Naturvin

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Naturvin

Indlæg af Preben Nielsen » tors 18/04-13 16:20

Der tales meget om naturvin for tiden, og jeg har på det sidste haft lejlighed til at smage ca. 20 stykker af slagsen, og det har været en broget fornøjelse. Eller rettere: Der har kun været en enkelt af de smagte vine, som jeg fandt behag i at drikke. Mit overordnede indtryk er, at naturvine er væsensforskellige fra det jeg normalt forstår ved vin og ganske ekstreme i deres udtryk. Og meget af det, som jeg har smagt, har jeg oplevet som decideret uskønt.

Jeg har fået indtryk af, at disse vine virkelig deler vandene: Nogle er begejstrede andre det stik modsatte. Altså lidt ligesom med oliven.

Hvad med jer? Elsker? Hader? Neutral?

Hvis det har interesse, har jeg skrevet en artikel fra smagningen Smuk vin afholdt sidste week-end, og her går jeg i detaljer med mine hidtigere oplevelser med naturvinene og deraf følgende betragtninger: http://vinsiderne.dk/smagninger/smuk-vin

/Preben

Rasmus
Geografisk sted: Søborg

Indlæg af Rasmus » tors 02/05-13 10:43

Nu er der ikke nogen, der har responderet på dette emne. Lidt synd, da det jo er meget aktuelt.
Mine erfaringer med naturvin er ikke vildt omfattende, men har prøvet nogle stykker forskellige steder og med blandet succes. Som du også skriver, så er det ikke let helt at definere, hvad begrebet naturvin dækker over, men det er vel en kombination af økologi/biodynamik i marken og så samtidig en tilgang til mindst mulig indgriben i selve vinificeringen.
Mit indtryk af det jeg har smagt er, at de generelt er meget mere vilde i smagen og langt langt væk fra det amaroneagtige og oversøiske, som den store brede befolkning hylder, og som en del producenter andre steder i europa forsøger at leve op til - blandt andet for at få gode point i de amerikanske tidsskrifter. Og det er vel også et opgør med den form for vin, der er drivkraften for naturvinstilhængerne.

Mine to bedste oplevelser med naturvin er først en bourgogne (chardonnay) jeg fik på Noma - den var helt helt anderledes end andet bourgogne og mindede mere om en form for cider, rigtig spændende og anderledes vin. Men også en vin bestemt ikke er nogen crowdpleaser. Den anden gode oplevelse var en Rhonevin min far havde købt (kan desværre ikke huske producenterne, men det var en vin til omkring 100 kr) - Den havde noget af det saftige jeg forbinder med god Rhone-vin, men havde samtidig også noget vilskab og en syrlighed (det som nogle nok vil kalde animalsk), som fik den til at blive noget helt andet end de polerede Rhone-vine som er populære. Da vi drak den var min mor meget skeptisk mens min far og jeg synes den var spændende - ikke nødvendigvis stor drinkability, men til gengæld en vin, de var mere interessant end de fleste andre vine, man bare drikker. Og her vi nok ved kernen af mine oplevelser med naturvin indtil videre, nemlig at det er interessant ud fra et intellektuelt og analytisk synspunkt, men ikke ud fra en "den vin smager godt og jeg har lyst til at drikke den" tilgang.
En mærkelig oplevelse havde jeg med en anden Rhone vin jeg fik på vinbare Ved stranden 10 - Den duftede af prut, ganske enkelt og ifølge sommelieren var det mangle på svovl der var medvirkende til det. Smagen var som en typisk Rhone vin, men med en direkte frastødende duft var det altså en besynderlig drikkeoplevelse.

Jeg er i øvrigt ca. halvvejs i at læse Alice Feirings bog om emnet. Hun er amerikansk journalist og er vel nærmest Robert Parkers totale modsætning smagsmæssigt. Hun er meget velskrivende og skriver om sine egne erfaringer med at lave vin som nybegynder i californian efter naturvinsprincipper. HUn illustrerer i den grad også forskellene på vin i europa og USA - rigtig god og anbefalesværdig bog, der er helt anderledes end de fleste andre vinbøger, da det mere er en debat og oplevelsesbog end de fleste andre vinbøger med et mere leksikalt præg.

Det kunne være spændende at høre, hvad andre end blot dig Preben oplever angående naturvin.

Rasmus

Indlæg af Rasmus » tirs 21/05-13 08:07

Nu er der tilsyneladende ikke nogen der har lyst til at bidrage til denne debat, men så kan jeg da tilføje lidt. Jeg for godt en uges tid siden mulighed for at smage tre naturvine, to røde og en mousserende. Det var en rigtig god oplevelse, og jeg har sammen med min bror lavet et indlæg på hans madblog, hvor jeg også selv har skrevet lidt generelt om fænomenet. Den ene vin les fermes de sept lunes er den gode vin jeg omtaler i mit indlæg ovenfor og som jeg dermed har haft lejlighed til at gensmage. Dejlig vin, der denne gang dog virkede mindre radikal end ved første smagning. Måske er der noget med, at man skal have indstillet smagsløgene på noget anderledes.

Her er et link til indlægget på min brors madblog, der handler mest om mad og ind imellem lidt om vin.
http://mikkelbaekgaard.dk/2013/05/brodr ... -naturvin/

I fredags smagte jeg to vine af natur-tilsnit på en god restaurant i København. To vine der måske ikke er hardcore vin Nature men lidt derhenad, og som bekræftede mig i at der ikke nødvendigvis kommer mærkeligt vin ud af at forsøge at afspejle sit terroir gennem naturlig produktion. Det var henholdsvis en gevrey chambertain fra pacalet og en Bremmer calmont riesling qba fra Lauritienshof. Begge skønne vine med en saftighed der gjorde at man bare havde lyst til at drikke dem. Men som også understreger hvor meget mere vin man får for pengene i Tyskland end i bourgogne - for nu at sammenligne pærer og bananer.

Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Indlæg af Preben Nielsen » ons 22/05-13 17:52

Hej Rasmus

Tak fordi du deler dine oplevelser. Også godt at læse din brors og dit blog-indlæg.

I den udstrækning jeg selv kommer forbi nye erfaringer, vil jeg poste dem, og det er du og andre selvfølgelig også meget velkomne til.

/Preben

Rasmus

Indlæg af Rasmus » fre 07/06-13 14:22

Hermed et link til en ganske fin og nuanceret artikel og test om emnet fra gastros i øvrigt glimrende hjemmeside. Artiklen peger også på at man skal være varsom med at sætte naturvine i bås.

http://www.gastro.dk/vin/rodvin/naturvi ... er-hippie/

vinmøller
Kontakt:

Re:

Indlæg af vinmøller » fre 20/10-17 10:31

Rasmus skrev:Hermed et link til en ganske fin og nuanceret artikel og test om emnet fra gastros i øvrigt glimrende hjemmeside. Artiklen peger også på at man skal være varsom med at sætte naturvine i bås.

http://www.gastro.dk/vin/rodvin/naturvi ... er-hippie/
Spændende inputs :)

mettemay

Re: Naturvin

Indlæg af mettemay » tirs 13/03-18 15:56

Dejligt at du deler din viden :) Synes rigtig godt om artiklen.
Er stor fan af økologiske vine, og dine tanker om naturvine er meget spændende !

Keep it up, til både dig og din bror :)

Btw. køber jeg mine øko vine her https://mevino.dk/vine-menu/oekologisk-vin/

Besvar