Amarone smagekasse

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
Kenneth HK
Geografisk sted:Risskov
Amarone smagekasse

Indlæg af Kenneth HK » man 20/10-08 22:36

Holte Vinlager sælger en Amarona smagekasse, 6. stk for 1200,-, årg 91-94-97- 98-01-03 fra Ca del Monte.

Nogen er kender den producent og evt. de udvalgte årgange?

Tror I det kan anbefales?

http://www.holtevinlager.dk/shop/produc ... cts_id/227

Kenneth

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tirs 21/10-08 20:24

Hej Kenneth - og velkommen til :)

Jeg kender ikke personligt producenten, har aldrig hørt om den. Så jeg kiggede lige i et par af mine guider for at se, om der var noget at hente der.

I Gambero Rosso 2008 er producenten (så vidt jeg kan se) ikke nævnt.
I Veronelli 2004 er producentens Amarone 1995 og to Valpolicella'er bedømt, alle til en stjerne (vist nogenlunde svarende til Gambero Rosso's et glas). Og uden kommentarer, som ellers ofte ledsager anmeldte vine.

Det ville for mig, hvis det var mig der var fristet, ikke pege i retning af noget, der var værd at købe. Jeg ved godt det er et spinkelt grundlag at sige det på, men jeg ville altså alligevel anse risikoen for noget middelmådigt for at være til stede. Og 1200 kr. er da også en slags penge at kaste ud på middelmådighed.

Hvis jeg var i dine sko, ville jeg gøre en af tre ting: 1) Hvis jeg virkelig syntes det lød interessant, ville jeg købe én flaske af en god årgang til fuld pris og så vurdere om der var noget at gå videre med, 2) jeg ville købe sættet under forudsætning af en aftale med forretningen om at kunne levere tilbage, hvis den første flaske ikke faldt i min smag, 3) bruge pengene på nogle Amaroner, som jeg følte mig mere sikker på.

/Preben

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted:Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » tirs 21/10-08 23:01

Bemærker lige årgangene. Der er da flere af dem der er ganske gamle. Oprydning? :-k

/Preben

Kenneth HK
Geografisk sted:Risskov

Indlæg af Kenneth HK » ons 22/10-08 20:49

Hej Preben. Tak for dine gode betragtninger og undersøgelse! Ja, 1200 kr. er for meget på middelmådighed - OG havde det været et helt unikt sæt, havde man nok kunne finde noget om det, tænker jeg. Oprydningssalg lyder sandsynligt...

Men ellers en god idé - sjovt at kunne smage forskellige årgange ved siden af hinanden.

Kenneth

Brugeravatar
Morten Sørensen
Geografisk sted:Aalborg

Indlæg af Morten Sørensen » lør 15/11-08 12:45

Nu er "tilbudet" nok blevet uaktuelt. men jeg var faktisk for 1 uge siden til en smagning i mit firma af Amarone vine, hvor en del af de nævnte vine indgik, herunder 91 og 03. Desuden smagte vi vinen i 00 og 02, sidstnævnte var ikke imponerende! Generelt var der tale om interessante vine, med undtagelse af 02, men deres stk. pris er efter min mening for høj. Man skulle op i 300-400 kr. flasken for "et godt glas", og så er der jo mange andre konkurrenter! 91'eren var dog imponerende, meget "rank" og elegant, uden den altid dominerende Amarone-sødme! En vin man sagtens kunne sætte til forskellige former for mad.

Nu er min erfaring i Amarone vine ikke stor, så jeg kan ikke udtale mig om producentens generelle niveau, men som sagt, for dyrt for de gode vine. Jeg synes dog de 1200 kr. for smagekassen er en god pris, og med mit kendskab til 91'eren kunne det være sjovt at prøve store årgange som 97 og 98!

Besvar