Oz Clarke, vinprogram på DR2

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
amarone
Geografisk sted:Århus
Oz Clarke, vinprogram på DR2

Indlæg af amarone » søn 31/05-09 21:58

Var der nogen der så det her til aften?
http://www.dr.dk/DR2/Vin_i_top_gear/20090525125852
Var jeg den enstest der var noget skuffet? :?
Giver ikke op endnu, men håber da, at der kommer lidt mere kød (vin) på i de næste udsendelser.
- Ind til videre kan det da godt undre/overraske mig, at Oz Clarke vil "stå model" til det :tommelned: :drikke: :gab:

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 31/05-09 22:34

Pokkers, jeg vidste ikke at programmet var der (er meget dårlig til at følge med i TV programmer). Men nu ved jeg det. Tak, Amarone :)

Jeg går ud fra at næste program kommer på søndag?

/Preben

amarone

Indlæg af amarone » man 01/06-09 09:47

Jep. Næste program på søndag kl. 20.30 (DR2):

20.30 Vin i top gear (2)
Engelsk dokumentarserie fra 2008.
Originaltitel: Oz & James' Big Wine Adventure Alt hvad du gerne vil vide om vin - men er for genert til at spørge om! Top Gear værten James May og vineksperten Oz Clarke er i James' klassiske Jaguar nået til det kystnære vindistrikt Languedoc-Roussillon, hvor Oz vil vise James, hvordan en vin rent faktisk bliver til. James er begejstret, selv om entusiasmen falder lidt, da det går op for ham, at han skal op klokken halvseks om morgenen for at plukke druer. Til gengæld får han lov til at trampe rundt i druerne på bare fødder. James forsøger sig også selv som vinproducent, og til Oz' store forbløffelse er der faktisk en af prøvesmagerne, der foretrækker James' vin!

boor
Geografisk sted:Østerbro

Re: Oz Clarke, vinprogram på DR2

Indlæg af boor » tirs 09/06-09 08:55

amarone skrev: Var jeg den enstest der var noget skuffet?
Jeg fik set noget af 2. udsendelse, og synes ikke det var helt fantastisk eller så morsomt som det ligger op til at være. Der er et eller andet ved formen som generer mig, og så handler det for meget om Oz og Clarke frem for emnet om vin..... men ok bedre end et haveprogram.

Hvis i vil se end god (omend måske en smule manipulerende) film om vin så find eller køb Mondovino, en film der beskriver sammenhængene mellem vinkritikere, internationale ønologer, store og små producenter, etc.. Interessant film, synes jeg!!!
Senest rettet af boor tirs 09/06-09 11:16, rettet i alt 1 gang.

amarone

Indlæg af amarone » tirs 09/06-09 09:03

2. del var virkelig meget bedre end 1. del (siger vel en hel del om hvor ringe/pinlig 1. del var :-))
Faktisk følte jeg mig da ind i mellem ganske godt underholdt i 2. del.
- Programmet handler bare for lidt om vin :-))

PS. Apropos vinprogrammer.
Er der nogle af jer, der har kendskab til Carlo Merolli`s nye vinfilm Vin & Vrøvl? (Bogen har jeg læst, den var nu meget hyggelig :-))
http://www.carlomerolli.dk/index.php?op ... &Itemid=93

boor

Indlæg af boor » tirs 09/06-09 09:17

amarone skrev:2. del var virkelig meget bedre end 1. del (siger vel en hel del om hvor ringe/pinlig 1. del var :-))
Faktisk følte jeg mig da ind i mellem ganske godt underholdt i 2. del.
- Programmet handler bare for lidt om vin :-))
Det er heller ikke fordi jeg synes det var decideret ringe, jeg småkedede mig bare lidt undervejs, men jeg håber det bliver bedre, jeg har nemlig lige fået sæson 2 (Oz og Clarke i Californien) ind af brevsprækken (Bestilt før jeg så sæson 1, heldigvis kun betalt 5 pund for den)

Lars Due Arnov
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Lars Due Arnov » man 15/06-09 20:51

Når vi nu er ved vinprogrammer, så kan jeg varmt anbefale filmen "Sideways" som handler om to halvgamle gutter, der drikker vin, finder sig selv og kærligheden i et billedskønt Californien.
Man bliver på ingen måde klogere på vin, men man kommer tænke på livets værdier - og hvorfor man kan lide vin (hvis man skulle have glemt det!). Og som filmlærer kan jeg godt røbe, at den også er finurligt, varmt og intelligent lavet. Man kan godt starte med at se filmen uden vin, men efterhånden tvinger den dig nærmest i kælderen!

boor

Indlæg af boor » tirs 23/06-09 11:48

boor skrev: Det er heller ikke fordi jeg synes det var decideret ringe, jeg småkedede mig bare lidt undervejs, men jeg håber det bliver bedre, jeg har nemlig lige fået sæson 2 (Oz og Clarke i Californien) ind af brevsprækken
Så har jeg fået set sæson 2 med OZ og James i Californien og her var jeg bedre underholdt.... mere fokus på områder, vintyper og vinhuse... samt selvfølgelig lidt fjolderi undervejs, men tilpas afmålt.

Det hjælper måske også at jeg har en spirende interesse for californisk vin, men summa sumarum godt program!

mhs. til Sideways kan jeg kun tilslutte mig heppekoret. God film.
Jeg faldt i øvrigt over en sjov analyse af filmen, hvor Miles modvilje mod at drikke merlot på en dobbeltdate ("If anyone orders Merlot, I'm leaving. I am not drinking any fucking Merlot") bliver forklaret på en lidt anden måde en den fortolkes i filmen. I bogen der danner forlæg for filmen gemmer Miles nemlig på en flaske Petrus til genforeningen med hans ekskone (hvilket der ikke er de store udsigter til), hvorfor han ikke kan klare tanken om at drikke merlot i kvindeligt selskab. Petrus ville dog ikke have deres navn med i filmen og blev erstattet af en flaske Cheval Blanc, som ikke er ren merlot og så stort merlot-brand som petrus og sammenhængen går tabt i filmen, hvorfor merlot oplevede stor salgsnedgang i USA i kølvandet på Sideways..... Analysen er som sagt ikke min egen, men jeg synes den var sjov:
http://www.kommunikationsforum.dk/krist ... ranslation

Besvar