Januar = vindød?

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:
Januar = vindød?

Indlæg af Preben Nielsen » fre 14/01-11 15:12

Jeg har en fornemmelse af, at januar for flere er årets mest vindøde måned. Måske brækfornemmelserne og/eller en måneds afholdenhed, som jeg ved nogle dyrker, har indfundet sig? Eller måske pengene er brugt på decembers festvine? Eller måske det virker trættende at skulle engagere sig i vin, fordi der er brugt en stor del engagent på at finde de perfekte jule- eller nytårsvine?

Faster I vinmæssigt? Er I ved at brække jer? Eller kører alt videre som normalt?

Her i huset kører vi videre ganske normalt. Måske fordi vi ikke sviner os selv til og hælder sindsyge mængder indenbords i festdagene.

Men hvad med jer? Er I gået vindøde her i januar, eller nyder I fremdeles de skønne dråber?

/Preben

Rasmus Just
Geografisk sted:Århus

Januar=vindød?

Indlæg af Rasmus Just » lør 15/01-11 09:46

Hej Preben og jer andre

For mit vedkommende kører januar helt som normalt. Jeg er startet ud med en række vine i 70-100 kr., men alle indkøb noget billigere. De smagte vine er El Coto Crianza fra Rioja, Montgras Quatro fra Colchagua Valley i Chile, Ibéricos Crianza fra Rioja og Chateau Hauchat, Fronsac, Bordeaux. Ingen af dem har imponeret mig synderligt (83-86 point) men i går kom den første virkelige vinoplevelse, der hævede sig op over den jævnt til gode vin. Jeg fik serveret Don Camillo, 09, af producenten Farnese i Abruzzo. Jeg kendte ikke vinen eller dens pris og var meget begejstret. Jeg fandt den senere til ca. 80 kr., blandt andet i Super Best. Til de penge er den efter min mening en fund.
Fadsmagen kan måske være for voldsom for nogle, men dejlige kirsebær, krydderi og lidt toast i smagen og ikke mindst en fantastisk dybde.
Så nu er vinåret rigtigt igang.
God weekend

Rasmus

Flemming
Geografisk sted:Odense

Indlæg af Flemming » lør 15/01-11 13:57

Hej Preben og i andre :-)

Ja min Januar , ligner også en helt normal måned vinmæssigt.
Således smagte jeg 7-1 Dr. von Bassermann auf der mauer Riesling
8-1 blev det til Domaine Bernard Moreau et fils, husker ikke druen,men det var ikke deres chardonnay, som jeg skal gensmage her til aften. Den husker jeg som værende ret god til prisen på 129,-
I aftes fik jeg en Keller von der Fels 2009. svært at bedømme helt seriøst da den havde en prop-smag med ind over. Men fornemmer at det er en rigtig god vin.
Næste weekend står den på Australien ( idet der cykles Tour Down Under ,ja er en stor cykel fan,og tænkte det kunne være sjovt at prøve lidt derfra.)

Flemming

asger nielsen

Indlæg af asger nielsen » lør 15/01-11 16:19

Hej Flemming

Hvad syntes du om Auf der Mauer? Jeg smagte den sidste år, og jeg var
lidt skuffet over den. En ok riesling, men ikke særlig kompleks, og sket ikke til
de 200 kr., jeg havde givet for den. Siden har jeg så også set den til ca 14 eur.
i Tyskland, hvilket er mere i overensstemmelse med dens kvaliteter - synes jeg.

Generelt er avancen på tysk vin temmelig høj, forekommer det mig.
F.eks sælges Van Volxems alm. riesling, der koster 10 eur. i Tyskland til 179 kr. hos Laudrup vin. Det er en super vin og en af mine favoritter, men prisen er godt nok lige overkanten. Har I nogle lignende oplevelser?

Og til trådens oprindelige emne: Ja, vinforbruget er det samme i januar som
resten af året. Og nu er der jo ovenikøbet januarudsalg hos visse vinhandlere,
så er det da svært at være trist...

