Ny "forumsmagning"?

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:
Ny "forumsmagning"?

Indlæg af Preben Nielsen » lør 25/09-10 14:24

Er der stemning for en ny lille "forumsmagning", altså hvor vi smager samme vin og derefter skriver om vores oplevelse af den?

Jeg har i givet fald et forslag, idet det dels er en vin som alle umiddelbart kan komme til, som alle kan betale - og så har jeg personligt selv lyst til at smage den.

Det drejer sig om Poderuccio, Toscana IGT, 2008 fra Brunello producenten Camigliano. Netto har netop lanceret den til 59 kr. Jeg mener at huske at have set den i Føtex til 90-100 kr. Den er fremstillet af Sangiovese, Merlot og Cabernet Sauvignon.

På bagetiketten anslår producenten en afslappet tone i forhold til vinen, og det kan vi vel også godt bruge. "Den smages bedst om aftenen sammen med venner i en uformel og munter vin-bar-atmosfære (fra mandag til lørdag)."

Jeg smager under alle omstændigheder selv på vinen i løbet af den kommende uge. Nogen der vil smage med?

/Preben

amarone
Geografisk sted:Århus

Indlæg af amarone » lør 25/09-10 16:00

God idè :D .
Jeg er med :tommelop:

- Og må jeg så foreslå en vin til næste smagning derefter?
I så fald er det her mit forslag:
Domaine des Issarts 2009, Pays d`OC - Orsan
(Superbest i næste uge: 3 for 139, normalt 70 kr. pr. stk.).
Jeg er bestemt ikke altid enig med denne anmelder, men når den nærmest "rydder bordet", så skal den da nu næsten prøves - ikke? :drikke: :P
http://www.vin-top-10.dk

boor
Geografisk sted:Østerbro

Indlæg af boor » man 27/09-10 17:29

Det bliver uden mig. Jeg opholder mig pt i Thailand, og bliver her 3 uger endnu..... medmindre selvfølgelig i vil smage Tiger Beer ;-)

amarone

Indlæg af amarone » man 27/09-10 20:16

- Ærgerligt boor. Der byder sig forhåbentlig en mulighed ved en senere lejlighed.
Men god ferie (eller hvad du nu foretager dig) :tommelop:

Selv købte jeg mit eksemplar af toscaner-vinen i går.
OG: Jeg måtte simpelthen smug-smage den - også i går :-# .
Håber det ikke er HELT uden for reglementet :skaal:
Ta`r et glas mere i aften.
Venter lige lidt med at melde ud.
Håber da, at der er flere der vil være med - alle kan da vel ikke være i Thailand? :)

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 27/09-10 20:35

boor skrev:Det bliver uden mig. Jeg opholder mig pt i Thailand, og bliver her 3 uger endnu..... medmindre selvfølgelig i vil smage Tiger Beer ;-)
Rigtig godt ophold i Thailand! Hvis man kan få Tiger Beer herhjemme laver vi da en forumsmagning med den :D
amarone skrev:Selv købte jeg mit eksemplar af toscaner-vinen i går.
OG: Jeg måtte simpelthen smug-smage den - også i går :-# .
Håber det ikke er HELT uden for reglementet :skaal:
Ta`r et glas mere i aften.
Venter lige lidt med at melde ud.
Jeg smagte min her til aften. Og der er vist ikke rigtig noget reglement, så i denne omgang smager og skriver vi vist bare som det passer os. Så må folk jo hoppe på hen ad vejen, hvis de har lyst.

Jeg smagte min i aften. Vil du lægge ud eller skal jeg? Hele Danmarks befolkning sidder jo og venter på om du og jeg synes de skal købe vinen eller ej :grin:

/Preben

amarone

Indlæg af amarone » man 27/09-10 21:15

Hmm - jeg kan da godt lægge ud.

Men jeg må da indrømme, at jeg også synes, at den slags er lidt svært at sætte "konkrete ord" på. Ikke noget jeg er særlig vant til :-)
Jeg tror, at I nok må tage til takke med nogle af de notater, som jeg gjorde i går (plus lidt "væveri").

