Langtidstråd: Poggio Rosso 2001

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Brugeravatar
TANGLAD
Geografisk sted:Roskilde

Indlæg af TANGLAD » tors 08/10-09 09:10

Er der nogen der har smagt 2001 for nyligt? Jeg fristes til at prøve den igen på lørdag. Har to flasker og vil måske skyde den ene af. Sidst jeg prøvede den var den meget stram og knastør. Det krævede stor anstrengelse at nyde den men det lykkedes. Hvor der er vilje......

Meget interesseret i at høre hvis nogen har smagt den på det seneste.

/Tommy

Lars
Geografisk sted:Århus

Indlæg af Lars » tors 08/10-09 13:43

Hej Tommy,

Jeg ville ikke tøve med at knække en flaske. Jeg synes, at den smager rigtig dejligt nu. Smagte den i august - nedenstående er min note derfra;

"Denne gang var den virkelig i fuld vigør fra første mundfuld. Duften væltede ud af flasken, så snart proppen var røget af. Det ville have været synd at dekantere den, med henblik på iltning - jeg tror, at den er ved at være over den fase, hvor det kan være gavnligt.
Både duft og smagsmæssigt var den en berigelse. Et renskrevet kapitel i lærebogen over, hvordan stor toskansk vin skal smage. Duften var som sagt, vældig imødekommende. Søde kirsebær, cigarkasse, urter, et lidt staldet element og en helt klar blodig eller jernagtig note. Smagen kunne man tygge på i evigheder, og blev ved at udvikle sig. Den lukkede ikke ned i glasset, som tidligere, men smagte lækkert lige til sidste dråbe. Tanninerne var absolut tilstede, men på en behagelig måde. På ingen måde snerpende eller udtørrende, som tidligere.
Jeg er stadig forbløffet over, hvor godt et køb denne vin er. For mig smager den som definitionen af Toscana, og jeg bliver sendt tilbage dertil hver gang. Jeg tror samtidig, at vinen er ved at sit 'primære' højdepunkt - frugten er stadig tilstede, men inden for et år eller to, tror jeg at den vil vige

for de mere ældede smage. Det bliver spændende at følge. "

God fornøjelse!

/Lars

Brugeravatar
TANGLAD
Geografisk sted:Roskilde

Indlæg af TANGLAD » man 12/10-09 09:14

Så fik jeg smagt den igen i lørdags. Hældte den på karaffel men smagte den med det samme. Smagte den fra karaflen henover 4 timer. Jeg tror bestemt der er stor flaskevariation på denne vin. Min oplevelse i lørdags var ikke imponerende. En ok vin til prisen, men slet ikke mere end det.

Jeg har jo elsket den i årgang 2000 og har derfor ubevidst tvunget mig selv til at holde af 2001. Men nu er min tålmodighed sluppet op. Den når aldrig op på niveau med 2000. Det tror jeg simpelt hen ikke på. Den er efter min mening klart nemmere at drikke nu, end den var for et år siden hvor den næsten var umulig at have med at gøre.

Men jeg må sige at det samlede indtryk af de tre flasker 2001 jeg har smagt nu, er at den ikke er i balance. Jeg synes at garvesyren er alt for dominerende og den mangler finesse og elegance. Men jeg må igen indrømme at 2000 sidder i baghovedet på mig hver gang jeg drikker 2001 og det er måske ikke helt fair.

/Tommy

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tirs 13/10-09 22:06

Hej Tommy og Lars

Spændende at høre om jeres - meget forskellige - oplevelser.

Jeg har umiddelbart været overrasket over at se din, Lars, beskrivelse, idet jeg i min database har skrevet "Vent til allertidligst nov. 09, gerne længere, hvis du kan." Men vin kan jo overraske. Nu er det snart november, så jeg begynder så småt at have kig på et gensmag.

Tommy, glem alt om 2000, når du drikker 2001. Du har helt ret i, at 2001 aldrig bliver som 2000. Den får helt sikkert aldrig 2000's kvaliteter af lækker og umiddelbar drikbarhed. 2001 er en streng og mere klassisk vin. Tænk på den som en helt anden vin, selv om druerne har vokset på samme mark. San Felice's vine er ekstremt årgangs-forskellige. Hvis det er 2000's kvaliteter du søger, så vil 2001 altid frustrere dig, om du så gemmer den i 10 år.

2001 giver - ligesom Lars er inde på - en fornemmelse af at blive "sendt til Toscana" i - synes jeg - meget højere grad end 2000, som imidlertid er en gavtyv af en charmør, hvor man jo er helt ligeglad med hvor den kommer fra. Men denne fornemmelse af Toscana kræver muligvis at man har smagt på toscanske vine i mange år før den mere bløde, moderne og umiddelbare stil - som 2000 repræsenterer - begyndte at vinde frem. Og man skal nok også have været lidt forelsket i den mere "gammeldags" stil for at kunne holde af 2001.

