God og billig sangiovese vin, der kan klare chili og hvidløg

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:
God og billig sangiovese vin, der kan klare chili og hvidløg

Indlæg af Preben Nielsen » ons 26/11-08 17:00

En vintype, som jeg i perioder har umanerligt svært ved at finde er en god og billig, toscansk sangiovese vin, der kan klare en helt enkel gang frokost-spaghetti med enten med olie/chili/hvidløg eller med velkrydret tomatsovs. Det er ikke noget jeg vil "spilde" fx en Chianti til 70-100 kr. på, idet finere nuancer går fløjten ved mødet med et godt skud chili og hvidløg.
Jeg vil sætte maxprisen for sådan en vin til 60 kr., og det vil ikke genere mig, hvis den er billigere.

En af de få muligheder for at lede i denne genre er blandt supermarkedernes Piccini vine, som dog er ganske svingende i kvalitet. For meget lotterispil. Og de er efterhånden blevet noget søde og ufriske i det. Jeg har netop i dag til min spaghetti-frokost smagt på en Piccini Chianti Riserva 2005, som jeg gav 40 kr. for. Ikke godt nok.

Er der nogen der kan anbefale noget? Kravene er altså: Ren, frisk og enkelt velsmagende og ikke for høj alkoholprocent.

Det er primært hvad man kunne kalde Chianti-typen (altså sangiovese fra Toscana), jeg søger. Men i mangel af det hører jeg gerne om andre bud til den nævnte brug.

/Preben

boor
Geografisk sted:Østerbro

Indlæg af boor » ons 26/11-08 19:44

Et bud kunne være Frescobaldi's Remole, Dansk Supermarked. De havde den i hvert fald i en periode fast i Netto til 45,-. Nu er det vist kun som spottilbud engang i mellem, men mon ikke den fås i Føtex/Bilka til 60,-eller derunder.

Det er ved at være et stykke tid siden jeg har drukket den, men jeg husker den som en god jævn pastaegnet sangiovese der altid var god til prisen.

... ellers prøv at køb Vecchia Cantinas BiB, når de har den i Netto. Den synes jeg opfylder kriterierne. Sangiovese, fornuftigpris, velsmagende og frisk, samt et godt match til mad med tomat... og så har den jo den fordel at man kan tappe et glas af gangen

Brugeravatar
TANGLAD
Geografisk sted:Roskilde

Indlæg af TANGLAD » tors 27/11-08 19:23

Enig. Frescobaldis Remole er kanon. Godt nok et par år siden jeg smagte den, men da kunne man en gang imellem finde den til 3 for 100, og dem fik jeg drukket en hel del af.

Lars
Geografisk sted:Århus

Indlæg af Lars » tors 27/11-08 22:12

Har i dag købt Banfis 'Centine' Igt. Tror den kunne være et bud i denne kategori. Det er sangiovese/cab/merlot - til 54 kr. Nogen der kender?

Brugeravatar
Morten Sørensen
Geografisk sted:Aalborg

Indlæg af Morten Sørensen » fre 28/11-08 09:15

Hej Preben

Du skal have Fonterutolli's Badiola som fås hos f.eks. TTVinImport til ca. 65 kr. Men den kender du vel allerede? :)

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » fre 28/11-08 14:07

Tak for jeres bud.

Jeg kender - eller rettere kendte - godt Rèmole og Centine, som jeg blev lidt træt af, fordi jeg syntes de blev for bløde og internationalt publikumsleflende, hvilket givetvis bl.a. skyldes iblandingen af Cabernet og Merlot. Jeg oplevede flere af Frescobaldi's vine på den måde.
Jeg ved så ikke om de siden har strammet dem lidt op.

Jeg kender faktisk ikke Badiola bortset fra smagsprøver hos Fonterutoli. Den fristede ikke umiddelbart, men måske det er værd at prøve en hel flaske smagt for sig selv sammen med pastaen. Men der er 30% Merlot i den :-k Smager den friskt og italiensk, Morten?

Vecchia Cantina's BiB lyder som et fornuftigt bud. Men jeg nægter at købe vin indpakket i en plastikpose. Jeg synes det er uæstetisk, og kombinationen af syreholdige drikkevarer og plastik er direkte frastødende synes jeg. Selv om man sikkert i dag kan godtgøre, at det sundhedsmæssigt er forsvarlligt, så kommer der sikkert en dag en mere raffineret måleteknik, der modsiger det man "ved" i dag. Madvarers potentielle interaktion med plastik går jeg uden om i den udstrækning jeg kan.

Jeg kan godt se, at jeg kommer til at lyde lidt afvisende over jeres bud, men til det at debatere hører jo en ærlig meningstilkendegivelse :fred:

/Preben

Brugeravatar
Morten Sørensen
Geografisk sted:Aalborg

Indlæg af Morten Sørensen » fre 28/11-08 16:15

Preben Nielsen skrev: Men der er 30% Merlot i den :-k Smager den friskt og italiensk, Morten?
Det ved jeg s'gu egentlig ikke Preben, da jeg ikke er sikker på jeg forstår hvad du mener med det. Men den smager godt, og jeg kan fint forestille mig Badiola til pastaretter med kød-smovs :grin:

Den er sikkert en smule "blødere" end hvis det var ren sangiovese, men det kan sørme også være hidsige vine når de ikke er vellavede.