Havde nedkølet den til præcis 14 grader. Er godt klar over, at det med STOR sandsynlighed er klart for koldt, men jeg kan nu godt lide, at starte lidt i den kølige ende, og så får den jo altså ret hurtigt mere varme.
(Jeg ville jo naturligvis aldrig gøre dette, hvis jeg vidste, at det var STOR/DYR vin: Brunello, Barolo el. lign.
Jeg har smagt den uden mad til skal lige siges - vel lidt i mod det som de fleste italienske vine som udgangspunkt er "skabt til".

Den er - i hvert fald i det lys, som den blev nydt i - ganske mørkerød. Lidt mere, end jeg måske ville have troet.
Der var frisk bærduft. I starten med lyse bær, siden dukker lidt mørkere toner også op (efterhånden som den får mere varme vel sagtens også). Men den giver ikke noget voldsomt fra sig. Havde nok ventet lidt mere duft på baggrund af farven.
Det første jeg kom til at tænke på - det samme gælder egentlig også her på 2. dagen - er at den giver mig visse mindelser til noget Veneto-agtigt (måske noget med Corvina?). Ja, måske end da noget næsten Beaujolais`k? - Og det siger jeg ikke kun p.g.a den lave udgangstemperatur.
Og det er heller ikke ment "nedsættende" om de nævnte vine.
Dog var der dog nok også lidt mere fylde i denne her end i flere af de nævnte vin-typer.
Men når det er sagt, giver det vel også sig selv, at jeg nok finder den en smule atypisk. Savner nok lidt den toscanske typicitet (charme, sol, varme, sødme. - I hvert fald smager en hel del af de toscanske vine, som jeg sætter stor pris på i den retning).
Lidt for lys - og lidt for atypisk i smagen - var den, synes jeg. Dog uden på nogen måde at være decideret uvenlig og umedgørlig.
Men da jeg sidste år smagte samme producents Brunello fra Netto, ville jeg nok samlet set alligevel have ventet mig lidt mere, selv om jeg godt er klar over, at det her IKKE er vin på Brunello-niveau.

Jeg vil bestemt ikke fraråde at prøve vinen.
Men jeg vil klart drikke den til noget mad. Hvad enten det er pizza, kylling, svin el. lign.

Til de 59 kr. er prisen vel ok.
Hvis den skal bedømmes som en vin i 100 kr.`s lejet, er den klart for dyrt, set med mine øjne.
Jeg ville nok give den 3 stjerner ud af 5 :-)

Spændt på at høre, hvad du siger, Preben - om du f. eks kan genkende noget af det, jeg skriver, eller om du har gjort dig helt andre iagttagelser. :skaal:

boor
Geografisk sted:Østerbro

Indlæg af boor » tirs 28/09-10 04:01

Preben Nielsen skrev:
boor skrev:Det bliver uden mig. Jeg opholder mig pt i Thailand, og bliver her 3 uger endnu..... medmindre selvfølgelig i vil smage Tiger Beer ;-)
Rigtig godt ophold i Thailand! Hvis man kan få Tiger Beer herhjemme laver vi da en forumsmagning med den :D
Det kan man godt, men spørgsmålet om det er en fair sammenligning, når jeg nu smager den til en solnedgang på en øde palmestrand ;-)

I øvrigt kan jeg oplyse at de laver vin i Thailand ..... ok kvalitet hvidvin, men ret dyrt, så det forbliver en kuriøsitet

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tirs 28/09-10 11:09

Tak for situationsrapporten, boor. Det lyder da ikke så tosset :)

amarone, jeg er helt enig med dig i at vinen kan minde om Beaujolais, også at den ikke er Toscana-typisk. Faktisk oplevede jeg både smagstypen og den moderate friskhed som mere fransk end italiensk. Let fordøjelig og uhøjtidelig vin, sådan som producenten jo også beskriver den på bagetiketten: "Den smages bedst om aftenen sammen med venner i en uformel og munter vin-bar-atmosfære (fra mandag til lørdag)." Udmærket "deklaration" faktisk. Mere italiensk smag og stil havde jeg klart budt velkommen.

Det er i øvrigt sjovt, at når man åbner en italiensk vin med merlot og/eller cabernet, så ved man aldrig helt om druerne vil dominere eller om "geografien" og stedets typiske vinkultur vil være det der primært slår igennem. Denne gang var det i hvert fald ikke sidstnævnte der var i førertrøjen.

