Gambero Rosso Road Show

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Søren Kamp
Geografisk sted:Roskilde
Gambero Rosso Road Show

Indlæg af Søren Kamp » tors 24/01-08 11:25

Jeg havde igår fornøjelsen af at trave gennem Københavns regnvåde gader for at deltage i Gambero Rosso's road show på Børsen. En vinsmagning der blev lanceret som en præsentation af italienske topvine, forstået på den måde, at det alt overvejende drejede sig om vine der havde fået 2 eller 3 glas i den italienske vinbibel Gambero rosso's 2008 udgave.
Arrangementet var planlagt således at der var en såkaldt professionel smagning fra 11.30 til 16.00 som var forbeholdt folk med professionel interesse for vin (forhandlere, importører osv.) og derefter blev dørene åbnet for almindelige afficionados som undertegnede, der så kunne smage mellem 16 og 19.
Min kammerat og jeg, som var med til smagningen, forlod dog allerede arrangementet kl. 18.
Det var der flere grunde til - for det første spillede Danmark mellemrundekamp mod Polen i EM i håndbold kl. 18.15 og for det andet var der ikke mere vi gad at smage længe inden kl. 18.
Det var mildt sagt skuffende, at der allerede på det tidspunkt vin blev lukket ind eller umiddelbart herefter blev meldt "udsolgt" ved flere af de store producenters borde - de var simpelt hen løbet tør for vin allerede inden den offentlige del af arrangementet gik igang.
Jeg nævner i flæng borde, hvor vi gik forgæves:
-Tenuta San Guido, her var der ingen Sassiscaia eller Guidalberto, men blot en vin fra et nyopstartet projekt på Sardinien.
-Gaja, her var der blot en enkelt vin tilbage, som i øvrigt ikke var en af de i programmet opførte vine.
-Pio Cesare, ingen vin at smage
-Allegrini, ingen vin at smage

Det er forståeligt nok, at der er tryk på de borde, hvor topproducenterne skænker dyre dråber, men hvis man proklamerer, at der er et program efter det professionelle OG sælger billetter til fuld pris til dette, så er det bare ikke godt nok, at der ikke er vin til formålet !

Det efterlod os med en række producenter, som godt nok havde fået gode ratings i GR, men som jeg for manges vedkommende aldrig havde hørt om, og generelt må jeg sige at niveauet ikke var imponerende. Der var få vine som faldt egentlig igennem, men bare mange der var ligegyldige eller kedelige.
Det er ikke sagen at tage formelle smagenoter til et arrangement af den karakter, men jeg vil kort fremhæve de positive oplevelser, og enkelte negative:

På den gode side:
Poliziano, Vino nobile di Montepulciano, Asinone 2004.Mit første bekendtskab med den vin, men den holder hele vejen. Uden sammenligning den bedste vino nobile jeg har smagt - guf.
Castello di Fonterutoli, Chianti classico 2004.Sindssyg lækker chianti til en sindssyg pris, men hold da kæft hvor den rykker. Parker har givet 89RP. Han må have haft en off day.
Il Molino di GraceMichael fra BB havde hele serien med fra 2004, lige fra CC normale til CC riserva og Il Margone, samt Gratius (supertoscaner på 100% sangiovese). Vinene holder et højt niveau over en bred kam og er et studie i "clean" chianti. De er slet ikke så hårde som 03'erne var og det bliver rigtig godt med tiden.

Og så skuffelserne:
Arrangementet som sådan !
San Felice, Chianti classico, Poggio rosso 2003.
Jeg har med stor fornøjelse nydt både 2000 og 2001 af denne vin, men i denne udgave er varmen i årgangen klaret meget skidt og vinen er overmoden, blommet og slap. Øv øv, det er ellers en kanonvin til omkring en hund på tilbud i Netto mf. med jævne mellemrum.
Marchesi Antinori - skuffelsen gik mest på at de havde valgt overhovedet ikke at have noget med fra deres Toscanske sortiment, hvor de er klart stærkest.
Fontanafredda - Skuffelsen går på, at Fontanafredda angiveligt har nogle af de bedst beliggende marker til at producere Barolo, så forventningerne var høje, men vinen var generelt kedelig og uvedkommende. Nebbiolo d'Alba 06 som for mig var fuldstændig uigenkendelig nebbiolo og barolo serralunga 03 som bare var jævn og uinteressant.

Godt vi fik en storsejr over Polen til at vaske skuffelsen væk...

Mikkel

Re: Gambero Rosso Road Show

Indlæg af Mikkel » tors 24/01-08 11:48

Søren Kamp skrev: Il Molino di GraceMichael fra BB havde hele serien med fra 2004, lige fra CC normale til CC riserva og Il Margone, samt Gratius (supertoscaner på 100% sangiovese). Vinene holder et højt niveau over en bred kam og er et studie i "clean" chianti. De er slet ikke så hårde som 03'erne var og det bliver rigtig godt med tiden.
Virkelig god smagning, jeg var der fra kl. 19.30 og alle vine var der.
Lidt besynderligt som privatperson at få tilbudt at købe direkte fra ham.
Er det normalt?

