Vinkøleskab

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.

Har du, eller overvejer du at anskaffe, et vinkøleskab?

Afstemning sluttede søn 16/03-08 23:00

Ja
10
77%
Aldrig!
3
23%
Ved ikke
0
Ingen stemmer

Afgivne stemmer: 13

Brugeravatar
Morten Sørensen
Geografisk sted:Aalborg
Vinkøleskab

Indlæg af Morten Sørensen » ons 16/01-08 23:00

Jeg hører til dem som har investeret i et vinkøleskab. I juli 2007 købte jeg et Vestfrost til ca. 115 flasker, med flere temperaturzoner ("glidende overgang"). Grunden er, at jeg i vores almindelige kedelige parcelhus visse somre har oplevet temperaturer på ca. 25-26 grader, hvilket jeg er ked af at have god vin liggende i. Nu har jeg så ½ års erfaring med vinkøleskab, og hvad skal jeg sige? Tja, vinene er da ikke blevet dårligere af at ligge i skabet, men er det spildte udgifter? Kunne jeg ligeså godt have købt god vin for de 7.000 kr.?
Jeg har "konfigureret" skabet således at der er 11 grader nederst og 14 grader øverst, og så ligger de lette/frugtige vine selvfølgelig nederst. Ideen med mit skab er dog ikke at temperere vinen, men til langtidsopbevaring. Jeg kunne derfor vælge at sætte en konstant temperatur i hele skabet på f.eks. 12 grader, men så kører ventilatoren næsten uafbrudt. Som det er nu, kører den 2-3 minutter ca. hvert kvarter. Ikke at den larmer, men det kan da høres svagt.
Hvad er holdningen til vinkøleskab, og er der andre i dette forum som er hoppet på den galej?

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tors 17/01-08 18:37

Hej Morten

Velkommen!

Jeg er den eneste, der i skrivende stund har stemt Aldrig (uden helt at kunne stå inde for det absolute i udsagnet).
Også jeg bor i et almindeligt parcelhus, men er så heldig at have et lille nordøst-vendt værelse, hvor et nabotræ tilmed skygger for aftensolen, så det er så køligt som sådan et sted nu kan være.
Jeg har da overvejet køleskabet, men da jeg reelt kan sige, at jeg ikke har oplevet problemer ved nuværende opbevaringsform - heller ikke med opbevaring af fine topvine i over 10 år (og der hvor jeg boede tidligere nåede det endda indimellem op på de 25 grader) - så er det ikke noget jeg tænker over mere.

Det er tænkeligt at mine vine dels udvikler sig lidt hurtigere end dine, idet temperaturen om sommeren typisk kan nå op på ca. 22 grader. Dels er det tænkeligt, at to flasker opbevaret på "din" og "min" måde ville udvikle sig på forskellig maner. Det er jo svært at afgøre præcist, fordi en reel sammenligning skulle tage højde for den forskellige hastighed og derfor foretages når de to vine havde forskellig alder. :-k

En anden ting, der er afgørende for at jeg ikke spekulerer i at anskaffe mig et skab er, at jeg foretrækker smagen af ung vin fremfor gammel, så vinene når sjældent en alder, hvor det overhovedet kan tænkes at de vil blive skæve grundet opbevaringen. Desuden at flere vine i dag decideret fremstillet, så de ikke længere behøver 10-15 i vandret position før at man kan nærme sig dem.
Så hvor andelen af gemmevine for 10 år siden udgjorde ca. 45% af mit lager, ligger den i dag omkring de 20%.
Så reelt savner jeg ikke et skab, og der skal nok en bolig med katastofalt dårlige opbevaringsmuligheder til før jeg ville tænke på at købe et.

Jeg tolker mine erfaringer med opbevaring som, at vine måske er en anelse mere robuste end vi vinentusiaster måske ind imellem kan frygte.

/Preben

Brugeravatar
Philour
Geografisk sted:Sjælland

Lagring af vin

Indlæg af Philour » lør 19/01-08 17:57

Et vinkøleskab kan vel være en udmærket investering, hvis man har behov for det.

Jeg er så heldig at bo i et hus med kælder, hvori jeg bruger et nordvendt rum til vin. Temperaturen varierer henover et år mellem 11 og 16 grader og der er ingen rystelser, lys eller lugte til at ”ødelægge” vinen :D .

