Hvad drikker I til julemiddagen?

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:
Hvad drikker I til julemiddagen?

Indlæg af Preben Nielsen » ons 19/11-08 15:18

På trods af at jeg synes, at den traditionelle danske julemiddag er årets kulinariske lavpunkt, så er der et eller andet ved den aften, der alligevel gør, at det er svært at lade være med at gå op i hvad man skal have at drikke til den.

Jeg har været en længere tur igennem, husker for mange år siden, at jeg drak Bordeaux, endda god Bordeaux, som dengang var indbegrebet af god vin. Det var et totalt forfejlet valg, idet den fine vin blev totalt smadret i mødet med især rødkålen, som er en ren rødvinsdræber. De brune kartofler og det fede kød kalder heller ikke ligefrem på en forfinet og elegant vin.
Så var jeg i en årrække over solid Rhône vin til 50-70 kr., hvor kravet blot var at der skulle være så meget knald på den, at den kunne banke nogenlunde igennem. Skidt med nuancerne, der gik alligevel i stykker i munden sammen med maden. Men nogen rigtig lykkelig kombination syntes jeg alligevel ikke det var.

For et par år siden fandt jeg endelig den for mig perfekte drik til julemiddagen: Øl! Herslev Bryghus' Stjernebryg er udover at være en skøn øl i sig selv det helt rigtige til julemaden. :hurra:

Hvad med jer? Hvordan klarer i jer drikkemæssigt igennem denne vanskelige aften?

/Preben

boor
Geografisk sted:Østerbro

Indlæg af boor » ons 19/11-08 19:30

Det har nok mest været Amarone eller Rhone, og det synes jeg har fungeret fint, men vi plejer også at lave en rødkål der er knap så sur/sød som dem fra glas.

I år havde jeg tænkt på at prøve en Nepente di Oliena Riserva "Corrasi", som er en Cannonau(grenache) di Sardegna DOC. Jeg smagte den til en vinsmagning med en fyr der har egenimport af Sardiske vine. Til min sædvanlige smagspræferencer en lidt for kraftig og sødmefuld rødvin, men jeg tænkte at den ville være god til juleand. Sådan har jeg det i øvrigt også med meget Amarone..... godt, men tit lidt for meget af det gode!

Mhs til øl, så har jeg ikke prøvet det til anden eller flæskestegen, men til risalamanden. En dansk kirsebærøl (tror også den var fra Herslev). Dejlig frisk oven på den tunge mad og rødvin.... godt alternativ til portvinen, reciotoen eller hvad man nu skylder sine mandler med kirsebærsovs ned med.

glædelig jul :D
Bo

Brugeravatar
TANGLAD
Geografisk sted:Roskilde

Indlæg af TANGLAD » ons 19/11-08 19:58

Jeg leder efter en blød og støvet Chateauneuf du Pape.

Sidste jul drak jeg både Amarone og Chateauneuf. Amaronen var fantastisk men Chateauneufen var ligegyldig og blev faktisk hælt i vasken dagen efter.

Men som sagt var Amaronen skøn. Hvis nogen har lyst til at ofre 479 kr. på en Amarone ud over det sædvanlige så prøv den. Vi er alle fire i den lille vinklub jeg er medlem af enige om at denne Amarone er så fantastisk at den burde koste 800 kr.

Det er helt klart en delevin, da den mætter ufattelig meget. Den er vildt kompleks og har især en tydelig nougat-agtig smag og det er nok det der mætter. Producenten er Brunelli og vinen hedder Titari 2001

En vin jeg med sikkerhed vil genkøbe (for 4. gang) og det er ikke noget jeg gør hver dag og da slet ikke til den pris.

Den kan fås hos www.leisnerwine.dk og enkelte andre steder. Bemærk at den skal hedde Titari og det skal være 2001.

Men kom nu ikke bagefter og sig at den ikke smagte godt sammen med rødkålen for hvilken vin gør det?

Brugeravatar
Martin Baltzer
Geografisk sted:København

Indlæg af Martin Baltzer » fre 12/12-08 09:50

Jeg har forelsket mig i en økologisk Brunello, som jeg har tænkt mig at servere til julemiddagen i år. Det er en 2003 udgave fra Loacker. Den hedder Tori del Falco og forhandles i Irma. Den koster normalt 325,- men er i denne uge på tilbud i Irma på Godthåbsvej, Frederiksberg til 200,- Efter min mening et godt køb, hvis man holder af Brunello og andre vine produceret på Sangiovese.

Besvar