Barbera over 150 kr.

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Brugeravatar
lafite
Geografisk sted:København
Kontakt:
Barbera

Indlæg af lafite » tors 24/09-09 08:13

Fint emne!

Jeg smagte Vietti Crena 2006 på ejendommen her i maj. Herlig vin. (Vietti laver efter min mening generelt RIGTIG gode vine).

Mht. god Barbera, så kan man ikke komme udenom Giacomo Conternos. Hans 06 er en speciel, men samtidig særdeles interessant vin. Jeg har ikke smagt Barbera som den!

Brovias Brea er også fin. Dog er jeg faktisk mere til den mere traditionelle (og billigere) "Sori del Drago". Både 06 og 07 er gode!

mvh

Henrik

Mikkel
Geografisk sted:Roskilde

Indlæg af Mikkel » fre 25/09-09 05:35

Vinforum har netop afholdt Barbera smagning.

http://www.vinforum.dk/vintesten/

boor
Geografisk sted:Østerbro

Indlæg af boor » man 19/10-09 08:51

Jeg smagte lørdag aften Fratelli Revello's Barbera d'Alba, Ciabot de Re. 2006. Lidt ung i det og havde virkelig godt af lidt decantering, men så skete ellers også noget. Lag af kraftig mørk kirsebær/brombær frugt balanceret af en flot skarp syre, der omvendt er pakket ind frugten. Efter lidt tid i karaflen titter der lidt cremethed og vanillie frem fra faddet som gør det til blød og meget drikbar vin.

Mhs. til Prebens kommentarer til 2005 versionen kan jeg sagtens genkende beskrivelsen af en vin der har meget af det hele og jeg vil heller ikke kalde 2006'eren for en elegant vin, men omvendt heller ikke for en uelegant vin. Den er virkelig velbalanceret, harmonisk og vellavet. Og den har absolut en vis finesse. Jeg var i hvert fald glad, men smag og behag som man siger. :)

Vinen var i øvrigt meget flot dagen efter næsten bedre, så jeg gemmer mine resterende to flasker et halvt til et helt år. Købt på auktion på vinforum til 145,-, som ifølge sælgeren var indkøbsprisen hos producenten, hvilket siger lidt om avancen (100 kr.) hos forhandlerne i DK og om at der kan gøres nogle gode køb på vinforum for tiden.

boor

Indlæg af boor » lør 30/01-10 17:54

Endnu en Barbera:

La Spinetta, Ca' di Pian 2006, Barbera d'Asti. 170 kr,- i Enoteca.

Ikke stor stor vin, men heller ikke så tosset. Vi er i god mellemklasse. Mørk næsten sort vin. Først lidt lukket i næsen, og næsten kun frugt og en markant syre i smagen. Efter lidt tid dukkede aromaer op fra fadet, hvilket gjorde vinen betydelig mere interessant. koncentreret kirsebær, mocca, lidt fløde og en bitte smule vanilie, men absolut meget frugt drevet. Som sagt ikke tosset, men måske ikke det bedste køb prismæssigt jeg har gjort i Barbera sammenhæng.

boor

Indlæg af boor » tors 01/04-10 17:49

og endnu en:

Jeg fik et glas Marchesi di Barolo, Barbera d'Alba Paigal 2007 til frokost på Mielcke & Hurtigkarl. Umiddelbart fandt jeg den lidt klodset i det. Varm i frugten, lidt stikkende alkohol og ikke så syrerig. Tydeligvis fadlagret, men ikke så velintegreret. Fadlagringen efterlod et lidt "spansk" præg på vinen, hvilket ikke er det jeg leder efter i Barbera.

Den kom dog til sin ret til selve frokostretten, som var et stykke veltilberedt svinekød i en rafineret "barbeque" sauce. En tilberedning der nok havde ødelagt mange vine, men som faktisk gjorde Paigal til en ok oplevelse.... men alene er den ikke vellykket

boor

Indlæg af boor » tors 12/08-10 11:41

Så fik jeg langt om længe smagt Matteo Correggia's Barbera d'Alba Marun 2006 og den var ret lækker.