Det var muligheden for at etablere en vinkælder, som oprindelig startede min interesse for vin for 8 år siden.

Mvh
Claus

Brugeravatar
Philour
Geografisk sted:Sjælland

Indlæg af Philour » tirs 22/01-08 19:29

….men ok… :-k ..al den videnskabelige snak om lagring af vin er vel mest af akademisk interesse for de fleste, og heldigvis kan man samle på vin også under mindre optimale forhold…

Men det er en god fornemmelse at ”gå i kælderen” og kæle lidt for sine iskolde vine (sådan føles de i hvert fald)…desværre bliver de fleste nye huse vist nok bygget uden kælder… :tommelned:

Kh
Claus

Brugeravatar
Morten Sørensen

Indlæg af Morten Sørensen » tirs 22/01-08 22:38

Jeg er meget enig i de fleste kommentarer her, ønsker blot at mine (nogle gange) dyrt købte vine får den bedst mulige opbevaring. Det er sikkert rigtigt, at man nogle gange undervurderer vins "robusthed", og den kan tåle mere end man går og tror.

Måske jeg i stedet skulle ændre vinkøleskabet til ren serverings-temperering i stedet for langtidsopbevaring, det giver da god mening :) Vi danskere er jo "berygtede" for at servere hvidvinen for kold og rødvinen for varm! Hvis jeg stiller de nederste hylder til f.eks. 8 grader og de øverste til 16 grader, så skulle den være hjemme :tommelop:

Mvh. Morten

Søren Kamp
Geografisk sted:Roskilde

Indlæg af Søren Kamp » ons 23/01-08 12:22

Vinkøleskab eller ej - en debat der går igen på mange fora omkring vin.
Til syvende og sidst, er det jo et temperamentsspørgsmål - hvor meget går man op i udstyr og gimmicks ? og jo mere man bruger på vin desto større tilbøjelighed har man nok også til at investere lidt ekstra i at ens vininvestering ligger godt.
Min egen personlige mening, som jo også til dels er præget af input fra diverse vinfora og samtaler med andre vingale, er som følger:
Hvis du sørger for at din vin ikke ligger i direkte sollys og ikke er udsat for større daglige temperatursvingninger samt at temperaturen ikke konstant er over 23-24 grader, så spiller det med et vinkøleskab, hvis du da ellers har tænkt dig at konsumere din vin inden for de næste 5 år, hvilket jo gør sig gældende for 95% eller mere af al vin købt i Danmark, ingen rolle.
Det vil altså sige, at man selvfølgelig ikke bevarer sin vin i nærheden af varmekilder, som komfur og radiator, og selvfølgelig ikke i en vindueskarm, hvor den eksponeres for direkte sollys. Dagligstuer er heller ikke optimalt pga. trenden med pejse og brændeovne som let kan få stuetemperaturen op på over 25-26 grader.

Har du derimod tænkt dig at investere i langgemmere (5-10 år eller mere), så vil selv de mindre faktorer, som luftfugtighed (for lav udtører proppen), rystelser/vibrationer (fra kompressor eller lignende) og selv mindre temperatursvingninger nok begynde at spille ind på hvordan vinen modnes.
Til gengæld vil man som oftest også være oppe og betale væsentlig mere pr. flaske når vi taler denne type vin og derfor er der også et naturligt incitament til at investere i et køleskab til formålet.
Jeg har ikke noget videnskabeligt belæg for mine udtalelser, da sådanne eksperimenter vil være meget svære at udføre og desuden tage mange år at gennemføre ;)
Der er heller ingen konsensus på området - der er inkarnerede fortalere og lige sådan modstandere (Preben er jo en af de stivnakkede ;)).
Spørger du Parker, hævder han, at selv kortvarig(minutter) eksponering for temperaturer over hvad der svarer til ca. 23 grader celsius, har skadelig indvirkning på vinen.
Én ting er sikkert - der er kommet meget mere fokus på området (delvist tilvejbragt af køleskabsproducenter !) - og i den sammenhæng også på en mindst lige så vigtig faktor som vinkøleskab, nemlig transportforholdene når vinen fragtes fra producent til importør. Når jeg spørger en forhandler om han sikrer sig temperaturkontrolleret transport fra producenten bliver der som regel stille eller måske får forhandleren et spørgende udtryk i øjnene, men det er da tankevækkende at vinnørder taler så meget frem og tilbage om skabsspørgsmålet, mens vinen fragtes i dagevis fra sydeuropa, sydamerika og Australien under til tider ukendte forhold.
Det får mig også tit til at ryste på hovedet, når jeg spankulerer rundt i en delikatesse butik, hvor vin sælges på lige fod med frisk malet kaffe, te og chokolade i ikke-airconditionerede butikker hvor store baroloer, bordeaux'er og andet godt står og samler støv, varme og sollys på hylderne. Det er simpelthen useriøst at sælge topvin på den måde, og det tangerer snyd og bedrag - du aner jo ikke hvad der er i flasken !
Seriøse producenter fragter kun deres vin under gunstige vejrbetingelser eller ved temperaturkontrolleret transport og seriøse forhandlere sender kun vin under gunstige vejrbetingelser og ikke op til weekenden. Der er få af dem, men der bliver heldigvis flere og flere.

