Hvad får I smagt her i løbet af sommeren?

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
amarone
Geografisk sted: Århus

Hvad får I smagt her i løbet af sommeren?

Indlæg af amarone » ons 20/07-11 08:02

Ja, hvad enten I er i DK, sidder på en Sydfransk bjergtop, eller er på toscansk bondegårdsferie, får I vil prøvet noget god vin i ny og næ?
Nogle spændende ting?

Selv er min seneste "erobring" en virkelig dejlig Riesling, enkeltmarks-Alsace ("Letzenberg") fra Adam i årg. 2006 (Superbest norm.pris 150,-)
Den blev indkøbt en mørk vinterdag, men leverede fuld sommer for pengene.
Skøn syre og duft/smag af sommerblomster, vel mest hyldeblomst.

Hvad med jer?

:skaal:

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Re: Hvad får I smagt her i løbet af sommeren?

Indlæg af Preben Nielsen » tors 21/07-11 22:18

amarone skrev:Ja, hvad enten I er i DK, sidder på en Sydfransk bjergtop, eller er på toscansk bondegårdsferie, får I vil prøvet noget god vin i ny og næ?
Hej amarone

Ja, jeg hører nærmest til kategorien toscansk bondegårdsferie, og det i en grad at det var svært at sove for hunde, hanegal og fulglekvidder. Så den har stået på toscansk rødvin i et par uger on location. Jeg klager ikke :hurra:

Når jeg uden at bladre i notesbogen husker tilbage, så var det især to vine fra Chianti Classico producenten Rocca di Montegrossi (normale 2009 og Vignetto San Marcellino vistnok 2004) + en Vino Nobile 2007 fra Avignonesi der står frem. Sidstnævnte storsang den aften vi havde den i glasset. Det hele forekommer altså at smage bedre på stedet end herhjemme til trods for at der er absolut ingen opmærksomhed på serveringstemperaturen, der typisk var markant over 20 grader. Gad vide om transporten bomler noget ud af vinen, som aldrig kommer tilbage :-k

I og med forumets interesse for Poggio Rosso, vil jeg nævne, at jeg aflagde San Felice et længe ønsket besøg, hvor vinmageren Leonardo Bellaccini tog gæstfrit imod. Så der blev taget forskud på kommende Poggio Rosso, idet jeg smagte 2006, 2007 og fadprøver af 2009 og 2010.

Vi var med fly denne gang, dvs. ingen rødvin med hjem. Det kan absolut ikke anbefales :(

/Preben

Hans Henrik Sorgenfrey
Geografisk sted: Sydsjælland

Hvad har I smagt

Indlæg af Hans Henrik Sorgenfrey » fre 29/07-11 13:36

Hej Preben
Vi har samme oplevelse af Avignonesi 2007, som vi nu i flere omgange har drukket i Toscana og efterfølgende hjembragt (2008 er heller ikke ringe). Vi har altid noget bobleplast med i kufferten, så vi kan have en 4-6 flasker med hjem i flyet, og heldigvis ligger der nu 4 2007'ere, tilbage i kælderen. Den transport har i hvertfald ikke skadet kvaliteten, som er konsekvent høj. Avignonesis Vino Nobile er for øvrigt en af de vine, det kan betale sig at købe med hjem fra Toscana, selv til de €20, den nu koster. Herhjemme importeres den for tiden vistnok kun af firmaet bag Vinoble, som tager 235 kr flasken, hvilket er noget mere end de andre top nobile-vine: Poliziano og Boscarelli. TN Import har nogle 2001'ere på lager, men den årgang var jeg ikke begejstret for.
Sommerens ypperligste vinoplevelse har været Casanova di Neris Tenuta Nuova 2006 Brunello, som er en helt fantastisk vin, der kombinerer dybde, kompleksitet med lethed og elegance. Den er dyr, men pengene værd.

Hans Henrik

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Re: Hvad har I smagt

Indlæg af Preben Nielsen » lør 30/07-11 22:10

Hans Henrik Sorgenfrey skrev:TN Import har nogle 2001'ere på lager, men den årgang var jeg ikke begejstret for.
Nej, den vil jeg også godt advare imod. Den var på vej ned for to år siden. Og den sang i øvrigt aldrig for alvor.

/Preben

boor
Geografisk sted: Østerbro

Indlæg af boor » man 01/08-11 12:21

Jeg var en uge på Malta midt i Juli, og fik smagt mig igennem en stor del af den Maltesiske vinproduktion ….. og for at gøre en lang historie kort, så var min konklusion, at de godt kan lave vin på Malta, men rigtig interessant bliver det aldrig. Den lange periode som engelsk koloni har åbenbart udryddet den oprindelige maltesiske vindyrkningskultur. I hvert fald laves der ikke vin på lokale druer, men mest på de ”internationale” druer Cabernet Sauvignon, Merlot, Cabernet Franc, Syrah, Chardonay, Sauvignon Blanc samt Vermentino mest kendt fra Sardinien. Stilen i specielt de dyrere vine var vel det man kan kalde international/oversøisk med fokus på fadlagring og koncentreret frugt, nogen af dem var bestemt flotte, men ikke noget der fik mig til at fylde kufferten . De bedste oplevelser var med Vermentino vinene som typisk var lettere og friskere…. Og bedre egnet til høj sol og + 35 grader 

Sommerens bedste vinoplevelse har været hjemme i min nye have i Ballerup. En flaske Gessellman, zb, 2009. En rød Østrigsk vin lavet på zweigelt og blaufrankïsh. Importeret af Laudrupvin, men købt i Føtex i lautrupparken i Ballerup. Meget venlig vin med blød cremet frugt med lidt fad, samt en dejlig frisk frugtsyre….lidt hen af en god Barbera. God sommerrødvin til ikke for tung grillmad.

