Bourgogne og pinot noir

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
Rasmus
Geografisk sted:Søborg
Bourgogne og pinot noir

Indlæg af Rasmus » fre 15/05-09 09:40

vine på pinot noir og i særdeleshed Bourgogne er jo vine, som mange vinkendere fremhæver som nogle af de allerstørste i denne verden.

Jeg har smagt en del pinot noir, som ikke har faldet i min smag, fordi de er for sødlige og parfumererede - det har især været oversøiske vine. Og derfor har jeg i et vist omfang tidligere afskrevet pinot noir som noget for mig. Eksempelvis forstår jeg slet ikke den der Fin del Mundo fra Phillipson, som en del steder er blevet meget rosende omtalt.

På det seneste har jeg dog smagt nogle forskellige vine, som har været rigtigt glimrende og som har vakt min interesse, blandt andet en fra Valais i Schweitz som jeg ikke kan huske navnet på og Louis Jadots bourgogne pinot noir (den "billige" til ca. 120 kr.)

Man kan ofte læse, at hvis man skal have bourgogne, der er værd at drikke, skal man slippe mindst 200 kr. Jeg må så indrømme, at det er ret sjældent at jeg giver mere end 130-150 kr. for en vin og derfor virker det sådan lidt uoverskueligt at komme igang med.
Men er det rigtigt, at man skal smide så meget, eller ligger der en vis grad af vinskribentsnobberi i den slags?

Jeg kan godt bruge lidt hjælp til, hvordan jeg for alvor kommer igang med dette. Men med andre ord, så vil jeg gerne have anbefalinger til gode vine i genren - både fra bourgogne og andre steder.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » fre 15/05-09 19:50

Hej Rasmus

Velkommen til forumet.

Først og fremmest håber jeg, at andre, som det har været forundt at falde for Pinot Noir, kan hjælpe dig bedre end jeg kan. For Pinot Noir vine er aldrig rigtig kommet ind på min lystavle, så tips om konkrete vine kan jeg desværre ikke byde på.

Jeg har dog et par tips, som jeg håber kan hjælpe dig lidt på vej.

Hvis jeg stod i den situation, at jeg ville finde ud af, hvad Bourgogne-delen af Pinot Noir handler om, så ville jeg tage kontakt til Søren Kieffer-Olsen / Vinrosen (http://www.vinrosen.dk). Han er en ægte Bourgogne-mand. Og mit indtryk af ham, fra de gange jeg har mødt ham er, at han er fuldstændig usnobbet. Han vil helt sikkert kunne svare dig på spørgsmålet om hvor højt man skal op i pris for at få noget der er værd at drikke og forhåbentligt også kunne anvise noget i den moderate prisklasse.
Du har jo dog selv givet en del af svaret, idet du har fundet en vin til 120 kr. som behagede dig.

Jeg tror mere, at det med prisen handler om, at hvis man skal have demonstrationer af, hvad Bourgogne virkelig kan, når det er stort, så skal der betales. I mange år havde Bourgogne ry for at være relativt dyrere end så mange andre distrikter, men jeg har ikke fulgt med i mange år, så om andre distrikter kan have overhalet ved jeg ikke. Bordeaux er jo kommet rigtig godt med i de sidste mange år, må man sige.

Vinrosen var det ene tip.

Det andet tip er: Tag en tur derned og smag på varerne. Allier dig med en god vinguide (jeg har selv haft stor glæde af Classement des meilleurs vins de France, som jeg dog ikke ved om findes på andet end fransk.) Eller få nogle gode anbefalinger. Udvælg nogle producenter og smag på varerne.
Bare en uge eller halvanden i det område, hvor vinene laves, kan give et meget bedre indtryk af hvad det hele drejer sig om, end man kan få ved diverse spredte og mere eller mindre tilfældige køb over flere år. Desuden betyder samspillet mellem mad og vin jo en del. Og her serverer man jo på stedet den mad, som vinen må formodes at passe til, mens man jo kan lave mange mismatch på egen hånd, hvis man ikke kender til, hvad det er vinen har det bedst med at spille sammen med. Og nogle gange kan den rigtig mad altså få aspekter og meningsfuldheder frem i en vin, som man ville skulle gå mange omveje (og bruge mange år på) for at opdage på anden måde.
Efter min mening er der INTET der kan sidestilles med at gå på opdagelse on location.

