Gode vinforhandlere på nettet

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:
Gode vinforhandlere på nettet

Indlæg af Preben Nielsen » ons 14/01-09 21:30

Jeg kunne godt tænke mig, at vi i denne tråd deler vores erfaringer med gode vinforhandlere på nettet.
Der kan selvfølgelig være forskellige opfattelser af, hvad det indebærer, så jeg opfordrer til at kommende debatører lader en anbefaling ledsage af en omtale af de kvaliteter, man lægger vægt på (ikke nødvendigvis så detaljeret, som jeg gør det herunder).

Udover at forhandleren selvfølgelig skal sælge noget ordentlig vin, lægger jeg selv vægt på følgende, som det vigtigste:
1) At købet fungerer gnidningsfrit fra jeg sætter mig til skærmen og bestiller, til vinen lander hos mig. Det indebærer bl.a.
a) At hjemmesiden er opdateret, så jeg ikke efter bestillingen skal ud i bøvl i stil med "Den vin har vi desværre ikke mere, men vi kan i stedet tilbyde..."
b) At fragtpriser, leveringsmåde og -betingelser er detaljeret og præcist oplyst på et let tilgængeligt sted, så jeg ikke skal have besvær med at indhente disse oplysninger,
c) Modtagervenlig levering. Her foretrækker jeg levering på min privatadresse, og især er det vigtig at jeg, hvis jeg ikke er hjemme, når vinen ankommer, kan afhente den fx på nærmeste posthus,
2) At priserne er ok, herunder at prisen for 1 flaske ikke er markant højere end prisen ved køb af 6 eller 12 flasker,
3) At prisen for fragt ikke er for høj, heller ikke for forsendelse af mindre kvanta.

Jeg har selv gode erfaringer med http://www.atomwine.dk, hvor tingene bare har fungeret, de gange jeg har købt der. Man er herligt fri for mængderabatter af enhver art, og priserne forekommer helt i orden.
Oplysningerne om fragt er eksemplarisk præcise med angivelse af priser for ethvert tænkeligt kvantum. Da jeg typisk køber mindre kvanta ad gangen, er jeg meget glad for en fragtpris på 50 kr. v. 6 fl., 55 kr. v. 12 fl.
Vinene sendes med Postdanmark, så jeg kan afhente på posthuset, hvis jeg ikke er hjemme.

Jeg har en enkelt gang købt 6 (forskellige) flasker hos http://www.a-vinstouw.dk. Bortset fra at oplysninger på hjemmesiden om, hvornår ordren ville blive ekspederet omkring nytår var forkerte, så har jeg været helt tilfreds (hvilket andre, ifølge "Barolo og Barbaresco under 200 kr.-tråden" også har været).
Jeg gav 75 kr. i fragt for de 6 fl., hvilket er ok, og vinen blev leveret med Vingaloppen. Jeg ved ikke hvad der var sket, hvis jeg ikke havde været hjemme, men på A Vinstouw forstod jeg, at vinene ville blive genudbragt uden beregning. Vingaloppen ringede om morgen og sagde, hvor (jeg havde angivet to adresser afhængig af leveringsdag) og hvornår de ville levere, hvilket er mere end man typsik kommer ud for.
Da jeg endnu ikke har smagt nogle af vinene fra forhandleren, kan jeg ikke sige noget om kvalitet og pris.

Herudover har jeg ikke de store erfaringer, da jeg typisk henter vine hos forhandlere i København og Nordsjælland, men kunne det ikke være fint at samle en "vifte" af gode forhandlere fra elle steder i landet, forhandlere som vi kunne tage et kig på og i bedste fald købe hos?

/Preben
Senest rettet af Preben Nielsen tors 15/01-09 12:58, rettet i alt 1 gang.

kredor
Geografisk sted:Amager

Indlæg af kredor » tors 15/01-09 11:33

Jeg har også brugt AtomWine med stor tilfredshed ligesom Carlo Merolli
er et fint sted at handle - dog har jeg selv hentet der hver gang.

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om jeres erfaringer med udenlandske internet firmaer. Jeg står foran at skulle arrangere en smagning med ca. 12-14 flaske at de bedste vine man kan opdrive fra den italienske region Abruzzo. Mange af disse kan ikke fås herhjemme og selv med dem man kan få betyder det at man skal nethandle fra mange forskellige butikker med dertilhørende fragtgebyrer.

