Vingårdsbesøg i Piemonte?

Hvis du vil vide mere, så spørg. Måske en eller flere af brugerne har den viden eller de erfaringer, du efterspørger.
Alle spørgsmål til andre brugere kan stilles her.
Kongelunden

Re: Vingårdsbesøg i Piemonte?

Indlæg af Kongelunden » tirs 28/06-16 22:18

Preben Nielsen skrev: Rigtig god tur. Jeg ser frem til at høre lidt om den, når du er hjemme igen. :)
Tusind tak - og tak for hjælpen.

Jeg har nu været i kontakt med Guido omkring besøg, og vi har aftalt at kigge forbi vingården om en lille måneds tid (d. 26 juli) :tommelop: :skaal: Lidt google translate kan åbentbart godt være en smule forståeligt :blink:

Så må vi se hvordan vi klarer os bedst muligt dernede med mine manglende Italiensk kundskaber, og hvis de ikke taler meget engelsk :-k :)

Men mon ikke det går altsammen alligevel. Jeg vender ihvertfald tilbage med en lille rapport dernede fra (samt forhåbentligt også fra et par andre steder).

Jeg tænker at vi nok også skal et smut forbi Palladino, som ligger lige ved siden af og virker til også at være lidt 'under radaren', men som stadig har fået nogle ok anmeldelser rundt omkring - samt at vi jo nok også kigger forbi et par af de mere "veletablerede"/kendte producenter i området :skaal: :D

Og så må vi i sidste ende bare se hvad der eventuelt skal medbringes hjem til DK :drikke: :D :D :D

Kongelunden

Indlæg af Kongelunden » fre 01/07-16 19:59

Så er det også blevet bekræftet med et besøg hos Luigi Pira :tommelop:

Jeg modtog en mail fra Gianpaolo Pira om at dette gladeligt kunne lade sig gøre, så ingen tvivl om at dette også kommer at blive noget af en oplevelse :skaal: :uhm:

Jeg har stadig til gode at smage hans vine, men ud fra samtlige anmeldelser som jeg har set og læst, så er der vist bestemt noget at se frem imod.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » fre 01/07-16 20:40

Kongelunden skrev:Så må vi se hvordan vi klarer os bedst muligt dernede med mine manglende Italiensk kundskaber, og hvis de ikke taler meget engelsk :-k :)

Men mon ikke det går altsammen alligevel.
Jo, det skal bestemt nok gå. Jeg synes, at italienerne er umanerligt kommunikationsåbne, -venlige og -ivrige; de bruger alt hvad der er til rådighed herunder arme og ben. Man kan så få indryk af, at man nok har forstået det hele, og at de har forstået én. Om det er tilfældet er ikke altid til at vide... Det var også derfor jeg besluttede mig til at lære italiensk :D
Kongelunden skrev:Jeg tænker at vi nok også skal et smut forbi Palladino, som ligger lige ved siden af og virker til også at være lidt 'under radaren', men som stadig har fået nogle ok anmeldelser rundt omkring.
Jeg har aldrig hørt om Palladino, men det er jo netop sjovt at opdage noget, som er "under radaren".

Det tegner til at blive en spændende tur. Jeg ser frem til at høre lidt om den.

/Preben

Kongelunden

Indlæg af Kongelunden » tirs 05/07-16 17:47

Preben Nielsen skrev: Jo, det skal bestemt nok gå. Jeg synes, at italienerne er umanerligt kommunikationsåbne, -venlige og -ivrige; de bruger alt hvad der er til rådighed herunder arme og ben. Man kan så få indryk af, at man nok har forstået det hele, og at de har forstået én. Om det er tilfældet er ikke altid til at vide... Det var også derfor jeg besluttede mig til at lære italiensk :D
Helt bestemt, det skal såmænd nok gå uanset hvilke sproglige udfordinger man støder på dernede - det plejer det ihvertfald :D

Nu er programmet så også mere eller mindre på plads. Ud over besøg hos Guido Porro bliver det som nævnt også til visit hos Luigi Pira :tommelop:

Derudover har jeg fået stablet et besøg på benene hos Osvaldo Viberti i La Morra :skaal: Jeg skrev egentligt til Palladino, men har ikke hørt tilbage fra dem. Istedet surfede jeg rundt på nettet for at læse lidt op, og faldt tilfældigvis over Osvaldo Viberti som der umiddelbart ikke forhandles herhjemme - men som får super gode anmeldelser på nettet :skaal:

Desuden så har jeg også booket bord hos den foreslåede restaurent Bovio, hvilket gør at vi kommer til La Morra uanset hvad - så et smut forbi Viberti er ikke nogen større omvej :blink:

Hvis det har interesse, så er her Osvaldo Viberti's hjemmeside:

http://www.vibertiosvaldo.it/en/index.html

Samt her en af beskrivelserne som jeg faldt over på nettet. Som der her skrives ser hans priser ud til at være på niveau med Guido Porro :tommelop:

http://barolo-blog.blogspot.dk/2014/09/ ... hi-la.html

Hilsen,
Michael

Kongelunden

Indlæg af Kongelunden » man 01/08-16 09:50

Efter netop at været kommet tilbage til DK, kan jeg kun sige en ting om vores første besøg i Piemonte: :hurra: :tommelop: =D> :skaal:

Hvilken fantastisk oplevelse, og det er bestemt ikke sidste gang at undertegnet skal til 'det forjættede land' :D :blink:

Kort fortalt startede vores Barolo Tour 2016 med et besøg hos Guido Porro i Serralunga. Selve vingården ligger lige i udkanten af byen, med en fantastisk udsigt til Serralunga's tårn samt de omkringliggende marker.

Billede
Billede

Hos Guido Porro blev vi mødt af Guido' kone som viste os ind i Deres smagerum, hvor vinene stod linet op til smagning :skaal: Vi fik smagt hele paletten og var generelt meget imponeret over den elegance som specielt Nebbiolo vinene havde. Det blev derfor også til indkøb af både Langhe Nebbiolo (€10) samt Barolo Vigna Lazzairasco (€25).

Billede
Billede

Dernæst var det blevet tid til at besøge Bovio restauranti som Preben havde anbefalet os :tommelop: Hvilken formidabel udsigt man havde fra deres terasse, og hvilken fremragende frokost vi fik serveret. Eftersom det blot var en let frokost nøjedes jeg med hjemmelavet ravioli, men slukkede tørsten i et glas af Bovios egen barolo Gattera 2005 :skaal: Plus der naturligvis blev tid til en lille dessert i varmen :blink:

Billede
Billede

Efter veloverstået frokost blev det tid til næste vingårdsbesøg. Denne gang hos Osvaldo Viberti som jeg var faldet over på nettet. Gården ligger et stenkast fra Bovio restaurenten og derfor i La Morra området af barolo-distrikterne. Vi blev taget imod af Osvaldo's kone og ledt ind i deres hjem hvor der blev smagt vine i køkken/opholdsrummet (!!) Derfor en meget personlig oplevelse.

Selve vinene var en smule skuffende oven på besøge hos Guido Porro, dog var Osvaldo's to barolo'er Serralunga og Serra dei Turchi fremragende og vi fik derfor købt et par stykker af disse. Eftersom begge af disse flasker allerede havde lidt alder på sig (Serra dei Turchi årgang 2008 & Serralunga 2009) er de stort set næsten drikkeklar allerede :tommelop: :skaal: Begge flasker lå i samme prisleje som hos Porro (€25).

Billede

Inden vores sidste stop på vingården Luigi Pira, blev der også tid til at gå lidt rundt i Serralunga by - hvilket var forholdsvis hurtigt klaret byens størrelse taget i betragtning :) :) Men en tur op til byens tårn og nyde udsigten blev det naturligvis også til.

Billede
Billede

Sidste besøg var som nævnt hos Luigi Pira, og vi blev taget vel imod af Gianpaolo Pira himself. Vi fik dernæst lov til at smage alle hans vine, lige fra hans Dolcetto op til enkeltmarksvinen Vigna Rionda - sidstnævnte en lækker sag til små 700 DKK her i DK :)

Billede

Prisen hos Pira for denne flaske lå på €47, men vi nøjedes i stedet med at indkøbe hans enkeltmarksbarolo'er Margheria (€31) samt Marenca (€37). Begge disse vine var ganske enkelt fremragende, hvor førstnævnte var klart min bedre halvdels favorit mens jeg derimod hældede mest til Marenca :skaal:

Det blev også til en lille rundtur på vingården, deriblandt endnu en fantastisk udsigt fra Pira's terasse. På nedenstående billede kan man se Vigna Margheria til højre i forgrunden samt Vigna Marenca på første bakkekam til højre.

