NordicWineClub

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
Ejuel
Geografisk sted:Esbjerg
NordicWineClub

Indlæg af Ejuel » ons 04/02-09 22:00

Hej Preben!

Først vil jeg gøre opmærksom på, at jeg på ingen måde er tilknyttet NWC - jeg er blot medlem. Men du, Preben, er simpelthen nødt til at opdatere den beskrivelse af NordicWineClub, der figurerer på "Vinsiderne", for meget er vist ændret siden dec. 06, hvor du har skrevet teksten.

Lad mig give et par eksempler:
______
"Der tillægges 5% til prisen ((juli 2007: procentsatsen er siden december 2006 steget til 9,26%), hvis man køber mindre end 6 eller 12 flasker af hver vin" - Nej, der tillægges kun 5%. Endvidere sælges ofte 1 stk. uden at tillægge de 5%.
_______

"Som medlemskontingent betaler man i billigste fald i skrivende stund (december 2006) 207 kr. pr. kvartal; dette stiger til 297 kr., når medlemstallet overstiger 3000" - NEJ, jeg betaler 249 for ET år
______
"Som før nævnt har NWC i skrivende stund ca. 185 forskellige vine at vælge mellem fra hele verden" - I dag kan der købes ca. 400
_____-

Mht. til "normalpris" eller "ikke medlemspris": I princippet kan det være ligegyldigt, hvad denne pris sættes til. Det, der er væsentligt for mig, er at kunne konstatere, at ved check af diverse vines kostpris på slottet, så har jeg flere eksempler på, at en vin kan købes stort set til samme pris, som jeg skal betale ved "stalddøren" (Eksempel: Tjek Domaine Fourmones hjemmeside og foretag en sammenligning http://www.domaine-la-fourmone.com/bouteille2.php?id=4 )
----------

Jeg kunne finde flere afvigelser - MEN din beskrivelse af NWC er ikke tidssvarende!

Venlig hilsen
Erik Andersen

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tors 05/02-09 13:57

Hej Erik

Tak for sparket (som jeg egentlig opfatter mere som en privat besked til mig fremfor et debatoplæg?) Sparket er velrettet, idet du jo har helt ret i, at flere ting er ændret, siden jeg sidst har haft kig på forhandleren.

Jeg er gået i gang med at opdatere anmeldelsen, mangler lige svar på et par spørgsmål, som jeg har stillet til forhandleren.

Mht. hvad "normalprisen" sættes til, er jeg ikke enig med dig i at det er ligegyldigt. Jo, set ud fra din personlige synsvinkel som medlem, hvor du går op i hvordan prisen passer i forhold til dine køb hos producenten. Men set ud fra at markedsførings-strategisk synspunkt bryder jeg mig personligt ikke om, hvad der stadig forekommer mig at være opskruede og utroværdige "normalpriser" for at give indtryk af store besparelser. Jeg finder den slags usympatisk.

De stikprøver, jeg har taget på forskellen mellem de to priser, tyder dog på, at "normalpriserne" i gennemsnit er mindre opskruede end de var tidligere.

/Preben

Ejuel

Indlæg af Ejuel » tors 05/02-09 19:38

Hej Preben!

Tak for dit - altid - seriøse svar!

Om det kun er en personlig henvendelse til dig: både ja og nej! Jeg synes også, at det kunne være af almen interesse at vide, at beskrivelsen af Nordic Wine Club ikke er helt tidssvarende - derfor denne "kollektive" besked.
Jeg er enig med dig i, at de opskruede "normalpriser" generelt er utroværdige - spec. for de vindrikkere, der ikke følger med i den enkelte butiks markedsføring. Man kan bare tænke på den strategi, fx Superbest lægger for dagen - her er jeg bestemt enig. Men i relation til NWC er det for mig underordnet, hvad de anslår normalprisen til. For mig er det vigtigt, at jeg kender kostprisen, og med det som udgangspunkt kan jeg afgøre, om vinen er pengene værd.

Vh
Erik

Ejuel

Indlæg af Ejuel » søn 08/02-09 02:59

Hej Preben!

