Barbera dAlba i SuperBest uge 47

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
Brugeravatar
Morten Sørensen
Geografisk sted:Aalborg
Barbera dAlba i SuperBest uge 47

Indlæg af Morten Sørensen » lør 15/11-08 12:56

Så er SuperBest "fremme i skoene" igen med Barbera d'Alba fra Cantina Vignaioli 2006 til "næsten ½ pris", 3 for 129. Jeg kender producentens Barbaresco 2004, som jeg synes er god, men jeg kender ikke deres Barbera.

Generelt synes jeg, at Barbera er "svær". En dårlig vin kan i min optik være meget ubehagelig -"skarp og metallisk" i smagen, men når det er godt, kan det være fremragende!

Nogen der kender vinen?

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » lør 15/11-08 23:54

Hej Morten

Jeg er enig med dig i at deres Barbaresco er fin (havde en overordentlig god oplevelse med den i 2001 for nyligt).

Jeg har ikke smagt Barbera'en, men til den pris tror jeg ikke på den.

Når du skriver, at Barbera kan være skarp og metallisk i smagen, så gætter jeg på at det er billige udgaver du tænker på? De har nemlig fået ingen eller meget begrænset fadlagring, og efter min smag, så er Barbera en vin, der i den grad råber på fadlagring for at blødgøre den og tilføje kompleksitet og attraktive smage. Jeg går uden om ikke- eller meget moderat fadlagrede Barbera vine.

Ifølge producentens hjemmeside er vinen lagret nogle måneder i små egetræsfade. Det er sikkert ikke nok.

Jeg tvivler på, at man kan få en Barbera til 43 kr. (tilbudsprisen) som (ifølge min smag) er værd at drikke. Det sjove begynder ved de 100 kr., synes jeg.

/Preben

amarone
Geografisk sted:Århus

Indlæg af amarone » søn 16/11-08 23:51

- Jeg kender heller ikke Barbera`en.
Men en anmeldelse i Berlingkse, kunne måske indikere, at man måske med held kan satse pengene andre steder:

"Animalske og landlige aromaer med strejf af læder og tjære. Let i smagen med et syrligt bid i efter-smagen":

http://www.berlingske.dk/article/200811 ... 711140007/

Besvar