Flemming

Indlæg af Flemming » lør 15/01-11 19:56

Hej Asger

Ja men kan kun give dig ret, i dine betragtninger,også omkring
auf der mauer,som jeg gav 189,- for hos H.J.Hansen

Har senere set den til omkring 17 eur, og så er prisen mere regulær i mine øjne...savner selv en større kompleksitet, i vinen. Dermed ikke sagt det er en dårlig vin,for det er det langt fra.

Har flere gange åbent spurgt til en hvidvin til en bestemt slags mad,hvor mine egne tanker er kredset omkring Tysk Riesling, men har aldrig oplevet den er blevet anbefalet ( hos H.J.Hansen )

Flemming

asger nielsen

Indlæg af asger nielsen » søn 16/01-11 11:29

Jeg forstod ikke den sidste bemærkning, Flemming. Har du efterspurgt
rieslinger her på forummet eller i H.J. Hansen?

Armani
Geografisk sted:København

Indlæg af Armani » søn 16/01-11 15:04

Jeg er generelt lidt mindre vinøs aktiv i januar - hvilket også hænger sammen med træning til februars skitur i alperne - men denne januar er en undtagelse.

Således smagning i min vinklub og et større champagne-arrangement.

Champagne-arrangementet bestod af 8 champagner - fra "den i Irma" til Dom Perignon 2002 - således at man kom igennem de veritale vine, som fra NV til Vintage.

Programmet var J. Charpentier Brut Réserve NV, Chaudron Premier Cru Brut Cuvée Capucine NV - sidstnævnte fra Irma og fuld på højde med Charpentier. Begge kendetegnet som lette og med relative aggressive bobler. Herefter Larmandier-Bernier Premier Cru Blanc de Blancs Brut Nature Terre de Vertus NV og Gosset Grand Millésime 2000 - sidstnævnte flottest med stor dybde og mineralitet. Næste heat var Diebolt-Vallois Blanc de Blancs Brut (mise en cave en 1983) og André Beaufort Grand Cru Brut Rosé. Diebolt-Valois er lige frigivet, men har befundet sig i deres kælder siden 1983 - dvs. drue-materialet er formentlig fra 1980/1981/1982. Meget oxideret - dyb sherry-tone - men med meget friske og livlige bobler - STOR oplevelse! Beaufort er fantastisk - med en lidt mere sød tone end normalt for hans champagner - en champagne der kan vandre fra aperitiffen til forretten. Endelig sluttede vi med Krug Grande Cuvée Brut NV og Dom Perignon 2002 Brut - og hvilken finale. Forstår godt at man kalder Dom Perignon champagnernes Haute Couture :D

Ellers i eget regi nydt et par af mine hvide favoritter fra Bordeaux - Vieux Chateau Gaubert 2003 og Chateau Pontac Monplaisir 2005 - holder meget af hvid Bordeaux og deres anvendelse af Sauvignon Blanc. Ellers fra det hvide hjørne er indtaget Maximin Grünhäuser Herrenberg Kabinett 2002 og Frédéric Magnien, Meursault "Coeur de Roches" 2007 - første vidunderlig sødme/syre-balance med 8,5 % - sidstnævnte bare en dejlig Meursault, der trækker mod Puligny's rankhed.

I det røde hjørne en lille men god Chateau Croizet-Bages 2005, 5. cru - ofte udskældt, men i 2005 en dejlig vin (såfremt man kan finde den på tilbud) :) , en frisk og mineralsk Umathum Zweigelt 2007 samt en noget mere dyb Stift Klosterneuburg Skt. Laurent "Ausstich" 2005 - egen import fra skiturerne til Østrig. Endelig Cortes de Cima 2001 - som drikker perfekt nu - og som viser hr. Jørgensens flotte indsats i det portugisiske.

Endelig har jeg været lidt aktiv - og taget pænt fra mig i ATOMWINES januar-udsalg af hans Erste Lage og Grosses Gewächs vine fra producenter som Diel, Heymann-Löwenstein og BattenfeldSpanier - ligesom jeg har fået en større forsendelse hjem direkte fra Beaune med primært Jean-Marc Vincents Auxey-Duresses "Les Hautes" 2008 - en vin som kan slås med mangt en Chassagne-Montrachet - og til en pris under det halve.