Jeg har dog fundet et stort og flot udvalg med ca. 90% af de vine jeg havde tænkt mig at købe på www.italianwineshop.it Jeg har korresponderet med dem og de vil give mig 10% rabat på deres ellers gode priser. Fragt udgør ca. 30 Euro for 12 flasker.

Skal jeg passe på noget i denne sammenhæng eller er det bare om at lukke øjnene og indtaste dankortoplysninger så de kan hæve godt 300 Euro på kontoen...?

vh

Kredor

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tors 15/01-09 12:06

kredor skrev:Skal jeg passe på noget i denne sammenhæng eller er det bare om at lukke øjnene og indtaste dankortoplysninger så de kan hæve godt 300 Euro på kontoen...?
Hej Kredor,

Hvis du vil overholde loven, så er der noget du skal passe på. Dels skal forrretningen, der sender, været gearet til at opkræve dansk moms og dansk vinafgift. Desuden skal der betales emballageafgift ved årligt køb på over 5000 kr.

Jeg undersøgte det for et par år siden meget grundigt og videregav alle de detaljer, jeg fandt frem til her: http://vinsiderne.dk/artikler/koeb_i_udlandet.htm

Jeg har ikke tjekket, om der skulle være lovændringer siden, men det tvivler jeg umiddelbart på, at der er.

/Preben

boor
Geografisk sted:Østerbro

Indlæg af boor » tors 15/01-09 12:35

Jeg er enig i at Atomwine og A-Vinstouw er rigtig gode netvinhandlere.

Derudover har jeg gode erfaringer med Spanskevine.dk.
De handler kun med spanske vine(ikke overraskende) og udvalget er rimeligt med et par rigtig gode producenter i blandt. De leverer hurtigt (har dog kun fået leveret på min arbejdsplads), og det står de selv for. Det koster 100kr. at få leveret, ikke billigt men ok. De opererer med 20% rabat på 12stk, men man får et introduktionstilbud, hvor man frit kan sammensættet 3,6 eller 12 flasker med 20% rabbatten (og vist nok fri levering) og så kan man blive medlem af deres vinklub(gratis) hvor de 20% gælder selvom man ikke køber 12 stk af samme vin.

Så har jeg også gode erfaringer med Carlo Merolli, som objektivt set ikke opfylder mange krav for at være en god netvinhandel. Det er i hvert fald altid lige nemt ud fra hans 2 hjemmesider at finde ud af hvilke vine han sælger og har på lager, men det var meget hyggeligt at skrive frem og tilbage med ham. Lidt irriterende at jeg skulle overføre penge via banken, tilgengæld leverede han vinen før jeg havde indbetalt penge. Og tilmed om aftenen på min privat adresse, selvom vi havde aftalt om dagen på mit arbejde, men nu var hans bud lige i nabolaget!... en anerledes men fornøjelig vinkøbsoplevelse.

Af dårlige (måske en selvstændig tråd) oplevelser bliver jeg nød til at nævne Phillipson. Ikke på grund af deres 12stk politik, det er jo et vilkår man kan acceptere eller ej, men pga. af elendig levering. Vi havde aftalt et bestemt tidsrum på min privatadresse, hvor jeg alligevel var hjemme. De dukkede dog aldrig op, men påstod alligevel at have været der(absurt, jeg var hjemme), hvorefter jeg måtte få vinen levere flere dage efter på mit arbejde. Kasserne vinen blev leveret i, så derudover meget medtagede ud... [-X ..ikke tillidsvækkende
Senest rettet af boor tors 15/01-09 13:03, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tors 15/01-09 12:46

boor skrev:Af dårlige (måske en selvstændig tråd) oplevelser bliver jeg nød til at nævne Phillipson...
Med til det at få gode oplevelser hører at kunne styre uden om de dårlige, så jeg synes bestemt, det er relevant, hvis man vil "advare".

/Preben

Brugeravatar
Morten Sørensen
Geografisk sted:Aalborg

Indlæg af Morten Sørensen » tors 15/01-09 16:34

Jeg kan som nævnt i en anden tråd også stå inde for A Vinstouw!

