Mig og vin

Gør din deltagelse i forumet personlig. Fortæl lidt om dig selv, dine vin-præferencer, og hvad du ellers har lyst til at andre skal vide om dig.
Besvar
Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Mig og vin

Indlæg af Preben Nielsen » søn 30/12-07 10:55

Jeg har interesseret mig for vin siden min ungdom - er i skrivende stund 54 år. Er gift med Helle, som jeg dagligt deler min vininteresse med.

Interessen er vokset med årene, og der hvor jeg for alvor fandt min "vin-identitet" var ved opdagelsen af de toscanske Sangiovesevine for små 20 år siden. Især vinene fra Chianti Classico er jeg meget glad for. Jeg er også vild med at rejse til de toscanske vinområder (og andre vinområder både i Italien og Frankrig).
Jeg er også glad for andre italienske vine. Barbera og Nebbiolo vine fra Piemonte hører til her. Nebbiolo er dog først kommet til for et par år siden.
I Frankrig er det blandt de røde vine især Rhône, Provence, Languedoc-Roussillon, der smager mig, og som passer til den middelhavs-inspirerede mad, som jeg laver.
Bordeaux har jeg altid været glad for, men efter at de store vine er blevet for dyre, er min interesse dalet markant.
Hvad hvidvin angår, kan jeg sagtens klare mig udelukkende med Alsace og Bourgogne. Jeg er dog begyndt at smage lidt tysk Riesling ind imellem efter mange års pause. Tilføjelse december 2009: Siden jeg skrev det øvrige, har de tyske Riesling vine klart overhalet de andre hvidvine, så de nu er mine klare favorithvidvine. Min interesse for Alsace er dalet tilsvarende.
Oversøisk vin intereserrer mig slet ikke.

Det interesserer mig lige så meget at finde det jeg kalder bedre dagligvine som store vine. Om jeg så havde nok så mange penge, er jeg sikker på, at det ikke ville interessere mig at drikke stor vin hver dag. Et enkelt pastamåltid med en velsmagende, frugtig vin er for mig lige så skønt som en god bøf og en stor vin. Hver ting til sin tid.

Jeg holder af at skrive om vin (tilstræber en jordnær og ikke for floromvunden stil, så jeg selv senere kan forstå hvad jeg har skrevet og ment), har skrevet et par artikler til Smag & Behag for ti år siden.
For syv år siden lancerede jeg "Helle og Prebens vinsider" / Vinsiderne.dk, hvor Helle og jeg (for det meste sammen) smager og vurderer, og hvor jeg skriver og står for webdesign. Det giver godt nok ingen penge, men friheden til at skrive som det passer mig, og når det passer mig, tiltaler mig enormt.

Det er mig, der har oprettet dette forum og er administrator af det. Men når jeg skriver under mit eget navn (nærværende profil), så skriver jeg som menigt medlem af forumet og dermed helt på lige fod med andre brugere.

Som administrator af forumet skriver jeg under brugernavnet Admin, så de to "roller" er skarpt adskilte.

/Preben

Besvar