Mvh. Morten

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » fre 28/11-08 17:14

Morten Sørensen skrev:Det ved jeg s'gu egentlig ikke Preben, da jeg ikke er sikker på jeg forstår hvad du mener med det.
Det jeg mener er, at der i de fleste italienske vine, hvis de får lov til at være italienske i sjælen, er en type friskhed (som nogen måske kan opleve som lidt syrlig) som jeg holder meget af, og som netop gør vinene så enormt egnede til madledsagelse, en type friskhed som kun helt undtagelsesvis findes i andre landes vine. Du får lige renset og frisket munden.
De producenter, der går meget ind for at bruge en større eller mindre andel franske druer kan nogle gange også have en tilbøjelighed til at mindske denne friskhed og gøre vinen lidt mildere og blødere i det. Og det synes jeg er synd, hvis det overdrives. Det er der, hvor jeg siger, at de lefler for den internationale smag, men nogle gange på bekostning af opkevelsen af "rigtig italiensk vin".

Men det skal ikke afholde mig for at prøve Badiolaen, næste gang jeg kommer forbi en. :)

Jeg har netop købt en Rèmole 2006 (40 kr. i Netto), så nu får den en chance til. :)

/Preben

boor

Indlæg af boor » fre 28/11-08 21:17

Preben Nielsen skrev:
Vecchia Cantina's BiB lyder som et fornuftigt bud. Men jeg nægter at købe vin indpakket i en plastikpose.

/Preben
Hehe... du er vist en svær mand at gøre tilfreds Preben, eller i hvert fald en der ved lige præcis hvad han vil have, men nu fås Vecchia Cantina's vine jo heldigvis også i ny og næ på flaske....

.... men hvis det ikke lykkes dig at finde en toscansk sangiovese af rette kvalitet, til den rette pris, og i rette embalage :blink: , vil jeg baseret på egne erfaringer anbefale en ung (spansk) temprenillo uden for meget fad til retter med chili (behersket) og/eller tomat. Det er selvfølgelig noget helt andet end det du efterspørger.... men det fungere godt... både tomat og chili er jo også en kendte indgridienser i den spanske køkken..... Det var vist et sidespor :glorie:

... tilbage til sangiovesen, så synes jeg at det meste af den gode og billige sangiovese jeg er stødt er drukket on location i Italien.... specielt fra Umbrien husker jeg flere gode flasker Montefalco Rosso, desværre en type vin der enten bliver solgt for dyrt eller af for ringe kvalitet i DK.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » fre 28/11-08 21:47

boor skrev:Hehe... du er vist en svær mand at gøre tilfreds Preben, eller i hvert fald en der ved lige præcis hvad han vil have,
Godt set :grin:
boor skrev:...vil jeg baseret på egne erfaringer anbefale en ung (spansk) temprenillo uden for meget fad til retter med chili (behersket) og/eller tomat. Det er selvfølgelig noget helt andet end det du efterspørger.... men det fungere godt... både tomat og chili er jo også en kendte indgridienser i den spanske køkken...
Fint. Det er jeg da frisk på at prøve, for du har jo ret med de fælles ingredienser. Har du et konkret vinforslag?
boor skrev:...så synes jeg at det meste af den gode og billige sangiovese jeg er stødt er drukket on location i Italien
Fuldstændig enig. Og det er klart nok drømmen om den kombination af et enkelt og vellavet pastamåltid med en ligeså enkel, matchende og tilfredsstillende "husets vin", der spøger. Sådan et måltid kan jo være pragtfuldt. Og jeg synes, det er ligeså vigtigt at kvaliteten af det er i orden, som at lørdagsmåltidet og lørdagsvinen er i orden.
Jeg begriber ikke, det kan være så svært at finde sådan en vin. Men det kan jo godt være at den type vin slet ikke kan holde til transporten, hvad ved jeg. Men jeg savner den i den grad herhjemme. Der kan nogle gange gå år imellem at jeg finder en vin, der leverer denne type vare.

Pudsigt at en god, enkel dagligvin kan være det sværeste at finde.

/Preben

Brugeravatar
TANGLAD
Geografisk sted:Roskilde

Indlæg af TANGLAD » søn 30/11-08 20:29

Nappede lige en Frescobaldi Rémole 2006 i Netto i dag til 40 kr. Fik den til lasagne her til aften. Vinen er meget frisk og syrerig (lidt for meget efter min smag) og den mangler helt klart karakter. Jeg husker den klart bedre for 2 år siden, men om det er vinen eller mine forventninger der har ændret sig skal jeg ikke lige kunne sige.