Anmeldelsen af NordicWineClub er nu opdateret og er nu mere tidssvarende. Imidlertid synes jeg stadig, der er mangler. Med risiko for at blive beskyldt for at have "interesse" i at forsvare deres "forretningspolitik" (det har jeg ikke - jeg er som sagt kun et tilfreds medlem) vil jeg fremføre et par kommentarer til den reviderede anmeldelse:

1) Du har prøvesmagt ca. 10 vine for 2 år siden - hvilket udgør 3% af sortimentet. Ud fra denne stikprøve konkluderes, ud fra et subjektivt skøn, at vinenes værdi ligger 16% over medlemsprisen. Man kan ikke vurdere et vinsortment efter at have prøvesmagt 3% af vinene. Det er ikke sagligt!

2) Efter min mening tillægger du den såkaldte "normalpris" al for stor betydning (Jeg ved godt, NWC forsøger at markedsføre sig på den baggrund). For mig er det vigtigt at sammenligne medlemsprisen med den pris, man betaler ved stalddøren på slottet. Et eksempel: Domaine Fourmones Vacqueyras Ceps dÓr koster på domænet 11,95 Euro (86 kr.). Medlemsprisen er 95,68, hvilket er 7,5% mere end prisen på slottet. Det er det, det hele drejer sig om. Jeg betaler gerne 6,68 kr. pr. flaske for at blive fri for at hente vinen i Sydfrankrig.

3) Du antyder at medlemsvurderingerne ikke er årgangsspecifikke. Du skriver: "Sådan var det i hvert fald for to år siden, og vi har ingen grund til at tro, at det er ændret.) Det er efter vores mening ikke seriøst". Jeg spørger bare: Er du sikker på det? Hvorfor har du ikke tiltro til, at det kan være ændret?

4) Jeg er meget imponeret af NWC´s beskrivelser af vinene (desværre er ikke alle anmeldt). Jeg kender ingen net-vinhandlere, der i så høj grad udøver så grundig og underholdende information. Det burde medtages i en revideret anmeldelse.

Venlig hilsen
Erik Andersen

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » søn 08/02-09 12:04

Først og fremmest tak for din respons.
Ejuel skrev:Med risiko for at blive beskyldt for at have "interesse" i at forsvare deres "forretningspolitik" (det har jeg ikke - jeg er som sagt kun et tilfreds medlem) vil jeg fremføre et par kommentarer til den reviderede anmeldelse:
Super. Det er jeg kun glad for. Debat handler jo også om, at modsatte synspunkter kan mødes. Og det bidrager da udelukkende med bredde og nuancer, at du fremfører større begejstring end jeg er i stand til.
Ejuel skrev:1) Du har prøvesmagt ca. 10 vine for 2 år siden - hvilket udgør 3% af sortimentet. Ud fra denne stikprøve konkluderes, ud fra et subjektivt skøn, at vinenes værdi ligger 16% over medlemsprisen. Man kan ikke vurdere et vinsortment efter at have prøvesmagt 3% af vinene. Det er ikke sagligt!
Jeg er ikke enig. 10 vine er altså også nogle stykker. Og når vi kun i én ud af de vurderede vine når op på en skønnet værdi på +37%, mens der også er vine, vi vurderer til -27% og så i øvrigt alt derimellem, så synes jeg ikke det er at gå for vidt at konkludere, at den påståede merværdi på dengang +82% eller nu måske +52%, eller hvad der nu kommer frem efter en stikprøve, efter vores skøn er over målet.
Men du har da selvfølgelig ret i at det er en subjektiv vurdering. Sådan vil det altid være uanset hvem der foretager vurderingen.
Under alle omstændigheder så er vurderingspræmis og -grundlag lagt klart frem, og så kan den enkelte - som også du gør - jo vurdere, om de finder det seriøst og brugbart eller det modsatte.
Ejuel skrev:2) Efter min mening tillægger du den såkaldte "normalpris" al for stor betydning (Jeg ved godt, NWC forsøger at markedsføre sig på den baggrund). For mig er det vigtigt at sammenligne medlemsprisen med den pris, man betaler ved stalddøren på slottet. Et eksempel: Domaine Fourmones Vacqueyras Ceps dÓr koster på domænet 11,95 Euro (86 kr.). Medlemsprisen er 95,68, hvilket er 7,5% mere end prisen på slottet. Det er det, det hele drejer sig om. Jeg betaler gerne 6,68 kr. pr. flaske for at blive fri for at hente vinen i Sydfrankrig.
Her prøver jeg at se lidt ud over min egen næsetip (og din for den sags skyld). Og se på, hvordan jeg tror disse ting almindeligvis vil opfattes af de læsere, der kommer forbi NWC's hjemmeside, læsere som måske vil prøve at tage stilling til, om et medlemskab kunne have interesse. Og her synes jeg ikke det specielt er mig, der tillægger den såkaldte normalpris stor betydning. Det stammer fra NWC selv:
På deres forside har de en meget enkel udregnings-feature, hvor man kan gå ind og se hvad man "sparer" ved at købe vin hos dem som medlem. Det er hele grundideen i hvad NWC handler om. Af den grund spiller "normalprisen", og om den kan tilskrives en eller anden form for rimelighed eller troværdighed, for mig at se en helt afgørende rolle.
Den situation, som du beskriver med om medlemspriserne ser rimelige ud i forhold til hvad du kan købe vin til hos producenten, vil jeg tillade mig at kalde en specialsituation, som er relevant for dig og for eventuelle andre, der drager sydpå og fylder vognen "ved stalddøren". Men det er næppe den situation, som de fleste kunder eller potentielle kunder står i, når de skal vurdere om det er interessant at være medlems-kunde hos NWC.

