Vedr Roero Superiore Loghero 2003

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Henrik
Geografisk sted:Barbaresco

Indlæg af Henrik » ons 23/01-08 23:20

Preben Nielsen skrev:
Henrik skrev:Som oftes ja..... men jeg har både selv købt fra specifikke fade og har da også kendskab til andre importører, hvor der er sket selektiv udvælgelse af vin fra bestemte fade.
Så vil jeg da som forbruger (og anmelder) gå ud fra, at etiketterne differentieres. Det modsatte ville da være noget frygtelig roderi...

/Preben
Det sker ikke altid - i mine egne tilfælde er de kommet ud på producentens normale etiket. Men omvendt er jeg enig med dig, at det ikke er "korrekt".

Henrik
Geografisk sted:Barbaresco

Indlæg af Henrik » tors 24/01-08 20:58

Preben Nielsen skrev:Så vil jeg da som forbruger (og anmelder) gå ud fra, at etiketterne differentieres. Det modsatte ville da være noget frygtelig roderi...

/Preben
Sidder med en vin der med samme labels i årgang 2003 findes som 100% primitivio og i en udgave med 75% primitivo og 25% nero di troia.

For at gøre det hele lettere er årgang 2004 af samme vin så lavet på 75% nero di troia og 25% aglianico.......

Her kan vi vist tale om roderi.....

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tors 24/01-08 21:08

Jeg har oplyst importøren af den vin, som vi diskuterer her, om denne debat, idet jeg tænkte, at han måske kunne bidrage. Det har han vist sig interesseret i, så når vi lige har fået klaret et par tekniske problemer i forbindelse med hans tilmelding, kan vi se frem til hans syn på sagen.

/Preben

Torben
Geografisk sted:Silkeborg
Kontakt:

Importøren skriver

Indlæg af Torben » fre 25/01-08 18:06

:( Som importør af omtalte vin, vil jeg prøve at besvare uafklarede spørgsmål, og bidrage med mit syn på hvad der kunne være årsagen til at denne vin bliver vurderesforskelligt.

Jeg kan først slå fast at vinen som er anmeldt på vinsiderne, er den samme Lot nr. som bliver kritiseres så voldsomt her på debatsiderne. Vi har i oktober fået en ny sending af samme årgang, men de kritiserede 24 flasker blev solgt d. 20. september.

Hvad kan gå galt med denne vin:
Farven er, helt naturligt for en Nibbiolo vin, meget murstensrød, og ville hvis det drejede sig om f.eks. en Bordeaux-vin have betydet at vinen var meget moden, og derfor ville kunne opfattes som en vin, der var ved at blive for gammel. Vi ved fra mange andre situationer, at hvis først en mistanke om at noget er galt, så vil næsten være umuligt at komme til en anden mening igen.

Vores smagsans er i virkeligheden utrolig let at snyde, eller påvirke. Den påvirkes blandt andet af synssansen. Der er lavet forsøg, hvor man har kommet rødfarve i hvidvin, har fået forsøgspersonerne til at tro de drak rødvin. Vi bliver også påvirket at etiketten. Hvis den samme vin bliver hældt på flasker med "topvin-etikette" vil de blve bedømt som værende bedre end den flaske med "uspecificeret- etikette." Man har hørt om hvordan vinesperter kommmer til kort, når de skal blindsmage, og selvfølgelig er vi også selv blevet snydt.

Specielt Nebbiolo-vine opfattes meget forskelligt afhængigt af hvem der smager. Dette har jeg mærket vi de 3 vinmesser jeg har serveret denne vin og hvor mange roser den i høje toner, fortæller andre at de ikke bryder sig om den. Selvfølgelig er der altid forskel i folks smag, men jeg har oplevet yderpunkterne ekstra meget, med netop denne vin.

Jeg tror for denne vins vedkommende, hænger det noget sammen med at den indeholder meget frugtsyre, der hvis den drikkes uden mad til, kan overdøve de sarte og fine nuancer, særligt hvis man ikke får gurglet vinen ordentligt rundt i munden. Vinen vil først udvise sit fulde potentiale sammen med mad. Prøv f.es. ost eller en velkrydret pastaret. Vinen må absolut heller ikke serveres for varm, jeg anbefaler 18-19 grader.