Rimelig intens kirsebær frugt, men har alligevel en god friskhed over sig og bliver ikke for tyk i det. Ikke noget vildt kompleks glas, men bare en god symbiose af frugt, syre og så slutter den flot af med et cremet præg fra fadet, sådan lidt hen ad friske skovbær med en sjat fløde på.

Tak for tippet

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tors 12/08-10 16:47

hej boor

Din beskrivelse (især med det flødede fadpræg) synes jeg tyder lidt på, at vinen - hvis du har flere - vil have godt af at blive gemt lidt. Jeg har altid svært ved at vente, men når jeg kigger på mine noter, så rammer vinen normalt bedst i en alder af ca. 5 år, så det vil jeg se om jeg selv kan efterleve fremover. Jeg smagte selv 2005'eren for en måneds tid siden, og den var ganske forrygende og uden noget fadpræg der stak ud.

/Preben

boor

Indlæg af boor » man 16/08-10 09:20

Jeg har desværre ikke flere, men der er da absolut muligt at jeg køber et par flasker mere.

Men jeg tror også på at den kan blive bedre som du påpeger. Frugten var ung og lidt vild og de forskellige elementer frugt, syre og fad var nok ikke smeltet helt sammen endnu. Der var dog ikke tale om en uharmonisk oplevelse, bare tre elementer der lå lidt for sig i munden, men smagte godt når de blev blandet (lidt lige som når man tager en håndfuld matadormix og blander lakrids, vingummi og påskeæg... hvis i forstår hvad jeg mener :) )

Så hvis der nogen derude der har en flaske eller to liggende, så kan den altså drikkes med stor fornøjelse nu, hvis man ikke kan vente :)

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 05/09-10 15:31

Drak i går Giovanni Corino's Barbera d'Alba, Ciabot dù Re, 2007. 249 kr. hos Domaine Brandis, indkøbt til 17 € (halv pris) hos producenten.
Ganske voldsom og koncentreret Barbera med 15% alkohol. Den smager meget af druen og pt slet ikke af fad (trods 18 måneder på barriques heraf 50% nye) i modsætning til for et par måneder siden, hvor jeg smagte den henh. på Restaurant Sletten og hos producenten. Her var der fint og klædeligt lille fadpræg.
Udviklede sig overordentlig positivt over de timer vi havde gavn af den. Sidste glas var klart bedst, Her var den meget overbevisende og helstøbt. Så jeg venter lidt med næste flaske.

Jeg vil personligt ikke give 249 kr. for den, men de 17 € er jeg virkelig godt tilfreds med.

/Preben

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 08/11-10 20:46

Jeg har i aften drukket Vietti's Barbera d'Asti, Tre Vigne, 2008. 145 kr. hos Niche Vine. Det er en overordentlig glimrende vin, men noget for dyr synes jeg. Og så har jeg svært ved at se bort fra hvordan samme vin var i den superlækre årgang 2007. 2008 er noget spinklere og mindre luksuøs i udtrykket. Men umiskendelig virkelig god kvalitet.

/Preben

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tors 26/05-11 20:30

Vi drak i aften vores sidste flaske Barbera d'Alba, Conca Tre Pile, Aldo Conterno, 2001. Da det er 3 1/2 år siden vi har smagt den sidst, og da jeg ikke mindes at have smagt en Barbera i den alder før (næsten 10 år er meget for en Barbera), var jeg ikke helt tryg ved situationen. Men ingen grund til nervøsitet: Vinen har holdt sig aldeles fremragende.

Ingen alderstegn, ganske flot med klar og ren syre, meget velsmagende. Nogen sødme fra fadet, som dog nu er velintegreret. Ingen tannin-fornemmelse.

Vinen var for en del år siden en reference-Barbera for mig, men den er siden blevet overhalet af andre. 2001'eren her har, siden jeg smagte den for første gang for syv år siden, altid været ganske voldsomt præget af fad. Jeg kan godt lide at fadlagringen udover at tilføre smag, også bidrager med et tannin-pift (da druen er tannin-fattig), og det kan man ikke sige er tilfældet her.

Men alt i alt flot vin, og imponerende at der ikke er antydningen af træthedstegn efter næsten 10 år.

Forhandles hos Domaine Brandis, nu i årgang 2007, til 249 kr., ind imellem på tilbud til 200.

/Preben

Besvar