Langtidstråd: Poggio Rosso 2001

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Mogens
Geografisk sted:Sønderjylland

Indlæg af Mogens » tirs 17/03-09 08:51

boor skrev:Hvor ligger alle de Netto med 2001'eren....? :uhm:

Jeg har ikke set skyggen af en Poggio Rosso siden december (Primært Østerbro og København K)

Ja, jeg har jo boet på Frederiksberg i 6 år, men der er nu også hyggeligt her sydpå (læs: Sønderjylland), så desværre Boor er der langt til de 8-10 stk. årgang 2001 der står her i Haderslev... :D (Jeg kan nu sagtens være behjælpelig med at få fat i flaskerne..)

Mogens

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tirs 17/03-09 09:47

boor skrev:Hvor ligger alle de Netto med 2001'eren....? :uhm:

Jeg har ikke set skyggen af en Poggio Rosso siden december (Primært Østerbro og København K)
I Græsted stod der ca. 6 stk. forleden.

/Preben

boor
Geografisk sted:Østerbro

Indlæg af boor » tirs 17/03-09 10:47

Jeg kommer åbenbart for lidt ud af byen :rullende:

Men så må jeg jo bare nøjes med mine resterende fire flasker og følge med i tråden her om hvornår det er forsvarligt at åbne en igen! :)

Morten
Geografisk sted:København

Indlæg af Morten » tors 19/03-09 13:36

boor, jeg fandt 4 i Netto på Finsensvej forleden. Jeg købte de 2 så måske er der 2 tilbage...

boor

Indlæg af boor » tors 19/03-09 23:25

Morten skrev:boor, jeg fandt 4 i Netto på Finsensvej forleden. Jeg købte de 2 så måske er der 2 tilbage...
Tak for det Morten, jeg må se om jeg kan nå at komme forbi, mens de stadig er der.

mvh
Bo

vinergud
Geografisk sted:stenløse

Poggio Rosso 2001

Indlæg af vinergud » fre 20/03-09 14:00

Hej Alle :D

Jeg er ny herinde, men vil lige knytte en bemærkning til denne tråd. Netto i stenløse center har dd. ihverttilfælde 15 flasker Poggio Rosso 2001, efter jeg selv har købt 6 flasker.. Håber i kan bruge det derude. Kenney

amarone
Geografisk sted:Århus

Indlæg af amarone » lør 21/03-09 14:57

- Vi har den altså også til 80 kr her over i det mørke Jylland (Århus) :hurra:

Lars

Indlæg af Lars » tirs 24/03-09 01:38

Hvor er det henne, Amarone? Der er ihvertfald ingen i Åbyhøj eller på Ringgaden... Har du støvsuget butikken? ;)

amarone

Indlæg af amarone » tirs 24/03-09 09:19

Hej Lars: - JERNALDERVEJ (kommer forbi i eftermiddag - ka` se om der er flere. Ka` i så fald gi` dig en tilbagemelding) :)

amarone

Indlæg af amarone » tirs 24/03-09 14:15

- Der er altså kun 1 enkelt tilbage på Jernaldervej (jeg stillede den lidt ind på hylden, så den ikke så nemt ryger :))
Men det kan jo være, at det ikke helt er umagen værd for 1 enkelt.
Sku` du alligevel komme på de kanter, kunne du jo evt. ta` Netto på Ryhavevej på vejen også. Måske der kunne være en chanche der også? Det er i hvert fald en ret stor butik:
http://kort.krak.dk/netto2002/netto.asp?butiknr=588

boor

Indlæg af boor » tirs 07/04-09 13:06

Så fandt jeg endelig nogle flere Poggio Rosso 2001 :)

Netto på Blågaards Plads på Nørrebro. De står blandet sammen med 1999'erne, men der er vist stadig lidt tilbage.

