Vedr Roero Superiore Loghero 2003

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
larshgf
Geografisk sted:Esbjerg
Vedr Roero Superiore Loghero 2003

Indlæg af larshgf » fre 18/01-08 20:07

På baggrund af en anmeldelse her på vinsiderne.dk købte jeg - desværre uden først selv at have smagt den - i sommers 24 flasker "Roero Superiore Loghero 2003" fra Oberto Luigi.
Vi er ikke kendere af italiensk vin, men anmeldelsen var i top og den pågældende uge var der tilbud på vinen som kunne købes for 85 kr minus 20%. Vi blev imidlertid meget skuffede over vinen. Var det gammel karklud eller var det bare en eller anden udefinerlig dårlig smag? Vi har prøvet at åbne i god tid, dekantere og ilte, forsøgt alm genoplivning - men intet synes at hjælpe....
Er der nogen som kender den pågældende vin? Er det bare vores sanser som er skruet forkert sammen eller er der andre ude i dette land som har samme oplevelse af denne her vin eller som har kommentarer i al almindelighed?
NB: Vi har 16 flasker til salg for 85 kr minus 20% hvis nogen er interesserede! (Esbjerg)

Venlige Hilsener
Lars Frederiksen

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » lør 19/01-08 09:53

Hej Lars

Uhh, den historie var jeg ikke glad for at læse, da det jo er mig der har anmeldt vinen. :(

Jeg vil i første omgang holde lav profil for at høre, hvad andre måtte have at sige.
Men ét spørgsmål kan jeg ikke dy mig for at stille: Ved du positivt, at du kan lide Nebbiolo baserede vine? Jeg spørger fordi ikke alle kommer til at holde af denne drue. Jeg begyndte først at værdsætte den for et par år siden efter et halvt livs frastødning. Og hvis du ikke er Nebbiolo-fan, kan det jo være den enkle forklaring på din negative oplevelse.

Iøvrigt: Velkommen til forumet.

/Preben

larshgf

Indlæg af larshgf » lør 19/01-08 13:11

Hej Preben,

Tak for velkomsten og det gode initiativ med såvel vinsiderne.dk som dette debatforum.

Jo - jeg holder meget af en god Barolo eller Barbaresco. Tanninholdige vine giver god struktur og det værdsætter jeg meget. Men lige præcis den omtalte fin synes jeg har en forkert "drejning". Ikke fordi det er nogen "gummeflænser", men det ligger snarere i selve smagen.

Jeg er spændt på at høre om der kommer andre menninger om vinen. Der er jo naturligvis iøvrigt ingen som skal høre noget for dette her, - smag og behag er jo som bekendt forskellig...;-)

/Lars

Henrik
Geografisk sted:Barbaresco

Indlæg af Henrik » søn 20/01-08 11:03

Her ligger jeg meget på linie med Prebens smagenote.

Dog synes jeg at Prebens sammenligning med Barbaresco er noget flot (med mindre vi taler om supermarkedernes lavpris udgaver af Barbaresco)... I forhold til Roero Superiore synes jeg, at der mere struktur og fylde over Barbaresco end vinene fra Roero.

Jeg vil medgive at hvis man indregner prisen kan der findes nogle endog gode køb fra Roero - eksempelvis Angelo Negri og Filippo Galino.

Et område hvor navnet Roero ikke sælger og det er f.eks. også årsagen til at en af områdets topproducenter - Hilberg-Pasquero - vælger at markedsføre sin Nebbiolo som en Nebbiolo d'Alba.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 21/01-08 15:40

Hej Henrik

Jeg fik vist aldrig sagt velkommen til dig! Det gør jeg så hermed.

Lars, det lader ikke til at det vælter ind med kommentarer - vi er jo heller ikke så mange endnu.
Så jeg spørger lidt mere:
larshgf skrev:Var det gammel karklud eller var det bare en eller anden udefinerlig dårlig smag?
Det er klart, at forskellige smagere oplever forskellige ting, nogle smager hindbær, hvor andre vil sige jordbær og i den genre. Men den gamle karklud, eller hvad det nu har været, undrer mig. Der er jo i det hele taget meget stor afstand mellem din og min oplevelse af vinen.
Jeg forstår dit indlæg som at I har smagt 8 ud af de 24 flasker? For hvis det kun var en enkelt, I havde smagt, ville jeg pr. refleks sige "prop", når jeg hører om gammel eller sur karklud. Men I har smagt flere, ikke?

