Super tema: DANSK VIN. Her er dem jeg har prøvet

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
amarone
Geografisk sted:Århus
Super tema: DANSK VIN. Her er dem jeg har prøvet

Indlæg af amarone » tors 23/04-09 18:11

Meget spændende tema ang. det med dansk vin.
Glæder mig til at se tests :D

Selv har jeg for ca. 14 dage smagt Top Gold fra Skærsøgård vin. Virkelig dejlig vin. Absolut anbefalelsesværdig. Man bliver helt stolt af at være dansker - lige før man kniber en lille tåre [-X . Og så er den overkommelig i pris set med "DK-vinpris-øjne" :)
Var i øvrigt også dernede til åbent hus sidste efterår. Den slags kan anbefales.
Mange af gårdene holder åbent hus igen i september.
- Bare se at komme afsted :D

Har også prøvet denne her lidt nord for Århus. Fint, hyggeligt, rart sted "på vej". Absolut en tur værd for en vininteresseret storby-boer, som godt vil snuse lidt til vinfremstilling:
http://www.vinavl.com

Den 3. vingår jeg har været på, er også uden tvivl min bedste oplevelse. Men det var så også en "hel pakke" & dermed en super helhedsoplevelse.
Det var på Glenholm ved Limfjorden: http://www.glenholm.dk
Her kan man komme på guidede ture og bestille en smagning - både stor & lille - så vidt jeg husker. Også med "tapas" til.
Man har - f.eks hvis det er lidt køligt - mulighed for at sidde ude i et stort dejligt drivhus med udsigt til Limfjorden & Livø. Og der er her ude over, at solen går ned. Fåes ikke bedre. Og vinbonden laver virkelig dejlige vine - og så er han meget rar :)
Absolut et besøg værd, når man kommer på disse kanter. Varmeste anbefalinger her fra :D
- Fortalte i øvrigt en italiener om ovenstående. I starten er det mit indtryk, at han troede, at jeg var lidt små-tosset. Men da jeg viste ham hjemmesiden, tror jeg nok, at han trods alt begyndte at tro lidt på mig :D

Nå, ja, det må jeg bestemt heller ikke glemme: Min første danske vinoplevelse var fra Dansk Vincenter ved Avedøre. Har smagt årgangene 2002-2006. Meget fine vine. Men også dyre. Spændende om kvaliteten kan opretholdes efter at Gundersen har forladt foretagenet og er gået selv i "Sydhavet".

Skål for & i alle de gode danske vine.
- Håber at disse sande "vin-pionererer" bravt vil kæmpe videre. Ind til nu har de i hvert fald gjort det langt over hvad jeg - og sikkert mange andre - nogensinde ville have forventet for bare ganske få år siden :skaal:

amarone

Indlæg af amarone » søn 31/05-09 21:30

Så bare lige, at der var anmeldelser i BT af nogle danske vine også:

http://www.bt.dk/article/20090531/madvi ... 20/&page=8 (og de næste sider frem også) :skaal:

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 31/05-09 22:15

Tak for oplysningen og linket. Tak i øvrigt også for dine oplysninger i indlæg 1.

Hvad angår Skærsøgaards Gold Top 2006, som vi smagte i forgårs, kan jeg konstatere at Helles og mine smagsløg er ganske anderledes justeret end både dine og Tom Vollerslevs - eller i det mindste oplever vi denne konkrete vin meget forskelligt. Vi var slemt skuffede over vinen. Den nærmest fraværende krop og struktur var for os en alvorlig indvending. Om end det retfærdigvis skal siges at den dag 2 hos os smagte bedre end dag 1.

/Preben

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 01/06-09 15:31

Jeg har nu også smagt Gold Top dag 3, og jeg er nu kommet i tvivl om, hvorvidt Helle og jeg har været for utålmodige med og for hårde ved vinen. Så jeg faktisk suspenderet anmeldelsen og vil give vinen en chance mere. Den skal selvfølgelig performe på dag 1 - det er jo der man drikker sin vin. Men alligevel vil jeg prøve at være mere tålmodig.

