Ny forum-smagning?

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Lars
Geografisk sted:Århus

Indlæg af Lars » tirs 04/08-09 23:30

Jeg har skam også flasken, så jeg er også klar. Hvad med engang i næste uge? Min mundskænk er nemlig ude af byen i denne weekend, og vil ikke snydes for Sottimano... ;)

/Lars

boor
Geografisk sted:Østerbro

Indlæg af boor » ons 05/08-09 08:52

hvis jeg skal være med kan det først blive i september, men hvis i er utålmodige vil jeg ikke holde jer tilbage :)

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » ons 05/08-09 10:42

Vi venter da helt klart. Vi skulle nødigt blive færre :)

/Preben

boor

Indlæg af boor » ons 12/08-09 08:50

Som skrevet andet sted, foreslår jeg at vi smager på Pelissero Barbaresco Nubiola 2005.

Jeg foreslår mandag den 17.8 som afrapporteringsdag

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » ons 12/08-09 16:36

I orden med mig.

/Preben

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » fre 14/08-09 15:14

Lars?

boor

Indlæg af boor » lør 15/08-09 10:01

Nå, jeg har smagt på den, men venter selvfølgelig med min kommentar

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 16/08-09 14:56

Jeg vil godt have, at vi skyder rapporterings-dagen til på fredag, dels fordi jeg skulle have drukket vinen i aften, men planerne er ændret, og dels fordi vi så kan håbe at få Lars med.

/Preben

Lars

Indlæg af Lars » man 17/08-09 16:49

Beklager, at jeg ikke har givet lyd. Jeg er lige kommet hjem fra sommerhus langt oppe nordpå, hvor internet ikke hører til faciliteterne. Jeg vil meget gerne være med til at smage, men jeg kan nok ikke afgive rapport før i weekenden.

/Lars

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 17/08-09 16:57

Velkommen hjem. Siger vi så ikke på mandag for at være på den sikre side? (Jeg kan godt lide klare aftaler :) )

/Preben

Lars

Indlæg af Lars » man 17/08-09 17:00

Det ville være mægtigt :)

boor

Indlæg af boor » tirs 18/08-09 08:30

Fint

boor

Indlæg af boor » søn 23/08-09 23:08

Jeg tyvstarter afrapporteringen en time før mandag, men nu sidder jeg alligevel foran PC'en :)

Min note på Pelissero Barbaresco Nubiola 2005 stammer fra sidste weekend, hvor jeg drak vinen. Men here goes. Jeg synes det var en forholdsvis let og elegant vin. Yderst drikkeklar på trods af den unge alder for en Barbaresco. Komplekse dufte af roser, skovbund, svampe, men også en del røde frugter i næsen. Åbnede sig faktisk hurtigt op duftmæssigt. I munden: civiliserede tanniner og tør, men har alligevel en afvæbnende sødme i eftersmagen. Rimeligt frugtet henad jordbær. Bar ikke så meget præg af fad, men jeg synes det tittede frem i ny og næ, men som sagt en meget elegant sag. Klassisk i sit udstryk. Flot, og til en hundrede lap meget svær at slå. Den udviklede sig i øvrigt flot i glasset og dagen efter var den stadig i topform, så det er givet en vin der har mange gode år i sig og vil blive ved med at udvikle sig, men den er altså lækker nu, så med mindre man har et kæmpe lager, kan jeg ikke se hvorfor man skulle vente med at drikke den.

Nu drak jeg jo 2005 sidste weekend, og jeg skulle jo også lave et eller andet i denne :) , så der drak jeg Nubbiola 2004. En noget anderledes oplevelse faktisk. Ikke at man er i tvivl om slægtskabet, men den har et helt andet udtryk. Hvor 2005 er fin og elegant, måske næsten skrøbelig, så er 2004 mere tætpakket med større struktur og mere tyk frugt. 2004 var noget langsommere om at åbne sig, men den kom dog. Viste nogen af de samme ting i næsen: roser og skovbund, men også mere frembrusende frugt. HVor jeg synes 2005 var henne i jordbær, tænkte jeg her mere på kirsebær. Bar også lidt mere præg af fadlagring. Jeg har drukket 2004 over tre dage (holder sig fremragende) og på dag 2. og 3. er det ligesom at den har smidt lidt af hvalpefedte og fundet noget af den elegance frem man finder i 2005'eren.