En ting er smag og behag, og den er, som du selv skriver, jo forskellig, men her synes jeg alligevel, at den store forskel mellem oplevelserne er svær at forstå, idet jeg ikke stødte på nogen form for frastødende mærkværdigheder i hverken duft eller smag, da jeg smagte vinen.

Jeg tager det for en selvfølgelighed, at man kan komme forbi enkelte "uheldige" flasker, men i det her tilfælde tænker jeg: Kan man mon komme forbi enkelte flasker, der er særligt "heldige" i et parti, der generelt ikke er særlig spændende? Og kan den flaske jeg har smagt have haft en specielt lykkelig dag, lige da jeg smagte den, uden at det har været repræsentativt for vinens generelle kvalitet? Det er jo ikke til at sige, med mindre man smager enten flere flasker ved siden af hinanden eller over en periode.

Endelig kan det selvfølgelig tænkes, at en del af partiet er fejlbehæftet, eller at der er tale om en anden sending (anden aftapning) end den jeg har smagt. Hvis der fx er gået over til en ny runde defekte propper et eller andet sted i produktionen, så er den jo gal.
Under alle omstændigheder mærkeligt.

Hvis du har mistanke om decideret fejl, skal du da snakke med forhandleren.

Henrik, har du smagt præcis denne vin, eller er dine betragninger mere af generel karakter?

/Preben

william
Geografisk sted:Vestsjælland

Indlæg af william » man 21/01-08 19:15

Da jeg modtog mailen fra Vinsiderne med oplysning om, at en debattør havde 16 flasker til salg af en vin anbefalet af Helle og Preben var min første tanke:
"gad vide om......!"

Og ganske rigtigt!!: det var samme vin som jeg selv havde købt (kun) 4 flasker af, og som også havde skuffet mig meget i første omgang.
"Gammel karklud"....?! Tja måske, men når Preben nu beder om lidt mere præcision i beskrivelsen, så er hans forslag: "en udefinerlig dårlig smag" nok i virkeligheden mere rammende.
Det var IKKE typisk "prop", men netop noget udefinerlig dårligt smagende.

Jeg må hellere fra start indrømme, at på trods af jeg har en del praktisk erfaring med smagning/drikning af mange forskellige RØDvine og vel egentlig også har et nogenlunde hæderligt ordforråd, så falder det mig temmelig SVÆRT at beskrive oplevelsen af at drikke en bestemt rødvin - at sætte præcise ord på smagsoplevelsen med brug af begreber, som jeg kan se Preben og Helle kan og også andre, der skriver professionelt om vin.
Hjemmesidens afsnit om "Vin-ord" må studeres nærmere!

Indtil i dag har jeg åbnet og drukket 3 af mine 4 flasker Roero Superiore Loghero 2003 og med følgende erfaringer:

1. gang ca. 4 dage efter købet, hvor vinen var blevet transporteret med vognmand over en længere strækning: Vinen smagte netop "udefinerlig dårligt" og "kedeligt" men det er svært at beskrive den dårlige oplevelse præcist - det var IKKE prop tør jeg godt sige, men HVAD det var vides ikke.
En tommelfingerregel siger, at en god vin efter længere transport ikke skal åbnes før tidligst et døgn efter transporten. Måske er selv 4 døgn for kort tid?!
2. gang var ca. 6 uger senere, hvor vinen nu ikke smagte udefinerlig dårligt, men bare kedeligt, vulgært med en overvægt i smagen af måske egetræsfad(?) og for lidt smag af vin?! Igen en stor skuffelse, men dog en bedre oplevelse end 1. gang.
3. gang var så i dag inspireret af debatten her på Vinsiderne, hvor jeg indtil nu har drukket halvdelen af min næstsidste flaske.
Her var oplevelsen med denne vin for første gang rigtig positiv - navnlig det første glas, hvor der var en vis behagelig omend svag bouquet, der var også et vist svagt syrebid i vinen, men til gengæld oplevedes smagen helt anderledes spændende og nuanceret end de første 2 gange!!
Vinen forekommer at at have "toppet" pga. en lidt svagt syrlig eftersmag med tendens til lidt "eddikeagtigt" - dog kun i eftersmagen og uden det er voldsomt.
Når en vin smager på "den måde" er mit bedste råd at drikke den hurtigt, hvis man er nogle stykker om at dele en flaske eller hvis man er alene så kun at hælde ganske små mængder vin op i glasset ad gangen og så ellers holde flasken hermetisk lukket, indtil den er tømt! Og det skal der ikke gå flere timer med...!
Det svage "syrebid" i 1. glas var helt eller delvis forsvundet i 2. og 3. glas, hvor smagen stadig var spændende og god, men hvor vinen havde fået noget lidt "saftevandsagtigt" over sig - iflg. mine erfaringer med andre vine et tegn på, at vinen netop har toppet og langsomt men sikkert nærmer sig at "være gået over-stadiet"!

Hos Hugh Johnson ser jeg iøvrigt følgende generelle beskrivelse (side 8 i 2008-udgaven:
"Det er her problemet begynder. Den sandeste påstand om al vin er 'der er ikke store vine, kun flasker med stor vin'(!) Variationer fra flaske til flaske er stadig en akcepteret kendsgerning i mange regioner....Variation mellem flasker er en risikofaktor som mange købere, også af sjældne og kostbare flasker, helst vil lade ude af betragtning. Det er så godt som et faktum, at een flaske i en kasse med 12 er en nitte...bare på mystisk vis under standard"...!

Den ærede Esbjergenser, som startede debatten, har oplevet så vidt jeg forstår, at ALLE de hidtil 8 prøvede/nedsvælgede flasker af omtalte vin har været elendige - hvor jeg selv har oplevet en vis variation!?
Og den oplevelse med samtlige 8 flasker lyder umanerlig uheldigt.

Jeg har desuden gjort en personlig erfaring m.h.t. at få den optimale oplevelse ud af AL slags vin og navnlig rigtig god og dyr vin: nemlig at et vist forbrug af sukker (slik, kager, chokolade whatever) på en dag hvor man skal drikke god vin, kan reducere/ødelægge vinoplevelsen enormt!
Min påstand er, at efter 2 plader chokolade vil selv en Petrus i en god årgang smage middelmådigt (omend jeg aldrig har haft råd til at gøre forsøget!).
Og derfor undgår jeg totalt "søde sager" på dage hvor jeg ved, at jeg vil komme til at drikke (god) rødvin ;)

Håber, ovenstående i et eller andet omfang kan bidrage til debatten og en eventuel afklaring hos Esbjergenseren.

Venlig hilsen
William

P.S.: Inden Preben nu får "røde øren" over at have anbefalet lige netop den vin, vil jeg skynde mig at sige, at dels kan vinen jo på tidspunktet for anmeldelsen have været langt større end i dag, dels er smag og behag jo forskellig og endelig har andre af hans (og Helles) anbefalinger været lige i øjet, blandt andre: Cellole fra Kompagniet, 2001 Gigondas fra Guigal, Gigondas 2001 fra St. Gayan m.flere. - omend dog også i en anden prisklasse.

larshgf

Indlæg af larshgf » man 21/01-08 20:17

Allerførst må jeg lige pointere at jeg ikke på nogen måde anser mig selv for nogen stor vinkender. Jeg holder meget af et (godt) glas rødvin, men jeg ved af erfaring at jeg ikke har næse for de mange smagsnuancer som jeg gang på gang støder på i vinanmeldernes beskrivleser. Min tilgang til vin er nok mere "rustik". Vinens struktur og balance betyder meget. Ida (min bedre halvdel) og jeg har faktisk ofte lavet lidt sjov med de mange adjektiver som tilsyneladende ingen ende får når kendere skal beskrive en vin. Det er meget charmerende. Min evne til at differentiere forskellige smagsnuancer er altså ikke speciel god og jeg er overbevist om at vi rent neurofysiologisk er meget forskellige på dette område.

