Gammel/ældre vin

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Besvar
Hebu

Gammel/ældre vin

Indlæg af Hebu » søn 03/05-15 17:00

God (søndag) eftermiddag,

Lige et par kommentarer til ”Prebens korte” tilbage fra den 10. marts:
Smag og behag er naturligvis forskellig i forhold til, hvornår en vin er på toppen, men der er efter min erfaring flere faldgruber, hvis man prøver at generalisere for meget.
Vin udvikler sig jo over tid, og mange ting spiller ind, eks.:

Opbevaring
Evt. fejl/utætheder, måske med større eller mindre oxidering til følge.
Årgangens karakter
Vintypen generelt (drue og terroir)
Vinens generelle kvalitetsniveau (store vine holder almindeligvist længere)
Vinmagerens indflydelse
Flaskevariation
Og sikkert endnu flere

Eks. At generalisere ud fra en type (Barolo) og årgang (2004), og så oven i købet i kombination med begge variable involveret, er heller ingen nem sag. Her spiller flere af de andre variable også ind, så ud over evt. uenighed om, hvornår en given vin er bedst eller på vej ned, er det efter min erfaring svært at generalisere også her:
2004 Barolo: Stor årgang? Ja, men måske ikke helt med den forventede udvikling/holdbarhed/potentiale som først spået. Er vinen fra f. eks. det hurtigere udviklede/holdbare La Morra område eller det senere ditto Serralunga? Er det en mindre basis-Barolo eller en af de store? Osv.osv.
Netop med Nebbiolo 2004 har jeg erfaringer med vine i kælderen, som (efter min smag) skulle have min. 10 år for at runde af. Men på den anden side også erfaringer med godt 10 år gammel stor (dyr) Nord-Rhône, som var ved at gå over (en anden fra samme område, samme prisklasse, samme årgang derimod superfrisk)
Ja, vin er ikke altid nem at blive klog på, men det er vel en del af fascinationen. :skaal:

vh/Henrik

Besvar