Venligst
Mikkel

Henrik
Geografisk sted:Barbaresco

Indlæg af Henrik » tors 24/01-08 13:52

Mikkel skrev:
Søren Kamp skrev: Il Molino di GraceMichael fra BB havde hele serien med fra 2004, lige fra CC normale til CC riserva og Il Margone, samt Gratius (supertoscaner på 100% sangiovese). Vinene holder et højt niveau over en bred kam og er et studie i "clean" chianti. De er slet ikke så hårde som 03'erne var og det bliver rigtig godt med tiden.
Virkelig god smagning, jeg var der fra kl. 19.30 og alle vine var der.
Lidt besynderligt som privatperson at få tilbudt at købe direkte fra ham.
Er det normalt?

Venligst
Mikkel
Jeg skal ikke gøre mig klog på hvilken aftale Il Molino di Grace har med sin danske importør. Men hvis der ikke er en eneaftale for Danmark, hvorfor så ikke sælge til dig direkte, hvis du er interesseret?

Søren Kamp

Indlæg af Søren Kamp » tors 24/01-08 14:29

Mikkel, det kan godt være at det er mig der er lidt langsom i optrækket, men var det Michael eller Gerhardt, som tilbød dig vinene direkte ?

Henrik

Indlæg af Henrik » tors 24/01-08 16:17

Søren Kamp skrev:Mikkel, det kan godt være at det er mig der er lidt langsom i optrækket, men var det Michael eller Gerhardt, som tilbød dig vinene direkte ?
Gerhardt var i "salgsmode" i går. Der var adskillige - også professionelle aktører der blev inviteret til direkte handel...

Søren Kamp

Indlæg af Søren Kamp » tors 24/01-08 16:45

OK, spændende !
Jeg aner ikke hvilken aftale Michael har med ham, men tilsyneladende ikke noget der indbefatter eneret på det danske marked ;)
Umiddelbart bliver det nok svært at stikke BB's priser, som normalt er meget rimelige.
Bottom line kan vi jo ikke være kede af lidt konkurrence, det holder forhandlerne skarpe og priserne nede !

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tors 24/01-08 17:19

Søren Kamp skrev:Det var mildt sagt skuffende, at der allerede på det tidspunkt vin blev lukket ind eller umiddelbart herefter blev meldt "udsolgt" ved flere af de store producenters borde...
Ja, det var i høj grad kritisabelt. Vi deltog i den professionelle del, gik lidt over kl. 16 og kunne også konstatere at Sassicaia var væk, Allegrini's Amarone ligeså.
Men arrangørerne havde godt nok også lukket mange mennesker ind - alt for mange. Man kunne til sidst næsten ikke bevæge sig rundt eller komme til. Hvilket var med til at forhindre mig i at komme igennem mit program.

Jeg kommer ikke med flere detaljer lige nu, idet jeg har tænkt mig, når jeg får tid og overskud, at skrive en lille reportage fra smagningen på Vinsiderne.

Mikkel skrev:...jeg var der fra kl. 19.30 og alle vine var der.
Mikkel, jeg glemte at byde dig velkommen til forumet ved dit første indlæg, men bedre sent end aldrig: Velkommen!

Mener du, at alle de vine, som Søren nævte som fraværende, var der kl. 19:30?

/Preben

Henrik

Indlæg af Henrik » tors 24/01-08 17:26

Søren Kamp skrev:OK, spændende !
Jeg aner ikke hvilken aftale Michael har med ham, men tilsyneladende ikke noget der indbefatter eneret på det danske marked ;)
Umiddelbart bliver det nok svært at stikke BB's priser, som normalt er meget rimelige.
Bottom line kan vi jo ikke være kede af lidt konkurrence, det holder forhandlerne skarpe og priserne nede !
Det er nok ikke så meget et spørgsmål om at stikke BB's priser - men måske muligheden for at nå ud til en gruppe mennesker som BB ikke har fat i.

Der mange vine i Danmark som har flere importører - måske med Campagnola som det grelleste eksempel. Hans basisamarone kan vel findes fra omkring 125 DKK til ca. 190 DKK - og selv det dyreste firma må jo sælge - ellers har prisen formentligt været mindre.

Mikkel

Indlæg af Mikkel » fre 25/01-08 11:42

Hej,

Tak.

Jeg mente selvfølgelig 10.30.

Det var ham fra Italien der tilbød mig vinene, måske troede han jeg var importør. Han sadge han havde en lille importør og at der var plads til flere. Jeg havde også et mærke på som henviste til jeg var importør. Lidt sjov oplevelse.