OK, det var en lang snak, og måske også lidt uden for kontekst. Håber det kan danne inspiration til videre debat om emnet.

PS: har jeg et vinkøleskab ?
Ja, selvfølgelig :D

Brugeravatar
Morten Sørensen

Indlæg af Morten Sørensen » ons 23/01-08 20:52

Hej Søren

Meget underholdene og "lærerigt" at læse dine indlæg :D Nu holder jeg altså rent faktisk af at købe vin og gemme den 5-7 år. Når man først én gang har prøvet at opleve, hvordan en stor vin kan udvikle sig fantastisk fra den er få år gammel til den er 7-10 år gammel, ja så tror jeg man er solgt. Og det behøver absolut ike være vine til 3-400 kr. flasken, der er ofte glimrende tilbud på "gemmevine" til 80-100 kr. for den som ved hvad han køber. Jeg kan sagtens følge Prebens udsagn om at langt det meste vin produceres med henblik på at blive drukket tidligt, men der er altså stadig en del undtagelser. Og jeg synes det er "stort" når man oplever en vin som er på toppen efter et antal år på hylden.

Men det er absolut ikke hverdagsvinen hos mig som er 10 år gammel, min "dagligvin" gider jeg knapt nok lægge i køleskabet. Kun hvis jeg positivt ved, at den skal gemmes mere end 3-4 måneder, ryger den i vinskabet. Ellers ryger den bare i den gamle vinreol :drikke:

Du har ret i det med transporten af vin. Lad os stille nogle flere krav til importørerne/forhandlerne om ordentlige transportforhold.

Hilsen
Morten

amarone
Geografisk sted:Århus

Indlæg af amarone » man 07/04-08 11:13

- Jeg er da en af dem, der hoppede på et vinkøleskab - allerede for over 4 år siden :-)
Jeg købte det via Tyskland. På det tidspunkt var det det billigste :-)
Jeg havde ret fine opbevaringsbetingelser hvor jeg kom fra, men jeg kunne ikke holde ud at tænke på, at min samling nu skulle ud at ligge i en særdelse sommervarm etplans-villa :fred:
Jeg har været meget glad for mit skab (Siemens til 150 fl.). Egentlig er det ikke helt i min ånd at "frådse" sådan med energien, men trods vinkøler, kan jeg se, at jeg bruger væsentlig mindre energi end gennemsnittet. Så ind til nu går det vist :skaal:
I starten var det lidt et problem, at vinen skulle aklimatiseres i "flere timer". Men efterhånden er jeg begyndt at drikke mange vine ved omkring 16 grader - den stiger jo hurtigt, når først den bliver skænket op - og det er bare skønt. De 12 grader er ok for mange hvidvine, synes jeg. Så der er ikke noget stort problem. Ellers får de lige 10-20 minutter i "det rigtige" køleskab :grin:

Bo Otterstrøm
Geografisk sted:Region Hovedstaden

Vinkøleskab eller ej?

Indlæg af Bo Otterstrøm » søn 08/03-09 16:30

Det er snart lang tid siden de første indlæg om vinkøleskabe så dagens lys her på vinsidernes debatforum... meeeen det gør vel ikke noget at tage tråden op igen?