Fortsat vinøst 2011

/Flemming

Flemming

Indlæg af Flemming » søn 16/01-11 17:01

Hej asger.
Det var nu hos H.j.hansen hvor jeg havde spurgt,naturligvis har de hvide
men meget sjældent anbefaler de hvide Tyske.

Håber det var formuleret lidt bedre :-)

Flemming
asger nielsen skrev:Jeg forstod ikke den sidste bemærkning, Flemming. Har du efterspurgt
rieslinger her på forummet eller i H.J. Hansen?

Rasmus
Geografisk sted:Søborg

Indlæg af Rasmus » søn 16/01-11 19:41

Hos mig skiller januar sig heller ikke specielt ud. I den her weekend er det dels blevet til en flaske Irmas "standard"-Brunello principesco 2004 (Officielt til 200 kr. men som regel til 90-100 kr. med et par ugers mellemrum). Synes den plejer at være rigtigt god og en af de bedste billige supermarkeds brunelloer - og ikke mindst til prisen, men den her gang skuffede den mig lidt. Som om, at den havde en lidt bitter bismag, som dækede over frugten. Men stadig en ok vin.

Mere fornøjelig har Dr. Loosens Riesling Graacher Himmerlreich kabinett 2008 været. Det er en virkelig intens vin hvor syre og sødme for mig at se spiller god sammen. Det er en halvsød vin, men mest en dels er det bare en en super-god hvidvin, der er suveræn til de 80 kr. den ofte kan købes til. Og den passede perfekt til porcheret laks med jomfruhumere :-)

boor
Geografisk sted:Østerbro

Indlæg af boor » man 17/01-11 10:18

Måske drikker jeg i virkeligheden lidt mere vin i Januar, da der ofte er så mange arrangementer og aftaler i løbet af December at jeg ikke er så meget hjemme. Desuden fordrer gastronomien til diverse julearrangementer jo sjældent vin. Så min oplevelse er at jeg drikker mere og bedre vin her i januar, og har i hvert fald bedre mulighed for at vælge noget godt

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 31/01-11 16:26

Armani skrev:Champagne-arrangementet bestod af 8 champagner - fra "den i Irma" til Dom Perignon 2002 - således at man kom igennem de veritale vine, som fra NV til Vintage.
Spændende at læse om din Champagne-smagning.
Hvor begynder "det sjove" efter din mening, når vi snakker Champagne? Jeg har ingen erfaringer med rigtig dyre Champagner, da der ikke er noget i dem fra de mere ydmyge priskategorier - som jo er pebrede nok - der rigtig har tændt mig.

Er det noget du dyrker udover til smagninger?

/Preben

Armani
Geografisk sted:København

Indlæg af Armani » man 31/01-11 20:35

Tror - som generel regel - det sjove starter ved kr. 400 i min optik - her får tingene en balance - så man ikke bare står med et glas med stikkende bobler, højt syreniveau og en gang ristede toasts :x

Jeg er ikke nogen stor connaisseur udi Champagner - og tillader mig derfor amatørens naivistiske positive tilgang - kan lide, kan ikke lide - men arbejder konstant på det :D

En ting jeg oplever er - at selv NV lader jeg stå et par år eller tre - synes herefter tingene samler sig til et smukt hele - og hvor frugten og mineraliteterne også får lov at vise deres ansigt.

Af et par gode Champagner til mere menneskelige priser kan jeg anbefale Camille Saves NV - specielt rosé - som koster 250-280 hos Erik Sørensen og André Beauforts Champagner fra Krone vine - starter vist fra 280 ... Endelig kan man måske finde Joseph Perrier Cuvée Royal 1999/2002 til en fornuftig pris ...

Skal det i en amatørs øjne og smagsløg være fantastisk - skal man ofre sin opsparing på producenten Egly-Ouriet - som forhandles af Gl. Kongevej Vin ...

/Flemming

Besvar