Langtidstråd: Poggio Rosso 2001

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:
Langtidstråd: Poggio Rosso 2001

Indlæg af Preben Nielsen » tors 12/02-09 21:48

Poggio Rosso, Chianti Classico Riserva, San Felice, 2001 har været omtalt et par gange her på forumet, og det har været tydeligt, at det er en vin, som dels er en decideret gemmevin, dels kan være svær at holde sig fra at smage på en gang imellem.
I og med at vi er flere, der har nogle stykker af vinen liggende, opretter jeg her en tråd, hvor jeg vil opfordre jer til at skrive lidt om jeres oplevelser, når I smager vinen.
Dels vil det i sig selv være interessant på den måde at følge vinen set fra forskellige oplevelsesvinkler, men vi kan på denne måde jo også hjælpe hinanden til at få det bedste ud af vinen. Jeg vil fx aktuelt råde andre til at holde sig fra den lige nu. Den river alt for meget, er det rene monster at hilse på lige nu.

Lad mig selv lægge ud med de oplevelser, jeg har haft med vinen indtil videre:

Oktober 2007: Noget stram og tannisk i det. Åbner først langsomt. Tør, lidt sødme kommer til henad vejen. Smagen er endnu ikke det store, og tanninen er vel langt fremme. Men balancen forekommer forrygende, og det er medvirkende til at jeg oplevede begejstring til sidst. Oplevede at den meget vel kunne gå hen og blive en langtidsholdbar klassisker.

April 2008: Meget bedre end sidst med god fylde og krop. Men stadig lidt tør, men mindre tør og med mere smag end sidst. Klart stadig på vej op.

Februar 2009: Viste virkelig tænder. Temmelig herreagtig med nogen tobak. Stridere og mere tannisk end tidligee men afslørede samtidig masser af stof og substans. Jeg vil afgjort råde andre til at gemme vinen mindst et år før næste gensmagning, og hvis man kun har få flasker at gemme den endnu længere.

/Preben

boor
Geografisk sted:Østerbro

Indlæg af boor » fre 13/02-09 09:47

Jeg havde ellers tænkt mig at prøve en snart! Men tror jeg venter lidt og finder noget andet godt.

Jeg købte i sin tid seks styk og drak en umiddelbart efter (må havde været okt.07) og senere en i marts 2008. Nu er det jo lang tid siden, men begge gange oplevede jeg den som meget utæmmet, hvor det sidste glas i flasken dog indikerede en lovende fremtid.

Brugeravatar
TANGLAD
Geografisk sted:Roskilde

Indlæg af TANGLAD » man 16/02-09 17:00

Har på baggrund af denne tråd købt et par stykker i dag. 109 kr. i Netto i Tune. Der er flere tilbage.

Lars
Geografisk sted:Århus

Indlæg af Lars » søn 22/02-09 01:10

boor skrev:Jeg havde ellers tænkt mig at prøve en snart! Men tror jeg venter lidt og finder noget andet godt..
My point exactly. Prøvede kræfter med 2001 ved årsskiftet. Den var først medgørlig efter 4-5 timer på karaffel. Det er virkelig et regulært monster, men jeg har lyst til at tæmme den konstant. Har stadig 5 flasker tilbage, men overvejer, om det måske er for lidt? Som det ser ud nu, kan den vin jo give glæde i de næste 10-12 år..!? Men hvem tør vente - bliver sjovt at se, hvem der først kryber til korset og prøver lykken på ny ;)

/Lars

Brugeravatar
TANGLAD

Indlæg af TANGLAD » lør 28/02-09 12:53

Lars skrev: bliver sjovt at se, hvem der først kryber til korset og prøver lykken på ny ;)
Det gør jeg i aften.

/Tommy

Brugeravatar
TANGLAD

Indlæg af TANGLAD » lør 28/02-09 22:32

Smagt her til aften februar 2009.

Smagte for nyligt 2000 årgangen som bestemt var lækker og klar. 2000 var meget blød, kogt og jammy på en rigtig lækker måde. Den vil efte min mening ikke vinde ved yderligere lagring og var måske bedst for et år siden.

2001 havde rigtig meget grums i dag. Hældte den gennem min vin-si hvilket ikke fangede noget grums da det var for fint til at blive siddende i sien. Den fik fire timer i en 3 liters porcelænsskål med sølvpapir over. Spændende var det at smage den. Ærke-klassisk sangiovese næse. I munden var den knastør og meget meget tannisk, men på en overbevisende lækker måde. Rigtig ærgeligt at der ikke var rødt kød på menuen i dag for så havde den været lige i vinkel. Den virkede slet ikke som noget utæmmeligt monster og jeg er ovenud glad for at jeg ikke ventede flere år med at smage den. Tanninen var klart dominerende i forhold til saft og koncentration som jeg havde forventet mere af.

Efter min mening bør den smages senest om et år igen uanset hvor mange/få flasker man har. Jeg ville ikke tøve med at nyde den igen om en uges tid for det er en skøn vin nu, men så mange flasker har jeg heller ikke. Så den skal smages igen om et år.

Om to år tror jeg ikke der sker mere positiv udvikling på den.

Hvis nogen af jer har den liggende og ikke har smagt den endnu så knap den endelig op. Den er skøn nu.

Var der også grums i den seneste du drak Preben?

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 01/03-09 12:18

TANGLAD skrev:Var der også grums i den seneste du drak Preben?
Ikke noget jeg har tænkt over, højst noget til allersidst i flasken, men det sker tit, så det er ikke noget jeg lægger specielt mærke til.

