Langhe Nebbiolo, Sottimano, 2007

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:
Langhe Nebbiolo, Sottimano, 2007

Indlæg af Preben Nielsen » man 28/09-09 08:35

Jeg smagte Langhe Nebbiolo, Sottimano, 2007 i går - lige en dag for sent til at "rapportere" til tiden (som aftalt i tråden Ny forum-smagning), men det er jeg åbenbart ikke ene om :)

Den lagde ud med en overordentlig spøjs duft - eller lugt om man vil - hvor alt fra lædertoner til våde klude, skosværte, hyld og citrongræs, der blev til noget mint-agtigt var til stede. Ikke kønt.
Smagen var ganske anderledes, klassisk Nebbiolo med tanniner der var fint balanceret mellem det karakteristiske raspende og det venligt civiliserede. Lidt røde bær og lidt lakrids, men mest struktur.
En halv time til tre kvarter senere - blev duften mere "normal", om end en anelse neutral og endnu senere var det vin + barrique, der trådte frem, hvilket her også var tydeligt i smagen, som her viste moderne elegance, røde bær med fin sødme, lidt mint, vinøs.

Da jeg nogle timer senere stoppede, var mit indtryk, at vinen kan blive flot, har potentiale. Og at den - med de markant forskellige udtryk den havde i løbet af den tid jeg drak den - i høj grad er på vej og ikke har fundet sig selv endnu.

Jeg har stadig noget tilbage i flasken, som jeg sikkert smager i morgen, hvor jeg forestiller mig, at jeg vil få endnu et fingerpeg om, hvad jeg har med at gøre her.

Hvis jeg havde flere, ville jeg klart vente noget med dem.

/Preben

boor
Geografisk sted:Østerbro

Indlæg af boor » man 28/09-09 09:43

Jeg har haft et stramt program her weekenden, men fik klemt Sottimao ind, men fik nok ikke smagt så grundigt på den som jeg ellers ville....

... Men mit indtryk af den var overordnet godt. Kraftig sag. Ikke super kompleks, men alligevel med masser af nebbiolo karakter i duft og smag. Lidt florale noter og en rimelig tyk frugt (for en nebbiolo at være). Kraftige tanniner og der var tidspunkter hvor jeg fandt vinen lidt rå og svær at nyde alene, men som Preben også er inde på så skiftede den frem og tilbage i udtrykket. Det er mit helt klare indtryk at den vil have godt at lidt tid på langs, og den vil sikkert kunne drikkes i en del år.

Jeg har også et par glas tilbage og regner med at smage på den igen i aften. Skal nok poste en opdateret kommentar.

Mhs. til pris og kvalitet så for man rigtig meget for pengene her. Hvis Sottimano var lidt mere skruppeløs kunne han godt skrive Barbaresco på etiketten, og tage det dobbelte for vinen uden at nogen ville brokke sig. Man får som sagt rigtig meget nebbiolo karakter for sine 99,- kr. Jeg har endnu hans Barberescoer til gode, men min interesse er vækket :)

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tirs 29/09-09 13:29

Jeg fik smagt vinen igen i går. Den havde ikke vundet i duft og smag ved det ekstra døgns luft og fremstod mere tør og tannisk rå end i forgårs. Så et rigtig langt liv tror jeg ikke der er til i flasken, men det er jo heller ikke at forvente af en vin til den pris.

Jeg er enig med dig i, at det ikke er en kompleks vin. Men jeg er ikke enig i, at den giver for 200 kr. fra sig, synes egentlig at prisen passer meget godt. Og jeg synes også at Sottimanos disposition med at holde navnet "nede" på Langhe-niveau er fornuftigt. Det vidner om høj grad af seriøsitet og troværdighed, synes jeg.

/Preben

boor
Geografisk sted:Østerbro

Indlæg af boor » tirs 29/09-09 14:43

Preben Nielsen skrev:Jeg fik smagt vinen igen i går. Den havde ikke vundet i duft og smag ved det ekstra døgns luft og fremstod mere tør og tannisk rå end i forgårs. Så et rigtig langt liv tror jeg ikke der er til i flasken, men det er jo heller ikke at forvente af en vin til den pris.
Også jeg smagte på den igen igår... og enig; den havde ikke vundet noget i hverken duft eller smag og var blevet lige lovlig stram i det, men min havde også stået weekenden over, godt nok med en iltforsejlende prop.
Preben Nielsen skrev:Jeg er enig med dig i, at det ikke er en kompleks vin. Men jeg er ikke enig i, at den giver for 200 kr. fra sig, synes egentlig at prisen passer meget godt. Og jeg synes også at Sottimanos disposition med at holde navnet "nede" på Langhe-niveau er fornuftigt. Det vidner om høj grad af seriøsitet og troværdighed, synes jeg.
Det er jeg sådan set ikke uenig i, jeg synes heller ikke helt at det er det jeg skriver. Jeg mener sådan set bare at Sottimano's Langhe Nebbiolo er bedre og mere Nebbiolo-karakteristisk en mange Barbarescoér i 100-200kr prislejet. Men pointen var ikke at den giver 200 kr fra sig (selv om det måske kan læses sådan), mere bare en kommentar til en fair prissat vin fra et område hvor vinene ofte ikke er fair prissat.

Besvar