Mig og vin

Gør din deltagelse i forumet personlig. Fortæl lidt om dig selv, dine vin-præferencer, og hvad du ellers har lyst til at andre skal vide om dig.
Besvar
Søren Kamp
Geografisk sted: Roskilde

Mig og vin

Indlæg af Søren Kamp » man 07/01-08 13:47

Jeg er 34 år gammel og er i det daglige læge og bor sammen med min dejlige kone og vores lille datter på knap 3 måneder.
Min kone har desværre ikke den samme akademiske interesse for vin som jeg, men forstår dog at værdsætte den hedonistiske side af en halv flaske vin :D
Min interesse startede så småt for 8-10 år siden, og som det nok gør sig gældende for en del af os der fattede interessen i løbet af 90'erne, så var interessen især præget af de oversøiske vine med saft og kraft. Jeg var helt grøn i vinsammenhæng og vidste slet ikke hvad der ramte mig, så jeg var let at imponere og på en måde er det jo fint, for ellers havde jeg nok ikke fundet frem til den fantastiske verden af oplevelser som gemmer sig i flaskerne.
I dag drikker jeg stort set aldrig oversøisk vin, da det simpelt hen ikke formår at pirre min nysgerrighed. Der laves bestemt meget rigtig god vin i både Chile, Argentina og Australien, men i mit univers er det enten for mainstream fadbamset eller så voldsomt pumpet at alle finere smagsnuancer er helt udvaskede. Jeg ved godt at jeg generaliserer, men hver sin smag !

Min helt store kærlighed indenfor vin ligger i Italien og i Toscana i særdeleshed hvor sangiovese yder sit ypperste og har givet mig nogle fantastiske vinoplevelser, helt fra en simpel basic chianti og rosso di Montalcino og op til de store Brunello'er og supertoscanere.
Hvis jeg skal forsøge at sætte ord på hvorfor netop sangiovese fra Toscana gør det for mig, så bliver det straks sværere, men det er noget med den karakteristiske præcise frugtsyre, perfekt balanceret af en fin kirsebærstenssødme og diskrete toner af slavonsk eg. Jeg forestiller mig tit en ældre italiensk gentleman, ulasteligt klædt i tidsløst og stilfuldt italiensk skræddersyet jakkesæt. Ikke fancy, moderne eller selvhævdende, men med en afbalanceret og yderst stilfuld fremtoning der aftvinger sig stiltiende respekt.

Jeg har også rigtig mange gode oplevelser fra Rhonedalen, især den sydlige del, hvor chateauneuf og omkringliggende kommuner endnu producerer virkelig god vin til pengene.
Jeg har desuden haft mange gode oplevelser med Bordeaux og større, men mindre frekvente med rød Bourgogne. Desværre er disse områder ramt af en priseskalation der på ingen måde står mål med et tilsvarende kvalitetsløft eller drikkeglæde sammenlignet med hvad man kan få for sine surt optjente penge andre steder, så der står jeg af.
Det er ærgeligt, for det er rigtig god vin, men desværre prissat af markedskræfter og spekulation snarere end reelle omkostninger i forbindelse med produktionen.

Jeg tangerer analfabet når det gælder spansk og amerikansk vin, men mener bestemt at der kunne ligge nogle uopdagede skatte der og vente på at jeg en dag får taget mig sammen til at tjekke det ud.

Jeg drikker generelt væsentlig mere rød end hvid, men kan bestemt godt nyde et godt glas hvidvin og flirter aktuelt lidt med tør tysk Riesling, som har givet mig nogle wow-oplevelser for nylig.

/Søren

Besvar