Jeg håber som sagt, at andre kan give nogle mere konkrete anbefalinger, som du i højere grad vil kunne omsætte i her-og-nu-praksis.

God fornøjelse - og del endelig dine oplevelser her på forumet, hvis du finder noget spændende. Her behøver det ikke være dyrt for at være nævneværdigt :blink:

/Preben

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » lør 16/05-09 14:10

I dagens Berlingske skriver Rolf Madsen meget rosende om Pinot Noir, Cartagena, 2004 fra Chile. Den skulle komme fra et for Chile forholdsvis køligt klima men stadig have en mere solmoden karakter end en Bourgogne. 14% alkohol.
Prisangivelserne hos http://www.laudrup.dk er ikke til at forstå: Normalpris: 219,-, 20% rabat i maj. Men når du putter den i indkøbskurven koster den 136,88 v. 1 fl.

/Preben
Senest rettet af Preben Nielsen lør 16/05-09 20:33, rettet i alt 1 gang.

Rasmus

Indlæg af Rasmus » lør 16/05-09 17:32

Preben Nielsen skrev:I dagens Berlingske skriver Rolf Madsen meget rosende om Pinot Noir, Cartagena, 2004 fra Chile. 13. Den skulle komme fra et for Chile forholdsvis køligt klima men stadig have en mere solmoden karakter end en Bourgogne. 14% alkohol.
Prisangivelserne hos http://www.laudrup.dk er ikke til at forstå: Normalpris: 219,-, 20% rabat i maj. Men når du putter den i indkøbskurven koster den 136,88 v. 1 fl.

/Preben
Først og fremmest tak for dit fyldige svar.

Jeg så godt den anbefaling i Berlingeren og tænkte, at det vil være godt at prøve.

asger nielsen

Pinot Noir

Indlæg af asger nielsen » søn 17/05-09 03:24

Kære Rasmus

Hvis du er interesseret i pinot noir, som den udtrykker sig i Bourgogne, skal du vende blikket mod Tyskland. Der sker virkelig noget på rødvinsfronten i disse år. I distriker som Rheinhessen og Rheingau opnår de fantastiske resultater med Spätburgunder, som druen kaldes i Tyskland.

Elegante, frugtige vine med god syre og struktur, som man kender dem fra Bourgogne. Og forbavsende kraftige, mange vine holder 13-14% uden at de mister elegancen af den grund. Blot er priserne noget anderledes her. De er ikke decideret billige, men man får rigtig gode vine i prisklassen 100-200 kr.

Jeg kan f.eks. nævne Irmas Spätburgunder Landgraf Hölle som et god bud på en glimrende vin prisklassen.
Ellers har Vin Etc. i Århus en række fremragende tyske rødvine fra Rheingau og Nahe fra producenten Johanninger.

Hvis du kan lide stilen, bør du også holde øje med druen St. Laurent, der primært vokser i Østrig. Den giver rigtig interessante og elegante vine ikke langt fra pinot noir-stilen. Jysk vin har f.eks. en Bründlmayer 2003, der er ganske fremragende.

Men for alle vinene gælder det: husk at give dem masser af luft og køl dem ned til 15-16 grader.

De tyske vine har været lidt af en åbenbaring for mig, for elegance og finesse er svær at finde for rimelige penge.
Der venter en hel verden af tysk vin - det er bare om at komme igang!

Mvh Asger Nielsen

Brugeravatar
Morten Sørensen
Geografisk sted:Aalborg

Indlæg af Morten Sørensen » tirs 19/05-09 23:48

Hej Rasmus

Håber du holder fast ved interessen for Pinot Noir, jeg er selv en stor fan. Det er noget sludder, når folk påstår at man skal betale >200 kr. for god Bourgogne, men jeg indrømmer at det er lidt sværere, og kræver viden at finde fornuftig Bourgogne til under/omkring 100 kr.