Jeg kan for en god ordens skyld oplyse, at jeg efter at have fået en mail fra kunden vedr. den dårlige oplevelse af denne vin, har tilbudt at bytte de 16 flasker til anden vin, og det var før jeg vidste noget om denne dabat.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Re: Importøren skriver

Indlæg af Preben Nielsen » lør 26/01-08 11:28

Torben skrev:Specielt Nebbiolo-vine opfattes meget forskelligt afhængigt af hvem der smager. Dette har jeg mærket vi de 3 vinmesser jeg har serveret denne vin og hvor mange roser den i høje toner, fortæller andre at de ikke bryder sig om den. Selvfølgelig er der altid forskel i folks smag, men jeg har oplevet yderpunkterne ekstra meget, med netop denne vin.
Hej Torben

Velkommen! Jeg synes det er rigtig fint, at du vil give dit besyv med vedr. den diskuterede vin, og jeg tror, at det jeg citerer dig for ovenfor er det nærmeste vi kommer et forklaring på at Lars og William oplever den på en måde (negativt), mens jeg og andre oplever den helt anderledes (og positivt): At vinen simpelthen åbenbart opleves meget forskelligt af forskellige personer.

Jeg har altid syntes, at det er helt naturligt, at vi oplever forskelligt - vi er jo ikke ens kalibrerede robotter - og jeg skriver derfor også med jævne mellemrum, at man ikke skal stole på andres (inkl. Helles og mine) vurderinger men på sine egne smagsløg. "Sandheden er i glasset."
Man kan selvfølgelig finde frem til nogen (herunder anmeldere) som man deler smag med og så lytte til dem. Men der er ingen, der kan fortælle en med 100% sikkerhed, hvad man vil synes om at drikke.

Af samme grund råder vi i øvrigt også til, at man ikke køber mere end en flaske, før man selv har smagt på varerne, uanset hvor godt tilbudet forekommer. (Jeg erkender det kan være en lidt besværlig metode, når man får vinene sendt fra den anden ende af landet.)
Personligt køber jeg ikke en gang flere flasker af en ny årgang af en vin, som jeg ellers ved jeg holder af, uden at have smagt en enkelt flaske først. Det er så trist at ligge inde med vine, som man ikke gider drikke. Og hvor meget har man så reelt sparet uanset tilbudets fordelagtighed?? :-k

/Preben

william
Geografisk sted:Vestsjælland

Indlæg af william » lør 26/01-08 12:21

Tak til Preben for velkomsten!

Jeg har haft stor sympati og interesse for Preben og Helles vinsider, siden jeg første gang læste om oplevelsen (og bortvisningen!) fra den Hellerupske restaurant... :(
Utroligt, at man som betalende gæst på en restaurant kan komme ud for noget sådant og point til jer, fordi I holdt fast i jeres principper og ikke lod jer intimidere :)

Tilbage til anmeldelsen af vinen i denne tråd: jeg ser ikke min egen vurdering af Roero'en som "voldsomt negativ" - også fordi den jo gav ret forskellige oplevelser de 3 gange jeg hidtil har prøvet vinen...og faktisk var en relativt positiv oplevelse den 3. og hidtil sidste gang.
Har stadig en 4. og sidste flaske på hylden og skal nok vende tilbage med en vurdering til sin tid.
Men generelt foretrækker jeg en vis stabilitet hos mine favoritvine således, at jeg "altid" ved sådan nogenlunde, hvad jeg får, hvis jeg trækker sådan en op. Fx har jeg vel drukket 6-12 flasker Gigondas 2001 fra Guigal, et tilsvarende antal Barolo fra Renato Ratti og Gigondas 2001 fra Saint Gayan og med samme tårnhøje kvalitet hver gang. Det er så også vine, som koster 1½ eller 2 gange så meget som Roeroen.

Der har været mange interessante synspunkter i denne debat. Jeg vil gerne holde fast i min egen erfaring med, at vin ikke bør drikkes kort tid efter den har været transporteret i bil og måske tidligst 1-2 uger efter transporten!
Selv drikker jeg tidligst en (god/dyr) vin 1 uge efter at have fået den hjem.

På dage hvor man ved, man skal have god vin, bør man også totalt undgå de hurtige kalorier fra slik, kager o.l. og i det hele taget være lidt "sulten" udover det sædvanlige, inden man går i gang med mad og vin. Det giver også erfaringsmæssigt den bedste oplevelse af vinen.
Lige som man bør gøre sig umage for at kombinere mad og vin optimalt - og også gøre sig klart at noget rødvin kommer bedre til sin ret UDEN mad (så vidt jeg husker, var det Preben&Helles opfattelse af eksempelvis "Cellole" fra Kompagniet og her er jeg enig?!).