Mine erfaringer som tidligere importør/grossist er, at de fleste vine kommer til Danmark på paller direkte fra producenten på ganske almindelige lastbiler. Her er ingen beskyttelse mod temperatudsving, ligesom vinene ofte kan være ganske kolde om vinteren og meget varme om sommeren. Når det drejer som om oversøiske vine, ankomme disse ofte i containere og her er der mulighed for at beskytte vinene med en såkaldt "templiner" - hvilket i realiteten er en total indpakning af hele indholdet i en kraftig staniol. Denne staniol sikrer vinen mod store temperaturudsving under transporten - hvilket kan være ganske fornuftigt, men også en forholdsmæssig fordyrrelse af transporten. Jeg tror ikke det er de fleste importører der benytter sig af denne mulighed, dertil er priskonkurrencen på markedet for stor og den ekstraomkostning der er forbundet med at pakke vinen ind under transporten skal jo i sidste ende lægges over på forbrugeren [-X

Noget helt andet er, at der hos rigtig mange forbrugere er et ønske om at opevare vinen under optimale forholdt - altså med kontrolleret temperatur og luftfugtghed - og her må man sige at vinkøleskabe KAN være en fornuftig løsning. Ser man igen på importørerne- og ggrossisternes lagerforhold, vil det være de færreste (om nogen?) der har så kontrollerede forhold. Oftest ligger vinene på store lagre, men til til gengæld lagre der sikre en vis ensartethed i temperaturen fordelt hen over dagen/ugen/året. Præcis som det også er tilfældet hos den enkelte vinproducent! Her ligger vinen ofte i kældre, men det ses også tit, at den ligger i lagerbygninger som kan gå hen og blive forholdsvis varme om sommeren og kolde om vinteren.

Vinkøleskabet giver efter min overbevisning optimale opbevaringsforhold - og endnu mere vigtigt - muligheden af at kunne servere vin til den korrekte serveringstemperatur, hvilket i mine øjne nok er et af de væsenligste argumenter for at investere i et vinkøleskab.

De bedste vinhilsener

:drikke: Bo Otterstrøm

Brugeravatar
Bank

Er kælderen ok?

Indlæg af Bank » lør 25/07-09 15:07

Hej alle sammen,

Står og skal til at udvide min vinsamling lidt og vil i den forbindelse til at have flere vine som kræver lagring et par år (1-5 års lagring ca).
Så skal have fundet ud af HVORDAN de skal opbevares.

Mit dilemma er i den forbindelse om mit kælderrum (bor i lejlighed) er fint nok til det?

Om kælderen:
Temperaturen virker fin, er i disse dage ca. 15-18 grader vil jeg tro og er ikke under 10 grader om vinteren så svinger nok mellem 10 - 18 grader.
Men der en delvis lugt af fugt i kælderen - så er nervøs for om det vil påvirke vinene som bliver lagret der?
Er selvfølgelig fint hvis luftfugtigheden ikke er for lav da det kan holde proppen i orden - men kan det blive et problem hvis der decideret lugter lidt af fugt?
Håber i kan forestille jer hvilken type lugt det er, er som sagt ikke en stank af fugt men nærmere bare let fugtig kælder lugt. :)

Ville det eventuelt være bedre at investere i et vin skab og sætte op dernede? (Burde jo holde lugten af fugt ude).
Ville ikke være et stort problem for mig at købe et skab, men ville jo foretrække en gratis og energivenlig løsning. Og så bruge de 5-6.000 på nogle gode flasker i stedet. :)

Som i kan se er jeg i et dilemma og håber nogle af jer kan kaste lidt ekstra lys over sagen for mig. :)

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » lør 25/07-09 18:24

Hej Bank

Velkommen til forumet.

Jeg TROR ikke, at en smule lugt af fugt vil skade dine vine. Det er mig bekendt mere stærke og skarpe lugte, der går i vinen. Jeg ville således aldrig opbevare mine vine, hvis der lugtede den mindste smule af olie eller det der er stærkere. For den skyld ville jeg heller ikke være begejstret for lugt af sæbe.
Men jeg ved ærlig talt ikke, hvad jeg selv ville gøre i din situation. Jeg ville nok være lidt urolig ved alt der afveg permanent fra en neutral lugt, men om jeg ville løbe risikoen med mine vine, ved jeg faktisk ikke. Måske. For er der ikke en del vinkældere hos producenter rundt omkring, der har lidt lugt af fugt?

