Hvordan forstår I "...eller så længe lager haves..?

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar

Hvad betyder "Tilbudet gælder til dato x eller så længe lager haves"?

Tilbudet gælder til dato x. Tilbudet bortfalder, hvis vinen er udsolgt inden dato x.
6
67%
Tilbudet gælder til dato x. Hvis vinen stadig er på lager dato x, fortsætter tilbudet indtil vinen er udsolgt.
2
22%
Tilbudet gælder til dato x. Tilbudet bortfalder, hvis vinen er udsolgt inden dato x, men hvis vinen stadig er på lager dato x, fortsætter tilbudet indtil vinen er udsolgt.
1
11%

Afgivne stemmer: 9

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:
Hvordan forstår I "...eller så længe lager haves..?

Indlæg af Preben Nielsen » tirs 13/04-10 13:36

Jeg har altid opfattet et udsagn som "Tilbudet gælder til dato x eller så længe lager haves" på en ganske bestemt måde. Men det er gået op for mig, at et par forhandlere lægger noget andet i det, end jeg gør.
Jeg kunne derfor godt tænke mig at høre jeres bud på, hvordan I opfatter dette "så længe lager haves". Jeg har stillet de tre muligheder, som jeg kan forestille mig, op som en afstemning, som du kan deltage i, når du er logget ind.

Jeg vil for at undgå at påvirke jeres synsvinkel vente med selv at stemme, til andre har stemt.

Du kan vælge blot at stemme, men du er selvfølgelig også velkommen med en kommentar.

/Preben

Rasmus
Geografisk sted:Søborg

Indlæg af Rasmus » ons 14/04-10 11:34

Hvad er forskellen på mulighed 2 og 3?

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » ons 14/04-10 15:17

Når man forstår udsagnet på måde 2, opfatter man det udelukkende som et tilsagn om, at man, hvis vinen er på lager efter dato x, stadig kan købe vinen til tilbudsprisen, så længe den er på lager.

Når man forstår udsagnet på måde 3, opfatter man - udover nævnte tilsagn om at kunne købe til tilbudsprisen efter dato x - udsagnet som, at det også indeholder et forbehold for tilbudets varighed, i den situation hvor forhandleren løber tør for vinen inden dato x.

/Preben

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tors 15/04-10 12:10

Nu hvor nogle stykker har stemt, kan jeg godt fortælle om anledningen til mit spørgsmål: Jeg har, hver gang jeg har set nævnte udsagn, undret mig, idet det aldrig er faldet mig ind, at det kunne forstås på anden måde end at tilbudet fortsætter, hvis der er flere vine tilbage efter dato x, m.a.o. har jeg opfattet det som at forhandleren på denne måde har foretaget en permanent prisnedsættelse. Hvilket reelt betyder at der ikke er tale om et tilbud men om en ny normalpris. Og så er det ulovligt at kalde det et tilbud.
Da jeg så gjorde opmærksom på dette til et par forhandlere, der anvender udsagnet, fortalte de, at udsagnet skulle forstås som handlende om, hvis de løb tør inden dato x, og at tilbudet ikke ville fortsætte efter den angivne dato. Og det er jo fuldt lovligt.

De 7 stemmer der (indtil videre) er afgivet viser, at (kun) 57% forstår udsagnet sådan som forhandlerne mener det, mens resten forstår udsagnet som at tilbudet fortsætter, hvis der er flere vine tilbage efter dato x. (En enkelt af disse, svarende til 14%, mener at udsagnet siger noget både om situationen før og efter dato x.)

Da udsagnet sprogligt kan forstås på flere måder, og i praksis - som vi kan se af afstemningen - også bliver det, mener jeg, at udsagnet er for upræcist.

/Preben

Besvar