Mit ærrinde med at gå op i alt dette med normalpris er at prøve at foretage en vurdering af, hvor hæderlig/uhæderlig jeg finder forretningens måde at markedsføre sig på. Og her er min konklussion stadig, at den klart hælder til den uhæderlige side. Derfor kan du og andre jo sagtens være på alle måder tilfredse medlemmer. Det er en anden snak.

Lad mig belyse min pointe på en lidt anden måde: NWC påstår, at jeg sparer 40% ved at handle hos dem. Det svarer til, at deres "normalpriser" er 67% dyrere end medlemspriserne. Det tal ligger lige midt imellem mine to stikprøver, der viste +82% og +52%.
Jeg går ud fra, at de 40%, som man skulle spare er de samme 40% som NWC i omtalen af sig selv nævner her:
"...mens ikke-medlemmer må betale en almindelig detailavance på cirka 40 %. Det svarer nogenlunde til den avance, man møder i supermarkeder og specialforretninger."
Nu kan man mig bekendt udregne avance på mange måder, men så vidt jeg ved, er den almindelige måde, at avancen figurerer som en procentdel af forhandlerens samlede udgifter, som den så lægges til.
Her har jeg lige gennemregnet en af NWC's vine: Brunello, La Palazetta, 2001. Den viser at man "sparer" 41% (fragt ikke medregnet), hvilket jo fint svarer til de omtalte 40%. MEN hvis man ser på hvor meget avancen på 85,79 kr. ved et ikke-medlemssalg udgør af de samlede udgifter, så hedder avancen 71%.
Så er spørgsmålet jo (igen) om "normalprisen" reelt afspejler vinens værdi. Min vurdering siger: Nej. Og det fastholder jeg. Dels på baggrund af omtalte stikprøver, dels på baggrund af den voldsomme avance, der er indbygget i "normalpriserne". Men lad mig endelig høre, hvis nogen har haft en oplevelse af, at de har smagt en vin, der har været "normalprisen" værd.
Ejuel skrev:3) Du antyder at medlemsvurderingerne ikke er årgangsspecifikke. Du skriver: "Sådan var det i hvert fald for to år siden, og vi har ingen grund til at tro, at det er ændret.) Det er efter vores mening ikke seriøst". Jeg spørger bare: Er du sikker på det? Hvorfor har du ikke tiltro til, at det kan være ændret?
Nej, jeg er ikke sikker på det. Og det er netop en af de ting, som jeg har skrevet og spurgt NWC om, men de har endnu ikke svaret.
Jeg anser det dog for overordentlig sandsynligt, at det ikke er ændret.
Hvorfor?
Fordi jeg fra flere samtaler med NWC har fået et helt tydeligt indtryk af, at det med årgangsforskelle ikke er noget de går særligt op i. Jeg havde en længere diskussion i forbindelse med, at NWC stadig citerede vores anmeldelser, selv om vinene var overgået til andre årgange. Det kunne jeg ikke have. Hvor jeg vil gå ud fra at de fleste seriøse forhandler umiddelbafrt ville kunne se det indlysende i mine indvendinger, så krævede det lidt af en diskussion at få dem til at forstå, at jeg ikke ville have vores anmeldelser af udgåede årgange stående på deres site.
Her kunne jeg jo kræve noget, mens jeg kun kunne sige - hvilket jeg også gjorde - at jeg også synes det var forkert at lade brugervurderinger af tidligere årgange blive stående i sammenhæng med nye årgange. Men det var de ikke indstillet på at gøre noget ved. Når mine argumenter dengang ikke kunne motivere til at ændre tingene dengang, er det svært at se, hvad der siden skulle have bragt dem på andre tanker. Men det vil jeg vide, når jeg forhåbentlig på et tidspunkt får svar fra dem.