Temperatursvingningerne er givetvis jævne set hen over døgnet og bevæger sig sikkert også ganske langsomt henover årstiderne i din kælder, så det vil jeg bestemt ikke tro kunne udgøre noget problem. Og jeg ville personligt ikke være utryg ved det. De 10-18 grader lyder jo også fint.

Der er jo mange meninger om den sag, så jeg håber, at andre også vil bidrage med deres. Dels er der måske nogen der ved faktuelt, hvad der skal til, før lugt går i vinen, dels er der helt sikkert andre mere følelsesbetingede argumenter for det ene eller det andet.

Lad høre, hvad du beslutter dig for.

/Preben

amarone

Indlæg af amarone » lør 25/07-09 21:13

Det er et lidt svært spørgsmål :-k

Læste via en Google-søgning, at luftfugtigheden ideelt set skal ligge på 70-75%. Den må ikke overstige 75%, så går der bare råd i det, og det er jo ikke så godt @b@
Luftfugtigheden må heller ikke komme under 50%, så tørrer propperne ud. - Men det lyder jo heller ikke som om sidstnævnte er noget problem.
Har du ikke mulighed for at måle luftfugtigheden med et hygrometer (det burde være muligt at anskaffe for en forholdsvis billig penge - eller måske låne et?)
Lugten som du beskriver, ville jeg ikke være så nervøs for (med mindre luftfugtigheden altså overstiger de 75%).

Prøv også lige - bare for god orden skyld - at ta` temperaturen i rummet. Min erfaring siger mig, at der godt kan være varmere i sådan nogle rum, end man måske lige tror her om sommeren :blink:
Når/hvis temperaturen f. eks er omkring de 18 grader, så regn med at vinen ikke skal ligge nær så længe på lager som hvis temperaturen var 12 grader.

Men ellers ville jeg da springe ud i det og prøve det (efter altså lige at ha` tjekket op på de nævnte ting).

Held og lykke med det :drikke:

porta
Geografisk sted:Region Midtjylland

mærker

Indlæg af porta » søn 07/03-10 21:00

Spændende snak der har været her ang. for og imod vinskabe...

kigger selv på et Amphora vinskab model VK160, og vil høre om nogle har erfaringer med forskellige mærker og typer?

Hvad er bedre end andet og hvorfor, hvad skal jeg være opmærksom på?

Skal man op og betale 10.000 kr. + for at få et ordentligt skab eller er de til 5000-7000 kr. helt fine til almindeligt husbehov?

håber tråden her kan få nyt liv, og måske nogle af os lidt nyere medlemmer, kan være med og få inspiration..

amarone

Indlæg af amarone » søn 07/03-10 22:04

Det eneste vinkøleskab som jeg har kendskab til er et Siemens skab til 150 flasker. Ikke så meget at sige. Fungerer glimrende, men ikke noget specielt "over-fancy" ved det.

En lidt anden ting, som jeg selv brænder/har brændt en del for - hvis jeg lige må bringe det på bane (det risikerer dog nok at blive "lidt dyrere :) ):
Hvis du har have og evt. lidt håndværker-snilde - eller "kender nogen" - ville jeg overveje at lave en lille hyggelig vinkælder i haven gravet ned i frostfri dybde.
Det kan faktisk lade sig gøre.
Ja, faktisk tænkte jeg for godt 5 år siden en hel del i de baner, men det "faldt til jorden" b. la p.g.a grundens hældning.
Den gang fandt jeg i øvrigt også en svensk side, hvor de sælger sådan nogle færdige “opbevarings-minikældre” til mad/grøntsager/vin. De var faktisk ganske smarte.
Jeg har dog ikke lige i skrivende stund haft tid nok til at finde noget der over fra Sverige, men jeg er sikker på, at det er derude.
Og har du lidt penge på bogen (penge tilbage fra Skat?) - huset bliver sikkert ikke mindre værd af den investering - så jeg også lige, at du kan købe en fix-og-færdig vinkælder-løsning:
http://lifestyle.euroinvestor.dk/lifest ... 21481.html

Ja, ved godt, at jeg kom langt omkring, men det skulle lige ud. Håber du finder den helt rigtige løsning for dig :skaal:

porta
Geografisk sted:Region Midtjylland

vinskab

Indlæg af porta » fre 26/03-10 00:39

Har lige bestilt Amphora VK160 M, skulle blive leveret her midt i april, så venter i spænding og håber det lever op til forventningerne :)

Besvar