Smagning af Barbera d'Alba, Pairolero, 2006

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:
Smagning af Barbera d'Alba, Pairolero, 2006

Indlæg af Preben Nielsen » ons 11/03-09 11:18

I forlængelse af en debat i tråden "Hvad drikker I lørdag aften?" (under Løst og fast) er Bo (boor), Lars og jeg blevet enige om at smage på Barbera d'Alba, Pairolero, Sottimano, 2006 (købt hos Atomwine for 139 kr.) i slutningen af marts for derefter at udveksle oplevelser. Jeg har foreslået søndag 29. marts som "rapporteringsdag".

Hvis andre har lyst til at være med :drikke: , er de naturligvis velkomne.

/Preben

boor
Geografisk sted:Østerbro

Indlæg af boor » tors 12/03-09 15:37

29 marts er fint - det bliver spændende at se hvad der kommer ud af det.

... I mellem tiden har jeg fået smagt en Barbera til. Dog uden det store held. Mauro Veglio, Barbera d'Alba, 2007. Noget endimensionel af (selv) en Barbera at være. Frugtdrevet, men meget varm i det, og så stikker alkoholen (14%) lidt ubehageligt i smagen..... Ikke noget for mig. For 119,- kr. må man kunne forlange en bedre vin.

Gad vide om man får mere Barbera for pengene, hvis man køber Barbera fra Barbaresco producenter? Veglio's Barolo er der ikke noget galt med (har smagt Gattera 2001 - og den var god, i den moderne stil), men hans basis Barberaen er mildest talt ikke pengene værd!

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 22/03-09 18:06

boor skrev:...Mauro Veglio, Barbera d'Alba, 2007. Noget endimensionel af (selv) en Barbera at være. Frugtdrevet, men meget varm i det, og så stikker alkoholen (14%) lidt ubehageligt i smagen..... Ikke noget for mig. For 119,- kr. må man kunne forlange en bedre vin.!
Jeg har ikke smagt den vin, du omtaler men storebroderen Cascina Nuova 2004. Ret flot, men jeg hæftede mig også ved at den var noget alkoholisk. Og også for dyr (269 kr.).

Nå, mit ærrinde var egentlig at lave en lille reminder om, at vi har aftalt at smage Pairolero 2006 i løbet af den kommende uge, og så poste vores oplevelser på søndag.

Alle er selvfølgelig velkomne.

God smagning! :skaal:

/Preben

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 29/03-09 10:40

Så er jeg klar med min "rapport":

Jeg kunne rigtig godt lide vinen, som jeg fandt havde Barbera's lækre og enkle velsmag. Men den var især karakteriseret ved at hælde til den mørke, lidt alvorlige side med mere struktur end man normalt møder i en Barbera. En seriøs vin.
Smagen var overvejende i den mørke brombærgenre med et touch fad-karamel.

I mit glas forandrede vinen sig ind imellem hver femte minut, så jeg oplevede den endnu som "på vej", og jeg tror den vil blive bedre og mere helstøbt, falde lidt mere til ro, efter endnu lidt lagring.

/Preben

Lars
Geografisk sted:Århus

Indlæg af Lars » søn 29/03-09 18:41

Så fik jeg også knækket Pairolero. Jeg fandt den meget stram i betrækket, ved første glas. Plus et næsten brændende alkohol-bid, som ikke tiltalte mig. Halvdelen af flasken kom på karaffel et par timer, hvilket hjalp betydeligt.
Som Preben siger, er den absolut i den alvorlige genre, den opfordrer bestemt ikke til hensynsløs bælleri. Oplevede også, at den "lukker op og i", er givende det ene øjeblik, for at lukke lidt det næste. Men den har et meget rent udtryk. Jeg synes, at træet er fint tilstede, uden at overdøve Barbera-frugten, og samtidig er der masser af power til at klare rødt kød - Jeg nød f.eks et stykke velhængt oksemørbrad til :). Jeg vil bestemt overveje at købe den igen, men jeg vil vente mindst et år med at smage den igen. Tror den kan blive en virkelig suveræn nydelse på den lange bane.