så nu kommer der snart en smagsnote fra min kant

boor

Indlæg af boor » tirs 02/06-09 09:42

Så blev det min tur til at prøve kræfter med Poggio Rosso 2001

Jeg drak den af to omgange og det viste sig at være en god ide! Lige fra flasken var den temmelig stram og uforsonlig, så jeg hælte den på karafel og den blødte relativt hurtigt op og der viste sig lidt kirsebær frugt. Alligevel forblev den aftenen igennem lidt svær at danse med. Drikbarheden (som der skrives om på vinsiderne) var ikke særlig høj. Stram, meget tør og ikke meget frugt. Efter en et par måneder hvor jeg har drukket mest Barbera, Californisk vin og spanske frugtbomber var det måske også lidt hård kost at blive udsat for en traditionel og meget tør Chianti. Den smagte faktisk godt, men jeg skulle til tider anstrege mig noget for at nyde den og det er jo sjældent et godt tegn. Jeg blev faktisk lidt tvivl om hvor meget jeg tror på Poggio Rosso 2001 på den lange bane. Er der noget frugt tilbage når tanninerne er blevet civiliserede? Jeg hældte den resterende vin tilbage i flasken og forsejlede den med en gummi prop.

Den sidste halve flaske drak jeg to dage efter og det var en helt anden oplevelse. Tanninerne var blødgjorte og vinen fremstod markant mindre stram. Frugten var flot tilstede og det var en flot rank og elegant Chianti der bare blev bedre efter hver tår jeg drak. Toscana som det skal være. Hvornår den topper er svært at sige, men jeg tror et eller andet sted ikke at den skal ligges væk i tre-fire år. Personligt vil jeg forsøge mig igen til efteråret

/Bo

Lars

Indlæg af Lars » tirs 04/08-09 23:50

Så fik jeg taget mig sammen til at knække en Poggio Rosso igen.
Denne gang var den virkelig i fuld vigør fra første mundfuld. Duften væltede ud af flasken, så snart proppen var røget af. Det ville have været synd at dekantere den, med henblik på iltning - jeg tror, at den er ved at være over den fase, hvor det kan være gavnligt.
Både duft og smagsmæssigt var den en berigelse. Et renskrevet kapitel i lærebogen over, hvordan stor toskansk vin skal smage. Duften var som sagt, vældig imødekommende. Søde kirsebær, cigarkasse, urter, et lidt staldet element og en helt klar blodig eller jernagtig note. Smagen kunne man tygge på i evigheder, og blev ved at udvikle sig. Den lukkede ikke ned i glasset, som tidligere, men smagte lækkert lige til sidste dråbe. Tanninerne var absolut tilstede, men på en behagelig måde. På ingen måde snerpende eller udtørrende, som tidligere.
Jeg er stadig forbløffet over, hvor godt et køb denne vin er. For mig smager den som definitionen af Toscana, og jeg bliver sendt tilbage dertil hver gang. Jeg tror samtidig, at vinen er ved at sit 'primære' højdepunkt - frugten er stadig tilstede, men inden for et år eller to, tror jeg at den vil vige for de mere ældede smage. Det bliver spændende at følge.

/Lars

Mogens
Geografisk sted:Sønderjylland

Indlæg af Mogens » søn 09/08-09 13:10

Netop tilbagevendt fra en spændende ferie- og VINtur til Toscana har jeg lige nogle friske priser (i mere end én forstand) på Poggio Rosso 2003 fra flere enotecaer: 27 til godt 30 euro (sic!), så Netto er bare billigere....Poggio Rosso var derfor ikke blandt de hjembragte flasker.. men venter spændt på efterårets udspil fra Netto.

med venlig hilsen og god sensommer
Mogens

Rasmus
Geografisk sted:Søborg

Indlæg af Rasmus » tirs 01/09-09 15:57

Jeg har selv kun erfaring med Poggio Rosso 1999, som jeg har drukket flere gange med stor begejstring. Faktisk en rigtig rigtig god vin til de 100 kr. man af og til kan få den for.

I fredags smagte jeg så en anden Chianti Clasico fra samme vinhus, som jeg ikke tidligere var stødt på. Det er den der hedder Il Grigio og den er virkelig glimrende. Den var meget intens og frugtig og havde også en snert af den syre, som jeg rigtigt godt kan lide ved Chianti.
Umiddelbart minder den stilmæssigt rigtigt meget om Poggio Rosso - jeg så, at Bilka i går havde den på søndagstilbud til 70 kr. hvilket jeg vil sige er en fremragende pris for en rigtig god vin.

Jeg kan ikke lige huske årgangen jeg smagte, da jeg fik den på besøg hos andre.

edit - jeg har nu set, at vinen i diverse årgange allerede har været debatteret her på forummet - og tidligere har en god pris været omtalt som 79.

Besvar