Men den grundige behandling du har givet vinen, forstår jeg godt at du opfordrer til at knappe op med det samme. Men nu tager jeg altid vinen lige fra flasken, af med proppen og så i glasset, så det giver nok en anden oplevelsen end efter en tur i din skål.

Jeg tror, at vinen har udviklingsmuligheder langt ud over de to år, du nævner. Men vi får se. Det er netop derfor jeg har kaldt tråden en langtidstråd, for jeg tror det vil være en rigtig spændende vin at følge.

Jeg vil også smage på den nok om et års tid (hvis jeg kan lade den ligge så længe). Jeg har 11 flasker tilbage, så jeg er forberedt på at følge den nogen tid endnu.

/Preben

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 01/03-09 21:11

TANGLAD skrev:Smagte for nyligt 2000 årgangen som bestemt var lækker og klar. 2000 var meget blød, kogt og jammy på en rigtig lækker måde. Den vil efte min mening ikke vinde ved yderligere lagring og var måske bedst for et år siden.
Jeg er enig med dig i, at den ikke vil vinde ved yderligere lagring. Den har jo været så flot som vin næsten kan være.
Men vi smagte en flaske i aften. Og den var ganske enkelt fremragende. Stadigvæk. Sikke en duft. Og hvor jeg først havde indtryk af, at den kunne være en anelse for blød - jeg savnede noget bid - så skal jeg ellers love for at der dukkede tanniner op i de sidste glas efter nogle timers luftning. Ingen træthedstegn overhovedet. Om end oplevelsen ikke overgås af som vinen var for 2 1/2 - 1 1/2 år siden.

Nå, det var jo lidt ude for 2001 emnet, men hva pokker :)

/Preben

Brugeravatar
TANGLAD

Indlæg af TANGLAD » ons 11/03-09 16:41

Fandt et par stykker 2001 i Netto i dag til 80 kr. Det er simpelt hen for billigt til at lade være, så der røg endnu et par flasker i kurven.

Lars
Geografisk sted:Århus

Indlæg af Lars » tors 12/03-09 13:02

80 kr.! Det er jo et røverkøb - til den pris ville jeg heller ikke tøve et sekund. Selv til 109,- er det jo en kongevin.

Brugeravatar
TANGLAD

Indlæg af TANGLAD » fre 13/03-09 23:22

Kom til at smage 2001 igen i dag - mest fordi der var rødt oksekød på menuen. Det røde kød fik mig til at tørste efter en tanninholdig vin. Jeg kunne ikke komme på et bedre bud end Poggio Rosso 2001 (hvis vi skal holde os i den fornufrige ende af prisskalaen). Hældte den på en bred karaffel og smagte den efter en halv time. Ekstremt stærke tanniner. Hvis Nogen har lyst til at mærke tanniner så er de i den grad til stede i denne vin.

Egentlig ret utilnærmelig i dag. Forventede at den blev blidere efterhånden som aftenen skred frem, men nej. Den skal have tid. Sidst jeg smagte den (ikke så længe siden) gav jeg den fire timer i en skål og det gjorde den faktisk til en drikkelig og bestemt smuk vin. I dag var den faktisk ikke en nydelse - heller ikke her senrer på aftenen. Nu er jeg overbevist om at den skal have tid i kælderen.

Jeg ved godt at min kommentar i dag ikke helt matcher min kommentar for 14 dage siden, men sådan er det jo med vin, og vi der smager er jo heldigvis heller ikke maskiner der smager ens hver gang. Iøvrigt var der ikke så meget grums i dag som i den seneste flaske jeg smagte.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » lør 14/03-09 15:20

TANGLAD skrev:Fandt et par stykker 2001 i Netto i dag til 80 kr.
Ja, minsandten. Det koster de også nu i min Netto, så nu sælger de tilsyneladende ud.
TANGLAD skrev:I dag var den faktisk ikke en nydelse - heller ikke her senrer på aftenen. Nu er jeg overbevist om at den skal have tid i kælderen.
Det bliver spændende at se, hvem der bliver den første, der tager mod til sig med den næste flaske. :)

/Preben

Mogens
Geografisk sted:Sønderjylland

Indlæg af Mogens » man 16/03-09 21:16

Så lykkedes det også i "min" Netto at købe til 80,- pr. flaske. Det var dog kun årgang 2001. Årgang 1999 koster stadig 109,-. Efter at have læst tilbage i Poggio-tråden, lyder 2001 som det bedste køb - så måske læser Nettos vinkyndige slet ikke med på vinsiderne :D Gad vide hvad årsagen er til først prisstigningen på Poggio Rosso fra 99,- til 109,- og så igen retur men til 80,?
:tommelop: Mogens

boor

Indlæg af boor » tirs 17/03-09 08:07

Hvor ligger alle de Netto med 2001'eren....? :uhm:

Jeg har ikke set skyggen af en Poggio Rosso siden december (Primært Østerbro og København K)
Senest rettet af boor tirs 17/03-09 08:10, rettet i alt 2 gange.

boor

Indlæg af boor » tirs 17/03-09 08:09

Mogens skrev:Så lykkedes det også i "min" Netto at købe til 80,- pr. flaske. Det var dog kun årgang 2001. Årgang 1999 koster stadig 109,-. Efter at have læst tilbage i Poggio-tråden, lyder 2001 som det bedste køb - så måske læser Nettos vinkyndige slet ikke med på vinsiderne :D Gad vide hvad årsagen er til først prisstigningen på Poggio Rosso fra 99,- til 109,- og så igen retur men til 80,?
:tommelop: Mogens
Enig! 1999 er knap så interessant som 2001 - måske endda lidt kedelig.

Besvar