Hvad angår den konkrete vin: Gammel karklud er nok så meget sagt: overdrivelse fremmer forståelsen. Og så alligevel ikke! Seriøst vil jeg snarere beskrive vinens smag med adjektiver som en smule "muggen" eller "hengemt". Der er ikke noget tanin-bid i den og måske har du ret William når du antyder at vinen er toppet. Iøvrigt må jeg da også tilføje at jeg ikke har indtaget søde sager i forbindelse med smagningen.

Jeg tror egentligt at konklusionen blot må være at jeg simpelthen bare ikke jeg ikke bryder mig om den vin. Og det er jo en ærlig sag og kompromitterer på ingen måde din anmeldelse af vinen Preben! Håber ikke jeg har givet anledning til "søvnløse nætter" med mit indlæg. Jeg synes du har en meget fin hjemmeside (hedder det stadigvæk det?) og det er dejligt med dette her debatforum hvor man kan vende sine vinoplevelser med andre.

Og retfærdigvis vil jeg afslutte med at fortælle at en god ven, som ved en masse om italiensk vin, netop har prøvesmagt en af de famøse flasker. Han synes godt om vinen lige "fra første nip".

/Lars :)

Henrik

Indlæg af Henrik » man 21/01-08 22:58

Tak for velkomsten.

Jo samme vin og samme årgang købt i forbindelse med et besøg hos Oberto. For de 4,5 EURO som vi måtte slippe flasken synes vi det var et godt glas Nebbiolo...

Vores note fra i sommers: Farven Rubinrød, Duften; bær, skov og blommer. Smagen; blomme, muld og bær og relativ bløde tanniner. Meget letdrikkelig.

Brugeravatar
TANGLAD
Geografisk sted:Roskilde

Indlæg af TANGLAD » tirs 22/01-08 10:40

Jeg har oplevet noget lignende med en helt anden vin. En tilfældig dag købte jeg en tilfældig vin i et tilfældigt supermarked. Flasken kostede 59 kr.

Domaine Saint-Christophe Languedoc. En flot flot mundfuld til 59 kr. Stor personlighed i den vin. I særdeleshed animalske toner. Jeg ilede til supermarkedet og købte de 5 flasker der var tilbage og de smagte alle lige skønt.

Et halvt år senere kom der så et nyt parti og på tilbud til 3 for 100 (samme vin og samme årgang). Jeg ilede igen til butiken og gav også lige et hint til Preben. Men hvor blev jeg skuffet. En totalt ligegyldig vin og slet ikke samme oplevelse som et halvt år tidligere. Den smagte ikke grimt men var ligegyldig. Preben var heller ikke ovenud tilfreds og kunne slet ikke genkende min jubel fra tidligere.

Så jeg tror på, at der kan være ret så stor forskel på ét parti og et andet når det er fra mindre producenter. (Hø hø: det kunne være man skulle drikke noget mere Australsk dagligvin. Det smager jo lige kedeligt altid. Så får man ikke disse forskrækkelser). Sorry! jeg kunne ikke lade være.

Henrik

Indlæg af Henrik » tirs 22/01-08 12:33

Det sker nok end da ret ofte, at den vin vi smager i dag ikke smager som samme vin når vi genkøber den på et senere tidspunkt uagtet at årgangen er den samme.

Jeg er enig med Tanglad i at problemet nok er mest udbredt hos mindre producenter, hvor hver tank og fad lever deres eget liv. Ligesom der også kan være stor forskel på hvor længe "første udgaven" har ligget på fad i forhold til en senere tapning.

Kyle Phillips's Italian Wine Review er vist det eneste sted hvor jeg for nogle år siden lagde mærke til at han i forbindelse med sine anmeldelser også skrev LOT-nummeret på de flasker han anmeldte....

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » ons 23/01-08 20:43

Først et velkommen til William!