Venligst
Mikkel

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » fre 25/01-08 16:50

Jeg har nu lavet en mere detaljeret kommentar vedr. smagningen.
Den kan ses på http://vinsiderne.dk/diverse/smagninger ... osso_1.htm

/Preben

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » lør 26/01-08 22:46

Søren Kamp skrev:Og så skuffelserne:...
San Felice, Chianti classico, Poggio rosso 2003.
Jeg har med stor fornøjelse nydt både 2000 og 2001 af denne vin, men i denne udgave er varmen i årgangen klaret meget skidt og vinen er overmoden, blommet og slap. Øv øv, det er ellers en kanonvin til omkring en hund på tilbud i Netto mf. med jævne mellemrum.
Jeg smagte også Poggio Rosso 2003, og er ikke helt på linje med din "pessimisme".
Heller ikke jeg var helt oppe og ringe, men jeg havde også forinden smagt nogle vine, der (viste det sig - det ved man jo aldrig helt på forhånd) var uhyggeligt svære at komme efter. Så jeg vil vente med den endelige "dom" til når den forhåbentlig dukker op i Netto om nogle år.

Jeg oplevede den som klassisk, men ikke så opulent som 2000, til gengæld mere åben og umiddelbar end 2001'eren. Ikke så overvældende koncentreret, men igen: det skal ses på baggrund af, at jeg lige forinden havde smagt nogle vine, som var meget svære at komme efter.

Jeg tænker nogle gange, at jeg er landets største Poggio Rosso fan, har med mellemrum fulgt vinen siden årgang 1981, og den har aldrig skuffet mig. Så måske er det gammel kærlighed der får mig til at sige: Den er god. 2003 er anderledes end alle andre årgange, jeg har smagt - Poggio Rosso er meget årgangsafhængig (måske der ikke manipuleres så meget for at få et ensartet produkt? - det kan jeg faktisk rigtig godt lide.)
Der var en lille sødme, som jeg var lidt mistænkelig overfor, men blommet og slap, det kan jeg slet ikke genkende.

Lad os snakkes ved, når Netto holder festival med vinen i denne årgang (jeg krydser fngre for at de ikke kommer på andre tanker).

/Preben

Søren Kamp

Indlæg af Søren Kamp » lør 26/01-08 23:02

Hej Preben,

Jeg håber inderligt at du har ret, for jeg har som nævnt også nydt poggio rosso med jævne mellemrum, omend ikke tilbage til 1981 ;)
Jeg må blankt erkende, at jeg lige havde smagt Polizianos Vino nobile, Asinone 2004, som viste sig at være en af aftenens bedste, så det var svært at komme efter, men alligevel - den poggio rosso, jeg havde i glasset, var ikke noget hit !
Faktisk var den så uspændstig og slap at jeg må overveje om det er en "off bottle". Jeg har, selv med 2000'eren haft lidt problemer når vinen blev over 18-19 grader varm, hvor den i min verden kammer lidt over i de overmodne. Dog var det jeg smagte i onsdags mere end blot en tendens til overmodenhed - jeg håber at vinen var oxyderet eller lignende (der var ingen prop). Vi får se til efteråret 2009 ;).

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » lør 26/01-08 23:16

Søren Kamp skrev:Jeg må blankt erkende, at jeg lige havde smagt Polizianos Vino nobile, Asinone 2004, som viste sig at være en af aftenens bedste, så det var svært at komme efter...
Ja, den er svær at overtrumfe i sammenlignende smagninger. Det er en af grundende til at jeg altid går udenom den.
Jeg tør næsten ikke sige det, men jeg kan altså bedre lide Poliziano's basis Vino Nobile :flov:
Asinone er sådan en rigtig smage-score-vin, synes jeg.

Søren Kamp skrev:Faktisk var den så uspændstig og slap at jeg må overveje om det er en "off bottle".
Det kan jo sagtens være. Det er jo den slags usikkerhedsfaktorer vi vinnydere konstant er nødt til at operere med.

Søren Kamp skrev:Jeg har, selv med 2000'eren haft lidt problemer når vinen blev over 18-19 grader varm, hvor den i min verden kammer lidt over i de overmodne.
Det er da også for varmt for en hvilken som helst vin - synes jeg. Alt skal serveres ved passende temperatur. Jeg bliver også mærkelig, når jeg varmes op til over 40 grader :)

/Preben

Søren Kamp

Indlæg af Søren Kamp » ons 02/07-08 08:35

Nu har Antonio Galloni også haft fingrene i Poggio rosso '03 og begejstringen er til at overse ;(

The 2003 Chianti Classico Poggio Rosso is the only wine in this line-up that is disappointing. The fruit is over-ripe and pruney with a roasted quality. The aromas and flavors give the impression of a wine that is evolving at an unusually fast pace, even in this vintage. Hard tannins only serve to compound the wine’s lack of balance, Anticipated maturity: 2009-2013.

Han scorer den i øvrigt RP86.

Tror jeg springer over i efterårsferien de næste par år !

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tors 03/07-08 22:11

Søren Kamp skrev:Tror jeg springer over i efterårsferien de næste par år !
Hej Søren

Tak for noten fra Galloni.

Jeg springer ikke over, uanset hvad hvem siger. Jeg skal smage den vin under normale omstændigheder, hvis altså ikke Netto springer over. Så hvis alt går efter planen, anmelder jeg vinen tirsdag formiddag uge 42 :skaal:

Hvis du springer over et par år, så risikerer du, hvis Netto-mønstret fortsætter, at gå glip af 2004, og den vil jeg umiddelbart forvente vil være helt i top. Men lad os se i 2009.

/Preben

Besvar