Jeg er selv ikke glad for at have denne ting stående, netop fordi jeg ikke er 100% sikker på, at det stadig er som for to år siden, men valget var mellem at lade den gamle anmeldelse blive stående, mens jeg afventede svar, og så sætte den nye på med denne ikke helt afklarede ting. Jeg valgte det sidste på baggrund af min vurdering af den ringe sandsynlighed for at de har ændret det.
Ejuel skrev:4) Jeg er meget imponeret af NWC´s beskrivelser af vinene (desværre er ikke alle anmeldt). Jeg kender ingen net-vinhandlere, der i så høj grad udøver så grundig og underholdende information. Det burde medtages i en revideret anmeldelse.
Måske i din anmeldelse, men så afgjort ikke i min.
Jeg afholder mig normalt fra offentligt at kommentere andres måder at beskrive vin på. Vi gør det alle så forskelligt og med hver vores stil og sprogbrug. Og fred være med det. Men når du nu decideret mener det burde med i min anmeldelse, så er jeg næsten nødt til at sige, at jeg finder den sproglige stil, i de af NWC's vinbeskrivelser jeg har set, totalt uudholdelig. Men at nævne det i anmeldelsen synes jeg bare ville være et for personligt og surt opstød. Så jeg valgte at forbigå det i tavshed.

Nå, Erik, nu vil jeg prøve at få lidt andet ud af søndagen end at sidde her ved tasterne :D

Men det kunne da være spændende at høre om andres oplevelse af NWC. Jeg har jo ikke lavet et debatforum for at vi behøver være enige :)

God søndag!

/Preben
Senest rettet af Preben Nielsen søn 08/02-09 13:46, rettet i alt 1 gang.

Ejuel

Indlæg af Ejuel » søn 08/02-09 13:13

Hej Preben!

Tak for dit lange, seriøse svar!

Ganske kort til sidst:

1) Jeg har gransket lidt i NWC´s påståede besparelser. Du har ret: "Normalpriserne" er ganske høje - selv SuperBest kan være med her! Op til 80-90% avance er (for) meget. Du har også ret i, at jeg ser medlemsprisen ud fra min "næsetip": Jeg vurderer vinen ud fra kostprisen i hjemlandet, og det er det centrale for mig i denne sammenhæng. NWC´s "normalpris" hæfter jeg mig overhovedet ikke ved - vinens reelle værdi vurderes udelukkende i forhold til den pris, jeg har givet.
2) Hvis din omtale omkring brugervurdering er korrekt - og jeg har efter din beskrivelse ikke grund til andet - ja, så er det fra NWC´s side ikke godt nok - jeg vil brokke mig, når jeg igen kommer til Aalborg.

Konklusion: Jeg er i de fleste af dine betragtninger enig (jeg er i princippet lige så træt af påståede besparelser i forhold til urealistiske normalpriser, som du er) - blot føler jeg at kunne gennemskue NWC´s "uhæderlighed" (Det er trods alt sjældent, SuperBest offentliggør deres kostpris!!) og samtidig profitere på de fordele, jeg opnår ved medlemsskab (som jeg selvfølgelig deler med andre :)

Fortsat god weekend - og tak for "debatten" :D

Venlige hilsener
Erik Andersen

Besvar