Jeg oplevede vinen som en, som jeg tror mange vil kunne lide. Så til receptioner og den slags, hvor det skal behage alle i en eller anden grad og ikke genere nogen, og hvor der heller ikke skal være så meget at fordybe sig i, så det vil forstyrre samtalen, ja, så tror jeg vinen vil være ret perfekt.

Jeg er også enig med dig mht. prisen, som i Netto er ok. Men hvis jeg husker rigtigt ang. prisen i Føtex, så er den for dyr der.

Også jeg har den til tre stjerner ud af fem mulige. Så vi er jo faktisk ganske enige om det hele.
amarone skrev:Og må jeg så foreslå en vin til næste smagning derefter?
I så fald er det her mit forslag:
Domaine des Issarts 2009, Pays d`OC - Orsan
(Superbest i næste uge: 3 for 139, normalt 70 kr. pr. stk.)
Jeg har det stadig lidt svært med at følge anbefalinger fra Grøndahl. Måske uretfærdigt. Men for godt nok længe siden, ca. 15 år, oplevede jeg at jeg hver gang jeg købte noget han havde anbefalet, så synes jeg vinen var småvulgær. Så jeg har holdt pause siden.
Jeg har så set, at vinen i søndags også blev anbefalet varmt af Erik Skovenborg i Søndagsavisen. Men fra ham har jeg et par gange set anbefalinger af vine, som jeg ikke har fundet gode, og hvor jeg virkelig har undret mig. Så ham "tør" jeg heller ikke rigtig følge.
På den baggrund har jeg lidt svært ved at hoppe på. Men amarone, hvis du smager den og tror jeg vil kunne lide den (du kender jo nok min smag lidt efterhånden), så springer jeg på :)

/Preben

amarone

Indlæg af amarone » tirs 28/09-10 18:47

- Nå, men det er jeg da helt glad for, at vi var ret så enige :D
Jeg følte mig faktisk en lille smule på gyngende grund og turde ikke HELT stole på mine egne indtryk :-k (men det er selvfølgelig noget pjat, ved jeg godt)
Jeg synes dog stadig, at det er rigtig svært at få sat præcise ord på smag og duft. Du ved: Jordbær, peber, roser, blommer, pebermynte, blyantspidserspåner o.s.v. Jeg har nok lidt svært ved at decifrere diverse indtryk "i atomer" og få sat de "rigtige ord" på. Det er lidt af "en kunst".
Men jeg agter da at arbejde lidt videre på det :bokse:
Så faktisk tager jeg hatten af for vinanmeldere. Helt nemt er det ikke. Tror faktisk, at det kan være hårdt arbejde :-)

Jeg tror, at du har helt ret i det der med "receptions-vinen". Det havde jeg ikke lige tænkt :)

HVIS det kan ændre noget - og du ikke allerede er stødt på den - er der endnu en anmeldelse af den sydfranske her fra Berlingske (Rolf Madsen):
"Masser af friske hindbær. En fyldig vin, hvor man fornemmer god intensitet samt fin struktur i form af saftig garvesyre. Smager, som en Vin de Pays skal smage – og mere til" (5 stjerner)
http://www.fri.dk/gastronomi/vintest-st ... st-venedig

Men ellers regner jeg bestemt selv med at smage den, og jeg skal nok komme med en tilbagemelding - OM det så bliver lige nu, jeg smager den, eller om det i stedet bliver en af de næste som utålmodigt står for tur i vinskabet, ved jeg ikke lige i skrivende stund :)
:skaal:

