Sover Frankrig?

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
Brugeravatar
TANGLAD
Geografisk sted:Roskilde
Sover Frankrig?

Indlæg af TANGLAD » tirs 01/12-09 20:59

Inspireret af Vinsidernes nyhedsbrevs spørgsmål: Sover de franske vil jeg da kaste bolden op her. Hvad er der los?

Det som jeg lige tænker på som årsag til problemet for Fransk vin (som jeg elsker højere end vin fra noget som helst andet land) det kan være følgende. (Og det er rent gætværk det her - og jeg kan ikke underbygge det på nogen som helst måde).

I Frankrig er der rigtig mange små vinhuse som producerer forfinet, nuanceret og skøn vin vil mange af os sikkert mene. Der er kun nogle få store negocianter som da gør sig ganske pænt i DK. F.eks Georges Dubeauf.

I f.eks. Australien er der bunker af store producenter og negocianter som laver.......... lad os bare sige billig vin. Det er jo i hvert fald ikke løgn. Og så er der enkelte små huse som laver det forfinede, nuancerede og skønne vin.

Altså stik modsat konstellation i forhold til Frankrig.

Og som jeg vil give Preben ret i når han skriver "Som vi læser tidens tegn, er danskerne i høj grad til billig vin, til blød vin, til vin med høj koncentration og høj alkohol." ja så er det jo ikke mærkeligt hvilket af de to førnævnte lande der har den bedste tendens lige nu i DK.

Og så lige en anden ting: Ønsker vi at Frankrig skal vågne op og ændre stil til at passe til de fleste forbrugere i DK? Jeg gør ikke i hvert flad.

Skyd løs, lad os få gang i debatten. Det er et interessant emne det her.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » ons 02/12-09 08:28

Jeg kaster lige et link til det, som Tommy henviser til, så tråden også kan læses, når nyhedsbrev og den aktuelle forsidehenvisning er fortid.
http://vinsiderne.dk/artikler/sover_de_franske.htm

/Preben

boor
Geografisk sted:Østerbro

Re: Sover Frankrig?

Indlæg af boor » ons 02/12-09 11:48

TANGLAD skrev: I Frankrig er der rigtig mange små vinhuse som producerer forfinet, nuanceret og skøn vin vil mange af os sikkert mene. Der er kun nogle få store negocianter som da gør sig ganske pænt i DK. F.eks Georges Dubeauf.

I f.eks. Australien er der bunker af store producenter og negocianter som laver.......... lad os bare sige billig vin. Det er jo i hvert fald ikke løgn. Og så er der enkelte små huse som laver det forfinede, nuancerede og skønne vin.

.
Ikke totalt uenig med ovenstående udsagn, men hvis man kigger på Supermarkedshylderne er der jo et rimeligt stort udbud af prisbillige, bløde og højalkoholiske vine fra fx SydRhone

Min egen holdning til fransk vin er at der ikke altid er et godt nok forhold mellem pris og kvalitet. Det er muligvis en fordom, da vel max. 10 pct. at mit indtag af vin er fransk (men muligvis også derfor). Ser man på flagskibene Bordeaux, Bourgogne og Champagne så skal man ret højt op i pris for at ramme topniveau - De absolutte topvine fra Frankrig er jo absurd dyre også sammenlignet med fx Toscana og Piemonte. - alternativt kan man lave en omfattende research på producenter for at finde noget hvor pris eller kvalitet hænger nogenlunde sammen - men der synes jeg succesraten for godt forhold mellem pris og kvalitet er noget større andre steder!

michael
Geografisk sted:virum

Re: Sover Frankrig?

Indlæg af michael » lør 20/03-10 11:10

TANGLAD skrev:Inspireret af Vinsidernes nyhedsbrevs spørgsmål: Sover de franske vil jeg da kaste bolden op her. Hvad er der los?

Det som jeg lige tænker på som årsag til problemet for Fransk vin (som jeg elsker højere end vin fra noget som helst andet land) det kan være følgende. (Og det er rent gætværk det her - og jeg kan ikke underbygge det på nogen som helst måde).

I Frankrig er der rigtig mange små vinhuse som producerer forfinet, nuanceret og skøn vin vil mange af os sikkert mene. Der er kun nogle få store negocianter som da gør sig ganske pænt i DK. F.eks Georges Dubeauf.

Og som jeg vil give Preben ret i når han skriver "Som vi læser tidens tegn, er danskerne i høj grad til billig vin, til blød vin, til vin med høj koncentration og høj alkohol." ja så er det jo ikke mærkeligt hvilket af de to førnævnte lande der har den bedste tendens lige nu i DK.

Og så lige en anden ting: Ønsker vi at Frankrig skal vågne op og ændre stil til at passe til de fleste forbrugere i DK? Jeg gør ikke i hvert flad.

Skyd løs, lad os få gang i debatten. Det er et interessant emne det her.
Hej Tang du kan finde masser af billigt vin fra Frankrig og som bestemt er værd at drikke. men det kræver at man bruge lidt tid på dette. tager ud og besøge alle de små vinmesser. Der er i DK og gå på nettet jeg sælger selv vin fra Rhone dalen og få, at vide mine vine er billige for mig og mange andre små importører skal det sjovt det er jo ikke noget man kan leve af.Så mit råd kom ud på messerne dette råd gælder også til alle vinanmelder for jeg har kun set 2 anmelder på 5 år på Rhonevin Festivalen.
Hilsen Michael

Besvar