerkendte anmeldere ... men man undres stadig konstant ....

Nyder en dejlig - og fremragende - vin: Domaine de la Mordorée "Reine des Bois" 2007 Lirac Rouge med 94 Robert Parker point i bagagen ... og tænker som jeg oftere og oftere tænker: "Ja, helt fint ... dejlig vin ... men så meget mere skiller den sig ikke ud i forhold til så mange andre Rhone-vine".

Ved ikke om i takt med jeg bliver ældre ... bliver mere kynisk eller bedre i stand til at gennemskue "Kejserens nye klæder" .... men jeg er i dag (næsten) total immun overfor anmeldelsespoints ... men læser klart smagenoterne .... men måske er det kun mig?...

/Flemming

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » ons 31/08-11 13:19

Det gør for mig egentlig ikke den store forskel om det drejer sig om "de store" anmeldere eller andre anmeldere eller andre mennesker i det hele taget, private såvel som forhandlere. Selv om mange måske forestiller sig eller bilder sig ind at "de store" er mere objektive i deres tilgang end andre, så synes jeg gang på gang at jeg kan konstatere, at der bag ved alle skriverier gemmer sig et menneske med en personlig smag og personlige præferencer i en eller anden retning. Og så handler det egentlig for mig mere om at skyde mig ind på graden af sammenfald mellem vedkommendes smag og min. Helt uanset om personen hedder Parker eller er en person her på forumet fx.

Mht. spørgsmålet om point, så må jeg tilstå, at jeg finder det en anelse latterligt at differentiere mellem fx 93 og 94 point (og så er der jo også dem der ved at skrive 93+ vel vil have os til at tro, at de kan differentiere med halve point eller derunder). Jeg ved selv hvor meget en vin kan variere af den ene eller anden eller tredje mere eller mindre erkendbare grund, så at bilde sig ind at man kan placere en vin så præcist på en 100 p skala er absurd i min verden, så det tager jeg mig ikke af. Smagenoter, som du nævner Flemming, er dog mere nyttige, synes også jeg. Men de nytter kun hvis man har en oplevelse af at man deler smag med den person der skriver. Det synes jeg til gengæld gang på gang viser sig at være særdeles brugbart.

/Preben

Armani
Geografisk sted: København

Indlæg af Armani » man 05/09-11 14:07

Hej Preben,

Jf. mit indlæg dd. i relation til Syd-Rhone 2009 - så er jeg naturligvis helt enig - men har endvidere haft den udfordring, at mine egne præferencer har skiftet over de sidste 5-7 år - i retning af mere elegante og feminine vine - (er dog fortsat forelsket i Toscana :D )

På en sådan rejse overlades man mere og mere til sig selv - og må "skifte ud" blandt de holdepunkter man havde i anmelder-korpset. Er dog stadig nysgerrig - og læser de fleste anmeldelser jeg kommer forbi - men der ryger sjældent noget i kælderen jeg ikke selv har smagt ... og er blevet bedre til at sælge ud fra den ... :)

/Flemming

Besvar