Og endelig maner det til eftertanke, når Hugh Johnson i sin Årsbog "Vin 2008" skriver, at det er almindelig anerkendt, at hver 12. flaske af en kasse med een og samme vin er en nitte!

William

Lars Due Arnov
Kontakt:

Indlæg af Lars Due Arnov » man 28/01-08 20:03

Først til Helle og Preben - godt initiativ med dette forum. Jeg har tidligere haft megen glæde af at sludre med dig (Preben) over mail, men dette hér er jo helt i top.
Vedr. de differentierede etiketter, så kan jeg fra min tid i vinbranchen (som studentermedhjælper i den nu hedengangne vinforretning Gruberts Vinhandel i Århus) berette, at der er intet, der ikke kan lade sig gøre i den retning. Jeg har sågar oplevet dårligt sælgende vine få nye etiketter for på den måde at øge salget. Sandsynligvis ulovligt og en meget sørgelig historie fra branchen. Heldigvis var det kun i prisklassen omkring de 50 kr, at sådanne numre fandt sted.
Mht. til ovennævnte diskussion vedr. den måske mindre gode vin, så vil jeg lige indskyde, at det jo også er det skønne ved vin. Med cola ved man altid, hvad man får. Og fin - og i min optik - fuldstændig korrekt kommentar vedr. chokoladeindtaget. Jeg vil supplere med, at store mængder eftermiddagskaffe også kan smadre lysten til vin.

Lars

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 28/01-08 20:52

Hej Lars

Velkommen til! - Godt at "se" dig her. Så er der en chance for at dine gode indspark kan komme andre end mig til gode :)
Lars Due Arnov skrev:Og fin - og i min optik - fuldstændig korrekt kommentar vedr. chokoladeindtaget. Jeg vil supplere med, at store mængder eftermiddagskaffe også kan smadre lysten til vin.
Jeg kunne tilføje: appelsiner, chili, sure æbler... Ja, jeg vil vove en generalisering: Undgå alle markant smagende ting, som kan skævvride smagsløgene.
Det er en rigtig god ide, synes også jeg, at lægge op til en god vinoplevelse om aftenen ved i løbet af dagen ikke at indtage for stærke og markante mad- og drikkevarer. Denne "forsagelse" kan tillige være med til at stemme en sjæleligt til mødet med en rigtig god vin - nå, det var vist lige ved at blive en anelse floromvundet :D

Tilbage til selve spørgsmålet: Jeg er egentlig lidt nysgerrig efter at høre hvad du, larshgf, som satte det hele igang, har fået ud af denne debat?

Du skrev for snart "længe" siden
larshgf skrev:Håber ikke jeg har givet anledning til "søvnløse nætter" med mit indlæg.
Det har du ikke. Selv om jeg lige sank en klump, da jeg læste, at du grundet en af mine anmeldelser havde købt 24 flasker, som du ikke kunne lide, så har jeg tværtimod oplevet det forfriskende med en ægte debat, som denne har været, hvor synspunkter mødes og udveksles i gensidig respekt. Det er jo det der er meningen med forumet...

/Preben

larshgf
Geografisk sted:Esbjerg

Indlæg af larshgf » man 28/01-08 21:45

Hej Preben,

Selvom vi jo nok i denne debat får bekræftet nogle af de ting vi godt vidste synes jeg bestemt det har været meget lærerigt. Vin er "et levende fluidum" som opleves af levende mennesker hvis tilgang (herunder forventninger) kan være meget forskellig.

Du må endelig ikke tænke på de 24 flasker jeg købte. Det er jo kun min egen tåbelighed, jeg kunne jo have smagt en flaske inden jeg besluttede mig. Og denne her debat har været alle pengene værd. Hertil kommer at jeg nok lagde lidt hårdt ud i min kritik af vinen. Det er trods alt lykkes mig at konsumere næsten halvdelen af flaskerne...;-). Endelig har importøren har været så generøs at han vil bytte resten ud med en vin han formoder falder mere i min smag.

Jeg er meget glad for alle de indlæg som er kommet i denne debat og ligesom andre hilser jeg dette her forum meget velkomment. Der er meget mere som samler end skiller os hér. Først og fremmest vores store kærlighed til vinen og dens mange glæder.

Mange hilsener
Lars

Besvar