Vingårdsbesøg - del II

Hvis du vil vide mere, så spørg. Måske en eller flere af brugerne har den viden eller de erfaringer, du efterspørger.
Alle spørgsmål til andre brugere kan stilles her.
Hebu

Re: Vingårdsbesøg - del II

Indlæg af Hebu » man 28/11-16 17:39

Jeg vil også gerne lige kvittere for en fin beretning med ditto billeder. Ville have kommenteret på noget, men så kom Preben og du selv i forkøbet. Vil dog lige supplere m.h.t. efterårsbesøget: Ved ikke, om du oplevede det, men hvad jeg bemærkede som helt unikt i uge 42 2000 var disse morgener med tågen i de lavtliggende områder, hvorefter man kunne stige op på toppene, hvor solen var kommet helt på og så betragte tågen, der lå forneden som vand med de lavereliggende landskabstoppe tittende op som øer: "Amazing".
M.h.t. at være heldig at komme derned igen, har det jo ikke noget med held at gøre [-X . Du starter bare bilen og kommer af sted :D !

Kongelunden

Indlæg af Kongelunden » tirs 29/11-16 11:37

Tak for de pæne ord :) Desværre havde vi naturmæssigt ikke den oplevelse som du beskriver, men jeg kan uden problemer forestille mig hvor fantastisk dette må have været. Det nærmeste vi komme er, at søndag morgen oplevede vi netop at tågen lå som et "vandspejl" rundt i de lavtliggende dale, men solen brød desværre ikke igennem som du beskriver.

Men måske næste gang ...... :grin: :grin:
Hebu skrev:M.h.t. at være heldig at komme derned igen, har det jo ikke noget med held at gøre [-X . Du starter bare bilen og kommer af sted :D !
Det kan vist ikke beskrives mere præcist :grin: Og de spirende sommerferie-planer går da også i retning af at bilen måske skal køres en tur forbi Piemonte igen :blink: Men nu må vi se hvordan plamlægningen forløber :flov:

Hebu

Indlæg af Hebu » tirs 29/11-16 16:49

Ja, ingen undskyldninger. Bare få planlagt og så af sted til Barolo- (og Barbera) land :skaal: .

Hebu

Indlæg af Hebu » tors 01/12-16 21:56

Har lige drukket Barolo til aften: Revello Gattera 2006. købt derned i 2010. Moderne , men absolut velsmagende :skaal: .

Kongelunden

Indlæg af Kongelunden » fre 02/12-16 19:45

Hebu skrev:Har lige drukket Barolo til aften: Revello Gattera 2006. købt derned i 2010. Moderne , men absolut velsmagende :skaal: .
:tommelop: Lyder bestemt som en god aften :blink: :skaal: Har ikke selv smagt vine fra Revello, men en top-barolo og samtidigt med lidt alder lyder bestemt som en super oplevelse :hurra:

Hebu

Indlæg af Hebu » lør 03/12-16 17:11

Ja, og så lige til moderne kontra tradition. Ud over at grænserne kan være flydende og udviskede, er der for mig vigtigere parametre: Har vinen et (for mig) tilstrækkeligt kvalitetsniveau? Er den i balance? (frugt, tannin, syre, alkohol, luftighed osv. - hvad man ellers kan hæfte på af etiketter). Dette kan jeg finde i begge og blandede lejre og tilsvarende det modsatte, lige så vel som det også kan gælde for vine i forskellige prisklasser. Men igen så er der jo ingen facitliste over vinsmag :skaal: .

Kongelunden

Indlæg af Kongelunden » lør 03/12-16 22:20

Hebu skrev: Men igen så er der jo ingen facitliste over vinsmag :skaal: .
Dette er bestemt et af de spændende elementer omkring vin, ingen decideret facitlister men i stedet primært baseret på personlig præference :D :skaal:

Og det er netop løbende ændringer i min personlige vin-smag der i sidste ende har bragt undertegnet til piemonte og givet mig en interesse for at lære mere omkring nebbiolo vine. Som mange andre startede min vin erfaring med præference for oversøiske vine, nok mest fra Chile og Australien - de klassiske "frugtbomber" :D Dernæst bevægede præferencen sig mod italien, nærmere Veneto området med smagspræference mod Ripasso og Amarone, hvorefter det skiftede til mindre frugtige vine baseret på Sangiovese, primært de elegante Brunello vine for senest at have ændret smagsmæssig retning imod Nebbiolo :tommelop: :skaal: :P

Og det er måske nok mine tidligere oplevelser der idag gør at jeg smagsmæssigt har en præference mod de mere traditionelle barolo vine, men dette kan sikkert ændre sig igen med tiden :rullende: 8-[ :blink:

