Oversøisk vin?

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
boor
Geografisk sted:Østerbro
Oversøisk vin?

Indlæg af boor » tirs 21/04-09 11:45

Det er et stykke tid siden jeg har skrevet her på forumet, så jeg tænkte det kunne være sjovt at høre om jeres holdninger til og erfaringer med oversøisk vin - det er jo primært italiensk og fransk vin der skrives om her.

Jeg kan se på vinsiderne.dk (under artiklen Tommelfingeren ned) at Preben og Helle er holdt op med at prøve oversøisk vin, men jeg kan også se at de nævnte flasker har lidt år på bagen, så det kan jo være at der er sket noget med kvaliteten i mellemtiden :)

Mit eget udgangspunkt er helt klart europæisk vin og har igennem adskillige familiefester og 30 års fødselsdage drukket mig igennem diverse oversøiske saftevandsrædsler brygget på shiraz/cabernet/merlot/carmenere/malbec/chardonnay, men jeg har jo også igennem tiderne drukket elendig billig primotivo og franske rædsler som fx Chenet (den med den skæve hals), så sent som i lørdags faktisk! - Min pointe er, at mine egne holdninger og fordomme til oversøisk (som jo samtidig er en kæmpe størrelse at generalisere over) stammer fra oplevelser med dårlig oversøisk vin serveret til tanta Olgas 75 års fødselsdag, mens de dårlige oplevelser med masseproduceret saftevandsvin fra europa bliver sorteret fra i hukommelsen, fordi jeg igemmen egne erfaringer, ved at der produceres andre og meget bedre vine i Europa.

I påsken var jeg en tur i New York, og der havde jeg sat mig for at hovedsageligt at drikke amerikansk vin. Det blev selvfølgelig kun til et rids i overfladen, men jeg fik smagt mig igennem en del forskellige vintyper og områder, hvilket efterlod et noget mere nuanceret indtryk end det jeg havde da jeg kom. Selvfølgelig var alt ikke lige godt og jeg stødte bl.a. på marmeladeagtigt Cabernet og Merlot fra Californien og Chardonnay med vel rigeligt egetræ - men det var typisk i økonomiklassen. Blandt de gode oplevelser fik jeg fremragende Syrah fra den lille Californiske producent Copain, hvor der på den ene side var masser af flot moden frugt fra det varme klima, men også frisk syre og gode tanniner samt masser af kompleksitet i form sort peber, krydderurter og lakrids. Om Californisk Syrah har et "egnstypisk" udtryk er mit grunlag for spinkelt til at vurdere - men det var i hver fald ikke en vin med et anonymt internationalt udtryk!

Jeg fik også god Pinot Noir fra både Californien og Oregon (som var langt fra det marmelade Pinot Noir jeg har smagt fra Chile og Argentina) og gode kølige vine fra New York State lavet på Riesling og Merlot, hvor sidstnævnte nok var et forsøg på at lave Bordeaux-vin, men som isoleret set var en god oplevelse.

Turen har i hvert fald givet inspireret mig til at forsøge mig med noget mere Amerikansk vin. Jeg starter med Syrah :drikke:

Nå det var en lang smøre om mine tanker, men skyd løs hvis i har noget på hjertet... :-k

/Bo

sandra3000
Geografisk sted:København

Indlæg af sandra3000 » tirs 21/04-09 16:05

http://sandra-s-skriver.blogspot.com/20 ... dende.html

Chilevine kan godt performe, fandt jeg da ud af til en smagning på Hotel- og Restaurantskolen for nylig..!

Fint emne boor, men er sandheden ikke, at de fleste "dagligdags-forbrugere" hiver de nemme, billige vine ned i kurven til frikadellen? Og især på prisen (som er noget vi danskere går op i, også med omvendt fortegn!) har de ældre europiske lande svært ved at følge med, når det gælder intensitet og styrke, hvilket danskerne beviselig generelt er forfaldne til i en vin...

sandra3000

Indlæg af sandra3000 » tirs 21/04-09 16:09

...det lyder forresten som en helt fantastisk tur! :)

boor

Indlæg af boor » tors 23/04-09 15:52

sandra3000 skrev:http://sandra-s-skriver.blogspot.com/20 ... dende.html

Chilevine kan godt performe, fandt jeg da ud af til en smagning på Hotel- og Restaurantskolen for nylig..!
Interessant blog Sandra med et par gode pointer!