Alt i alt synes jeg både 2004 og 2005 er fremragende og det må være lidt en smagssag hvad man foretrækker. Lægger man vægt på power skal man gå efter 2004, uden tvivl. Personligt var 2005 nok min favorit af de to på grund af elegancen og kompleksiteten. Det er ligesom at den forholdsvis tætte frugt gemmer lidt af kompleksiteten i 2004. Det er ikke fordi man for mindelser om en australsk bamsevin i 2004'eren, slet ikke, 2005 fremstår bare som mere balanceret på nuværende tidspunkt.

Hvis man som jeg, både har 2004 og 2005 liggende, vil mit råd være at drikke 2005 nu og i de kommende år, mens man lige giver 2004'eren lidt tid til at smide babyfedtet.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 24/08-09 20:45

Her er så min beskrivelse fra i torsdags af Nubiola 2005:

Jeg oplever vinen som fin, meget harmonisk og ret blid af en Nebbiolo-vin at være. Duft af skovbær, lidt fløde og lidt nyfældet fyrretræ, ganske sød næse.

I munden har vinen ganske stor fylde, viser til at begynde med tegn på let fedme, er blød og meget harmonisk. Tanninerne er i lang tid som let ru fløjl. Diskret fadpræg. Ret enkel smag.

Nogle timer efter åbning begynder vinen at forandre sig. Nu kommer tannin-rivet i højere grad, men vinen fremstår stadig som meget venlig og civiliseret. Duften bliver dybere, og smagen begynder at udvise ædle og mere vinøse tendenser, og fedmen aftager. Et skridt opad og fremad i forhold til udgangspunktet.

Vinen er meget lækker og drikbar, glider foruroligende let ned, og er fin både uden og sammen med mad.

Da jeg sidst smagte vinen i maj, oplevede jeg, at den havde "større øjeblikke" end denne gang. Men jeg oplever stadig, at vinen er af overbevisende og høj kvalitet, og med den udvikling som vinen viste ved luftning, tror jeg den bliver bedre i nogle år fremover.
Den er lækker nu, men til min smag lidt vel glat og sød, før den har trukket noget luft. Så jeg venter mindst et års tid med næste flaske.

- -

Og så en kommentar ang. 2004 kontra 2005: Jeg kan klart genkende din beskrivelse, boor, af forskellen mellem de to årgange, selv om det er to år siden, jeg smagte 2004. Når den stadig forekommer lidt hvalpefed, sådan som du skriver, så spørger jeg mig selv, om jeg ikke vil blive ved med at foretrække 2005. Gad vide om 2004'eren for alvor på et tidspunkt vil vise elegance af betydning. Selv om jeg denne gang oplevede 2005 mindre elegant end sidst - sødme og let fedme skyggede lidt - så forekommer 2005 som meget mere elegant af støbning.

/Preben

Lars

Indlæg af Lars » man 24/08-09 20:58

Så fik jeg også smagt Pelissero. En forholdsvis åben duft af søde røde bær og lidt mandler og noget let urtet, men ikke nogen drømmenæse. Bemærkelsesværdig, næsten dybrød farve, som jeg ellers ikke forbinder med ren nebbiolo. Smagen var også præget af søde røde (kirse)bær, og noget, der minder om lak/maling - men på den gode måde, forstås.

Den åbnede stille og roligt op i glasset, og bølgede lidt frem og tilbage. Jeg havde ikke iltet den på karaffel, da jeg stort set er holdt op med dette. Synes i mange tilfælde, at vinene bliver for bløde. Denne kunne måske have haft gavn af det.
Rent strukturmæssigt mangler den dog lidt, før den bliver en helstøbt vin. Der var ganske høj syre, og dels var der en lille snert af alkoholisk bid i finalen, som heller ikke var nævneværdigt lang. Ganske tannisk og mundtørrende, uden at være for meget, men tanninerne kunne godt tåle at blive mildnet en smule.

Noget siger mig, at den har brug for et års tid eller to til at finde sig selv. Synes ikke, at de forskellige elementer (syre, tannin og alkohol) var i helt god harmoni, på basis af det, jeg drak i går. Jeg er nu ikke ked af at have et par flasker liggende, da jeg tror den kan blive rigtig dejlig efter lidt tid på langs. Den skal nok blive fin at følge. Der er nok gods i den til at klare 5-7 år endnu. Men som den præsterer nu, synes jeg at der er mere value for money at hente i f.eks Sottimanos Langhe Nebbiolo, som også står i 99 kr., og som ret beset er en Barbaresco, bare uden det flotte navn.

/Lars

Besvar