Vin kvalitet i Danmark vs. Norge og Sverige...

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
Peter
Geografisk sted: Svendborg

Vin kvalitet i Danmark vs. Norge og Sverige...

Indlæg af Peter » lør 13/11-10 09:26

Hej.
Jeg har haft besøg af min familie fra hhv. norge og sverige. Og efter en god flaske Barolo faldt snakken ind på import af vin i Skandinavien. Min bror (som igennem en årrække har arbejdet med rødvin) påtår at vi i Danmark slet ikke importerer kvalitetsvin, som de gør i Sverige og Norge, da disse lande har systembolaget/vinmonopolet og at de pga. disse købstærke importører, importerer vin af langt højere klasse end hvad vi kan her i Danmark. Jeg argumenteret for at vi i Danmark selvfølgelig ikke har den samme købstærke magtfaktor som systembolaget/vinmonopolet, men at vi igennem mange mindre importører rammer mindre producenter og dermed har et bredt og måske mere spændende udvalg i Danmark. Min bror og Syster mente at det selvfølgelig var tilfældet, MEN at vinmonopolet og systembolaget igennem deres store pengepung importerer de bedste vine og at selv samme vin (mærke, årgang osv.) oftest er meget bedre i Sverige og Norge, da de igennem Systembolaget/vinmonopolet altid får den bedste kvalitet i hht. første og anden tapning osv. Personligt finder jeg deres argumenter for meget besynderlige og har virkelig tænkt over dette og har egentlig svært ved at forestille mig at vi i Danmarke generelt får dårligere vin, end hvad de gør i resten af skandinavien. I øvrigt havde min bror fået fortalt igennem en vinimportør at danskerne slet ikke ville betale for vin og derfor heller ikke kunne få den samme kvalitet som i Sverige og Norge.

Hvad mener de om dette?
Kan det virkelig passe at man i Sverige og Norge, generelt får meget bedre vin end her i vores lille land?

Håber på flere spændende input´s.

Mvh. Peter

Hans Henrik Sorgenfrey
Geografisk sted: Sydsjælland

Vinkvalitet i Skandinavien

Indlæg af Hans Henrik Sorgenfrey » søn 14/11-10 21:56

Da jeg var i Stockholm i sommer besøgte jeg et centralt placeret Systembolag. Jeg var ikke umiddelbart imponeret, skønt forretningen skam var stor. Jeg kiggede især på vine fra Toscana, som interesserer mig mest, og her var udvalget beskedent. Jeg har også et par gange kigget inden for i forretninger i svenske provinsbyer og vil påstå, at hvis man f.eks. er borger i Älmhult, så tager tilværelsen sig noget trist ud sådan rent vinmæssigt. Men det kan vel heller ikke være anderledes, når Systembolaget skal dække hele verden og ifølge de sidste tal, jeg har set, opererer med et eller andet sted mellem 2500 og 3000 forskellige vine. Om tallene holder, ved jeg ikke, men der er vist ingen tvivl om, at der er langt op til de over 40.000 forskellige vine fra et utal af forhandlere - og i alle mulige prisklasser - man så vidt jeg er orienteret kan købe her i landet. Det forekommer lidet sandsynligt, at vi skulle få ringere aftapninger her i landet end i Norge og Sverige, og at danskerne ikke skulle være villige til at betale for vin er i lyset af de nævnte tal en noget besynderlig påstand.

Hans Henrik

Besvar