Jeg er glad for at have begge vine (om end jeg kun har få flasker 2000 tilbage). Og jeg er stadig spændt på at følge 2001. Men jeg forventer mig først at den viser hvad den kan om nogen tid.

/Preben

boor
Geografisk sted:Østerbro

Indlæg af boor » lør 02/01-10 08:18

Jeg knappede en flaske op nytårsaften, og jeg synes den er mere åben nu, men der er stadig tale om en stram for ikke at sige streng vin, der besidder en udtalt tørhed. Den havde afgjort godt at lidt ilt. Halvdelen af flaske kom på karafel (resten kom tilproppet i kølseskabet til næste dag) og det hjalp den lidt på vej. Poggio Rosso 2001 bliver nok aldrig nogen storcharmør, og den fungerede helt klart bedst med mad (Tournedos af ungdyr :uhm: ). Den sidste halve flaske drak jeg dagen efter og her smagte den mig bedre, med mere åben frugt og mere afrundede tanniner, der gjorde lettere at finde og sætte pris på de mange nuancer i vinen.

Man skal dog stadig anstrenge sig lidt for at nyde den nu, og jeg vil tro (efter mine præferencer) at man med fordel kan gemme den et halvt års tid endnu, men grundlæggende savner jeg nok på trods af dens kvaliteter lidt mere frugt. Men jeg foretrækker når alt kommer til alt nok også mere moderne vine med lidt mere fokus på frugtighed.

Lars

Indlæg af Lars » tirs 13/04-10 23:34

Bare lige for at snakke lidt mere om denne Poggio Rosso, som ingen kan blive enige om ;). Jeg smagte den igen midt i februar, og da forekom den mig igen aldeles lækker, med en - igen- vidunderlig toskansk næse m. mørke bær og læder. Urter og kaffe i den lange eftersmag. Den er altså blødt en del op, siden jeg smagte den for et års tid siden. Tanninerne er langt fra så aggressive nu. Stadig masser af muskler bag, men jeg er i tvivl, om den bliver meget bedre end den er nu. Personligt kan jeg godt lide, at der stadig er lidt bid tilbage i vinen, og det er der nu, men på en balanceret måde. Jeg glæder mig allerede til gensmagning om et par måneder :)

/Lars

vinergud
Geografisk sted:stenløse

Poggio Rosso 2000

Indlæg af vinergud » tirs 20/07-10 15:12

Hvis nogle skulle have lyst til en Poggio Rosso 2000 sælges de i USA, se understående link. Til 42 USD flasken!

http://www.snooth.com/image/san-felice- ... erva-2000/

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » fre 24/09-10 21:18

Jeg har ikke smagt vinen siden jeg oprettede denne tråd for 1 1/2 år siden. I min database-note fra dengang skrev jeg "Vent til allertidligst nov. 09, gerne længere, hvis du kan." De beskrivelser I andre forummedlemmer siden har leveret har medvirket til at jeg har udskudt gensmagning. Til nu altså. Og tak for det.

Jeg syntes vinen var en skøn oplevelse. (Som tidligere nævnt skal den ikke sammenlignes med 2000, der er en helt anden type vin.) Super-klassisk, til den tørre side, men afgjort ikke for tør og slet ikke udtørrende. Tværtimod ekstremt harmonisk og balanceret. De tanniner der i sin tid rev var nu velintegrerede og venlige. Bevars, det er en autentisk Sangiovesevin, så den skal da bide lidt, men hvis den havde bidt aggressivt, havde Helle protesteret. Og der var ingen tannin-protester fra hendes side overhovedet. Alt i alt: Jeg var helt tilfreds og har intet at klage over.

Jeg kan godt forestille mig at nogen der smager vinen vil sige. "Nå, var det ikke andet?" For det er ikke en vin der larmer og imponerer efter nutidens standarder. Den er relativt stilfærdig i sit udtryk. Og alligevel så gør den mig helt "vintilfreds".

(Jeg har for 8 år siden skrevet en lille artikel om netop den type tilfredshed og "mæthed" som en stilfærdig og klassisk vin kan give. Artiklen kan - hvis det skulle have interesse - læses her: http://vinsiderne.dk/artikler/vintilfredshed.htm Sjovt nok var det også Poggio Rosso der var med til at udløse artiklen. Men dengang i årgang 1993.)