/Lars

boor

Indlæg af boor » man 30/03-09 09:14

Jeg fik så drukket min anden flaske Pairolero 06, og mit indtryk af den er nok lidt mere nuanceret denne gang, da jeg var mere koncentreret om at smage på vinen til "forsøget". Alligevel sad jeg dog overordnet med lidt den samme følelse som sidst jeg smagte den: En vellavet vi som alligevel ikke får mig helt op og ringe som den er nu!

Umiddelbart er det bærfrugten der møder en i næsen, måske med lidt kærnemælk. I smagen var den i starten også meget domineret af frugten og en markant syrlighed. Jeg oplevede også af vinen vekslede frem og tilbage i glasset. Nogen gange tittede der lidt ristede toner fra fadet frem og blandede sig flot med frugten og i de korte øjeblikke synes jeg faktisk den var rigtig flot! Andre gange var det svært at finde andet en syren og en noget enstrenget frugtsmag. Pairolero 06 havde bestemt sine øjeblikke, og elementer som tyder på en vin der vil blive bedre med tiden, men jeg var nok ikke så begejstret her og nu som Lars og Preben. Jeg lander på 3 stjerner med pil op, hvis jeg skal taksere den på vinsidernes stjernerating. Jeg vil ikke udelukke at jeg vil købe et par flasker til, men så bliver det til kælderen.

Lars
Geografisk sted:Århus

Indlæg af Lars » man 30/03-09 18:50

Det er sjovt at se, at vi har haft nogenlunde den samme oplevelse med vinen. Bl.a at vinen lukker op og ned i glasset.
Var der andre, der lagde mærke til alkoholen? Jeg synes, den var lige lovlig fremme i skoene. Eller også er det syren, der forstærker fornemmelsen...

Men det korte af det lange; jeg vil drikke den igen. Men der skal gå tid. Tror på, at den kan yde meget mere, end hvad den viser nu. Og i øvrigt et sjovt forsøg. Det må vi gøre igen på et tidspunkt. :)

/Lars

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 30/03-09 21:27

Lars skrev:Var der andre, der lagde mærke til alkoholen? Jeg synes, den var lige lovlig fremme i skoene. Eller også er det syren, der forstærker fornemmelsen...
Jeg bemærkede ikke noget specielt hverken hvad alkohol eller syre angår. Men jeg kan sagtens genkende det som du skriver vedr. første glas: Der er virkelig gang i den der. Nu dekanterer jeg ikke, men jeg oplevede at den ret hurtigt (så vidt jeg husker inden for det første glas) blev mindre "vild" og pågående end den lige lagde ud.

Også jeg regner med at købe et par flasker mere. Jeg tror dog, at man skal passe på med at gemme alt for længe. Næste gang jeg smager den, vil jeg især lede efter om vin og fad snakker lidt bedre sammen, og så om den er faldet lidt til ro, så den er nogenlunde stabil gennem flasken. Jeg kunne godt gensmage den om et halvt års tid.
Lars skrev:...Og i øvrigt et sjovt forsøg. Det må vi gøre igen på et tidspunkt. :)
Yep. Og a pro pos det: Er der nogen af jer der ligger inde med Barbera d'Alba, Baricchi, 2006 (fra Carlo Merolli)? Det er jo en vin i samme prisklasse og fra samme årgang, og den vil jeg selv sammenligne med Pairolero med henblik på at tage bestik af evt. kommende køb i den klasse.

/Preben

boor

Indlæg af boor » man 30/03-09 22:47

Preben Nielsen skrev: Er der nogen af jer der ligger inde med Barbera d'Alba, Baricchi, 2006 (fra Carlo Merolli)? Det er jo en vin i samme prisklasse og fra samme årgang, og den vil jeg selv sammenligne med Pairolero med henblik på at tage bestik af evt. kommende køb i den klasse.

/Preben
Desværre ikke, men jeg har en Brovia, Barbera d'Alba, Brea, 2006, en Principiano, Barbera Laura, 2006, En Spinetta, Barbera d'Asti, Ca'di Pian, 2006 og en Roberto Voerzio, Barbera d'Alba, Ceretto,2006 liggende, også købt med henblik på at teste hvad man får for pengene når det handler om Barbera. De to første er købt hos Domaine Brandis og de to sidste hos Enoteca.

