Langtidstråd: Poggio Rosso 2001

Alle vinrelaterede emner kan debateres. Du kan oprette debatter, give udtryk for dine synspunkter og svare på andres indlæg.
Brugeravatar
Preben Nielsen
Geografisk sted: Nordsjælland
Kontakt:

Indlægaf Preben Nielsen » søn 01/04-12 20:50

Ups. Jeg har ikke smagt vinen siden maj sidste år. Og det burde jeg nok have gjort, da den jo der virkelig gav noget fint fra sig. En flaske forleden gav indtryk af, at vinen nu er gået ind i et krisestadie. Tydeligt ældede toner, samtidig med en god portion nedlukning. Efter nogle timers luft dukkede nogen sødme op og formildede det meget tørre indtryk, og vinen åbnede også lidt op. Det kunne tyde på, at vinen kan komme tilbage på den anden side af krisen (krise betyder jo overgang). Men jeg ville ønske jeg havde ladet den komme oftere i glasset siden sidst end tilfældet er, da jeg er langt større fan af en vins ungdommelige end alderdomsagtige udtryk.

Nu har vinen jo også 11 år på bagen, og som nævnt i de sidste par indlæg, så kan flaskevariationen nu helt sikkert spille en rolle. Jeg må hurtigst muligt smage den igen. I håb om at møde en flaske der endnu ikke er gået i krise :-s

/Preben

Ejuel
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf Ejuel » søn 01/04-12 22:18

Ups.....
DET lyder måske ikke for godt. Vi smagte 01éren i sidste uge: samme oplevelse som Preben!!!
Indtørret fornemmelse og slet ikke noget "bid" (som jeg i øvrigt konstaterede, den havde masser af for et år siden)
KRISE!

Armani
Geografisk sted: København

Indlægaf Armani » tirs 03/04-12 10:01

Uha - lyder fælt ... efter jeg læste dette smagte jeg en af mine 2000' ener - og pyha - 2000 står stadig flot og rank i glasset :)

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlægaf Preben Nielsen » tirs 03/04-12 10:21

Armani skrev:...efter jeg læste dette smagte jeg en af mine 2000' ener - og pyha - 2000 står stadig flot og rank i glasset :)
Det overrasker mig. Jeg var glad da jeg drak den sidste 2000'er i januar sidste år, hvor jeg klart oplevede, at den var begyndt at gå nedad. Men som du beskriver det, er den åbenbart kommet tilbage. Det skulle 2001'eren også gerne gøre, men dens udtryk vil være anderledes, blødere, sødere og finere vil jeg gætte på. Men jeg bliver godt nok altid nervøs, når vinen pludselig går ind i sådan en fase. For man kan jo aldrig med sikkherhed vide hvad der sker. Ønologen siger, den kan holde i 20 år...

Iøvrigt drak jeg også en 2004'er forleden, og den synes jeg også havde begyndende overgangs-toner. Det kommer til at gå hurtigere med den end med de andre, tror jeg.

/Preben

Armani
Geografisk sted: København

Indlægaf Armani » fre 06/04-12 17:07

Har stadig en 3-4 fl. 2000 ... og har ikke tralvt med dem .... Har ligeledes et par stykker fra 2004 - kunne være de lige skulle genopfriskes .. Er i øvrigt enig i, at mange italienere modner tidligere end før ... så er meget påpasselig med mine italienske indkøb - undtaget fra Piemonte ....

Flemming

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Re: Langtidstråd: Poggio Rosso 2001

Indlægaf Preben Nielsen » søn 26/04-15 16:10

Jeg har smagt vinen to gange siden jeg sidst skrev om den: Første gang marts 2013. Der havde den ældede smage med tobak og stadig masser af tannin. Jeg var egentlig ikke så vild med smagstypen men skønnede at den kunne holde længe.

Smagte så vinen igen i går, og det var en del bedre end de to sidste gange. Hvilket er imponerende med den alder. Ingen tobak (heldigvis). Ganske harmonisk om end med nogen aldring i både duft og smag, og den kunne bestemt drikkes med med hvad jeg vil kalde moderat fornøjelse. Tanninerne var stadig præsente men velintegrerede.

Jeg har stadig nogle flasker tilbage, og det er da i det mindste glædeligt at de kan drikkes, og at udtørringstendenserne er forsvundet. Men jeg foretrak den klart i sine yngre dage. Ifølge min smag var den bedst i 2010. 2012-krisen lader dog heldigvis til at være overstået.

/Preben

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlægaf Preben Nielsen » søn 16/08-15 10:54

Har netop drukket endnu en flaske, og den var en nydelse :drikke: langt bedre end nogen flaske jeg har drukket inden for de sidste adskillige år. Ungdommelig (!) og fuldstændig upåvirket af alder. Harmonisk velsmagende og endda med tanniner, der ikke var smeltet. Imponerende!

Jeg har stadig flasker tilbage...

/Preben

Brugeravatar
Preben Nielsen
Kontakt:

Indlægaf Preben Nielsen » tirs 20/12-16 17:15

Vinen udtrykker sig nu som i et lidt aldrende stadie, og der er her efter 15 år begyndt at vise sig flaskevariationer. Drak en flaske for en måned siden. Den smagte umiddelbart efter åbning ældet, hvilket fortog sig i nogen grad, og det var ikke noget der generede, uden at jeg vil kalde vinen en nydelse. I går drak vi så endnu en flaske. Den smagte mindre ældet end den for en måned siden, smagte klart bedre, kastede nydelse af sig. Stor smagsfylde og ingen udtørringstegn. Men altså helt uden den "ungdommelighed" jeg oplevede sidste år.

Stadig fire flasker tilbage :-k

/Preben

Tilbage til "Debatten"