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » ons 29/09-10 11:55

amarone skrev:Jeg følte mig faktisk en lille smule på gyngende grund og turde ikke HELT stole på mine egne indtryk :-k (men det er selvfølgelig noget pjat, ved jeg godt)
Ja! - Hvis indtryk skulle man ellers kunne stole på?? :blink:
amarone skrev:Jeg synes dog stadig, at det er rigtig svært at få sat præcise ord på smag og duft. Du ved: Jordbær, peber, roser, blommer, pebermynte, blyantspidserspåner o.s.v. Jeg har nok lidt svært ved at decifrere diverse indtryk "i atomer" og få sat de "rigtige ord" på.
Hvis jeg skal være ærlig, så synes jeg at den "atomisering", som du taler om, er en noget overvurderet disciplin. Nogle gange ser man beskrivelser med så mange "atomer" at der - for mig - ikke danner sig noget samlende billede, og så er jeg personligt lige vidt. For mig tæller det om jeg får en helhedsorienteret portræt, med eller uden opsplitning i en halv million bær- eller stentyper eller hvad det måtte være. Kan der ikke også være et forsøg på en blæreopvisning: "Se hvor dygtig jeg er til at splitte et glas vin op i en million bestanddele" :gab:
Endelig synes jeg at det er væsentligt, at alle vi, som holder af vin, tillader os at synge med hver vores næb. Det er da til enhver tid bedre at synge sin personlige sang, sådan som den nu en gang lyder, end at skulle efterligne en eller andet forestilling om en standard for vinbeskrivelse. :bokse: Så på godt dansk, amarone: "Keep up the good spirit".
amarone skrev:HVIS det kan ændre noget - og du ikke allerede er stødt på den - er der endnu en anmeldelse af den sydfranske her fra Berlingske (Rolf Madsen):
"Masser af friske hindbær. En fyldig vin, hvor man fornemmer god intensitet samt fin struktur i form af saftig garvesyre. Smager, som en Vin de Pays skal smage – og mere til" (5 stjerner)
http://www.fri.dk/gastronomi/vintest-st ... st-venedig
Det er lige før du får mig overtalt - vi må se om der ryger en flaske i kurven næste gang jeg er i SuperBest.

Apropos vinbeskrivelser, så taler Rolf Madsen om "saftig garvesyre". Den har jeg aldrig hørt før. Er der nogen der kan forklare mig, hvordan garvesyre kan være saftig? :-k

/Preben

amarone

Indlæg af amarone » ons 29/09-10 22:12

Gode kommentarer, Preben.
Jeg hopper med på keep up the good spirit :skaal:

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tors 07/10-10 16:31

Jeg har lige fået en nyhedsmail fra Bichel med citat fra Ekstra Bladet med en vin (Côtes du Rhône, Côte Levant, Réméjeanne, 2007), som Anders Grøndahl giver 6 stjerner af 6 mulige. Jeg har takseret den til 3 stjerner og var skuffet over den (på baggrund af samme producents Les Arbousiers 2008, som jeg synes er dejlig). Så Grøndahl anbefalinger vil fremdeles for mig have helt tæt på nul indflydelse på mine køb.

Når det er sagt er jeg alligevel nysgerrig efter at høre hvordan Domaine des Issarts 2009, Pays d'OC, Orsan er, så giv et pip, amarone (eller andre), når du/I har smagt den.

/Preben

amarone

Indlæg af amarone » tors 07/10-10 20:47

Ja, jeg må nok give dig ret, Preben. Jeg har også efterhånden oplevet det i en række tilfælde. Jeg er virkelig heller ikke enig med den pågældende anmelder. Jeg har skam selv mærket skuffelsen på egen krop @b@
(det siger noget om smag & behag. Jeg har naturligvis absolut intet "udenstående" med anmelderen i øvrigt :fred: )

Jeg skal nok/hellere end gerne melde tilbage på Orsan. Der KAN blot godt gå lidt tid.
:skaal:

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 31/01-11 20:28

Så fik jeg selv smagt Domaine des Issarts 2009, Pays d'OC, Orsan, som jeg ikke forstår at nogen har flippet sådan ud over. Pæn sydfransk karakter, men den første dag var den ikke rigtig i harmoni. Der var tidspunkter hvor garvesyren virkede helt nebbiolosk, og det kan jo være godt nok, men jeg synes ikke det passer i en Pays d'Oc, hvor det forekom overdimensioneret og upassende. Og Helle stod helt af på det.
Vinen blev dog fremkommelig over nogle dage.

Så jeg går stadig ikke efter Grøndahl vine.

/Preben

amarone

Indlæg af amarone » ons 02/02-11 19:09

Tak for den tilbagemelding, Preben.
Det lyder da ikke helt fint. Ville have troet, at den var lidt bedre
@b@

Ja, jeg må se at få smagt den selv ved lejlighed, selv om lysten jo nok er blevet en anelse mindre :-s

Besvar