Men ok 40 kr. er jo heller ikke meget men hvis jeg stiller mig selv spørgsmålet om jeg vil købe den igen så er svaret nej. Måske om nogle år igen fordi jeg er nysgerrig. Og hvis jeg ikke vil fare ud og købe den igen her og nu, ja så er den vel ikke pengene værd. Det er altid den bedste indikator for mig mht. om en vin er pengene værd. Hvis jeg vil genkøbe en vin til 500 kr. så er den pengene værd og hvis jeg vil genkøbe en vin til 40 kr. så er den pengene værd.

Denne kommentar har nok ikke den store vægt i denne tråd, men det var bare lige for at følge op på det med Rémole'n (har du fået smagt den du købte Preben?)

Mvh. Tommy

boor

Indlæg af boor » søn 30/11-08 21:34

Preben Nielsen skrev:Fint. Det er jeg da frisk på at prøve, for du har jo ret med de fælles ingredienser. Har du et konkret vinforslag?
Den vin jeg har i tankerne er Protos Roble, Ribera del duero, en etableret og pålidelig producent. Dem købte jeg nogen stykker af da de på et tidspunkt dukkede op i Netto som spottilbud til en 50-60 kr. Det er stykke tid siden jeg har set dem i Netto, men måske i Føtex/Bilka.

...men ellers vi ude i det jeg vil kalde tapasvine. Unge og ukomplicerede. Jeg har haft hel med unge vine (nogen gange crianza) fra Navarra (Palacio de la Vega og Otazu) og Somontano (Laus, Pirineos og Enate). Ligesom med Sangiovesen er det dog ofte vine, der er i Danmark bliver lidt for dyre, men nogen gange er man heldig. Fakta har en Tempranillo fra Bodegas Pirineos til ca. 40 kr. som er ganske udemærket (muligvis et touch for meget eg til tomat, men fint til chili vil jeg mene).

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 01/12-08 10:56

TANGLAD skrev:Denne kommentar har nok ikke den store vægt i denne tråd, men det var bare lige for at følge op på det med Rémole'n (har du fået smagt den du købte Preben?)
Hej Tommy

Tak for din kommentar, som da har lige så megen vægt som andre kommentarer :tommelop:

Det at du beskriver den som frisk og syrerig lover - for mig - godt, idet den skal have syrefriskhed for at rense munden for olivenolie og skære igennem tomat.

Jeg har ikke smagt den endnu, vender tilbage, når det er sket.

Og til dig, boor: Tak for dine forslag. Spændende anderledes, må jeg sige. Vinen med eg synes jeg dog lyder lidt pudsig. Det er ung, frisk og ren frugt, som jeg synes klæder den type mad så godt. Altså lidt ligesom den type vin, man får på karaffel som husets vin i syden, og som, når den er god, efter min mening ikke overgås af noget til en enkel frokost.

/Preben

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » man 01/12-08 12:13

boor skrev:Jeg har haft hel med unge vine (nogen gange crianza) fra Navarra (Palacio de la Vega og Otazu) og Somontano (Laus, Pirineos og Enate).
Jeg glemte lige at spørge, hvor køber du de nævnte vine? Vel og mærke ikke-Crianza, for som nævnt tror jeg ikke på eg i den her sammenhæng.

/Preben

boor

Indlæg af boor » man 01/12-08 14:19

Preben Nielsen skrev:
boor skrev:Jeg har haft hel med unge vine (nogen gange crianza) fra Navarra (Palacio de la Vega og Otazu) og Somontano (Laus, Pirineos og Enate).
Jeg glemte lige at spørge, hvor køber du de nævnte vine? Vel og mærke ikke-Crianza, for som nævnt tror jeg ikke på eg i den her sammenhæng.

/Preben
Det meste er vine jeg har købt og drukket på ferier i Spanien. De kan dog også købes i Danmark, men ofte til en pris der ligger over de 40-60kr som du efterlyste indledningsvis i tråden.

Laus hos Holtevinlager, se efter Laus Roble (lidt dyr 75 kr.)
Enate phillipson, her tænker jeg på Enate Crianza, Tempranillo-Cabernet (79 kr. v.12fls. ... hul i hovedet, men nogen gangen ses den til 49 kr.)
Pirineos bl.a. Fakta
Palacio de la Vega? tidligere ISO
Otazu fås hos http://www.spanskevine.dk, deres Sotavento kunne være et bud

Et andet foreslag er Canforrales Classico, Campos Reales fra La Mancha regionen. Også fra Spanskevine.dk. 100% Tempranillo, ung, frisk og til at betale..

Mhs. til eg så har du ret, ikke en kvalitet der efterlyses her, men Spanien er Spanien og det er de færreste vine der ikke for bare lidt tid på fad, men ligesom andre steder varierer størrelsen og typen på fadene, og dermed effekten af fadet. I Somontano bære vinene f.eks. ikke så ofte præg af fadlagringen, så her kan man tit finde en Crianza der er ungdommelig og frisk uden præg af eg.

... men det kan da også godt være at jeg efter mange rejser i Spanien, med en deraf følgende forkærlighed for spansk vin, har udviklet en højere terskel for hvornår eg smager for meget igennem :)

Besvar