Ny forum-smagning?

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
boor
Geografisk sted:Østerbro

Indlæg af boor » tirs 25/08-09 09:24

Lars skrev: Jeg havde ikke iltet den på karaffel, da jeg stort set er holdt op med dette. Synes i mange tilfælde, at vinene bliver for bløde. Denne kunne måske have haft gavn af det.
Jeg decanterede den på karaffel og synes den blev bedre og bedre jo mere luft den fik henover aftenen, så det tror jeg du har ret i, men omvendt synes jeg den var relativ åben fra start af. (jeg tog de første glas direkte fra flasken)

Jeg kan ikke rigtig genkende din beskrivelse af vinen som præget af uharmoni mellem, syre, tannin og alkohol, jeg oplevede den helt modsat som værende helt i balance mellem elementerne: Meget let drikkelig (måske for let, skulle man sige noget) og helstøbt vin. Men ok jeg har drukket en del amerikansk vin på det seneste, hvilket selvfølgelig kan have rykket min fornemmelse for balance og harmoni i vin :)
Lars skrev: Men som den præsterer nu, synes jeg at der er mere value for money at hente i f.eks Sottimanos Langhe Nebbiolo, som også står i 99 kr., og som ret beset er en Barbaresco, bare uden det flotte navn.
/Lars

Det gælder jeg mig til at afprøve, god Nebbiolo til 99 kr. er en mangelvare

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tirs 25/08-09 10:13

boor skrev:Jeg kan ikke rigtig genkende din beskrivelse af vinen som præget af uharmoni mellem, syre, tannin og alkohol, jeg oplevede den helt modsat som værende helt i balance mellem elementerne: Meget let drikkelig (måske for let, skulle man sige noget) og helstøbt vin. Men ok jeg har drukket en del amerikansk vin på det seneste, hvilket selvfølgelig kan have rykke min fornemmelse for balance og harmoni i vin :)
Heller ikke jeg genkender den uharmoni, som du beskriver, Lars. Jeg genkender heller ikke, at tanninerne godt kunne bruge lidt mildning. Jeg havde det mere sådan, at jeg savnede lidt mere bid det meste af tiden, og jeg syntes hele tiden at tanninerne var venlige og civiliserede. Men dels kan smag, behag og tannin-kalibrering selvfølgelig være forskellige, dels kan der jo have været forskelle på de flasker vi har smagt - jeg kan ikke frigøre mig for en fornemmelse af, at din flaske, Lars, har været lidt skæv. Prøv en mere :)
Lars skrev:Men som den præsterer nu, synes jeg at der er mere value for money at hente i f.eks Sottimanos Langhe Nebbiolo, som også står i 99 kr., og som ret beset er en Barbaresco, bare uden det flotte navn.
Er vi fortsat enige om at tage den til september? Boor, du må hellere sætte en slutdato på den, da det var dig der først kunne til september.

/Preben
Senest rettet af Preben Nielsen tirs 25/08-09 13:42, rettet i alt 2 gange.

boor

Indlæg af boor » tirs 25/08-09 11:01

Hvad med Søndag den 12. september

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tirs 25/08-09 11:09

Ok med mig.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tirs 08/09-09 13:53

Jeg regner med at datoen ikke holder. Vi mangler lige at høre fra Lars. Det passer mig bedst at aftale en dato mindst en uge og gerne to uger fra det tidspunkt vi laver aftalen, så der er lidt fleksibilitet indbygget.

/Preben

boor

Indlæg af boor » tirs 08/09-09 14:28

Så lad os sige søndag den 27.9

Lars
Geografisk sted:Århus

Indlæg af Lars » tors 10/09-09 15:35

Jeg er klar.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tors 10/09-09 15:45

Så er det en aftale.

Andre er som sædvanligt velkomne til at hoppe på og være med, så for lige at friske hukommelsen: Vi smager på Langhe Nebbiolo, Sottimano, 2007.

/Preben

Lars

Indlæg af Lars » tors 10/09-09 16:00

Preben Nielsen skrev:Heller ikke jeg genkender den uharmoni, som du beskriver, Lars. Jeg genkender heller ikke, at tanninerne godt kunne bruge lidt mildning. Jeg havde det mere sådan, at jeg savnede lidt mere bid det meste af tiden, og jeg syntes hele tiden at tanninerne var venlige og civiliserede. Men dels kan smag, behag og tannin-kalibrering selvfølgelig være forskellige, dels kan der jo have været forskelle på de flasker vi har smagt - jeg kan ikke frigøre mig for en fornemmelse af, at din flaske, Lars, har været lidt skæv. Prøv en mere :)
Det er jeg vist nødt til. Synes, at jeg plejer at være nogenlunde enig med jer begge, så der burde ikke være en så stor forskel på vores oplevelser. Jeg troede egentlig efter første test, at vinen havde masser af gods, pga. de ganske kraftige tanniner. Dagen efter drak jeg anden halvdel af flasken, som var blevet rigtig kedelig og havde mistet både syre og tanninbid. Det hænger jo ikke rigtig sammen med en holdbar vin. Det skal også siges, at jeg ikke er sart vedrørende tanniske vine - jeg holder meget af at blive renset godt igennem :)

Lars

Indlæg af Lars » tors 10/09-09 16:03

Undskyld, men jeg har vist stadig ikke helt styr på at citere...

Brugeravatar
Admin
Administrator
Kontakt:

Indlæg af Admin » tors 10/09-09 16:18

Lars skrev:Undskyld, men jeg har vist stadig ikke helt styr på at citere...
Jeg har tilladt mig at rette indlægget, så citatet nu er korrekt.

Du kan i øvrigt altid rette i dine indlæg via knappen ret til højre for citér-knappen. Og så kan du bruge Vis prøve knappen til venstre for udfør, før du poster indlægget. Det kan man gøre lige så tosset man vil, indtil man er tilfreds.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tors 10/09-09 20:24

Lars skrev:Dagen efter drak jeg anden halvdel af flasken, som var blevet rigtig kedelig og havde mistet både syre og tanninbid. Det hænger jo ikke rigtig sammen med en holdbar vin.
Den beskrivelse bekræfter mig endnu mere i at den flaske ikke var som den skulle være. Jeg nægter umiddelbart at tro på, at den på den måde skulle tabe pusten på et døgn - men hvad ved jeg, så længe holdt min flaske ikke :flov:

Lad os høre hvis du gensmager.

/Preben

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 28/09-09 08:46

Jeg har oprettet Langhe Nebbiolo Sottimano, 2007, som vi har aftalt at smage på, som selvstændigt emne, da jeg tror det vil være mere læsevenligt og brugbart for andre, end hvis de skal sidde og tygge hele nærværende tråd igennem.

Vi kan jo så bruge Ny forum-smagning-tråden til at lave aftaler om evt. kommende "forum-smagninger".

/Preben

Besvar