Jeg er stadig overbevist om at vinen har balancen til at holde i lang tid endnu, men jeg er nu der, at jeg ikke gemmer mere. Jeg spekulerer aldirig i at gemme vine, som jeg synes er en nydelse. Så næste gang jeg har lyst til et glas stilfærdig, harmonisk, klassisk glas Chianti, så er det af med proppen. :skaal:

/Preben

Lars

Indlæg af Lars » lør 25/09-10 01:31

Det lyder som en dejlig oplevelse, Preben. Jeg drak den selv igen for ca. tre måneder tilbage, og det ser ud til at den virkelig er ved at have fundet et behageligt leje, hvor der er sammenhæng mellem både de udviklede smage og tanninerne. Din beskrivelse gav mig sådan lyst til at drikke den igen :)

I øvrigt, hvornår mon årgang 2004 rammer hylderne i Netto eller Føtex? Det plejer da at være på denne tid af året, ikke sandt?

/Lars

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » lør 25/09-10 09:08

Jo, det kan ikke vare længe. Ifølge indkøberen, som jeg snakkede med for et par måneder siden, så er dens ankomst planlagt. Men jeg husker ikke præcis til hvornår.

/Preben

boor

Indlæg af boor » man 14/02-11 12:39

Jeg nappede spontant en Poggio Rosso 2001 søndag aften, og så er det jo på sin plads at skrive i denne gamle tråd.

Først var den lidt lukket og kedelig, men den åbnede sig relativt hurtigt og det hjalp gevaldigt med mad til. Tanninerne er nu helt blødgjorte. Næsen bærer præg af lidt alder nu synes jeg. Lidt fugtig kælder og skovbund. Der er stadig lidt frugt tilbage, men jeg oplevede at den trådte bedst frem med mad i munden, og når den var bedst bar den præg af bitre kirsebær med et viff timian.

Jeg kan godt nikke genkendende til Prebens beskrivelse fra den 24/9-10. Klassik modeleret sangiovese. Absolut ikke en vin med store armbevægelser. Først og fremmest en vin der smager af vin. Her er ikke nogen enkelt komponent der buldre igennem og imponerer. Om det så er godt eller dårligt er jo et spørgsmål om smag og temperament. ..... her søndag aften synes jeg nok den var god og behagelig, men ku' måske godt have brugt lidt mere PANG :)

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » lør 14/05-11 09:29

Så blev det tid til en flaske mere. Den smagte mig virkelig godt. Den har lidt tobak af den type, der handler om lidt alder, men har derudover fin og frisk frugt. Og så syntes jeg faktisk den gav mere fra sig end den plejer, masser af god og i den grad vaskeægte Chianti-smag. Flot syre, gode tanniner. Så den holder fint og står rigtig godt lige nu.
Jeg er stadig ikke den mindste smule nervøs for de sidste fire flasker jeg har tilbage og har ikke tænkt mig at skynde mig med dem.

/Preben

Ejuel
Geografisk sted:Esbjerg

Indlæg af Ejuel » lør 21/05-11 21:03

Jamen, så er jeg med! Pr. definition har jeg det lidt svært med de stramme udgaver af Sangiovese og Nebbiolo, når de drikkes for tidligt, men aftenens oplevelse var befriende: Endelig slap den smækre krop ud af sit korset! Fordøjelige tanniner, optimal syre og en lækker krop af (som tidligere skribenter skriver) kirsebær, skovbær, modne blommer, læder, tobak osv. osv.
Godt, vi stadig har 6 flasker tilbage til det næste år eller to.

boor

Indlæg af boor » man 30/05-11 10:59

Jeg nappede lige en igen, og denne gang spillede det.

Virkelig god oplevelse. Mere åben end jeg har oplevet den tidligere. Tydelig i et modent stadie, men stadig masser af dejlig levende kirsebærfrugt, der sammen med de ældede indtryk giver en helstøbt oplevelse.

Kan måske være tale om flaske variation. Den forrige jeg drak i februar husker jeg som meget mere stram og tør?

Måske har det også noget at gøre med madvalg. Jeg serverede den til en Risotto lavet på mørke champignon og tørrede Karl Johan svampe.... og det fungerede helt optimalt!

/Bo

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 30/05-11 16:58

boor skrev:Kan måske være tale om flaske variation. Den forrige jeg drak i februar husker jeg som meget mere stram og tør?
Ja, der kan jo godt være tale om flaskevariation, vinen er jo snart 10 år gammel, og så kan det jo sagtens begynde at spille ind.
Men jeg bemærker, at vi nu er tre, der har haft rigtig gode oplevelser med vinen her inden for de sidste par uger. Det kunne jo tyde på, at vinen nu rigtigt er ved at finde sig selv. En vins vej er jo ind imellem uransagelig, og jeg synes før jeg har oplevet, at blot et par måneder kan gøre en forskel, også selv om vinen har så megen alder, at man ikke skulle mene, det ville betyde så meget.
Men skønt er det jo, at den nu giver noget rigtig godt fra sig.

/Preben

Besvar