CellarTracker

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
Lars
Geografisk sted:Århus
CellarTracker

Indlæg af Lars » man 22/06-09 02:23

Tænkte på, om der er nogle af jer, der benytter CellarTracker (www.cellartracker.com) til at holde styr på vindatabasen? Personligt lagde jeg min beskedne samling online for et halvt års tid siden, og jeg har indtil videre haft stor glæde af systemet. Til de uindviede kan jeg fortælle, at CellarTracker er en hjemmeside, hvorpå man kan lægge sin vinsamling online. Det giver mulighed for at se, hvad andre mener om lige præcis dine vine, og fungerer samtidig som et kæmpe opslagsværk, idet man kan søge på vine, man finder interessante, og se hvad de andre 'almindelige' forbrugere synes om den. Jeg synes, det er en fantastisk idé, at mennesker over hele verden kan have glæde af hinandens holdninger til den ene og den anden vin, og det bliver kun bedre, desto mere hver enkelt bidrager. Det er brugergeneret indhold, man kan bruge til noget, og en god platform for vidensdeling.

Hvad mener I?

/Lars

boor
Geografisk sted:Østerbro

Indlæg af boor » man 22/06-09 13:47

Jeg bruger cellartracker i ny og næ. Indtil videre kun passivt, idet jeg ikke har lagt mine vine online eller har skrevet nogle anmeldelser.

Meget anvendeligt synes jeg. Alt efter antallet af anmeldelser af en vin og kvaliteten af anmeldelserne kan man til tider følge en vins udvikling etc. Sjovt og brugbart. Faren eller ulempen er selvfølgelig at der kan være så stor forskel på brugernes præferencer at det skaber forvirring, men det kan jo også være en styrke. I hvertfald når de enkelte anmeldelser forsøger at gøre det klart, hvad de præcist kunne lide eller ikke lide ved vinen...

I øvrigt er usikkerheden vedrørende en anmeldelse jo også til stede hos profferne. Jeg slår ofte en vin op på både eroberparker.com og winespectator.com og der er som oftest stor forskel på hvor god de vurdere en vin til at være. Tit 5 point og til tider helt op til 10 point...

Lars

Indlæg af Lars » man 22/06-09 14:01

boor skrev:I øvrigt er usikkerheden vedrørende en anmeldelse jo også til stede hos profferne. Jeg slår ofte en vin op på både eroberparker.com og winespectator.com og der er som oftest stor forskel på hvor god de vurdere en vin til at være. Tit 5 point og til tider helt op til 10 point...
Ja, det er jo det frygtelige kors vi må bære - vi er simpelthen nødt til at smage på tingene selv, for at kunne være helt sikre ;)

Men som du siger, er det netop i mange tilfælde et godt redskab i forhold til at vurdere, hvornår man mon bør tage hul på sine flasker. Når man har fået lagt sine vine ind, kan man nemt følge med i, hvornår der er nye bedømmelser af dem. Denne funktion bruger jeg selv en del.

Hvis man samtidig er lidt statistik-nørdet, er det også en fryd. Man kan hurtigt få overblik over, hvor mange procent vinene fra en given region udgør af ens samling, og hvor meget de er værd. Eller holde øje med, hvor mange flasker man drikker og hvor mange, der bliver købt ind.

boor

Indlæg af boor » man 22/06-09 22:28

Nå så fik jeg lige brugt det meste af en aften på at ligge mine vine på cellartracker... puha.

Mit brugernavn er boodra, hvis nogen skulle være interesserede i at se min vinliste, fx til inspiration til en fællesforumsmagning :)

Lars

Indlæg af Lars » man 22/06-09 23:13

Sejt. Det er da også en helt flot samling vine, du har liggende. Jeg har tilføjet dig som 'cellar buddy', så kan du jo lure lidt i min kælder også, hvis du har lyst :) Kan se, at vi har et par enkelte vine tilfælles.

Mvh,

Lars

boor

Indlæg af boor » tirs 23/06-09 09:43

Lars skrev:Sejt. Det er da også en helt flot samling vine, du har liggende.
Tak, tak... jeg blev lidt overrasket over antallet (191) :) Jeg har stædigt fastholdt over for min kone at der max var 130 :flov: ... men ok der er heller ikke rigtig plads til mere! Så nu må der ryddes op :drikke:

mhs. til fælles vine ku' det være vi skulle smage Seehof Grauer Burgunder i løbet af sommeren

mvh
Bo

Besvar