Under turen rundt på gården kom vi også forbi Gianpaolo's lille årgangslager hvor han opbevarede flasker fra alle producerede årgange, inklusiv årgang 1995 som vist er en af de allerførste producerede årgange af Marenca og Margheria.

Billede
Billede
Billede
Billede

Alt i alt en fremragende oplevelse i Piemonte, og billederne viser desværre kun delvist den oplevelse som vi havde - både vin-, mad-, vejr- og naturmæssigt på vores besøg i barolo-land :)

Til sidst en stor tak til Preben for hjælpsom information =D> :tommelop:
Senest rettet af Kongelunden man 01/08-16 18:58, rettet i alt 6 gange.

Kongelunden

Indlæg af Kongelunden » man 01/08-16 10:00

En lille ekstra note som jeg ikke fik føjet med. Under vores rundtur hos Luigi Pira fortalte Gianpaolo at han pt havde årgang 2014 liggende på sine fade. Men grundet at 2014 var et forholdvis udfordrende år, gik han med overvejelser om IKKE at lave enkeltmarks barolo i denne årgang..! Hans argument for dette var, hellere at lave en god standard/basis barolo frem for at lave under standard enkeltmarks barolo'er.

Indtil videre lå alle vinene separeret fra de forskellige cru'er, og beslutningen var ikke taget endnu - men han gik åbentbart med overvejelser herom afhængigt af hvordan vinene udviklede sig.

Så hvis man om et par år er på udkig efter barolo vin fra Luigi Pira er 2014 måske ikke det år man umiddelbart skal springe på først :-k

Ligeledes fik jeg spurgt ind til hvornår Guido Porro's første barolo fra Vigna Rionda kommer 'på markedet'. Guido Porro arvede/købte for et par år siden en del af Vigna Rionda, som skulle være en af de bedste marker i Serralunga. Men grundet den dårlige pasning af eksisterende vinstokke på Rionda, blev Guido nød til at plante ny stokke på marken. Første årgang fra Rionda marken er nu blevet høstet og skulle være klar til frigivelse i 2018.

Kongelunden

Indlæg af Kongelunden » tirs 02/08-16 17:09

En lille hurtig update herfra.

Foranlediget af vores nylige tur til Piemonte, samt at jeg herved fik mulighed for at indkøbe flere Barolo vine fra forskellige producenter, besluttede jeg mig for at opdatere vores nuværende samling af vinglas en smule :)

Dette også til dels inspireret af vores nylige besøg på Bovio restaurenten i La Morra (se ovenstående billede), hvor jeg fik serveret Bovio's egen Barolo vin i et Riedel Bourgogne glas :skaal:

Jeg har længe været rigtig glad for de Riedel Vinum Bordeaux glas som vi typisk har benyttet til at drikke vin med, men efter at have læst Preben's indslag omkring vinglas på vinsiderne.dk samt diverse artikler på nettet, besluttede jeg mig for at det var på tide at prøve nogle mere specifikke Barolo vinglas.

Lidt hurtig søgning på nettet resulterede i følgende indkøb som blev bestilt søndag aften, og leveret idag :tommelop:

Billede
Billede

Selve glasset er Riedel's Pinot Noir glas fra Vinum XL serien som får gode anmeldelser ved smagning af Barolo vin, eftersom glassets udformning gør at vinen bedre kommer 'til sin ret' både mht duft og smag:

Billede
Billede

Jeg må ærligt tilstå at jeg endnu har til gode at prøve en decideret vertikal smagning af samme vin i forskellige glas. Specielt med Barolo skulle glasset efter sigende have en relativ stor effekt (!) - hvilket nu kan komme på en prøve med vores indkøbte flasker :skaal:

Egentligt overvejede jeg også Zalto's bourgogneglas, men fandt at prisen på disse trods alt var dobbelt så høj som for Riedels ditto - så indtil videre må vi "nøjes" med disse :grin: :blink:

Danniella
Geografisk sted: København

Indlæg af Danniella » lør 11/08-18 10:04

Virkelig informativ tråd. Fedt med opfølgning med billeder fra de faktiske besøg. Min nabo har sommerhus i Piemonte og har taget mange vine hjem til mig fra de mange mindre familiegårde der ligger der og som laver en fantastisk vin der virkelig gør op med "stor er godt" princippet.
Elsker vin, mode og hudpleje. Vinen skal helst være hvid, måske også fordi jeg spiser mest fisk og skaldyr.

Besvar