Som jeg ser det så nytter det i hvert fald ikke noget vurdere oversøiske kvalitetsvine på europæiske præmisser, hvor succeskriteriet er om vinen smager som om, den kunne komme fra et klassisk europæisk vinområde - så bliver man i hvertfald ofte skuffet (om end ikke altid) - Egentlig også noget pjat, da der jo er kæmpestore forskelle på de europæiske vindistrikter, og høj alkohol, varme og frugtmodenhed som typisk ses som kendetegnende (i negativ betydning) for de oversøiske vine og jo også et kendetegn for mange områder i Spanien, Sydfrankrig og Syditalien! Men det er klart, at forventer man en subtil, kølig og nedtonet vin er det nok ikke Californien eller Chile man skal gå efter!

Kriteriet må jo være, som du er inde på i bloggen, om man finder vinen interessant. Dvs har den kompleksitet, struktur, balance, charme, potentiale til udvikling, etc. Det er selvfølgelig også vigtigt at man kan lide den :)(Uden jeg vil forfalde til at sige alt kan være lige godt, hvis bare man kan lide det... jeg er ihvertfald ikke støt på en Chilensk vin til 40kr. der smager som en europæisk til 100kr., som en person har skrevet under din blog. :) )

Det er selvfølgelig en ærlig sag, hvis man bare i bund grund holder mest af vine fra fx Italien (hvilket jeg nok selv gør) og ikke har behov for andet, men personligt synes jeg det er en fornøjelse løbende at udvide horizonten og henad vejen få nogle nye favorit-vinområder.

...I den forbindelse spændende at se, at vinsiderne har givet sig i kast med både tunesiske og danske vine, skriv endelig mere om det! Jeg kan godt være lidt nervøs for forholdet mellem pris og kvalitet, når det kommer til de danske vine, men det er udelukkende baseret på en fordom :grin:

/Bo

boor

Indlæg af boor » tors 23/04-09 15:57

sandra3000 skrev:...det lyder forresten som en helt fantastisk tur! :)
... det var det skam også. New York er en fantasktisk by - ikke kun for viniteresserede - men i høj grad også!

Masser af resturanter og vinbarer med godt udvalg af vin - også for dem der kun er interesseret i europæisk vin.

sandra3000

Indlæg af sandra3000 » tors 23/04-09 16:20

Grunden til at jeg på bloggen var inde på sammenligningen med de euroåæiske (især Frankrig) er, at der konstant bliver bedømt ud fra dette kriterie. Jeg synes det er interessant, men samtidig synes jeg også det er rigtigt synd, som du også synes at mene, at de chilenske vine ikke blot bedømmes ud fra "dem selv". Der har jo også været flere store sammenlignende smagninger med bl.a. Frankrig, hvor chile-forkæmpere stolt fremhæver, at Chile fandt frem til førstepladsen over de langt dyre bordeaux'er (var det ikke?).
GRUNDEN må være, at Chile og andre "exotiske" vinlande stadig lider af et dårligt ry - men jo mere vin der smages og dermed imponerer (;)), jo mere tror jeg at også de hårdnakkede og de professionelle vinsmagere tager landene til sig som ganske seriøse vinnationer..?
Sandheden er ikke ALtid Frankrig.

/S

PS: Og du skal ikke høre på min veninde Katrine - hun er alligevel mest til sød, mousserende Asti :D

boor

Indlæg af boor » fre 24/04-09 14:18

sandra3000 skrev:Der har jo også været flere store sammenlignende smagninger med bl.a. Frankrig, hvor chile-forkæmpere stolt fremhæver, at Chile fandt frem til førstepladsen over de langt dyre bordeaux'er (var det ikke?).
Hmm :-k Jeg er ikke stødt på nogle med Chilensk vin, måske tænker du på den såkaldt "legendariske" Judgement Paris blindsmagning fra 1976, hvor en række af datidens førende vineksperter kårede en californisk vin som den bedste i både den hvide- og røde kategori foran de store Bordeaux og Bourgonge vine? I nyere tid har jeg læst om en smagning, hvor den argentinske superproducent Catena testede nogle af hans topvine opimod 1.cru Bordeaux vine, og ifølge de danske smagere var godt med, men alligevel et stykke derfra endnu....