Jeg har gjort mange gode Bourgogne køb i 80-120 kr. klassen, men selvfølgelig har der også været skuffelser, ligesom med alle andre vine. Et aktuelt eksempel på en efter min opfattelse fremragende Bourgogne er Philipson Wines Domaine de Suremain Mercurey 2003 til 100 kr. (ved 12 flasker). Det er en "potent" Pinot Noir med masser af "animalsk" islæt og mørke bær, en rigtig saftig vin med masser af karakter. Jeg har selv haft fornøjelsen at besøge det dejlige område 2 gange, og det lærer man selvfølgelig meget af, men hvis du ikke lige har mod på at køre de 14-1500 km så er litteratur og søgninger på www en god ide.

Iøvrigt er jeg også glad for Alsace Pinot Noir, som jeg synes foråret/sommeren indbyder maksimalt til at drikke. Når det er bedst, er det rent, "blødt" og lækkert at drikke, men også her henter jeg gerne vinen selv på ferietur, da det er svært at købe til en fornuftig pris i DK. Dernede kan man få fantastisk Pinot Noir (og alle de andre druer i øvrigt) for ca. en 50'er og opefter. Nogle Alsace producenter lagrer i øvrigt deres P.N. på små barriques, så de får karakter meget tæt på Bourgogne, og kan til prisen være betydeligt bedre.

Held og lykke med de kommende oplevelser og udfordringer :-)

boor
Geografisk sted:Østerbro

Indlæg af boor » man 25/05-09 09:58

Hej Rasmus

Jeg er heller ikke den store Pinot Noir ekspert, men jeg smagte i weekenden af ren nysgærrighed den chilenske Cono Sur, Pinot Noir 20 Barrels, 2003 (købt impuls i Superbest på tilbud til 99,-, normalpris 150,-).

Jeg var lidt frem og tilbage om hvor meget jeg brød mig om den. Men som type var den af den køligere slags på trods af en alkohol pct. på 14,5 pct. Den havde en ret speciel duft henad svampet jord.- fugtig/muggen skovbund, som til tider generede mig og på andre tidspunkter var interessant (kunne ikke rigtig blive enig med mig selv her :-k ). Smagen fejlede dog ikke noget, tydelig jordbærsmag, men også lidt urter. Når den var bedst kom jeg lidt til at tænke på en Langhe Nebbiolo i traditionel stil, dog uden de samme tanniner.

Måske et forsøg værd for dig.

/Bo

Rasmus

Indlæg af Rasmus » tirs 26/05-09 16:34

Tak for tipsene. Jeg har prøvet at købe en flaske Landgraf i Irma. Vil prøve mig lidt frem med det tyske - jeg er faldet ret meget for de tyske hvidvine efter en tur til MOsel, men de røde jeg smagte der var ikke det store (men der er vist langt imellem det interessante røde i MOsel har jeg hørt)

Smagte i sidste uge en anden slags Spätburgunder, der var virkelig fremragende. Det var en såkaldt weissherbst, en slags mellemting mellem rose og hvid - frugtig, fyldig og med en god del restsødme som man kender det fra tyske hvidvine. Fra producenten Graf Von Kannitz i Rheingau og den fås til 109 hos estwine.dk

Kystalin
Geografisk sted:Aalborg

Billigt fra bourgogne

Indlæg af Kystalin » tors 22/04-10 23:10

Hvis man ikke vil spendere en årsløn på gode bourgogner, er der masser af muligheder fra nogle af de sydlige områder i Côte de Beaune. Jeg havde meget held med at prøve "billige" vine fra Santenay, Givry, Mercurey og man kan finde nogle gode Beaune 1. cru til en hund. Disse vine ligger ofte til omkring 150. Men glem alt om at prøve at scoope vinene fra Côte de Nuits, for hvis man ikke betaler nok ender man med en skuffelse. Jeg var lykkelig over at finde en Gevrey Chambertin til 125 kr. i Super Best, men jeg blev meget skuffet over den, da den nærmest smagte forfærdeligt. Vinene fra Côte de Beaune er ikke nær så kraftige som dem fra Côte de Nuits, men smagen af Pinoten er der, og det er god saftevand.