Amarone, du havde jo en rigtig god oplevelse med vinen. Smagte du den lige fra flasken, eller smagte du den hos producenten, hvor flasken havde været åben nogen tid? Og det var vel en 2006'er du smagte?

Jeg hører meget gerne om dine oplevelser med vinen med så mange detaljer, som du kan huske.

/Preben

amarone

Indlæg af amarone » man 01/06-09 15:47

- Jeg har smagt vinen hos producenten. Men det var til en "åbenhus-dag". Det gik lidt hurtigt, og der var flere vine, som skulle smages o.s.v.
Så den slags foregår aldrig/sjældent under særlig "smagnings-optimale betingelser" :)
MEN jeg smagte så en flaske herhjemme i et mndre selskab. Og jeg vil da med det samme godt sige, at jeg givetvis er lidt "farvet" af, at det er dansk vin, det handler om - det gør det nok lidt svært at være "objektiv" (for mig i hvert fald).
Men efter som jeg tidligere har smagt dyre vine fra Avedøre, som bestemt er meget gode (smager som vine i 60-90 kr.`s klassen), var det også opløftende, at DK-vin til ca. den halve pris var på i hvert fald næsten samme kvalitetsniveau (skal vi sige lidt tættere på 60 kr. :D).
Jeg husker den som en dejlig umiddelbar, let drikkelig vin - i ordets bedste forstand og ganske "charmerende". Udmærket fylde og nydelig farve. - Og noget jeg stadig skal "glippe lidt med øjnene over": "Drømmer jeg eller er jeg vågen" - er det her virkelig dansk vin?
Men jo, jeg er vist vågen :hurra:
:skaal:

amarone

Indlæg af amarone » man 01/06-09 15:58

- Jo det var Gold Top, årgang 2006.
Jeg tør ikke sige hvor længe vinen havde været åben hos producenten, men vi snakker givetvis højst få timer.
Hjemme-smagningen var "lige fra flasken" :drikke:

I øvrigt har 2 "vin-bekendte" også smagt den. De var faktisk lige så begejstrede som mig :) - uden at det dog er ment for at "påvirke" dig alt for meget. Det kan jeg nu nok heller ikke :tommelop:
Ja, den ene af dem forærede jeg vinen til. Har for resten den SMS som han sendte til mig, da han havde smagt den (afgør selv hvor meget der skal ta`s med et grand salt i og med, at det var en foræring. Selv tror jeg, at han mente det :) :

"Midtjyden var rigtig god med en fantastisk duft, en flot rød farve og en fin smag der blev ved overraskende længe" :grin:

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tirs 02/06-09 09:23

Rigtig mange tak for de mange detaljer.
amarone skrev:I øvrigt har 2 "vin-bekendte" også smagt den. De var faktisk lige så begejstrede som mig :) - uden at det dog er ment for at "påvirke" dig alt for meget. Det kan jeg nu nok heller ikke :tommelop:
Nej, jeg smager selvfølgelig det jeg smager, om så hele verden siger mig imod. Men dine inputs har faktisk lige givet det allersidste skub til at jeg suspenderede anmeldelsen, sådan som jeg gik og overvejede at gøre på baggrund af den tvivl der opstod efter at jeg havde uploadet den. Så nu får vinen en chance til, så tak for skubbet :)

/Preben

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 05/07-09 09:43

Det var meget heldigt, at jeg kom i tvivl om vurderingen af Gold Top. Vi har nu smagt en ny flaske, og den var fuldstændig anderledes og meget bedre. Det er helt tydeligt, at den første flaske har været fejlbehæftet. Og jeg er enig: Den er en ganske dejlig vin og efter min mening klart den bedste af de smagte danske rødvine og faktisk den eneste røde, som jeg vil sige at jeg decideret nød. Og den performede denne gang fra første sekund. Den suspenderede anmeldelse er nu erstattet af den nye.

Jeg kan ved samme lejlighed fortælle, at vi nu er færdige med vores tema om dansk vin, og en afsluttende artikel med en sammenfatning af vores oplevelser er bragt på Vinsiderne.

/Preben

Besvar