Hebu

Indlæg af Hebu » søn 04/12-16 13:00

Min rejse begyndte for ca. 25 år siden og tog afsæt i Bordeaux, da der efter en krise blev sprøjtet en masse på markedet, og man i butikker kunne købe vine tilbage til 70'erne, og Petrus 1989 kunne købes for 1200 kr. Ja, mange penge, men sammenlign lige med i dag. Supervine som Pichon Baron og Lynch Bages i store årgange kunne fås for 250 kr. Herefter gik rejsen videre gennem verdens klassiske vindistrikter - ikke mindst det sydlige Rhône. For nogle år siden gik rejsen også for alvor til Toscana og ikke bare de Sangioviesebaserede vine, men også blends med Bordeaux og rene Bordeaux(blends), samt eks. Syrah. Samtidig blev rejsen til Sydrhône mindre hyppig, da jeg her oftere og oftere fandt for megen fylde, fedme og alkohol, men også her kan forskelle være ret markante. Så de drikkes stadig, men ikke nær så ofte som før. Rejsen er også gået forbi USA, hvor der som så mange steder findes både skidt og kanel. Nyder til tider med stort velbehag eks. visse "California Cabs". Rejsen er naturligvis også gået forbi Bourgogne, men her har jeg fundet for stor afstand mellem snapsene, idet jeg har haft svært ved at finde noget (rødt) under ca. 300 kr. jeg har fundet værd at drikke. Og har man fundet den helt store pengepung frem, har det ikke engang været garanti for en ordentlig oplevelse. Holder generelt rigtig meget af rød Nordrhône, som jeg i struktur finder mange lighedstræk med Sangiovese: Kølig, rank mineralsk frugt, syre, tannin (men ikke i generel omfang som Nebbiolo). Og så må man jo heller ikke glemme alle de andre steder!
Længe leve diversiteten og mangfoldigheden! =D> :D :skaal:

Danniella
Geografisk sted: København

Indlæg af Danniella » lør 11/08-18 10:12

Igen tusind tak for indlæg. Virkelig informativt for den som snart skal på besøg hos sin nabo i Piemonte. Nu kan jeg se det er lang tid siden du var der, hvad betaler man for en tur hos sådan en vinproducent, jeg tænker sådan en "Paolo Scavino 1998" ikke kan være helt billig at smage?
Elsker vin, mode og hudpleje. Vinen skal helst være hvid, måske også fordi jeg spiser mest fisk og skaldyr.

Kongelunden

Indlæg af Kongelunden » tirs 14/08-18 11:16

Danniella skrev:
lør 11/08-18 10:12
Igen tusind tak for indlæg. Virkelig informativt for den som snart skal på besøg hos sin nabo i Piemonte. Nu kan jeg se det er lang tid siden du var der, hvad betaler man for en tur hos sådan en vinproducent, jeg tænker sådan en "Paolo Scavino 1998" ikke kan være helt billig at smage?
Hej Danniella.

Håber at denne beretning kan være brugbar, og glæd dig blot til din kommende tur til Piemonte. Vi har netop været afsted i sommerferien igen, med besøg hos diverse vinproducenter i Piemonte. Min erfaring indtil videre er, at de fleste ikke tager betaling for at smage deres vine - og de få hvor jeg har oplevet det, så betaler man ikke noget hvis man samtidigt køber et par flasker.

Det skal dog siges at jeg langt fra har besøgt en bred palette af producenter, eller for den sags skyld har besøgt de mest anerkendte af slagsen - så der kan sagtens være forskel. Eneste forslag herfra er dog at lave en aftale med producenterne på forhånd, hvilket virker til at være kutymen i Piemonte.

Hvad angår vores "Paolo Scavino 1998" så blev denne nydt på restaurent Felicin i Monforte, et sted jeg varmt kan anbefale. De har en fabelagtig vinkælder hvor man kan få nsæten alt fra Piemonte området - hvis du følger dette link kan du downloade der vin menu med priser:

http://www.worldoffinewine.com/uploads/ ... edmont.pdf

Det skal dog siges at jeg ikke er klar over hvilket år denne oversigt er fra, men jeg synes at kunne mindes at prisen på Paolo Scavino 1998 på 150 euro var cirka hvad vi også betalte. Så rundt regnet 1000 dkk for sådan en flaske, hvilket må siges at være en udemærket pris i forhold til hvad husets vin ofter koster på danske restaurenter.... :blink:

Danniella
Geografisk sted: København

Indlæg af Danniella » tirs 28/08-18 00:04

Kongelunden skrev:
tirs 14/08-18 11:16
Hvad angår vores "Paolo Scavino 1998" så blev denne nydt på restaurent Felicin i Monforte, et sted jeg varmt kan anbefale.

Prisen på Paolo Scavino 1998 på 150 euro var cirka hvad vi også betalte.
Så hænger det bedre sammen, jeg gætter på det ikke er Paolo Scavini 1998 kvalitet i får på vingårdene hver gang :D

jeg glæder mig til at høre mere om jeres ture
Elsker vin, mode og hudpleje. Vinen skal helst være hvid, måske også fordi jeg spiser mest fisk og skaldyr.

Besvar