... men altså hvad skal man bruge sådan nogle arrangementer til? bevares det må være sjovt at deltage i, og jeg melder mig gerne frivilligt, men som almindeligt vininterresseret er det da begrænset hvad man kan bruge sådanne resultater til. Det er sjovt at læse om, men et eller andet sted er det jo en lidt pseudo-akademisk diciplin, hvor man forsøger at kåre verdens bedste vin, hvilket svarer lidt til at kåre verdens bedste stykke musik eller verdens bedste film, hvilket der er for mange subjetive faktorer til at man kan. Alt er ikke lige godt, og vin kan som andre ting til en hvis grad, godt kvalitetsvurderes ud fra nogenlunde objektive faktorer, men rangordninger ud fra en top 10 model er lidt langt ude.... Der kom jeg vist lidt ud af en tangent :)

Som en lille sidebemærkning kommer der vist en Hollywood spillefilm ud af den famøse blindsmagning i Paris 1976. Nok noget med nogen undertippede og idealistiske amerikanske vinmagere opimod en hær af arrogante primærkt franske vinsmagere... det skal nok blive godt @b@

... og der var så et link til omtalte filmatisering:
http://www.intowine.com/judgment-paris- ... big-screen

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » fre 24/04-09 16:04

boor skrev:
sandra3000 skrev:Der har jo også været flere store sammenlignende smagninger med bl.a. Frankrig, hvor chile-forkæmpere stolt fremhæver, at Chile fandt frem til førstepladsen over de langt dyre bordeaux'er (var det ikke?).
Hmm :-k Jeg er ikke stødt på nogle med Chilensk vin,
Jo, det er god nok. Hvis jeg ikke husker helt forkert, så var det i midten af 80'erne at Santa Rita's Medalla Real, Cabernet Sauvignon (årgang 1984?) vandt i sådan en sammenlignende smagning, mener faktisk også det var over 1. cru Bordeaux.
Jeg købte et par flasker, og det var da for så vidt en udmærket vin, men at nogen kan finde på seriøst at sammenligne den med Bordeaux overhovedet, går over min forstand. Den har sikkert klaret sig på koncentration og indlysende frugt. Det er muligt at datidens toneangivende smagere ikke havde gennemskuet det endnu.

I får lige mine to smagenotater for Medalla Real. De belyser vist ganske godt, at jeg havde svært ved at se det relevante i sammenligningen med Bordeaux.
Først årgang 1986, drukket november 1990:
"meget koncentreret, "solbærsyltetøj" i både duft og smag, holdbar, harmonisk."

Derefter årgang 1989 smagt marts 1998:
"overvejede først om vi gad drikke den, på grænsen, men suppleret med et måltid med karry, mangochutney og chili gjorde den fin fyldest og sparkede noget igennem, som mange andre vine måtte have givet op overfor, men den har intet med vinmagerens Ch. Margaux ideal at gøre, heller intet med Bordeaux, det er vildt at sammenligne."

Vinen udviklede heller ikke noget som helst morsomt med lidt alder, hvilket jo netop er et af de store Bordeaux'ers kendetegn.
Men det virkede markedsføringsmæssigt, skal jeg ellers lige love for - og nu har Chile netop overhalet Frankrig her i Danmark, hvad markedsandele angår :-s
boor skrev:... men altså hvad skal man bruge sådan nogle arrangementer til?...Det er sjovt at læse om, men et eller andet sted er det jo en lidt pseudo-akademisk diciplin, hvor man forsøger at kåre verdens bedste vin, hvilket svarer lidt til at kåre verdens bedste stykke musik eller verdens bedste film, hvilket der er for mange subjetive faktorer til at man kan. Alt er ikke lige godt, og vin kan som andre ting til en hvis grad, godt kvalitetsvurderes ud fra nogenlunde objektive faktorer, men rangordninger ud fra en top 10 model er lidt langt ude....
Godt brølt. Jeg kunne ikke være mere enig =D>

/Preben

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » fre 24/04-09 20:45

Til både Sandra og Bo: Det er skønt at se jeres postive holdning til de nye vinområder, og det er jo rigtigt som Bo skriver, at de flasker, som Vinsidernes gamle artikel baserer sig på, efterhånden er gamle, og at der sagtens kan være sket en masse siden, og - som Sandra så helt rigtigt skriver - så er sandheden ikke altid i Frankrig. Langt fra altid, kunne jeg tilføje.

Jeg skal nok i denne positive tråd holde lav profil med mine sure opstød over oversøisk vin :) - og så er jeg spændt på, om nogen en dag serverer en oversøisk vin (ja, det er et bredt begreb), som vil begejstre i en grad at jeg for alvor vil "tage den til mig".
Jeg kom, mens jeg skrev ovenstående, lige i tanke om vinene fra Uruguay, som jeg skrev om for nogle år siden. Dem anså jeg for at have en god chance for at blive en del af vores private "sortiment" grundet den lidt køligere europæiske stil, men det er blot ikke sket.

I øvrigt tillykke, Sandra, med din blog og held og lykke med den :)

/Preben

Besvar