Rasmus

Indlæg af Rasmus » tirs 11/05-10 07:09

For tiden kan man hos Wine.dk købe forskellige vine fra Louis Jadot til billigt pris. Her i weekenden drak jeg deres pinot noir 2002 til 100 kr. Først synes jeg ikke rigtigt, at den var noget specielt. Den duftede rigtigt dejlig at pinot noir på den karakteristiske facon, men smagen var alt for syrlig. Men i takt med, at den stod åben blev den bedre og bedre og der udviklede sig en rigtig skøn vin - den er ikke så kraftig, og det er måske det man skal vende sig til ved Pinot noir, når man er vant til at drikke andet.

Har prøvet at købe en af de dyrere Jadot vine til 200 kr. også, så den er jeg lidt spændt på.

I en helt anden boldgade drak jeg for et par uger siden nugans Gold Label Pinot Noir til 70 kr. på tilbud. Den var helt anderledes kraftig og oversøisk i stilen, og det var også en rigtig udmærket vin (Nugan er i øvrigt næsten altid fornuftigt og må være blandt de klart bedre supermarkedsbrands)

boor
Geografisk sted:Østerbro

Indlæg af boor » tirs 11/05-10 12:53

Siden denne her tråd startede for et år siden har jeg drukket en del mere Pinot Noir end jeg gjorde førhen og er gået hen og blevet helt glad for det.

Smagte i weekende en fremragende Tysk, som jeg ikke vil tøve med at anbefale.

F. Becker Spätburgunder "B" 2007, 150,- atomwine. Rigtig god. Frisk og frugtig fyldt med jordbær og rabarber, men også elegant og kompleks. Smager henad god Bourgogne. Forskellen er bare at det meste af de Bourgogne jeg har smagt i det prisleje har været noget tyndt urtet stads... groft sagt :) ..... indtil videre bliver det ikke mig der afkræfter påstanden om at budget Bourgogne er noget sjask :blink: Kan bl.a. nævne en Joseph Drouhin, Laforet, 2007 der smagte som min kones urte-te forstæket med sur rødvin @b@

Ellers har jeg i prislejet 100-200 smagt mange gode New Zealandske Pinot Noir. Knap så burgundiske, men gode på sine egne hvilkår. Typisk kølige, friske og frugtige i stilen. Seresin, Palliser estate, Clos Marguarite, Cornish Point .... og lidt dyrere Neudorff. jeg er egentligt sjældent blevet skuffet når jeg har drukket NZ PN! God sammenhæng mellem pris og kvalitet.

Har også drukket et par Østrigske der var gode. Bla. Pittnauer, Pinot Noir Dorflagen 2007, men her synes jeg deres St. Laurant, klassik, 2005, der stilmæssigt ligger sig op ad Pinot noir, var en tand bedre.... og sjovere fordi det var en oprindelig Østrigsk drue. Begge 135,- Österreich vin på Esplanaden.

Rasmus

Indlæg af Rasmus » ons 12/05-10 14:37

Er der nogen, der har kendskab til denne vin, der er på tilbud hos Kjær og Sommerfeldt. Den er jo sat meget ned - og det er lidt bemærkelsesværdigt, da KOGS mig bekendt normalt ikke er blandt de forhandlere, der arbejder så meget med kunstige priser.

Som tidligere skrevet i denne tråd er mit kendskab til Bourgogne ikke så stort. Men denne er fra Beaune og jeg har i hvert fald lært så meget, at det er i den "billige" ende af rød bourgogne og derfor også et af de områder, hvor der er en chance for at finde noget godt til priser man som normal forbruger har råd til.

http://shop.kogs.dk/groupproduct/157/10 ... dium=email

Besvar