Det er en ganske spændende diskussion denne her. Jeg har længe tænkt, at jeg på et tidspunkt vil skrive noget (på Vinsiderne) om alle de ting, der er med til at gøre livet usikkert for os vinnydere, og at det at bedømme vin ikke er så "videnskabeligt præcis" en disciplin, som man ind imellem kan få indtryk af. Der er altid, mener jeg, et i lavere eller højere grad uberegneligt element i at vurdere vin, fordi vin simpelthen er et levende produkt (og vi der smager er levende mennesker). Og så er der selvfølgelig hele smag-og-behag-aspektet.
Hertil kommer det med forskellige aftapninger af samme vin, der kan gøre det helt uoverskueligt at skulle forholde sig til en given vin.

Hvad angår nærværende Roero vin, så er det billede, der tegner sig via indlæggene her, godt nok broget. Alene den store variation i Williams tre smagte flasker.

Og så er der larshgf's ven, der i modsætning til larhgf syntes godt om vinen, og Henrik der oplever den noget i samme stil som mig.
Hvad er sandheden? - Jeg siger altid: Sandheden er i glasset. Jeg er meget imod at nogen tager patent på sandheden. Det nytter jo aldrig, når man sidder med en vin, som nogen har anbefalet, og man så ikke kan lide den. Men det gør selvfølgelig en forskel, om der vitterligt er forskel på de smagte vine rundt omkring, eller om det er smag og behag, der er forskellig. Svært at afgøre.

Hvis vi så et øjeblik ser bort fra smag og behag, så synes jeg, at det Henrik skriver med angivelse af LOT-numre ved en anmeldelse er en tanke værd.

Jeg husker, at da jeg engang besøgte en af Corsica's bedste producenter (Gentile), fik jeg at vide, at en given vin tappet på et tidspunkt var meget bedre end samme vin tappet på et andet tidspunkt. Det var ikke noget han problematiserede, men noget han bare fortalte som noget helt selvfølgeligt.
Det syntes jeg godt nok var en anelse foruroligende, for så kunne to vine med præcis samme etiket være helt forskellige! Den har ligget i baghovedet lige siden, når jeg forholder mig til vin.

Tanglad nævner et eksempel på det samme: En vin købt på et andet tidspunkt, som fremstår helt anderledes.

Hvem siger det skal være enkelt?...

/Preben

Henrik

Indlæg af Henrik » ons 23/01-08 22:53

Preben Nielsen skrev:Jeg husker, at da jeg engang besøgte en af Corsica's bedste producenter (Gentile), fik jeg at vide, at en given vin tappet på et tidspunkt var meget bedre end samme vin tappet på et andet tidspunkt. Det var ikke noget han problematiserede, men noget han bare fortalte som noget helt selvfølgeligt.
Det syntes jeg godt nok var en anelse foruroligende, for så kunne to vine med præcis samme etiket være helt forskellige! Den har ligget i baghovedet lige siden, når jeg forholder mig til vin.
Ja enkelt er det ikke..... man oplever forskel på vinen afhængig af tappetidspunktet, men du kan også komme ud for forskelle på vinen afhængig af hvilke fade man smager på.....

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » ons 23/01-08 23:00

Henrik skrev:...men du kan også komme ud for forskelle på vinen afhængig af hvilke fade man smager på...
Ja, klart. Men mig bekendt er det endelige produkt en blanding af fadene netop for at få et ensartet og tilregenligt produkt.

/Preben

Henrik

Indlæg af Henrik » ons 23/01-08 23:05

Preben Nielsen skrev:
Henrik skrev:...men du kan også komme ud for forskelle på vinen afhængig af hvilke fade man smager på...
Ja, klart. Men mig bekendt er det endelige produkt en blanding af fadene netop for at få et ensartet og tilregenligt produkt.

/Preben
Som oftes ja..... men jeg har både selv købt fra specifikke fade og har da også kendskab til andre importører, hvor der er sket selektiv udvælgelse af vin fra bestemte fade.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » ons 23/01-08 23:13

Henrik skrev:Som oftes ja..... men jeg har både selv købt fra specifikke fade og har da også kendskab til andre importører, hvor der er sket selektiv udvælgelse af vin fra bestemte fade.
Så vil jeg da som forbruger (og anmelder) gå ud fra, at etiketterne differentieres. Det modsatte ville da være noget frygtelig roderi...

/Preben

Besvar