Jeg har tidligere fået særdeles god service hos http://www.vin-adlibitum.dk i Maribo. De har ikke så stort et udvalg, men deres vine er meget rimelige i pris. F.eks. er de væsentlig billigere med Fratelli Ferrero end A Vinstouw (f.eks. har de stadig Barbera Goretta til kun 106 kr.). Desværre får man først fragtprisen at vide når man har afsluttet sin bestilling, hvilket er lidt ærgerligt, men man kan altid ringe til dem og forhøre sig.

Når man først én gang har handlet hos dem, mener jeg faktisk at man får vinene leveret med girokort/regning!

/Morten

kredor
Geografisk sted:Amager

Indlæg af kredor » fre 16/01-09 10:19

Tak for svaret Preben

Det undrer mig lidt det med momsen på nethandel.

Jeg troede egentlig at det var nok at betale momsen i det land hvor man købte varen hvis det var indenfor EU. Man betaler jo heller ikke ekstramoms
hvis man køber en bog over amazon.co.uk?

Det med vinafgiften kommer jeg nok over. Mht. lovligheden så kan det vel
ikke være op til mig at checke om firmaet overholder loven. Hvis SKAT så snupper kasserne i tolden så lægger de vel bare afgiften oveni?

hmm. Det er lidt svært - jeg tror jeg gør forsøget og så kan jeg jo videregive mine erfaringer herinde bagefter.

/Kredor

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » fre 16/01-09 10:47

kredor skrev:Man betaler jo heller ikke ekstramoms
hvis man køber en bog over amazon.co.uk?
Man skal ikke betale ekstra moms. De skal først trække den lokale moms ud og så tilføje den danske, som jeg husker det.
kredor skrev:Mht. lovligheden så kan det vel ikke være op til mig at checke om firmaet overholder loven. Hvis SKAT så snupper kasserne i tolden så lægger de vel bare afgiften oveni?
Igen så vidt jeg husker kommer du til at betale en bøde udover de ikke betalte afgifter. Det er vel at sidestille med at smugle.

/Preben

Brugeravatar
Admin
Administrator
Kontakt:

Indlæg af Admin » tirs 03/02-09 18:45

I forlængelse af at jeg har været nødt til at slette et indlæg i denne tråd, må jeg præcisere følgende:

Det kan ikke accepteres, at man på dette forum ytrer sig med et indhold, som kan give læserne ideer til handlinger, der indebærer at man forsøger at unddrage sig lovpligtige betalinger af moms og afgifter.

Jeg har præciseret det generelle aspekt af dette i tilmeldingsbetingelserne ved at tilføje den fremhævede del af følgende:
"...du accepterer at ytre dig på en måde og med et indhold, som ikke strider mod gældende lovgivning, og som ikke kan inspirere til ulovlige handlinger."

Tilmeldingsbetingelserne gælder altid i deres aktuelle form for alle forummedlemmer.

Hvad angår det konkrete spørgsmål om gældende regler i forbindelse med køb af vin i udlandet via internettet, kan jeg henvise til følgende artikel, som jeg skrev efter grundig research: http://vinsiderne.dk/artikler/koeb_i_udlandet.htm

/Preben
Admin

Oenophile
Geografisk sted:Århus, Denmark
Kontakt:

Indlæg af Oenophile » tors 05/02-09 21:20

kredor skrev:"..."
Det med vinafgiften kommer jeg nok over. Mht. lovligheden så kan det vel
ikke være op til mig at checke om firmaet overholder loven. Hvis SKAT så snupper kasserne i tolden så lægger de vel bare afgiften oveni?
"..."
/Kredor
Det er det faktisk ...

Ifølge den danske straffelov, så er "uvidenhed" ikke en grund til ikke at skulle betale evt. bøder ... Det er enhver dansk statsborgers pligt (såvel som "turister" i Danmark) at vide, hvilke love der gælder ...

I ovenstående tilfælde ville du udover at skulle betale den ekstra afgift, også komme til at skulle betale en bøde ...

Der skal betales moms på alle varer der kommer til danmark ... dvs. køber du eks. vin i frankrig, (via firma eller får det fragtet herop), så skal den franske moms samt flaske afgift, trækkes fra inden den bliver skibet herop, og når vinen kommer til danmark lægges den danske moms samt flaske afgift på = den pris du kommer til at betale totalt ...

Effektivt betyder det, at du betaler xx til det franske firma og xx til den danske stat (samt evt transport firma du har benyttet dig af).

- Firmaer kan selvfølgelig få refunderet deres købsmoms, og skal så betale moms af salgsprisen ...

Besvar