Vi kunne jo også aftale at smage Pairolero igen om 6 måneder? Så har jeg en god undskyldning for at bestille noget mere vin :)
Senest rettet af boor man 30/03-09 22:58, rettet i alt 2 gange.

boor

Indlæg af boor » man 30/03-09 22:55

Lars skrev: Var der andre, der lagde mærke til alkoholen? Jeg synes, den var lige lovlig fremme i skoene. Eller også er det syren, der forstærker fornemmelsen...
Jeg fornemmede dens tilstedeværelse i starten, men var ikke som sådan generet af den

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tirs 31/03-09 20:39

boor skrev:...men jeg har en Brovia, Barbera d'Alba, Brea, 2006, en Principiano, Barbera Laura, 2006, En Spinetta, Barbera d'Asti, Ca'di Pian, 2006 og en Roberto Voerzio, Barbera d'Alba, Ceretto,2006 liggende, også købt med henblik på at teste hvad man får for pengene når det handler om Barbera.
Du er jo så lidt oppe i pris, kan jeg se. Så skulle du også prøve Matteo Corregia's Marun. Den er en af mine favorit Barbera'er, måske favoritten. Jeg har dog endnu ikke smagt den i den aktuelt forhandlede årgang (2006). Fås hos Enoteca til 220 kr.

Jeg hører meget gerne hvad du synes om de Barbera'er du nævner. (Måske vi skulle lave en tråd om Barbera over 150 kr.?)
boor skrev:Vi kunne jo også aftale at smage Pairolero igen om 6 måneder? Så har jeg en god undskyldning for at bestille noget mere vin :)
Jeg er ikke helt købeklar endnu, men hvis jeg genkøber den - og det regner jeg som sagt med - er jeg frisk på at vi gensmager om et halvt år. Jeg lader høre fra mig, når den i givet fald er bestilt.

/Preben

boor

Indlæg af boor » ons 01/04-09 10:23

Preben Nielsen skrev:Du er jo så lidt oppe i pris, kan jeg se. Så skulle du også prøve Matteo Corregia's Marun. Den er en af mine favorit Barbera'er, måske favoritten. Jeg har dog endnu ikke smagt den i den aktuelt forhandlede årgang (2006). Fås hos Enoteca til 220 kr.
Jeg havde egentlig også Marun i tankerne da jeg var forbi Enoteca, men ekspedienten (hyggelig fyr i øvrigt) talte meget varmt om Voerzio og Spinetta, så valget faldt på dem, også fordi det er jo et par store kanoner i Piemonte, som så jeg synes kunne være sjove at prøve.... Han talte dog også varmt for Mauro Veglio's basis Barbera og den var jeg som tidligere nævnt mildest talt ikke imponeret af! Så nu må vi se. Ceretto er så vidt jeg kan forstå en af Voerzio's basis Barberaer, så jeg er lidt spændt på forholdet mellem pris og kvalitet (259,-).

...... Men Marun er i kikkerten til et Barbera køb i den nærmeste fremtid. Er der i den sammenhæng nogen der har erfaringer med Fratelli Revello's Barbera d'Alba Ciabot du Re? Jeg har været vældig glad for deres Baroloer, men har ikke smagt deres Barberaer endnu.
Preben Nielsen skrev:Jeg hører meget gerne hvad du synes om de Barbera'er du nævner. (Måske vi skulle lave en tråd om Barbera over 150 kr.?)
Will do :)

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » ons 01/04-09 11:45

boor skrev:Er der i den sammenhæng nogen der har erfaringer med Fratelli Revello's Barbera d'Alba Ciabot du Re? Jeg har været vældig glad for deres Baroloer, men har ikke smagt deres Barberaer endnu.
Preben Nielsen skrev:Jeg hører meget gerne hvad du synes om de Barbera'er du nævner. (Måske vi skulle lave en tråd om Barbera over 150 kr.?)
Will do :)
Ja, jeg har smagt Ciabot du Re, og da du ser ud til på et tidpunkt at ville skrive noget om dine lidt dyrere Barbera'er, vil jeg oprette en ny tråd dels med mere om Ciabot du Re, og dels hvor det så også vil være oplagt at poste vores fremtidige oplevelser med de dyrere Barbera'er.

/Preben

Besvar