Fusk med vinpriser

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
Brugeravatar
Morten Sørensen
Geografisk sted:Aalborg
Fusk med vinpriser

Indlæg af Morten Sørensen » tirs 13/01-09 12:00

Se fpn.dk: http://fpn.dk/penge/article1567316.ece

Måske ikke overraskende for os på dette forum, men omfanget som dette snyd med før-priser og "tilbudspriser" åbenbart har, er alligevel uhyggeligt. [-X

Jeg kunne aldrig finde på at købe en vin alene pga. "besparelsen"/et slagtilbud, men jeg kender rigtig mange som siger "Når vinen har kostet så meget, så må den helt sikkert være rigtig god!". Det er altså besparelsen som er bestemmende for deres køb, og det er jo trist, når man ikke kan stole på oplysningen.

Til gengæld er det underligt, at nogle af de virkelige gode køb ikke altid bliver annonceret med stor besparelse. Et eksempel kunne være Netto's Poggio Rosso, som er set i Italien til nær den dobbelte pris :-k
Måske er der ikke nok "konsum og mainstream" i en Chianti til at de gider at gøre sig ulejligheden, de ved godt, at det kun er "feinsmeckere" der går efter dem?

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tirs 13/01-09 19:24

Tak for linket.

Som du selv skriver er det nok ikke den store overraskelse for mange af os her på forumet. Og jeg har jo selv skrevet en del om fænomenet på Vinsiderne over årene.
Hvad der imidlertid overrasker mig er artiklens udsagn om, at 70-80% af al vin sælges på tilbud.

At SuperBest "frikendes" i artiklen, undrer mig. Er der fx nogen, der har set Le Ragose Amarone til den påståede normalpris på (så vidt jeg husker) 249,95? Den blev solgt til 149,95 søndagen før jul, men da den ikke er i forretningen én dag før netop nævnte søndag, kan normalprisen i høj grad undre. Især da jeg ikke har set de eksemplarer, der ikke blev solgt pågældende søndag, til over (så vidt jeg husker) 189,95. Og specielt set i lyset af nedenstående citat fra forbrugerombudsmanden.
Jeg har typisk set vinen til en fast pris på 159,95. Nogen der har set den til 249,95 (eller hvad de nu anførte som normalpris)??

Jeg hæfter mig i den forbindelse ved følgende citat fra artiklen:
"Forbrugerombudsmand Henrik Øe...siger, at når en vin sælges på tilbud med en angivet besparelse, skal den forinden i en længere periode være solgt til normalprisen."

Gid der var nogen, der kunne sidde og følge med i den slags og så få forbrugerombudsmanden til at tage sig af det. Det er oprørende, at så mange slipper af sted med at fuppe godtroende forbrugere. :tommelned:

/Preben

amarone
Geografisk sted:Århus

Indlæg af amarone » tirs 13/01-09 23:34

Jeg var selv et smut omkring Salling i sidste uge. Jeg må sige, at det sprang i øjnene med de høje/urealistiske før-priser. De få "reelle" tilbud der var, var allerede røget den 1. udsalgsdag (jeg var der på 2. dagen). Resten grænsede til udsalgs-bluf. Ærgeligt, for Salling kan ellers være et glimrende sted at købe vin :)

Besvar