Mads
Geografisk sted: Dragør

Indlæg af Mads » søn 07/08-11 20:46

Jeg skulle mødes med min kone i Kongens Have i går aftes til en bid mad, jeg var sent på den, men ville alligevel tage en flaske vin med. kiggede forbi Magasin for at købe en flaske vin. Det blev en Barbera d´Alba 2008 fra Marchesi di Barolo. Jeg havde ikke de store forventninger til vinen, men jeg synes faktisk det var en rigtig god flaske vin. Det er på ingen måde en stor vin, den smagte bare rigtig godt. Lækker rød frugt, god struktur, tilpas syre. Er der andre der har smagt denne vin vil jeg gerne høre hvad i synes?

God sommer til jer alle.

Mvh. Mads

Armani
Geografisk sted: København

Indlæg af Armani » man 08/08-11 12:59

Ferierede omkring Garda/Verona - og besøgte en række producenter: Brigaldara, Serago Alighieri, Corte Languin, Zeni og Allegrini. Feriens vine var således bestemt af geografien: Valpolicella, Bardolino, Custoza, Soave ..

Dejligt også at vende hjem til egen kælder og denne sommer med fokus på tysk riesling, samt hvid og rød Loire.

En anbefaling herfra er de hvide chardonnay vine fra producenten Neudorf i New Zealand - forhandles i Danmark af Laudrup Vine - men billigere på det svenske Systembolaget. En halv time på karaffel - serveret ved 10-12 grader - så er det en ren sommer-nydelse af blomster, citrus og mineralitet.

Fortsat god sommer til alle .....

Flemming

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 08/08-11 17:25

Armani skrev:Dejligt også at vende hjem til egen kælder og denne sommer med fokus på tysk riesling, samt hvid og rød Loire.
Hej Flemming

Køber du rød Loire herhjemme? De hænger ikke ligefrem på træerne og er efter mine begreber en mangelvare herhjemme. Fortæl gerne hvis du har fundet noget godt herhjemme og hvor.

/Preben

Armani

Indlæg af Armani » man 08/08-11 17:36

Hej Preben,

En del tager jeg med hjem fra Frankrig - men ellers synes jeg at hele sortimentet af Loire-vine hos Rosforth & Rosforth er værd at stifte bekendtskab med ... siges uden at jeg er på deres lønningsliste ...

Synes specielt R&R finder "non-mainstream" - uanset om det er fra Anjou, Touraine eller små enklaver i "no-mans-land".

Deres hjemmeside er værd et besøg ... også deres Klondyke af en butik ...

/Flemming

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tirs 09/08-11 17:49

Hej Flemming

Ja, Rosforth kom jeg også forbi efter min Loire-rejse for syv år siden, men dengang solgte de ikke til private. Men det kunne være jeg skulle prøve at se hvad de kan i dag.

/Preben

boor
Geografisk sted: Østerbro

Indlæg af boor » ons 10/08-11 09:08

Hej Preben og Flemming

I kan købe rød Loire i Corinnes Gæste bud, Mad fra Frankrig, som både har en netbutik og en fysik butik i Nordre Frihavnsgade: http://www.madfrafrankrig.dk/vin_og_champagne.html

Corinne kommer fra Loire og vinene er af egen import..... dejlig lille butik i øvrigt med mange gode franske delicatesser.

Selv har jeg kun smagt hendes Bourgeuil Rose. kan ikke huske producenten, men den var glimrende.

/Bo

Armani

Indlæg af Armani » ons 10/08-11 11:10

Hej Preben & Bo,

Kendte ikke til Corinne - ser spændende ud i den daglige vinskala - så vil aflægge hende et besøg.

Rosforth sælger nu til private og har ligeledes vine i det daglige prisleje, men ligger generelt et par niveauer oppe med producenter som Clos Rougeard, Coulaine, Saint Nicolas, Chateau de Passavent samt ikke mindst Didier Dagueneau (som iøvrigt døde for nogle år siden).

Som parentes bemærket synes jeg over de sidste par år, at jeg ligeledes er stødt på mange interessante vine fra Loire på Pinot Noir - så området er ikke længere kun Cabernet Franc land ... :D

/Flemming

VinErGodt

Indlæg af VinErGodt » man 23/07-12 13:55

boor skrev:Jeg var en uge på Malta midt i Juli, og fik smagt mig igennem en stor del af den Maltesiske vinproduktion ….. og for at gøre en lang historie kort, så var min konklusion, at de godt kan lave vin på Malta, men rigtig interessant bliver det aldrig. Den lange periode som engelsk koloni har åbenbart udryddet den oprindelige maltesiske vindyrkningskultur. I hvert fald laves der ikke vin på lokale druer, men mest på de ”internationale” druer Cabernet Sauvignon, Merlot, Cabernet Franc, Syrah, Chardonay, Sauvignon Blanc samt Vermentino mest kendt fra Sardinien. Stilen i specielt de dyrere vine var vel det man kan kalde international/oversøisk med fokus på fadlagring og koncentreret frugt, nogen af dem var bestemt flotte, men ikke noget der fik mig til at fylde kufferten . De bedste oplevelser var med Vermentino vinene som typisk var lettere og friskere…. Og bedre egnet til høj sol og + 35 grader 
Det er da godt at høre at der alligevel findes "rimelige" vine på Malta.
Jeg skal selv på ferie på Malta og har læst lidt om vin på Malta i den forbindelse; men kan se at Maltesisk vin har fået meget kritik på diverse hjemmesider.
Tak fordi du delte dine erfaringer ; )

Besvar